Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:15

* http://www.bokt.nl


Vandaag is het alweer 15 jaar geleden dat Bokt begon en dat moet natuurlijk gevierd worden! Dit jubileum willen we met jullie vieren, zonder gebruikers zou Bokt niet zo groot geworden zijn natuurlijk :D Hoe en wat, dat komt zo...eerst bij het begin beginnen.

Heike is samen met Bart het begin van Bokt, de aanleiding was het overlijden van Julius. 15 jaar na het overlijden van Julius is een klein en simpel idee uitgegroeid tot het grootste paardenforum ter wereld. Ben je benieuwd hoe dat kleine Boktje begonnen is, lees hier de uitleg van Heike maar.

In die 15 jaar is er natuurlijk heel veel gebeurd, teveel om op te noemen. Om die reden worden regelmatig topics geopend om terug te kijken en herinneringen op te halen. Recent nog is [FZ] Bokt 15 jaar! geopend, maar ook in [FZ] welk verhaal staat jou nog helder bij ? worden herinneringen opgehaald, maar dan vooral de topics die door de jaren heen zijn opgevallen. xPearl was zo lief om een samenvatting van dat topic te maken.

Dit is nog maar een heel klein deel van alle verhalen en gebeurtenissen van de afgelopen 15 jaar, we hebben jullie nodig om zoveel mogelijk verhalen bij elkaar te krijgen. De komende 9 maanden willen we op elke 9e van de maand een onderwerp behandelen. Dat onderwerp willen we samen met jullie bedenken, we hebben zelf alvast een beginnetje gemaakt.
Zo zijn we bij kebie begonnen, zij is 1 van de nu nog actieve gebruikers van het eerste uur die nog steeds het paard van toen heeft. Op het moment dat ze zich op Bokt registreerde, had ze een 9-jarige merrie...Kebie. Voor dit jubileum hebben we kebie gevraagd een verhaal te schrijven over de laatste 15 jaar, wat ze met veel enthousiasme heeft gedaan. Maar helaas is Kebie niet meer, 2 dagen geleden heeft kebie afscheid van haar Kebie moeten nemen. Ondanks dit verdrietige verlies willen we, in overleg met kebie, het verhaal toch met jullie delen.

Zo'n groot forum, met zoveel gebruikers...dan is het onvermijdelijk dat gebruikers verliefd worden. Er zijn door Bokt verschillende liefdes opgebloeid en ook daar hebben we iets mee gedaan. Eén van die koppels zijn Romkabouter en hobbelheks. Ook aan hen hebben we gevraagd iets op papier te zetten over hun liefde. Nieuwsgierig geworden? Hier lees je hun verhaal.

En dan nu waar we jullie voor nodig hebben

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:16

Hoe het allemaal begon

Ik wilde destijds een leuk email adres. En omdat Julius altijd zoveel bokte heeft Bart een domeinnaam geregistreerd: Bokt.nl. Zo kon ik als email adres Julius@Bokt.nl (Die mail werkt niet meer, teveel spam omdat het zo'n bekend mailadres is geworden) nemen. Verder gebruikte we het Bokt.nl niet.

Intussen zaten we met een groepje meiden vaak op het forum van Horses. Dat was heel erg gezellig en we deelde lief en leed.
Ik had natuurlijk ook verteld dat het wat minder ging met Julius. En ook dat ze in de kliniek in Someren had gezegd dat het er heel slecht uitzag. Iedereen leefde met me mee.

Toen ik naar Utrecht ging zat iedereen ook te wachten op hopelijk goed nieuws. Maar ik moest hem daar laten. Terwijl ik naar huis reed met een lege trailer kreeg ik bericht van Stef. Ik zei dat ik Julius had moeten laten inslapen. Zij heeft dat op Horses gezegd en iedereen was er stil van. Natuurlijk kreeg ik heel veel steun betuigingen. Maar verder was het stil op het forum. Twee dagen zijn er geen berichten gepost.

Nu was Horses lang niet zo groot als Bokt.nl. Misschien 50 mensen?! Maar toch maakte het indruk.

Maar het forum van Horses had een groot nadeel. Het was een heel erg onoverzichtelijk forum met ‘draadjes’ die je kon uitklappen. Om te kijken of er nieuwe reacties waren moest je alle berichten openen. Maar je kon ook berichten plaatsen onder een andere naam. Wat ook gebeurde.

Omdat we intussen erg hecht waren, waren we het forum spuugzat. Er waren mensen die alleen maar wilde rellen en onder andermans naam postte. Heel irritant.

Bart hoorde mij steeds klagen en besloot er iets aan te doen. Hij maakte een forum op Bokt.nl. Die gebruikte we toch nergens voor. Julius overleed 4 december 2000 en Bokt.nl begon op 9 januari 2001.

Op dag 1 hadden we 18 leden. Op 10 januari kwamen daar 9 leden bij. Het liep langzaam op. Op 8 februari hadden we al 100 leden. 5 jaar later op 8 januari hadden we er meer dan 39000.

Nu (2016) is Bokt.nl de grootste online paarden community ter wereld. Per maand worden ruim 25 miljoen pagina’s bekeken op Bokt.nl en worden we bezocht door 350.000 paardenliefhebbers.

We zijn bokt dus nooit met het idee gestart om het, het grootste paardenforum van de wereld te maken. Maar dat is het wel geworden.

Op 9 januari verliep alles trouwens heus nog niet op rolletjes. Je kon bijv nog geen foto’s plaatsen. Dat kon pas in de loop van de eerste week. Er moesten nog dingen vertaald worden etc. Bokt was dus nog niet af. Maar eerlijk gezegd zal het nooit afkomen. Maar het was een hele grote verbetering op Horses.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:18

Het verhaal van Kebie

Tijdens een mooie lente in 1997 was ik op zoek naar een paard *\o/*

Niet zomaar een paard, maar mijn eerste eigen paard. Gezien het budget een jong paard. En het liefst een merrie zodat een veulentje ook nog mogelijk zou zijn. Via via via kwam ik in contact met hengstenhouder Kuypers, en hij wist nog wel wat te staan voor mijn portemonnee. En zo stond ik op die mooie lentedag in Nistelrode bij Kebie in de wei, tussen al haar bruine familieleden.

Afbeelding

Een lieve bruine merrie met een grappige bles. Met haar 5 jaar nog niet beleerd, wel al een veulen gehad. Ik heb er nog een nachtje over geslapen, maar na alles wat ik eerder had gezien stak ze er met kop en schouders bovenuit. Bij de koop kreeg ik uit de koopsom 25 gulden terug voor het geluk, en ging ze mooi ingevlochten mee op de trailer.

Over het beleren kan ik kort zijn: binnen een maand zat ik er op, en ze heeft nooit lelijk gedaan.

Afbeelding

Al snel kon ik met haar naar buiten, achter het ervaren paard van mijn vriend aan. Eerst alleen tijdens de voetbalwedstrijden van Oranje :7 maar al snel langs alle verkeer, onder het snelwegviaduct door en over het spoor. En dat was ook het moment dat Bokt begon.

Op bokt kon ik vragen kwijt over haar afstamming, las ik alles over de startende sport die endurance heette en discussieerde ik over voeding. Zomers had ik Kebie namelijk in de buurt, in de wei staan. En kreeg ze pas brokken als in augustus het gras minder werd en er wintervacht aangemaakt moest worden. Ik had daarmee een blakend, en meestal, te dik, paard :+ Toch vond de algemene opinie dat een paard niet zonder brokken kon. Samen met een vriend die werkzaam was in de vee-voeder heb ik uitgezocht hoe het zat met voedingswaarden, ruwe eiwit en mineralen. De conclusie was helder: met een zoutblok kan een paard prima rondkomen op gras.

Er waren goede tijden, met trektochten met kaart en later ook met een gehuurde GPS. Wedstrijden, wat niet zo ons ding was (maar je moet alles een keer gedaan hebben) en NVVR weekenden.
Afbeelding

Er waren slechte tijden, met eindeloos afgetrapte ijzers, drama’s met hoefschoenen en hoefkatrolproblemen door een slechte smid. Met een einschuss die opliep tot aan de borst, en een Rhino infectie waar ze neurologische problemen aan over hield.

Toen ik zwanger werd, was paardrijden en zwangerschap een van dingen waarover ik ervaringen zocht –en vond- op bokt. Zelf was ik niet zo gelukkig dat ik de hele zwangerschap door kon rijden, en Kebie vond het gelukkig geen probleem om een poosje stil te staan. Vier weken na de bevalling zat ik voor het eerst weer voorzichtig op haar rug. Heerlijk *\o/*

Bij de tweede zwangerschap besloot ik haar te laten dekken door de Trakhener hengst Artistic Rock.

Afbeelding

Zes weken na mijn eigen bevalling werd om 7 uur ’s ochtends Bo geboren. In het juli zonnetje zat ik in de wei op een emmer te kijken hoe zij haar eerste stapjes in de wereld deed, terwijl ik mijn eigen kleine meisje zat te voeden. Kebie was gelijk een geweldige moeder en tolereerde ook haar maatje erbij <3

Afbeelding

Met 2 kleine kinderen en zelf voor Kebie zorgen, schoot het rijden er bij in. Ik maakte de keuze om Kebie op een pensionstal te zetten. Langzaam pakten we samen het rijden weer op en deden weer een hoop leuke dingen samen. Zoals een TREC les met stalgenoten, een NVVR menweekend waardoor we konden sleeen en een weekend dameszadelrijden (eng!!). Ook adopteerde ze mijn kinderen en liet kinderpartijtjes over zich heen komen <3

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Wel werd steeds duidelijker dat de neurologische problemen steeds meer parten ging spelen. Toch dacht ik dat ze er met rijden nog niet zoveel last van had. Helaas bleek in 2011 tijdens het NVVR lustrum dat de 2 daagse trektocht toch teveel was geweest. Kebie werd kreupel en na een bezoek aan de kliniek werd ataxie vastgesteld. 18 jaar oud was ze, en ik werd naar huis gestuurd met de mededeling dat ik kon blijven rijden zolang het veilig was.

We gingen terug naar maximaal 3x per week rijden. Ondertussen werd Bo beleerd en regelmatig bereden. Maar nog steeds ging niks boven mijn oude vertrouwde Kebie :j



In de winter van 2013 viel ze wel heel erg terug in bespiering terwijl ik ondertussen dagelijks een extra emmer vol seniores priores voerde: ze bleek cushing te hebben. De pillen hielpen goed, maar toch gingen we niet lang daarna tijdens een rustig drafje in de bak onderuit.

De grens was bereikt: Kebie mocht met pensioen.

Niet lang daarna kreeg ik de paarden aan huis. Kebie is inmiddels 24 jaar oud en een echte grand old lady. Elke winter vind ik het weer spannend, maar met de constante beweging doet ze het nog goed. En zolang zij het leuk vind, mag ze blijven lopen.

Afbeelding

En die 25 gulden voor het geluk? Die heeft zijn werk dubbel en dwars gedaan!

Helaas kregen we afgelopen donderdag, enkele dagen nadat dit mooie stuk gemaakt was, het trieste bericht dat Kebie niet meer op kon staan. Nadat ze weer in de benen is gehesen, lag ze 's middags weer en is de beslissing genomen om haar in te slapen. Wij wensen eigenaresse Kebie erg veel sterkte met het verlies van deze geweldige merrie.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:19

Romkabouter en hobbelheks

15 jaar bokt alweer! Allereerst BartVB en de rest van het team enorm gefeliciteerd!
Aan Romkabouter en mij werd gevraagd of we een stukje wilden schrijven hiervoor, natuurlijk willen we dat maar of het daadwerkelijk interessant is laat ik aan de lezer zelf ;)

Waar bokt al niet goed voor kan zijn!
Laat ik voor mezelf bij het begin beginnen, in September 2001 heb ik me aangemeld op bokt nadat ik al een aantal maanden zo her en der wat aan het meelezen was. De aanstichter hiervan was toen nog actieve gebruiker Maarten, vriend en zoon van de eigenaar van mijn destijds bijrijdfjorden, die vond dat ik best bij ‘dat stel paardenmiepen’ op bokt paste, destijds nog onder mijn normale naam ‘susan’.
Via Maarten kwam ik ook terecht op de Lunterenrit in november 2001 waar ook Romkabouter mee reed. Die Lunterenrit bestond voor mij vooral uit ouwehoeren met een stel ander grooms en aanhang in een auto, snackbar en pannenkoekenrestaurant rondhangen en waarvan ik me vooral kreten als Dildodee, coooolaaa en de muziek van Robert Long herinner :D

Tijdens deze meeting heb ik ook aantal mensen leren kennen die ik nu tot mijn vrienden mag rekenen. Dankzij onder andere deze mensen heb ik goede herinneringen aan Almeloooooo, Purno en het roddels topic. Het huiskamertopic waar ik veel te vinden was, slap ouwehoeren veel geinen en soms een serieuze ondertoon. Dat topic heeft voor veel zaken een rol gespeeld. Annabel mijn eerste pony kreeg ik via dit topic in bruikleen, meerdere vriendschappen ontstonden door dit topic en dat roddelstopic en een meeting bij Maarten thuis, hebben er tot onze eigen verrassing voor gezorgd dat Romkabouter en ik, ons sinds 2004 een stelletje kunnen noemen en daarmee dus al bijna 12 jaar samen.

Ondertussen lijken we zelf wel een volwassen stel. In 2006 zijn we gaan samenwonen, in 2007 zijn we getrouwd en nu we hebben 2 kinderen, dochter Jildau van bijna 5 en zoon Dorran van 2,5. Wonen we op een prachtig plekje met onze paarden en de pony van Jildau aan huis, wie had dat gedacht 15 jaar geleden ;)
Bokt is voor mij al lange tijd geen echt actieve tijdsbesteding meer, soms lees ik wat, nog veel minder post ik wat, maar het staat nog altijd in mijn favorieten :D
Om het verhaal niet onnodig lang te maken zal ik verder niet uitweiden over alle (indoor)endurance, western en andere paardenmensen die ik heb mogen leren kennen via bokt, maar bedankt voor alle lol samen zowel on- als offline hier en op andere fora en hoekjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:19

En dan nu waar we jullie voor nodig hebben

Elke 9e van de maand willen een ander onderwerp behandelen en jullie kunnen ons daar mee helpen. We willen van jullie graag horen wat jullie willen lezen. Zijn dat statjes, en zo ja...waarvan? Willen jullie meer verhalen over vroeger? Facts and figures? Kennis maken met de teamies? Jullie maken Bokt, dus jullie mogen meehelpen.

Post je suggestie hieronder en dan gaan we kijken wat haalbaar is.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:38

Gefeliciteerd met het jubileum! :D *\o/*

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:43

Gefeliciteerd! Mogen we nog vele jaren mee bokken! :D

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:48

Wat super leuk! van harte gefeliciteerd :D

ik heb altijd veel plezier beleeft aan bokt! veel vriendschappen eraan over gehouden en lief en leed gedeeld. Ik heb veel geleerd van Bokt, dingen die ik beter niet had kunnen leren, en dingen die ik nu nog steeds gebruik :')

Bokt bedankt voor alles en op naar nog ene hele lange tijd Bokt! :D

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:48

Lieve Mariëlle: heel veel sterkte met het verlies van Keebs!
Nog vaak in onze facebookgroep van moeders die elkaar kennen via Bokt willen we je Kebie noemen, je boktnaam. Net als dat mijn bokt naam de naam van mijn paarden draagt. Zo, en op vele andere wijzen zal jij, maar ook wij, haar nooit vergeten.
Ik moet de laatste dagen vaak denken aan onze rit vanuit de Malle Jan.

Nadia: Ik denk aan Gerrie die nog altijd Karmona heeft. Een bokker van het eerste uur toch wel.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:04

Happy birthday Bokt ! *\o/* *\%/* Y)(^)

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:09

Wat leuk om te lezen hoe Bokt ontstaan is! Nooit geweten :D

En wat een ontroerend verhaal over Julius, Heike! Met een brok in mijn keel gelezen op je profiel. Super mooi dat hij al sinds het begin in het logo staat :j

Gefeliciteerd met het 15-jarig bestaan! *\o/*

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:42

Gefeliciteerd bokt op naar de volgende 15 *\o/*

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:57

Oog wauw!! Super cool die verhalen gelezen te hebben!!!

GEFELICITEERD BOKT!!!!!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 03:56

Gefeliciteerd Bokt Y)(^)

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 04:18

Gefeliciteerd met het 15 jarig jubileum Bokt! Y)(^) *\o/*

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 04:20

Gefeliciteerd!!!!

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 05:56


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 06:40

Gefeliciteerd met het jubileum!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 07:12

Gefeliciteerd met het jubileum!
En Marielle, nogmaals heel veel sterkte met het verlies van Keebs... :(:)

Siggislief

Berichten: 14063
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 07:56

Gefeliciteerd!
Op naar nog meer mooie jaren.. :D

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:05

Gefeliciteerd met het jubileum...op naar de volgende 15 jaar *\o/* *\o/* *\o/*

Voor de eigenaresse van Kebie,heel veel sterkte :(:)

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:16

Heel veel sterkte Kebie.

Wat ik als onderwerp absoluut voor 1 van de 9 maanden wil aandragen is Dorine.

Statjes: wie was er het eerste jaar lid en is nu nog steeds actief lid?

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:22

Kebie: Sterkte!

Bokt, gefeliciteerd met dit jubileum! :D

HarmanyL

Berichten: 2666
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:24

Gefeliciteerd Bokt!

Mando

Berichten: 15723
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Bokt bestaat vandaag 15 jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:05

Gefeliciteerd met 15 jaar bokt waarvan ik er al 13 van mag meemaken.
Op naar de volgende 15 ...