Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4815
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:18

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:
Wat ik mij afvraag, bij mensen is het bekend dat een, bijvoorbeeld, constante bromtoon of constante fluittoon tot mentale en zelfs daardoor fysieke klachten kan leiden.

Hoe zit dat met dieren/paarden?


Ik heb een tijd geleden iets gelezen dat dat dus wel zo was, maar dat kan ik nergens meer vinden. Of het was misschien juist de trillingen van de grond die niet direct voelbaar waren maar wel grote effecten hadden op de dieren. Was groot verschil met echt medische problemen bij de dieren. Eerst dachten ze aan fok problemen maar ook totaal onverwachte dieren die al jaren gezond waren kregen vrij snel problemen op die locatie. En die problemen waren er niet voordat de windmolen er was.

Helaas kan ik het niet meer vinden.


Om nog maar niet te spreken over dat die dingen schijnbaar niet af te breken zijn (soort asbest 2.0).....en microplastics de lucht in laten.......
Dus groene stroom? ammehoelah....

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:06

Elisa2 schreef:
"Het lawaai en de trillingen van de aanleg van windmolens hebben onder water een verstorend effect op zeezoogdieren, vissen, schelpdieren en andere diersoorten die zich door middel van geluid oriënteren, naar voedsel zoeken en communiceren, zoals zeehonden, bruinvissen en dolfijnen. Door onderwatergeluid van wind op zee kunnen ze gehoorschade oplopen en sterven. De aanwezigheid van stroomkabels leidt tot elektromagnetische storing. Dit kan een negatief effect op haaien en roggen hebben omdat die via elektrische zintuigen hun prooien vinden.

Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."


Bron: https://www.wwf.nl/wat-we-doen/waar-zij ... e-noordzee

Dat is voor zeeleven, maar ook zoogdieren hebben zelf een energieveld die verstoord kan raken door electromagnetica etc. Het kan dus zeker invloed hebben, echter is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan verder.

Dit gaat over de aanleg. Bij het heien komt inderdaad een hoop herrie kijken. Daarna niet meer.

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:46

Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."

nu gaan de verhalen rond dat er hele slachtvelden met dode vogels onder een windmolen liggen...

Raineri
Berichten: 6339
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 21:06

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:
"Het lawaai en de trillingen van de aanleg van windmolens hebben onder water een verstorend effect op zeezoogdieren, vissen, schelpdieren en andere diersoorten die zich door middel van geluid oriënteren, naar voedsel zoeken en communiceren, zoals zeehonden, bruinvissen en dolfijnen. Door onderwatergeluid van wind op zee kunnen ze gehoorschade oplopen en sterven. De aanwezigheid van stroomkabels leidt tot elektromagnetische storing. Dit kan een negatief effect op haaien en roggen hebben omdat die via elektrische zintuigen hun prooien vinden.

Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."


Bron: https://www.wwf.nl/wat-we-doen/waar-zij ... e-noordzee

Dat is voor zeeleven, maar ook zoogdieren hebben zelf een energieveld die verstoord kan raken door electromagnetica etc. Het kan dus zeker invloed hebben, echter is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan verder.

Dit gaat over de aanleg. Bij het heien komt inderdaad een hoop herrie kijken. Daarna niet meer.
t


Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar de impact van windmolens op dit ecosysteem. Er zijn wel al bedrijven die hun windmolens dusdanig ontwerpen dat de biodiversiteit steeds minder gehinderd wordt. Voorbeeld is ecowende.

Nielojram

Berichten: 7874
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:50

petraaken schreef:
Denk dat ik nog liever een windmolen in de buurt heb dan die hele zware hoogspanningskabels.

Nou dat inderdaad.
Een zeer bekende manege hier in de omgeving staat naast&onder dat soort kabels.
De eigenaar heeft een jaar of 2 geleden een bizarre zelfmoord gepleegd, dat zet je toch aan het denken..

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:10

Elisa2 schreef:
"Het lawaai en de trillingen van de aanleg van windmolens hebben onder water een verstorend effect op zeezoogdieren, vissen, schelpdieren en andere diersoorten die zich door middel van geluid oriënteren, naar voedsel zoeken en communiceren, zoals zeehonden, bruinvissen en dolfijnen. Door onderwatergeluid van wind op zee kunnen ze gehoorschade oplopen en sterven. De aanwezigheid van stroomkabels leidt tot elektromagnetische storing. Dit kan een negatief effect op haaien en roggen hebben omdat die via elektrische zintuigen hun prooien vinden.

Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."


Bron: https://www.wwf.nl/wat-we-doen/waar-zij ... e-noordzee

Dat is voor zeeleven, maar ook zoogdieren hebben zelf een energieveld die verstoord kan raken door electromagnetica etc. Het kan dus zeker invloed hebben, echter is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan verder.



Dit inderdaad, uiteindelijk is/heeft alles en iedereen zijn eigen trilling , wordt dat verstoord zijn er gevolgen van hoe groot of klein en op welke termijn dan ook. De ene windmolen zal de andere ook niet zijn en t ene mens/dier zal er gevoeliger voor zijn dan de ander. Kijk maar naar degene die last hebben van de 4/5G/ wifi stralingen en electro smog. Je ziet ruikt en proeft en niks van maar je zal maar degene zijn die er ziek van wordt…

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:15

of die denken, beweren dat ze er ziek van worden en zo zichzelf gek maken

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:16

Ik heb een tijd geleden iets gelezen dat dat dus wel zo was, maar dat kan ik nergens meer vinden. Of het was misschien juist de trillingen van de grond die niet direct voelbaar waren maar wel grote effecten hadden op de dieren. Was groot verschil met echt medische problemen bij de dieren. Eerst dachten ze aan fok problemen maar ook totaal onverwachte dieren die al jaren gezond waren kregen vrij snel problemen op die locatie. En die problemen waren er niet voordat de windmolen er was.

Helaas kan ik het niet meer vinden.[/quote]

Om nog maar niet te spreken over dat die dingen schijnbaar niet af te breken zijn (soort asbest 2.0).....en microplastics de lucht in laten.......
Dus groene stroom? ammehoelah....[/quote]

En vergeet alle jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden aan die dingen niet. Ze draaien omdat er veel subsidie op zit , zonder zijn ze ( bijna ) niet rendabel. De energie die erin zit voordat zo’n ding draait, draait zo’n ding ook meestal of helemaal niet bij elkaar in z’n levensduur. Dus inderdaad groene stroom ammehoelah!
T is niet voor niks dat als er minder of geen subsidies op zitten de grote energie maatschappijen er geen interesse in hebben…

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:20

speurneusc schreef:
of die denken, beweren dat ze er ziek van worden en zo zichzelf gek maken


Zo te lezen heb je geen mensen in je omgeving die er echt overduidelijk ziek van worden…
T
Is niet iets wat niet bewezen is hoor. Nederland is mega makkelijk/ heeft weinig regels voor dit soort problemen , gelukkig zijn er ook landen die wel wat meer regels hebben om de mensen te beschermen.
Kijk alleen maar eens naar je telefoon waar een waarschuwing bij zit dat je m niet de hele dag op je moet dragen …

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:42

hesterve schreef:
speurneusc schreef:
of die denken, beweren dat ze er ziek van worden en zo zichzelf gek maken


Zo te lezen heb je geen mensen in je omgeving die er echt overduidelijk ziek van worden…
T
Is niet iets wat niet bewezen is hoor. Nederland is mega makkelijk/ heeft weinig regels voor dit soort problemen , gelukkig zijn er ook landen die wel wat meer regels hebben om de mensen te beschermen.
Kijk alleen maar eens naar je telefoon waar een waarschuwing bij zit dat je m niet de hele dag op je moet dragen …


dat soort waarschuwingen zijn er niet omdat er dan wat gebeurt, maar moeten er op zitten dat er iets zou kunnen gebeuren, is alleen maar vrijpleiten van de fabrikant.

Je kan niet testen hoe alle mensen er mee omgaan, dus alle scenario's proberen ze bedenken, maar de meeste zijn never nooit getest en moeten uit de praktijk bewezen worden.

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:54

Feit blijft dat er mensen ziek van worden….

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:56

hesterve schreef:
En vergeet alle jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden aan die dingen niet. Ze draaien omdat er veel subsidie op zit , zonder zijn ze ( bijna ) niet rendabel. De energie die erin zit voordat zo’n ding draait, draait zo’n ding ook meestal of helemaal niet bij elkaar in z’n levensduur. Dus inderdaad groene stroom ammehoelah!
T is niet voor niks dat als er minder of geen subsidies op zitten de grote energie maatschappijen er geen interesse in hebben…

Dat is zeker niet waar.
Ja, er is subsidie op, maar de kosten zijn dus vergelijkbaar met die van een kolencentrale.
Op zee is vorig jaar inmiddels al het eerste subsidievrije windmolenpark gebouwd.
https://decorrespondent.nl/4222/factche ... ,een%20(te)%20dure%20aangelegenheid.
Groen zijn ze zeker, heel veel groener dan kolen!
De energie van de productie hebben ze binnen een jaar al teruggewonnen, dus dat ze die energie niet terug winnen is grote onzin. Dan zou het totaal geen zin hebben om molens te produceren :+
Qua CO2 hebben ze zelfs binnen een half jaar al hun productie teruggewonnen.
https://decorrespondent.nl/4256/factche ... 0opleveren.

In onze gemeente hebben ze plannen voor een paar molens, dus ik heb me er toen een beetje in verdiept.. En hier op land, ver weg van de kust, is de investering al ruim op tijd terugverdiend.. de gemeente zou er over de gehele looptijd winst op maken.. En de molen daarna ook nog kunnen verkopen aan het buitenland waar ze een tweede leven krijgen.

Wat betreft gezondheid, daar zijn dus helemaal geen duidelijke bewijzen voor: https://decorrespondent.nl/4456/factche ... windmolens.
Dus nee, dat is zeker geen feit.
Mensen die een afkeer voor windmolens hebben zullen zich er sneller aan storen en meer stress ervaren.. niet anders dan dat iemand die niet van kinderen houdt zich sneller ergert aan baby gehuil.
En natuurlijk zullen er hoogsensitieve mensen zijn die toch last hebben van geluid dat een ander niet hoort.. maar die hebben dan ook sneller last van andere geluiden die je dag en nacht hoort.

Elisa2

Berichten: 37859
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:57

Het gaat niet alleen om geluiden, het gaat ook om verstoringen van het energieveld. Straling, trillingen etc. hebben daar allemaal invloed op. Van die verstoringen kunnen mensen en dieren ziek worden. De een is er uiteraard gevoeliger voor dan de ander. Maar hun problemen baggataliseren is gewoon gemeen.

https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... elijk-ziek
Huisarts die aan de bel trekt.

https://www.sohf.nl/blog/elektromagneti ... gezondheid
Electromagnetische straling en het effect op de gezondheid.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vee ... et-anders/
Huisartsen die aan de bel trekken omdat er slecht onderzoek wordt gedaan naar de schadelijke gevolgen.

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:25

Dat er nog geen bewijzen van zijn dat mensen er ziek van kunnen worden , klopt niet en daai de bewijslast maar om wat mij betreft. Bewijs maar dat de verstoring van het energieveld, ook op langere termijn, geen problemen opleveren lijkt mij een beter uitgangspunt.
En lekker dan oude afgeschreven molens naar t buitenland verkopen, als ze nog goed zijn waarom dan wegdoen als t toch allemaal zo groen moet…
En wel of geen opbrengst. Begin eens bij de energie die de grondstoffen kosten om te realiseren dan valt t hele plaatje toch echt anders uit….
Maar goed, ieder zijn eigen visie…

denisesilver

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:01

speurneusc schreef:
Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."

nu gaan de verhalen rond dat er hele slachtvelden met dode vogels onder een windmolen liggen...

Katten zijn nog steeds de grote boosdoener als het gaat om doden van vogels:
Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:59

hesterve schreef:
Dat er nog geen bewijzen van zijn dat mensen er ziek van kunnen worden , klopt niet en daai de bewijslast maar om wat mij betreft. Bewijs maar dat de verstoring van het energieveld, ook op langere termijn, geen problemen opleveren lijkt mij een beter uitgangspunt.
En lekker dan oude afgeschreven molens naar t buitenland verkopen, als ze nog goed zijn waarom dan wegdoen als t toch allemaal zo groen moet…
En wel of geen opbrengst. Begin eens bij de energie die de grondstoffen kosten om te realiseren dan valt t hele plaatje toch echt anders uit….
Maar goed, ieder zijn eigen visie…


dat is nou het leuke van alles, dat kan je denk ik niet bewijzen dat moet de tijd uitwijzen, net als ze ooit nooit konden testen dat asbest en roken zoveel schade kon veroorzaken op de langere termijn..

zo ook niet dat elektrisch rijden ideaal is maar na al die jaren dat het nu kan er een hoop zijn die toch weer terug gaan naar de gewone versie omdat het totaal anders werkt dan verwacht.. dat kan je nooit testen vooraf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110902
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:07

petraaken schreef:
Denk dat ik nog liever een windmolen in de buurt heb dan die hele zware hoogspanningskabels.


Eens!

DuoPenotti

Berichten: 30338
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:41

Cayenne schreef:
petraaken schreef:
Denk dat ik nog liever een windmolen in de buurt heb dan die hele zware hoogspanningskabels.


Eens!

Ik niet
Die grote masten staan (380kv) hier in de buurt maar daar heb je op 150 meter echt geen last van in tegenstelling tot.
Meerdere mensen die ik ken wonen dichterbij dan ons, maar zijn allemaal oud geworden of leven nog steeds flink bejaard.
Er recht onder zou ik niet willen zitten, maar dat gebeurt zover ik weet ook niet

De telefoonlader naast je bed is denk ik onveiliger in veel gevallen

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:44

Nou, het stralingsniveau verdomd hoog en gaat tot honderden meters ver. Er is al bewezen dat mensen ziek worden van de stralingen van een hoogspanningslijn. Verminderde vruchtbaarheid bij dieren. Of dit effect heeft op het voedsel voor de dieren of voor menselijke consumptie weet ik niet. Wat ik wel weet dat er hier in onze provincie nieuwe hoogspanningslijnen komen die zwaarste zijn die er tot nu toe bestaan. Project genaamd ventilus en is om de stroom van de windturbines op zee nog beter en sneller te transporteren. Hoewel die eigenlijk niet voor ons land bedoeld is maar wel voor Frankrijk. Dat is nog het ergste.

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:30

Er liggen al decennia lang duizenden kilometers aan stroomkabels in de zeebodem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Submari ... s%2C%20etc.)
Uit studies over de afgelopen tig decennia is gebleken dat de invloed van elektromagnetische straling onder water verwaarloosbaar is.
Hoe dat zit met hoogspanning boven de grond weet ik niet.. Maar ik zou ook zeker liever naast een windmolen wonen dan onder de hoogspanningsmasten.

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:58

8nnemiek schreef:
Er liggen al decennia lang duizenden kilometers aan stroomkabels in de zeebodem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Submari ... s%2C%20etc.)
Uit studies over de afgelopen tig decennia is gebleken dat de invloed van elektromagnetische straling onder water verwaarloosbaar is.
Hoe dat zit met hoogspanning boven de grond weet ik niet.. Maar ik zou ook zeker liever naast een windmolen wonen dan onder de hoogspanningsmasten.


en ook de hoogspanningskabels zijn er al vanaf dat er stroom bestaat zo'n beetje

LvdO

Berichten: 435
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:02

DuoPenotti schreef:
Hier in de buurt staan er.
Ken meerdere mensen die in de nacht niet kunnen slapen. En verder zitten dan 350.
Andere hebben er geen last van.
Het geluid is blijkbaar toch voor iedereen anders.
Zo hoor ik bijvoorbeeld de tl verlichting van de afzuigkap mijn vriend niet.

Dus het afdoen als onzin of aanstellen vind ik echt heel naar.



Jaaaa de tl verlichting hoor ik ook! Maar ik hoor altijd van iedereen: dat kan niet... Maar dit inderdaad!

Het zal idd voor iedereen anders zijn. Ik hoor bijvoorbeeld hier de wtw installatie ook niet, terwijl anderen er van wakker liggen.

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:07

Nou, er staan op dit eiland 5 windmolens, waarvan 2 bij mij in de buurt, hemelsbreed zo'n 3km. Ik hoor en zie ze niet.

Maar waar ze staan, kort daaronder is een schitterend wandrlgebied. Maar wat een **** herrie maken die dingen! Verpest bijna de wandeling! Ik snap ook heel goed dat een schattig huisje op 50 meter afstand leegstaat, er valt niet mee te leven.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:11

DuoPenotti schreef:
Ik niet
Die grote masten staan (380kv) hier in de buurt maar daar heb je op 150 meter echt geen last van in tegenstelling tot.
Meerdere mensen die ik ken wonen dichterbij dan ons, maar zijn allemaal oud geworden of leven nog steeds flink bejaard.
Er recht onder zou ik niet willen zitten, maar dat gebeurt zover ik weet ook niet

De telefoonlader naast je bed is denk ik onveiliger in veel gevallen


Nog nooit wat gemerkt van de hoogspanningsmasten. En onze koeien lopen er nog dichterbij/onder...prima vruchtbaar. Als het mistig is hoor je soms gezoem in de verte, verder niks.

DuoPenotti

Berichten: 30338
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:36

Kinke schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik niet
Die grote masten staan (380kv) hier in de buurt maar daar heb je op 150 meter echt geen last van in tegenstelling tot.
Meerdere mensen die ik ken wonen dichterbij dan ons, maar zijn allemaal oud geworden of leven nog steeds flink bejaard.
Er recht onder zou ik niet willen zitten, maar dat gebeurt zover ik weet ook niet

De telefoonlader naast je bed is denk ik onveiliger in veel gevallen


Nog nooit wat gemerkt van de hoogspanningsmasten. En onze koeien lopen er nog dichterbij/onder...prima vruchtbaar. Als het mistig is hoor je soms gezoem in de verte, verder niks.


Ik denk dat je petra wilde quoten?
petraaken schreef:
Nou, het stralingsniveau verdomd hoog en gaat tot honderden meters ver. Er is al bewezen dat mensen ziek worden van de stralingen van een hoogspanningslijn. Verminderde vruchtbaarheid bij dieren. Of dit effect heeft op het voedsel voor de dieren of voor menselijke consumptie weet ik niet. Wat ik wel weet dat er hier in onze provincie nieuwe hoogspanningslijnen komen die zwaarste zijn die er tot nu toe bestaan. Project genaamd ventilus en is om de stroom van de windturbines op zee nog beter en sneller te transporteren. Hoewel die eigenlijk niet voor ons land bedoeld is maar wel voor Frankrijk. Dat is nog het ergste.


Hier staan de 380kv en geen idee of er nu nog zwaardere komen, maar voor nu zijn dat de zwaartse.
En als ik kijk bij de huizen waar ik de mensen van ken die daar dichtbij wonen hebben ze alle kinderen en alle bejaard geworden...
Ik ga niet beweren dat men er niet ziek van kan worden. Maar geloof dat er 80 meter aangehouden word bij deze om vanaf te zitten.