Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 20:48

Instagram Nico Nyssen
Algemeen

Afbeelding
Nico Nyssen, hier met Mister U.S. tijdens de hengstenshow bij Van Uytert in 2022.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Voor veel mensen is het rijden van een Grand Prix-proef sowieso al lastig tot onmogelijk, laat staan zonder hoofdstel of sporen te gebruiken. De Belgische Grand Prix-ruiter Nico Nyssen (27) doet dit wel. In een filmpje op zijn Instagram-pagina toont hij een knap staaltje rijkunst. Hierin is te zien hoe hij in een binnenbak een piaffe en passage rijdt met zijn donkerbruine Grand Prix-merrie Geneva. De 13-jarige KWPN-merrie, van Sir Donnerhall I uit de Olivi-dochter Unanda, draagt hierbij geen hoofdstel, maar alleen een neckrope. De ruiter gebruikt geen sporen tijdens het rijden.

Bij het filmpje schrijft hij: “geen sporen en geen hoofdstel, geen enkel probleem! Vertrouwen tussen paard en ruiter, dat is alles wat we nodig hebben. Geneva heeft echt de meest fantastische mentaliteit!”

Bekijk de video hieronder:

prompter

Berichten: 11125
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:32

Leuk filmpje!

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:33

Knap hoor, en dan die knuffel op het eind <3

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:43

Leuk en mooi om te zien dat het paard kiest voor neusje eruit.

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:51

verFIJNing van de hulpen!

Kabayo

Berichten: 14009
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:38

Ik vind dit dan eerder een kunstje dan dressuur. De piaffe en passage wordt geen achterhand ondergebracht en geen bekken gekanteld. Het is knap en mooi om te zien dat het zonder tuig kan. Maar meer ook niet :o

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:53

Kabayo schreef:
Ik vind dit dan eerder een kunstje dan dressuur. De piaffe en passage wordt geen achterhand ondergebracht en geen bekken gekanteld. Het is knap en mooi om te zien dat het zonder tuig kan. Maar meer ook niet :o


Mee eens, neusje er uit is een paard die zich er uit drukt.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:59

Fantastisch mooi voorbeeld van wat er kan als je wil

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:24

Ik heb van meerdere mensen al eens begrepen dat dit alleen maar lukt als je het paard dit eerst hebt aangeleerd met bit en dergelijke. Is dat eigenlijk waar?

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:56

Ja dat is waar, alleen met bit is echt die ultieme verfijning te bereiken. Als ze het eenmaal kennen is het niet zo moeilijk meer.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:16

Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die dit een kunstje noemen ipv het aan te moedigen dat meer (grand prix) ruiters dit zouden doen en laten zien. In een tijd waarin de paardensport zo onder druk staat zou ik verwachten dat mensen hier laaiend enthousiast van worden. Dat het misschien niet 100% de allerhoogste dressuur is volgens het boekje daar kan je over praten.

Zelf vind ik het in ieder geval heel knap en wordt er blij van! Moet nog maar eens zien dat andere (grand prix) ruiters dit presteren en ook durven te delen. Nico mag recht trots op zichzelf zijn. *\o/*

gabiiy
Berichten: 109
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:19

Super knap hoor en ik doe het hem zeker niet na (zonder hoofdstel), ziet er zeer vriendelijk uit! Ben het er wel mee eens dat het paard hier alleen geen gewicht opneemt op achter maar alsnog heel knap.

DuoPenotti

Berichten: 29587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:24

Maar hoeveel paarden in de GP met s&t hebben we de laatste 20 Jaar ook niet fatsoenlijk gezien in de pi/pa en zelfs het kruis omhoog zien brengen. En nog eerste of ver vooraan zien rijden.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:07

E4D schreef:
Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die dit een kunstje noemen ipv het aan te moedigen dat meer (grand prix) ruiters dit zouden doen en laten zien. In een tijd waarin de paardensport zo onder druk staat zou ik verwachten dat mensen hier laaiend enthousiast van worden. Dat het misschien niet 100% de allerhoogste dressuur is volgens het boekje daar kan je over praten.

Zelf vind ik het in ieder geval heel knap en wordt er blij van! Moet nog maar eens zien dat andere (grand prix) ruiters dit presteren en ook durven te delen. Nico mag recht trots op zichzelf zijn. *\o/*


In het verleden, Uta Graf, Isabell Werth, Alize Froment.

Het is gewoon op een goed opgeleid paard niet heel moeilijk om de oefeningen er uit te rijden zonder hoofdstel. Alleen rijtechnisch zal het altijd iets minder zijn. :) Neemt niet weg dat het goed opleiden van een paard knap blijft. :)

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:22

Dan had ik dat toch altijd goed begrepen. Ik vind het echt heel knap met hoofdstel en bit etcetera al maar helemaal knap zoals het hier getoond wordt.

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:44

Heerlijk om naar te kijken.
Jammer dat mensen zich meteen uitgenodigd voelen om commentaar te leveren.
Volgens mij beweert niemand dat dit proefwaardig is maar het is wel even heel lekker om te zien en zowel paard als ruiter lijken er plezier in te hebben.

En noem het vooral een kunstje, maar in dat geval is het wel een heel knap kunstje dat nog steeds het grootste deel van de ruiters nooit onder de knie zal krijgen.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Grand Prix-ruiter Nico Nyssen kan het ook zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:44

Precies Jolien87 !
Ik vind het gewoon fijn om te zien dat mensen dit kunnen.
Gewoon een leuk filmpje van een ruiter en zijn paard.... wie kunnen dat hier nu zelf ? En al is het een "kunstje".... alles wat we onze paarden leren blijven kunstjes en truukjes.....

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:33

Daar ben ik het niet mee eens.

Ten eerste, ja ik kan het zelf..ten tweede het wordt een kunstje genoemd als de basis niet goed is. In feite is iedere oefening een kunstje zonder een goede basis. Dat is niet denigrerend bedoelt.

Ik had er hier een die los (helemaal niks om en niemand er op) ging passageren als je het zelf voordeed als mens. Hartstikke leuk natuurlijk, maar gewoon conditionering en er in getraind met bit. Los was er ook wel iets op aan te merken, paard drukte zich er graag uit aan de voorkant. Net als deze, is niet erg maar dat doet een paard wel om minder te hoeven zitten omdat het makkelijker is. Men denkt dan..oh paard loopt voor de loodlijn maar ziet het verschil niet tussen er uit drukken om onder aanspanning uit te komen en de loodlijn in aanspanning. Is ook niet erg, het is alleen rijtechnisch niet correct. That's all.

Daarnaast blijft het knap, uberhaupt het rijden op dat niveau en ik vind het leuk als ruiters ook eens wat anders proberen. Dus wat dat betreft, alle lof.