Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:26

www.knhs.nl


De ledenraad van de KNHS heeft onlangs haar toestemming gegeven voor een nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden. Het reglement vervangt hiermee het oude reglement dat onderdeel uitmaakt van het totale disciplinereglement mennen. Er is voor gekozen om voor het indoormarathon mennen alvast een nieuw reglement te ontwikkelen omdat in het nieuwe reglement voor de wedstrijdorganisatie en deelnemers meer mogelijkheden zijn.

Voorheen werden deelnemers van verschillende niveau's in één rubriek geplaatst. In de nieuwe situatie is er een klasse A (jeugd), klasse B (hobby-rijders , dressuur/vaardigheid-rijders en klasse 1 en 2 ) en klasse C ( startgerechtigd in klasse 3 en 4 SWM, ook via de "over en weer" regeling ).

Daarnaast zijn de regels duidelijker geworden en heeft het paardenwelzijn meer aandacht gekregen.
Wedstrijden vanaf 1 januari 2009 zullen onder het nieuwe reglement worden verreden. Een uitzondering zal gemaakt worden voor wedstrijden die onderdeel uitmaken van een competitie (die al voor de invoering van het nieuwe reglement is opgestart) .

De informatiebijeenkomsten voor officials voor het nieuwe indoorreglement zal plaatsvinden in december 2008. Parcoursbouwers en juryleden alround en/of vaardigheid worden hiervoor uitgenodigd. De bijeenkomsten worden verzorgd door de KNHS, afdeling opleidingen en geleid door de heer J. Houterman, namens de parcoursbouwers, de heer J. Boom, namens de juryleden en de heer H. Zumbrink namens de Disciplinecommissie Mennen.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:33

Goed besluit, zo klinkt het tenminste. Die nieuwe klasse-indeling lijkt me wel een goede keuze Lachen

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:49

Ik sluit me bij bovenstaand aan...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:14

Nog meer rubrieken dus Ziek

Enkelspan pony klasse a
Enkelspan pony klasse b
Enkelspan pony klasse c
Enkelspan paard klasse a
Enkelspan paard klasse b
Enkelspan paard klasse c
Tweespan pony klasse a
Tweespan pony klasse b
Tweespan pony klasse c
Tweespan paard klasse a
Tweespan paard klasse b
Tweespan paard klasse c
Vierspan pony klasse a
Vierspan pony klasse b
Vierspan pony klasse c
Vierspan paard klasse a
Vierspan paard klasse b
Vierspan paard klasse c
Tandem pony klasse a
Tandem pony klasse b
Tandem pony klasse c
Tandem paard klasse a
Tandem paard klasse b
Tandem paard klasse c

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:23

Bij minder dan 3 deelnemers per rubriek moeten rubrieken samengevoegd worden. Uiteindelijk zal het aantal rubrieken dus allemaal best wel meevallen.

Erg fijn dat er nu een indoorreglement is. Sinds ook deze wedstrijden volgens de KNHS georganiseerd moesten worden waren er toch veel vraagtekens over wat wel en niet mocht. Nu staat dat in een reglement. Uiteraard ontbreken er nog dingen en staan er enkele foutjes in, maar het blijft mensenwerk en laten we nu eens blij zijn dat dit reglement er gekomen is in plaats van meteen te mopperen op wat er niet goed is.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:34

Sjonniej schreef:
Bij minder dan 3 deelnemers per rubriek moeten rubrieken samengevoegd worden. Uiteindelijk zal het aantal rubrieken dus allemaal best wel meevallen.

Erg fijn dat er nu een indoorreglement is. Sinds ook deze wedstrijden volgens de KNHS georganiseerd moesten worden waren er toch veel vraagtekens over wat wel en niet mocht. Nu staat dat in een reglement. Uiteraard ontbreken er nog dingen en staan er enkele foutjes in, maar het blijft mensenwerk en laten we nu eens blij zijn dat dit reglement er gekomen is in plaats van meteen te mopperen op wat er niet goed is.


Je hoort mij niet mopperen hoor, maar in de praktijk betekent het toch dat er samengevoegd gaat worden voor het grootste gedeelte van de rubrieken, dus wat is dan het nut van een dergelijke rubrieksindeling?
Vond dat nou net altijd zo lekker overzichtelijk aan de indoors Knipoog
Zeker de reacties dat de rubrieksindeling 'zo goed' zijn, die vat ik niet helemaal, er wordt immers samengevoegd om het leven in de mensport..
Te veel rubrieken, te weinig deelname.
Dit is ook niet leuk voor sponsors e.d., wat zeg nou zelf winnen in een rubriek van 3 personen is toch wat anders dan winnen van 30 deelnemers (of meer). Je naam verbinden en prijzen beschikbaar stellen voor zulke kleine rubrieken trekt niet echt

Voor de rest boeit het reglement voor indoors mij niet zo Bloos

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:58

manie schreef:
Je hoort mij niet mopperen hoor, maar in de praktijk betekent het toch dat er samengevoegd gaat worden voor het grootste gedeelte van de rubrieken, dus wat is dan het nut van een dergelijke rubrieksindeling?
Bloos

Ach heeft de rekenkamer tenminste wat te doen Knipoog Knipoog
Zou zeggen doe gewoon enkel/2 en 4span zoals het was en de beginnersrubriek..

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:29

De leeftijd van een paard/pony wordt gerekend vanaf 1 januari van het geboortejaar en wordt steeds per 1 januari met een jaar verhoogd. Paarden die in het kalenderjaar van deelname vijf jaar oud zijn mogen vanaf 1 januari van dat jaar op indoor marathonwedstrijden worden uitgebracht.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:30

volgens mij is er niet zoveel gewijzigd bijv bovenstaande was toch al?

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:32

Flurk schreef:
De leeftijd van een paard/pony wordt gerekend vanaf 1 januari van het geboortejaar en wordt steeds per 1 januari met een jaar verhoogd. Paarden die in het kalenderjaar van deelname vijf jaar oud zijn mogen vanaf 1 januari van dat jaar op indoor marathonwedstrijden worden uitgebracht.

Geld alleen voor enkelspan, verder het jaar waarin ze 4 worden.
Er is wel veel veranderd, ook staat precies het speel uw spel enz beschreven.
Er was helemaal geen echt indoorreglement dus alles is nieuw

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:54

Het lijkt me inderdaad wat veel van het goede deze rubrieksindeling. Maar aan de andere kant is het voor de beginners op deze manier wel een stuk leuker. Plaats 1 t/m (5) zijn altijd de wedstrijdmenners. Op zich houdt het het zo wel aantrekkelijker voor de beginners. Doordat de beginners onderling strijden ís er tenminste een strijd voor deze enorme groep menners. Zonder klasseindeling was de kans op een beker/lint/borstel nihil.
Natuurlijk is het leuker om van 30 man te winnen dan dan 3 man. Maar het is voor een beginner 100000x leuker om 1e te zijn van de beginnersrubriek dan 7e over totaal. Want bij die 1e plaats krijg hij een beker, die hij op de schouw kan zetten en aan iedereen kan laten zien.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:28

Sjonniej; zo zie ik het inderdaad ook een beetje. Aangezien ik nog niet héel lang wedstrijdjes rijdt en ook geen startkaart heb, rijdt ik dus meestal in de hobby-klasse.
Natuurlijk rijden daar mensen die net beginnen met het hele mennen, maar er rijden ook mensen mee die al jaren wedstrijden rijden compleet met startkaart en al, de echte wedstrijdmenners.
het gaat mij echt niet om die bekers, maar het is soms wel zo leuk een eerlijk om je 'krachten' te meten met iemand die ongeveer van het zelfde niveau rijdt als dat jij rijdt. Al ben ik er zelf al blij mee dat je 7e over het totaal zou worden tussen allerlei wedstrijdmenners; dat vind ik op zich nog best een prestatie.

De nieuwe klasse-indeling is inderdaad misschien wel wat veel van het goede, maar bij voldoende deelneming is er dus wel degelijk de mogelijkheid om in de klasse te rijden waar je ook echt thuishoort, en dat vind ik op zich dan best goed geregeld.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:47

Tegen wedstrijdmenners rijden kan je ook motiveren om beter te worden, althans zo zie ik het altijd maar.
Je blijft dan nog 'maar' winnaar van de hobby-rijders, op zich niks mis mee, maar een beetje competatief ingesteld iemand wil denk ik toch meer Knipoog

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:49

Je hebt bij dat indoorgebeuren menners die niets anders doen dan indoors scheuren zonder startkaart dus ervaring te over..

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:54

Echwel schreef:
Je hebt bij dat indoorgebeuren menners die niets anders doen dan indoors scheuren zonder startkaart dus ervaring te over..


Ja klopt, niet bepaald beginners of hobbyklassers dus Knipoog

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:58

Daarom vraag ik mij af of het wel nut heeft om die klasse bij echte beginners te laten starten.Zou net als bij buitengebeuren moeten zijn, je mag 3x zonder startkaart starten en daarna moet je een startkaart heben.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:10

manie schreef:
Tegen wedstrijdmenners rijden kan je ook motiveren om beter te worden, althans zo zie ik het altijd maar.
Je blijft dan nog 'maar' winnaar van de hobby-rijders, op zich niks mis mee, maar een beetje competatief ingesteld iemand wil denk ik toch meer Knipoog


Oké, dat is inderdaad ook zo, zo kun je het ook bekijken. Daarom zeg ik ook; ik zou er best blij mee zijn, om uiteindelijk 7e te worden uit een stuk of 20/30 deelnemers waarvan gedeelte hobby-rijders en gedeelte wedstrijdmenners.

Echwel:
Dat zie je inderdaad veel, maar aan de andere kant zie je ook zat menners mét startkaart die er een compleet wild-west festijn van maken, daarbij heb je dat natuurlijk ook wel bij de buitenwedstrijden (oefenwedstrijd of niet).
Denk dat je dat zowiezo zal houden, al zullen er hoogstwaarschijnlijk méer zijn onder de hobby-rijders.

Persoonlijk zie ik een indoor net zo 'serieus' als een buitenwedstrijd; een beetje gassen mag best wel, maar beheerst; ik zou niet zomaar in het wilde weg gaan scheuren en al helemaal niet indoor met die beperkte ruimte en veelal ontzettend scherpe wendingen en bochten; vooral indoors worden dan méer belastend voor je paard...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:27

Het gaat hier niet om het wel of niet wild-west rijden.
Wat Echwel bedoelt is dat je nu een heel circuit van indoor-menners is die helemaal geen startkaart hebben, maar wel veel indoormarathons rijden.
Deze menners zijn dus alles behalve beginners, sterker nog ze rijden vaak ijzersterk.
Met de nieuwe rubrieksindeling zullen deze menners dus tegen de echte beginners/hobbyrijders moeten uitkomen.
Nog geen prijsje voor de beginners dus!

Ik zou het wel goed vinden dat je idd maar een x aantal wedstrijden zonder startkaart mag rijden, om te 'proeven' of het wat voor je is.
Daarna gewoon een startkaart of niet meer starten Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:40

Oh zó......... Dat klopt inderdaad ook niet helemaal.

Sorry had het even verkeerd begrepen en dacht idd dat Heleen het had over het soms asociale scheurwerk wat je soms ziet tijdens indoors. Knipoog

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:52

Yep Manie precies wat ik bedoel, ohz mag je ook maar 3x zonder startkaart starten..

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:53

Mocht ik indoor gaan rijden moet ik meteen in klasse C als ik het goed begrijp (met m'n Z dressuur en net een paar vaardigheid parcoursjes gereden te hebben). Maar wel fijn dat er nu een indeling is.
Ik zag wel dat de spoorbreedte in het regelement nu 120 geworden is ipv 125. Voor mij helaas toch nog net te breed.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:00

Die spoorbreedte hebben ze gedaan omdat bij indoors de kegels op dezelfde afstand blijven staan en de mensen met hele smalle karretjes dus gigantisch in het voordeel waren..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuw reglement voor de indoormarathon menwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:24

Natuurlijk is het een uitdaging Manie. Maar niet iedereen is zo fanatiek als dat jij bent. Vergeet ook niet dat er door veel beginners enorm opgekeken wordt tegen wedstrijdmenners van klasse Z/3/4. Zij starten dus vaak tegen hun eigen instructeurs. Ik vind het fijn dat er voor deze groep een eigen klasse is. Op die manier zien ze ook eerder vooruitgang. Want als je je parcours in een vlotte draf doet sta je net boven degene met grote fouten. De volgende keer ga je hele stukken in galop, ging het voor je gevoel enorm beter. Nou ben je 4-5 hele plekken opgeschoven in een veld van 30 deelnemers. En gebleken is dat veel mensen erg veel waarde hechten aan plaatsing en prijzen, vaak veel meer dan hun eigen gevoel. Niet iedereen kan zo relativerend zijn en zeggen; Ik vond het beter gaan! (Zie ook dressuursport)

Echwel heeft daarentegen ook helemaal gelijk. De startkaartloze scheurijzers scheuren nu alsnog in de beginnersklasse. Lastig probleem om hier wat mee te kunnen. Ik denk dat je tegen erg veel verzet aanstuit als je de regel maakt dat je maar 3x mag oefenen en daarna een startkaart moet aanvragen. Dan zal het indoormarathon rijden nóg verder uitgebouwd worden en zal je ook met wintspunten/plaatsingspunten moeten gaan werken. Want anders hou je alsnog geen beginnersklasse over.

Blijft allemaal lastig en veel werk. Maar persoonlijk vind ik het goed dat er in ieder geval een splitsing heeft plaats gevonden tussen 2 soorten menners. Op naar het volgende probleem om op te lossen.