Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:45

http://www.haarlemsdagblad.nl


Duindigt dreigt te sterven in eigen gouden bed.

Onder de leden van de Vereniging Nederlandse Draf- en Rensport (NDR) gaan steeds meer stemmen op om Duindigt te verkopen.
Een speciale adviescomissie heeft Haarlemmermeer als ideale plaats voor een eventuele nieuwe renbaan aangedragen. Vergevorderd zijn de plannen voor een verhuizing nog niet, want de gemeente Haarlemmermeer is nog niet officeel benaderd door de NDR. Een bestuurswisseling, onderhandelingen met de gemeente Wassenaar over het bestemmingsplan en met beoogd ontwikkelaar OVG of een ander partij over de prijs moet echter eerst duidelijk maken of renbaan Duindigt daadwerkelijk in de verkoop word gezet door de NDR. "Maar gevoelsmatig gaat het steeds meer die kant op" zegt Peter ter Borgh over alle onderhandelingen en verwikkelingen die momenteel ander de schermen plaatsvinden. Ter Borgh vormde dit najaar met twee andre leden een commissie die de ledenraad van de NDR advies heeft uitgebracht over de toekomst van Duindigt. Volgens Ter Borgh is Haarlemmermeer geografisch gezien een prachtige vestigingsplaats voor een nieuwe renbaan. Ook uit de Kop van Noord-Holland en Friesland en Groningen komt veel volk naar Duindigt toe.

Tegelijkertijd zou de baan de traditionele achterban in Den Haag en Wassenaar niet van zich vervreemden omdat Haarlemmermeer maar dertig à veertig - in het weekend vaak fileloze - kilometers van de oude vestigingsplaats ligt. Ander groot voordeel volgens de adviescomissie is de combinatie met andere hippische activiteiten in Haarlemmermeer die dan eventueel moelijk zou worden. Ter Borgh: "In Lausanne in Zwitserland heb je bijvoorbeeld een paardencentrum waar meerdere disciplines zijn samengevoegd. Zoiets zou in Haarlemmermeer ook kunnen. De drafsport, het concours hippique, polowedstrijden, tuigpaarden: als je dat soort dingen samenvoegt krijg je iets met landelijke allure.

Makkelijk om Duindigt te verlaten, zal het niet zijn. De NDR zetelt er al meer dan honderd jaar. "Maar als we daar blijven, zullen we in het gouden bed sterven," verwoordt Ter Borgh een gevoel dat onder veel leden van de NDR leeft. De drafsport zit momenteel economisch gezien in zwaar weer en de enorme lap grond die de NDR op het voormalige landgoed Duindigt bezit, ligt middenin Wassenaar en levert bij verkoop een groot bedrag op. Voorwaarde is dan wel dat de gemeente Wassenaar haar medewerking verleent en bebouwing op die plek toestaat. Complicerende factor bij de onderhandlingen daarover is echter dat pal naast het Duindigt-terrein de niewue Amerikaanse ambassade gepland staat die zwaar beveiligd dient te worden.

De adviescommissie waar Ter Borgh deel van uitmaakte werd ingesteld omdat de ledenraad van de NDR niet tevreden was met de uitkomsten van de eerste onderhandelingen met beoogd ontwikkelaar OVG en de gemeente Wassenaar. Behalve Ter Brogh, in het dagelijks leven makelaar, namen ook vastgoed-topmannen Ger Visser sr. en Cor van Zadelhoff zitting in de adviescommissie. De ledenraad van de NDR heeft het eind september uitgebrachte advies van de commissie inmiddels omarmd; het hoofdbestuur van de NDR heeft met gemengde gevoelens gereageerd en haar zetel ter beschikking gesteld. Naar verwachting treedt aanstaande donderdag een nieuw bestuur aan.

Om de zaken nog wat ingewikkelder te maken, staat de NDR op hetzelfde moment ook nog op het punt om haar organisatiestructuur ingrijpend te wijzigen van een vereniging naar een stichting.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-11-08 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt een verhuizing naar Haarlemmermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:52

Ik zeg..DOEN! Voorkomt dat ze nog meer huizen bouwen en de Haarlemmermeer heeft wel wat met paardensport. BV Floriade terein wat nu toch niet wordt gebruikt.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:50

nou ik zeg shit! kan nu als ik in nl ben lekker 15 mins op de fiets, ben dan iedere dag op stal.. zit niet echt te wachten op een hele reis.. :S

Vedetje

Berichten: 442
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Zaandam

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:19

Lijkt me een goede vooruitgang in de algehele paardensport!! En wat dichter bij huis.......!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:41

ja inderdaad zal het wel een vooruitgang zijn, maar ieder voordeel heeft zo zijn nadelen..

maaikj

Berichten: 664
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:20

het zal nooit meer echt het duindigt worden natuurlijk..
maar mischien wel een goede beslissing.. zitten daar veel mensen die graag gokken op oa kortebanen in hillegom, lisse etc. dus het proberen waard

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:55

Als ze verhuizen betekend het in de haarlemmermeer minder huizen, maar juist in wassenaar weer meer bebouwing.
Snap ze wel maar Duindigt is een begrip op zich, kan je niet ergens anders plaatsen, moeten ze ook de naam veranderen.
Persoonlijk zal ik het jammer vinden omdat ze dan verder weg zitten.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Renbaan Duindigt overweegt een verhuizing naar Haarlemmermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:56

kohtje schreef:
Ik zeg..DOEN! Voorkomt dat ze nog meer huizen bouwen en de Haarlemmermeer heeft wel wat met paardensport. BV Floriade terein wat nu toch niet wordt gebruikt.

Helemaal mee eens! Al mogen ze wel een stukkie open laten voor Mysteryland hoor Clown

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:10

Inderdaad Knipoog Mysteryland mag ik nog niet heen, maar 't moet wel blijven! Voor als ik oud genoeg ben Vingers aflikken

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:57

Zou een stuk dichter in de buurt zijn. Knipoog
Als ik zo een beetje alles lees steeds, dan is het misschien ook wel beter.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:00

Loizy schreef:
Mysteryland mag ik nog niet heen, maar 't moet wel blijven! Voor als ik oud genoeg ben Vingers aflikken

Uche, ik ook niet, maar was er wel dit jaar Clown

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:10

tja zoals play_coy al zegt ieder voordeel heeft zn nadeel. Het zou handiger zijn omdat het aardig centraal in het land ligt en waarschijnlijk minder verkeersproblemen dan dat ze nu in wassenaar hebben. Ook voor een hoop trainers, rijders, stalhulpen gaat dit een probleem worden want die moeten allemaal gaan verhuizen willen ze hun baan en passie houden. Maar duindigt heeft zon grote historie dat het bijna zonde is als ze het tegen de grond gooien...

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:46

helemaal mee eens classic !

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:17

Ik vind het op zich wel een goed idee.
Zeker ook omdat als ze Duindigt er weer een beetje fatsoenlijk uit willen laten zien,ze zowiezo zo goed als alles tegen de vlakte moeten gooien. En misschien komt er ook wel meer interesse voor de rensport doordat er dan op hetzelfde terrein ook mensen komen uit andere diciplines.
En ik denk zowiezo dat het bijna niet slechter kan als nu.
Als je nu op duindigt rondloopt heb je bijna het idee of je op een begraafplaats loopt.
Dit niet door grafstenen, maar wel door de stilte die er heerst en de "somberheid".

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:01

ja dat is inderdaad wel zo, maar duindigt is al zo lang in wassenaar! het blijft wel zonde, ik denk niet dat al die trainers zin hebben in een verhuizing..hoe zit het daar met uirijmogelijkheden etc?

racinggirl
Berichten: 1290
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:56

Ik vindt dat het in Wassenaar moet blijven, het hoort er gewoon bij Haha!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:58

Er kunnen in ieder geval geen paarden meer kapot getraind worden in de duinen, da's een voordeel. Verder is de locatie prachtig!

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:01

ik denk dat het goed te doen is kan ik er ook is wat vaker kijken lijkt me wel vet. Maar het oude floriade terein wordt ook deels gebruikt als natuurgebied om je hond uit te laten enzo.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:03

Doen! Leuk in de buurt!

bailey94

Berichten: 1744
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:07

zou het wel jammer vinden omdat het zo dicht bij is, maar als duindigt daarmee gered kan worden zeg ik ja

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:55

play_coy schreef:
ja dat is inderdaad wel zo, maar duindigt is al zo lang in wassenaar! het blijft wel zonde, ik denk niet dat al die trainers zin hebben in een verhuizing..hoe zit het daar met uirijmogelijkheden etc?

Het is inderdaad wel zonde ja.
Maar ik denk dat we er een super locatie voor terug krijgen als het allemaal door gaat.
En de rensport natuurlijk niet in een hoekje geduwt wordt vergeleken met de andere diciplines die er dan gehouden gaan worden.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:29

detour schreef:
Er kunnen in ieder geval geen paarden meer kapot getraind worden in de duinen, da's een voordeel. Verder is de locatie prachtig!


???? Iedereen die in de duinen rijd met zn paard maakt hem kapot dus volgens jou...?

jodie
Berichten: 190
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:07

Ik ben ook voor, als ze het toch helemaal moeten verbouwen kunnen ze het beter goed doen( en natuurlijk omdat het voor mij dichterbij is Haha!)

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:46

sorry detour, maar wij trainden ook in de duinen, niet alleen maar in de duinen. en daarbij , omdat jij bij naouri de stal uit bent gestuurd hoef je niet ineens mensen de grond in te stampen, lijkt mij meer afgunst. en daarbij zit je nog behoorlijk fout want naouri traint tegenwoordig voornamelijk op de baan.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:49

classic_life schreef:
detour schreef:
Er kunnen in ieder geval geen paarden meer kapot getraind worden in de duinen, da's een voordeel. Verder is de locatie prachtig!


???? Iedereen die in de duinen rijd met zn paard maakt hem kapot dus volgens jou...?

ja volgens haar wel.. ze heeft niet door dat je alles zelf in de hand hebt, en ja sinds er velen zijn die wel gecontroleerd trainen..(alle trainers komen in de duinen trouwens) is er weinig aan de hand hoor.ze heeft ook niet door dat ze onze sport zelf in de grond aan het stampen is.