Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:56

Ik ben vrij nieuw op het gebied van deken gebruik. Ik vind dus wel handig omdat ik er op het internet niet heel veel over kon vinden.

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:25

Handig hoor!

LoveLita

Berichten: 1966
Geregistreerd: 02-04-08

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:27

Die van mij staan niet onder de dekens.
Bij slecht weer gaan ze de stal op.

Voor wedstrijden krijgen ze in ieder geval even een dekentje op,
zodat de haren netjes blijven liggen en ze zich niet vies maken. Tong uitsteken

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:37

Daarom staat mijne met deze temperaturen gewoon buiten onder een ongevoerde regendeken en ze heeft het niet te warm of te koud.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:52

ben blij met dit stukje, ik maak me namelijk al zorgen als ik hoor dat sommige hun stalpaard al een 300 grams op hebben gedaan en twijfelen of er niet nog een 200 grams bij moet als het kouder wordt....

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:56

ondanks het handige en duidelijke bericht toch even een vraagje.
Mijn paardje van 19 word in de zomer geschoren en staat altijd overdag buiten (zonder deken momenteel nog, want hij kan zichzelf dan wel warm maken, alleen met regen een regendeken) en 's nachts op stal. 's nachts doen we hem een deken op, (eerst met fleecedeken gewerkt, maar nu was hij 's ochtends stijf van de kou en doen we nu dus de winterdeken op.) Onze stal is te hoog, dus daar gaat de warmte verloren en word het 's nachts onder het vriespunt. Hier vriest het al behoorlijk, want ik woon in oostenrijk op 965 m. Mij lijkt het toch wel verstandig om 's nachts een deken op te doen, omdat ze toch stilstaan en hij ligt 's nachts ook altijd. Of moet ik nou juist geen deken op doen in stal?

Maikee

Berichten: 2822
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:17

De mijne blijft gewoon zonder deken rondlopen Of het moet inderdaad echt heel hard gaan vriezen in 1x Knipoog

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:37

Cayenne schreef:
Sommige paarden krijgen snel last van rainrot onder dekens.

wat is rainrot?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:52

Rainrot is een bacteriele infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van het paard bij extreem nat weer en veel buiten staan. Vaak onstaat het bij paarden met een verminderde weerstand.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:26

Ik heb de 3,5 jarige van ons ook onder de deken gezet eind september met de bedoeling om de winter door te rijden. Helaas is hij vaak kreupel en van het rijden komt niets meer. Is het mogelijk om hem de deken weer af te nemen zonder dat hij er last van heeft?? Hij heeft minder haar dan vorig jaar om deze tijd. Ik wil niet dat hij ziek wordt natuurlijk.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:03

Cayenne schreef:
Rainrot is een bacteriele infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van het paard bij extreem nat weer en veel buiten staan. Vaak onstaat het bij paarden met een verminderde weerstand.

bedankt voor de duidelijke uitleg Lachen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:10

Leuk artikel, er staat alleen wel een fout in.
Paarden die in de gelegenheid gesteld worden om een wintervacht te ontwikkelen (dus dag en nacht buiten staan) kunnen makkelijk temperaturen tot -5 aan en niet zoals in het artikel staat tot +1.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:49

'Studies hebben dit aangetoond', vind ik wel erg vaag. Ik vraag me dan meteen af welke studies, door wie, etc.

Het bericht is ook vrij verwarrend. Het lijkt zichzelf af en toe tegen te spreken en dat roept een hoop vragen op.
Zoals andere al aangeven. Eerst staat er tot -15 en vervolgens tot +1. Huh!? Over welke omstandigheden hebben we het in beide gevallen dan? Welke omgeving, met/zonder schuilstallen, etc.?

Over de nieuwswaardigheid. Ik vind het wel nieuwswaardig, aangezien er blijkbaar nieuwe studies naar geweest zijn. Alleen beetje jammer dat er dus totaal niet wordt ingegaan op die studies. Dat sommige mensen het nog niet wisten of dat het handige info is, heeft verder niets met de nieuwswaarde te maken. Dan had het ook ergens anders kunnen staan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:43

VeerenAshley schreef:
Ik begrijp het niet helemaal: het eerste stuk laat zien dat dekens vaak helemaal niet nodig zijn, of zelfs meer kwaad kunnen doen dan goed, en vervolgens staat er een aantal richtlijnen voor dekengebruik, waarbij ook het ondertstaande staat:

* Paarden met een redelijke vacht tolereren een lage temperatuur van rond de 4 graden. Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan.

Paarden kunnen toch prima tegen temperaturen tot min 15?

Dat dacht ik ook Nagelbijten / Gniffelen

Cisss

Berichten: 1014
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:06

Inderdaad erg handig! Wij wisten dit al. Al onze 4 pony's staan onder dubbele TL-buizen, ze zitten dan ook super glad in het haar! Sommige mensen zeggen dan: Heb je er een scheermesje bij langs gehouden? Tong uitsteken Wel hebben ze buiten twee dekens op. Op stal hebben ze allemaal een gewoon dik staldeken van 300 gram, en buiten nog een 200 gram water- en winddicht deken er boven op. Het is ook veel handiger voor als ze moeten werken. Ze zijn minder gauw bezweet en sneller droog! Vind dit een super handig topic! Haha!

En inderdaad, paarden heb een veel (lagere koudgrens om het zo maar even te noemen) dan mensen. Zij voelen zich veel prettiger als het een beetje koel is! Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:22

ik vind dit echt een foutief promotie praatje voor dekens, dankzij die richtlijnen die eronder staan. wie heeft dat verzonnen?

tegenstrijdig is het ook nog!
Citaat:
Studies uit Canada wijzen uit dat volwassen paarden in een koud klimaat een temperatuur van -15 graden celsius aankunnen zonder dat hun lichaamstemperatuur zal dalen, mits de dieren uiteraard gezond zijn. Ieder paard kan aan deze lage temperatuur wennen, zolang je ze maar de tijd geeft.

Hieronder staan een aantal simpele richtlijnen beschreven:
* Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan. Natte weersomstandigheden kunnen dit echter veranderen, dus hou dit in de gaten wanneer je met dekens wilt werken.

blackstar

Berichten: 3190
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:11

Goh, had ik het hier net even over met mijn schoonzus. Hebben een pony gekocht voor hun 10 jarige dochter. Beesie heeft een wintervacht. Nu gaat ie volgens hun op een heel guur plekje staan, dus moet er een deken op. En er werd er nog achteraan gezegd en hij word van de week geschoren want hij is zo bezweet tijdens het rijden (schijnt).
Ik ben meer van de anti-deken en heb dat dus ook gezegd, waarom een deken, hij heeft toch een wintervacht. Maar ja ik zal het allemaal wel niet snappen.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:38

We leven gewoon in een deken tijd perk. Zo'n 10 a 15 jaar geleden deden we het nog met een canvas dekentje van 50 gulden tegenwoordig worden er hele dekbedden op die paarden geknald en het liefst nog met een hals die rijkt tot aan de oren.

Paarden zijn te verwent en hebben geen weerstand meer tegenwoordig die mogen ze ook niet meer opbouwen want er zijn nu ookal veulen dekens en ik kom al regelmatig topics tegen of een 1,5 jarige niet een deken op moet want het regent buiten.. En ineens moeten er studies komen of een paard het warm of koud heeft. Misshien moeten we gewoon eens terug denken aan de tijd dat opa nog paarden voor de ploeg had. Toen hadden we al die luxe niet maar wel gewoon gezonde paarden.

Goed stukje om eens goed na te denken of die deken nu echt wel zo nodig is. Alleen jammer dat ze zichzelf weer tegenspreken.
Maar goed mijn beesten kunnen niet wachten tot het 5 graden gaat vriezen...die hebben een lekker warme deken die me nog geen cent heeft gekost Tong uitsteken

BTW in maak een uitzondering voor zieke en oude paarden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:44

Wil iedereen die dit pas voor het eerst hoort z'n vinger opsteken? Clown Niet allemaal tegelijk Sigaar

Heerlijk wij hebben geen dekens voor de paarden, maar ze regelen hun eigen temperatuur. Vandaag een flinke duinrit gemaakt met heel veel galop, paarden dropen van het zweet. Gestapt tot ze op adem waren, dan zijn ze nog wel nat.

We zetten ze dan gewoon terug op de paddock, ze gaan rollen, klaar dat was het. Nooit ziek, nooit verkouden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:49

Cowgirl schreef:
En ineens moeten er studies komen of een paard het warm of koud heeft.


ROFL ja idioot he

al miljoenen jaren redt het paard zichzelf primá

Bij opa redde het paard zich ook al prima zonder deken. Ook ik leerde rijden op mijn verzorgpaarden zonder dekens (en ze kregen ook geen biks, af en toe zemelen dat was het enige).

Nog 100 jaar en er moet met onderzoeken aangetoond worden dat paarden best zonder milkshakes en hamburgers kunnen en dat hooi zelfs misschien wel een gezonder idee is. Gestoord

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:54

Ik zal maar niet vertellen wat er van de week gezegd werd tegen mijn zusje toen ze bij de ponyclub aan het rijden was en de pony kreupelde wat;
Pony moet op stal met een deken want die koude is niet goed voor de benen, je moet ze extra lang losrijden anders zijn ze zó kreupel.

Ik lag dubbel toen ik het hoorde, wat een belanchelijk onzinverhaal. Daarbij was ze eerst gewoon rad en pas na de eerste hindernis kreupelde ze, gewoon zich verstapt dus.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:07

Arabesk schreef:
Cowgirl schreef:
En ineens moeten er studies komen of een paard het warm of koud heeft.


ROFL ja idioot he

al miljoenen jaren redt het paard zichzelf primá

Bij opa redde het paard zich ook al prima zonder deken. Ook ik leerde rijden op mijn verzorgpaarden zonder dekens (en ze kregen ook geen biks, af en toe zemelen dat was het enige).

Nog 100 jaar en er moet met onderzoeken aangetoond worden dat paarden best zonder milkshakes en hamburgers kunnen en dat hooi zelfs misschien wel een gezonder idee is. Gestoord


Ben het deels wel met je eens. Maar aan de andere kant, wat is er mis om dit soort dingen ook wetenschappelijk te onderbouwen?
Blijkbaar hebben heel veel mensen dat nodig, want als iedereen het zo goed wist en er in geloofde, dan waren er wel minder dekens.
Ook gebruiken we het paard nu anders, staat hij vaak anders gehuisvest, hebben we meer kennis, gaat er juist kennis van vroeger verloren, etc. Opzich niet verkeert om dan een wetenschappelijke onderbouwing te hebben.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:27

Arabesk schreef:
Wil iedereen die dit pas voor het eerst hoort z'n vinger opsteken? Clown Niet allemaal tegelijk Sigaar

Heerlijk wij hebben geen dekens voor de paarden, maar ze regelen hun eigen temperatuur. Vandaag een flinke duinrit gemaakt met heel veel galop, paarden dropen van het zweet. Gestapt tot ze op adem waren, dan zijn ze nog wel nat.

We zetten ze dan gewoon terug op de paddock, ze gaan rollen, klaar dat was het. Nooit ziek, nooit verkouden.

Gaaaap Gaaaap Slapen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:42

Knoffer schreef:
wat is er mis om dit soort dingen ook wetenschappelijk te onderbouwen?


nee er is niks mis mee, maar eigenlijk is het heel triest dat het nodig is...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:55

Don_Marcello schreef:
nou.. als ik bij ons op de manége kijk blijkbaar niet. Van de ongeveer 90 paarden en ponies staan er 4 zonder deken, waarvan drie van ons. Sommige paarden staan zelfs al met dubbele dekens op stal. In de stallen is het denk ik een graad of 18. Twee van onze paarden zijn andalusiers die oorspronkelijk gewend zijn aan koude nachten en de de derde (een mini paard) heeft een hele dikke wintervacht.
Die van mij krijgt pas een deken als hij geschoren is en dat doe ik pas zijn vacht te warm wordt om te rijden.

18 graden Wow!
Dat is echt extreem warm voor een stal.
Onze stal is goed geisoleerd maar ook goed geventileerd, bij ons is het rond deze periode op zijn koudst zo rond de 10 graden binnen.