Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:24

Was de kopende partij al 26 Dat meen je niet. ik dacht eerder iets van 14 ofzo

Anoniem

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:37

Ze zat nog op school waardoor ik dacht dat ze nog jong was, maar in het begin zat ze volgens mij met haar zoontje bij die buitenbak.

Ik denk dat die verkoopster wel het vermoeden had en dat meisje heeft uitgekozen met het idee dat die weinig verstand heeft van paarden en niet krachtig genoeg om tegen haar in te gaan. Dan toch maar leuk dat ze het heeft gewonnen. Maar deze uitspraak, in hoeverre is hij bindend voor alle volgende gevallen? Is dit ook een jurisprudentie??

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:39

Volgens mij is deze uitspraak bindend.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:41

De verkoopster wist dondersgoed dat het een klophengst was. Een klophengst is toch altijd minder te vertrouwen als een ruin of een hengst. Een klophengst heeft meestal een heel ander gedrag dan een ruin of een hengst, uitzonderingen daar gelaten.

Dat haar merrie de klophengst zou aanvallen, lijkt mij anders om. Klophengsten zijn vaak heel erg dominant.
De koopster is een vrouwtje dat in goede vertrouwen een RUIN heeft gekocht.
De verkoopster was natuurlijk niet van plan om een dure operatie te laten doen en daarom de pony voor een zacht prijsje weg had gedaan. Beter wat verlies als hoge kosten als na de operatie complicaties waren voort gekomen.
Als de verkoopster een echt paardenmens was geweest, wat zij wel beweerde, dan had ze nooit aan een onervaren iemand een klophengst verkocht. Ze heeft van de onervarenheid en het goede vertrouwen van de koopster misbruik gemaakt.

De koopster stond op een stal waar ze goed begeleid werd. Ik denk ook dat er vermeld was, dat als Bacardi geopereerd zou worden, dat ze een hele leuke pony er aan had. De pony wist dan eindelijk wat hij was en kan normaal gefunctioneren waar ze de pony voor gekocht had.

Heel veel geluk met Bacardi!!!! Een zeer leuke spikkelpooooony!!!!!

Jammer dat er van die handelaren zijn die zo misbruik maken van een onervaren koper.

Anoniem

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:45

Ach, over de koopster, mijn eerste gedachte was: vroeger hadden de kinderen snotneuzen en tegenwoordig hebben de snotneuzen kinderen Haha! maar ze is dus al 26?? Wel erg naief dan.
En verder, ik kon het niet helpen, ik vond het een en ander een beetje tokkie-nivo.
Tot slot, verkopende partij was niet zuiver op de graat maar ik heb bij het meisje ook mijn bedenkingen.... en die reactie van haar toen ze in haar gelijk werd gesteld.... allememachies!!!

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:53

Heb gisteren ook de uitzending gezien. Zo zie je maar dat je nooit als onervaren iemand zo maar ff een paard moet gaan kopen. Gelukkig is het voor Barcadi goed afgelopen. Hoewel ik hem op de tv niet echt als hengst vond gedragen. Vond ook dat het meisje in haar recht stond.

Ben wel benieuwd of ze hier op bokt zitten.

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:57

ze zit wel op hyves Lachen

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

Ik heb het idee dat de opnamens die wij zagen in het begin, dus de pony die zogenaamd heel eng deed, zijn gemaakt na die klophengst castratie. ik vond de pony niet eng doen, het meisje deed een beetje gemaakt angstig....oh jee hij scheurt weg, ojee ik durf niet echt bij hem , en dat reageren in het boxje op een ander paard, mijn merrie is veel erger! het blijft t.v en als je een leuk programma wil, dan moet je nog wat enge opnamens om te laten zien hoe eng de hengst wel niet is, en op ons kwam het hengstje niet echt eng over,toch? (of hij had een lieve bui) maar dit idee had ik ervan na de uitzending. Dus eerst naar de kliniek,(want er werd al gezegd tijdens de beelden voor de aankomst in utrecht dat het een klophengst was, of was het toen alleen een vermoeden?) vervolgens operatie, ze wilde hem toch houden dus noodzakelijk (zoals je zag na de zitting) en vervolgens nog wat opnamens maken voor een goede show.
Bij tv en film wordt er altijd achteraf nog gefilmd, of door elkaar voor een beter plaatje........misschien verklaart dit waarom wij bacardi niet zo hengst vonden?
Wat een types waren het he!
erg leuke pony trouwens!

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:02

oja, ben blij dat de eigenaresse in het gelijk is gesteld en fijn dat ze bacardi ondanks alles houdt, anders was hij vast van handelaar naar handelaar vertrokken, wat je er ook van vindt, of je nou wel of niet ervaren een pony koopt, menigeen had hem doorverkocht!

petra31
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:04

Ik heb het programma ook gezien, maar ik vond ze allebei zeer onsympathiek. Kan mij ook wel voorstellen dat de verkoopster er nu een advocaat er bij gaat halen voor de dierenarts die het paard gekeurd heeft bij haar aankoop en die eigenaar. Ik had het eerlijker gevonden als er beslist was dat er niet te achterhalen was of die 400 euro betaald was (email kun je aanpassen voor je deze print) maar dat ze het gewoon bij het al betaalde bedrag moesten houden omdat ze dan van het resterende bedrag die operatie kon laten doen (eigenaresse wist tenslotte ook niet dat het paard geen ruin was).

Vraag mij ook af hoe iemand het in zijn hoofd haald om een paard te kopen als je die 1300 euro nog niet eens kunt betalen.

Nou ja, laten we maar hopen dat het paard hier uiteindelijk niet de dupe van wordt!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:10

suleilitha schreef:
Ach, over de koopster, mijn eerste gedachte was: vroeger hadden de kinderen snotneuzen en tegenwoordig hebben de snotneuzen kinderen Haha! maar ze is dus al 26?? Wel erg naief dan.
En verder, ik kon het niet helpen, ik vond het een en ander een beetje tokkie-nivo.
Tot slot, verkopende partij was niet zuiver op de graat maar ik heb bij het meisje ook mijn bedenkingen.... en die reactie van haar toen ze in haar gelijk werd gesteld.... allememachies!!!


Ik sluit me hier volledig bij aan Haha!

Anoniem

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:12

Het valt me ook weer eens op dat het een beetje standaard hetzelfde soort mensen is die doorgaans de Rijdende Rechter inschakelen. En laten we wel wezen, het nivo is daardoor niet altijd het van je... Knipoog (uitspraak die een keer voorbij kwam in het programma)

Anoniem

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:13

Ja, ik ook, wat een nivonihil..dat accent ook Clown maar wel een leuke pony. Vond het ook wel grappig van die stalhouder om een neus van wellicht een merrie bij die pony te zetten. Beestje deed niets, alleen maar even neuzen en die merrie sloeg hem meteen af...jawel hengstengedrag... Clown

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:14

Karl66 schreef:
De uitspraak komt er op neer dat alles wat niet bij een gewone aankoopkeuring boven tafel komt voor het risico van de verkoper is. Volgens de rechter was het niet reëel om van een koper te mogen verwachten dat ze verder kijken, zelfs als zoals in dit geval de prijs gehalveerd is.


Voordat ik de rest van de reacties lees: wat Karl hier opmerkt is waar en verontrustend. Het zou goed zijn als eens wettelijk vastgesteld werd wat een aankoopkeuring moet behelzen en daar mag van mij wat meer bij komen kijken dan alleen een klinische keuring.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:15

haha echt lachen, ik ga een advocaat in handen nemen! dat hoofd van die verkoopster staat ook heel de aflevering het zelfde, met opgetrokken wenkbrauwen haha

Anoniem

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:15

Die wenkbrauwen waren toch getekend?? Haha!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:23

russel schreef:
Ja, ik ook, wat een nivonihil..dat accent ook Clown maar wel een leuke pony. Vond het ook wel grappig van die stalhouder om een neus van wellicht een merrie bij die pony te zetten. Beestje deed niets, alleen maar even neuzen en die merrie sloeg hem meteen af...jawel hengstengedrag... Clown


Inderdaad, dat bewees in mijn ogen ook helemaal niks, behalve dan dat de manegehouder mogelijk evenmin verstand heeft van het hele gebeuren Clown

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:36

Ik werd door een bokker geattendeerd op dit topic en heb net de uitzending bekeken.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt.
Verkoper en ik hebben het naar volle tevredenheid opgelost.
Ik zal jullie het hele verhaal besparen Knipoog .
Ik mocht de pony terug geven, maar de pony is niet zo maar eentje, maar een heel goede pony waar we lang naar gezocht hebben.
De operatiekosten (in Utrecht) hebben we netjes gedeeld.

Ergens nog jammer ook, want van hem en mijn merrie had ik best wat mooie veulens gewild Haha!

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:41

Interessant verhaal hoor.
Toch blij voor Annemiek (?) dat ze de zaak heeft gewonnen, Marijke kwam inderdaad niet erg betrouwbaar over in mijn ogen.

Maar toch altijd jammer dat dingen zo moeten gaan..

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:43

Toch vind ik het echt een hele rare zaak. Tuurlijk, dat de verkoopster heeft gelogen over het geldbedrag is bewezen. Maar de koopster is ook niet helemaal normaal naar mijn idee. Haar houding door dit hele programma heen was echt vreselijk uit de hoogte.

Bovendien was ze duidelijk veel te bang voor het paardje.
Wat de verkoopster daar over zegt is gewoon waar; een paard heeft dat door en reageerd daar op!

Het gedrag van het paardje dat vast is gelegd op beeld is ook absoluut niet abnormaal te noemen. Het is een leuk wakker dier en wellicht ietwat dominant.

Dat de merrie van de verkoopster naar hem uit viel is absoluut goed mogelijk. Helemaal nu je weet dat het een klophengst is goed te verklaren. Waarschijnlijk heeft hij die merrie flink lopen pesten en is zij daarom uitgevallen (een merrie zegt wanneer er wel of geen contact is, hengst heeft daar vaak niets over te zeggen).

De uitspraak van de verkoopster dat anders haar merries al drachtig hadden moeten zijn is natuurlijk onzin. Het is (naar mijn weten)algemeen bekend dat de warmte in de buikholte de productiviteit van de zaadcellen aan tast.

Ik vind het raar dat de verkoopster hier verantwoordelijk wordt gesteld voor het feit dat het gaat om een klophengst in plaats van een ruin. Ze had het dier immers nog maar een paar maanden (wordt ook ergens gezegd) en zoals ze later aangeven voor de koopster is het niet gebruikelijk zulk diepgaand onderzoek te doen na aanschaf. Hoe had de verkoopster dit dan moeten weten?

Al met al een raar verhaal.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:45

Het is het zoveelste akkefietje in paardenhandel land, alleen wordt dit nu besproken omdat het op tv is geweest. Je moest eens weten hoeveel mensen er een kat in de zak kopen....

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:52

Malenka schreef:
Ik vind het raar dat de verkoopster hier verantwoordelijk wordt gesteld voor het feit dat het gaat om een klophengst in plaats van een ruin. Ze had het dier immers nog maar een paar maanden (wordt ook ergens gezegd) en zoals ze later aangeven voor de koopster is het niet gebruikelijk zulk diepgaand onderzoek te doen na aanschaf. Hoe had de verkoopster dit dan moeten weten?

Al met al een raar verhaal.


Dat je zelf opgelicht bent wil niet zeggen dat je dat probleem door kan schuiven naar een ander. Ook niet als je er zelf pas achter komt nadat het paard alweer verkocht is.
Ik kan ook niet ongestraft een kapotte fiets als goed doorverkopen alleen omdat ik er niet op gefietst heb en dus niet gemerkt heb dat hij kapot was. Gebrek is gebrek en daar ben je gewoon verantwoordelijk voor als verkoper.

Deze verkoopster kan de schade verhalen op degene die haar het paard als ruin verkocht heeft, en dat wil ze ook gaan doen zei ze.
Laatst bijgewerkt door Waves op 19-11-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:54

26????
gebruikt ze Oil of Olaz?? Dat meen je niet, ik dacht dat ze 13 was, ben noiot goed geweest in het raden van leeftijd..

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:55

Wat is dat jonge meisje ontzettend apart...

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Rijdende Rechter behandelt conflict tussen koper en verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:56

Ik zou er dus van uit gaan dat ook naar de situatie van de verkoopster wordt gekeken. Zoals ik de situatie inschat naar aanleiding van dit filmpje had zij hier ook van ' vrijgesproken' kunnen worden. Dan was het van beide een ' domme fout' geweest en hadden ze de schade moeten delen.