Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:32


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:31

Elisa2 schreef:
Sinds 2000 zijn er 61! paarden overleden.

https://www.animalaid.org.uk/second-hor ... -festival/

Ik snap werkelijk niet dat mensen dit goed praten.

Nee dus Elisa dat is over het gehele festival weekend....
Er zijn 16 paarden in de Grand National overleden sinds 2000.
Ook veel te veel natuurlijk, maar heel iets anders dan 61.
Dit op 941 starters in de race zelf.
20 niet in de GN zelf maar in de races die deels over de GN fences gaan. (Topham en Foxhunter).
28 in de races rondom het festival dus in de NH flat race, hurde en steeple races. Hier heb ik dus 2024 bijgeteld.
Eens dat het nog steeds te veel is en dat ze moeten blijven ontwikkelen. Vrees echter wel dat het ook een stukje in de fokkerij zit. Iets waar we in andere disciplines ook tegenaan lopen dat paarden steeds meer met problemen gefokt worden. Snelrijp en dan de fokkerij in terwijl je niets weet over lange termijn bijv.
En helaas is daar minder snel een omslag in te maken.

Geen overlijdens in de Grand National zelf: 2000/2001/2004/2005/2010/2013/2014/2015/2016/2017/2018/2024

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:48


Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:28

MyWishMax schreef:
Wintu schreef:
Tja, ik blijf er bij dat wanneer een race dusdanig aangepast moet worden, omdat er anders zoveel paarden gewond of dood gaan. Je je achter de oren moet krabben of je die steeple chases dan nog moet willen. Het risico is voor het dier gewoon te groot. Ik persoonlijk vind dat je ze gewoon moet af schaffen.


Maar vind je dat van crossen ook? Die worden ook continu aangepast vanwege de ongelukken die er gebeurden en soms nog steeds.

Want dat snap ik dus niet goed, dat bij de ene sport veiligheidsmaatregelen toegejuicht worden vaak bij nieuwsberichten en bij de ander moet de hele sport gewoon afgeschaft.


Ja, ik vind dat wedstrijden die zo een enorm risico zijn voor het leven/ welzijn van het paard gewoon niet gehouden moeten worden, punt.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:31

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:
Sinds 2000 zijn er 61! paarden overleden.

https://www.animalaid.org.uk/second-hor ... -festival/

Ik snap werkelijk niet dat mensen dit goed praten.

Nee dus Elisa dat is over het gehele festival weekend....
Er zijn 16 paarden in de Grand National overleden sinds 2000.
Ook veel te veel natuurlijk, maar heel iets anders dan 61.
Dit op 941 starters in de race zelf.
20 niet in de GN zelf maar in de races die deels over de GN fences gaan. (Topham en Foxhunter).
28 in de races rondom het festival dus in de NH flat race, hurde en steeple races. Hier heb ik dus 2024 bijgeteld.
Eens dat het nog steeds te veel is en dat ze moeten blijven ontwikkelen. Vrees echter wel dat het ook een stukje in de fokkerij zit. Iets waar we in andere disciplines ook tegenaan lopen dat paarden steeds meer met problemen gefokt worden. Snelrijp en dan de fokkerij in terwijl je niets weet over lange termijn bijv.
En helaas is daar minder snel een omslag in te maken.

Geen overlijdens in de Grand National zelf: 2000/2001/2004/2005/2010/2013/2014/2015/2016/2017/2018/2024


Niks ontwikkelen, gewoon er mee op houden. Dat is namelijk veel te veel, ik zit echt met verbazing te lezen dat het hier op een forum voor paardenliefhebbers, het welzijn/ leven van een paard wordt gereduceerd tot collateral damage, voor een raceweekend, absurd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:36

Ja maar dat is wel een heel essentieel iets Elisa. Als je bijvoorbeeld FEI data bekijkt mist er gewoon giga veel informatie. Paarden die al gestorven zijn die er nog gewoon als actief staan bijvoorbeeld.
Paarden die een dag na een wedstrijd of elders alsnog ingeslapen zijn worden niet gezien als slachtoffers van. In de rensport is dit wel het geval. Percentage ligt bijvoorbeeld lager dan in de eventing.
Ieder paard is en blijft er 1 teveel, maar je stelt het wel heel zwart/wit. Zo weet ik ook meerdere gebroken benen tijdens eventing wedstrijden alleen al hier in Nl. Never nooit iets van in de media gezien..

Nee Wintu dat staat er niet, het is maar net hoe je het wil lezen.
Maar als mensen feitjes menen te geven moeten deze wel juist zijn.
Ik verbaas mij vooral over de titel gezien het nu als iets nieuws gezien wordt terwijl in de afgelopen 24 jaar het 12x het geval is geweest dat er geen paarden ten gevolge van de race zelf overleden zijn.
En 100% mee eens, dat had alle keren zo behoren te zijn.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:00

kyrkelover schreef:
Ja maar dat is wel een heel essentieel iets Elisa. Als je bijvoorbeeld FEI data bekijkt mist er gewoon giga veel informatie. Paarden die al gestorven zijn die er nog gewoon als actief staan bijvoorbeeld.
Paarden die een dag na een wedstrijd of elders alsnog ingeslapen zijn worden niet gezien als slachtoffers van. In de rensport is dit wel het geval. Percentage ligt bijvoorbeeld lager dan in de eventing.
Ieder paard is en blijft er 1 teveel, maar je stelt het wel heel zwart/wit. Zo weet ik ook meerdere gebroken benen tijdens eventing wedstrijden alleen al hier in Nl. Never nooit iets van in de media gezien..

Nee Wintu dat staat er niet, het is maar net hoe je het wil lezen.
Maar als mensen feitjes menen te geven moeten deze wel juist zijn.
Ik verbaas mij vooral over de titel gezien het nu als iets nieuws gezien wordt terwijl in de afgelopen 24 jaar het 12x het geval is geweest dat er geen paarden ten gevolge van de race zelf overleden zijn.
En 100% mee eens, dat had alle keren zo behoren te zijn.


Waarom het vergelijk telkens?
Zo zo, in 50 procent van de races valt geen dood paard, nou applaus hoor, wat een prestatie, is toch om je dood te schamen. In de rest van het befaamde weekend vallen ook nog dode paarden, maar dat telt niet schijnbaar, dat krikt namelijk het dodental op, moeten ze niet hebben natuurlijk. Ach alles voor het vermaak...

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:26

Wintu schreef:
kyrkelover schreef:
Ja maar dat is wel een heel essentieel iets Elisa. Als je bijvoorbeeld FEI data bekijkt mist er gewoon giga veel informatie. Paarden die al gestorven zijn die er nog gewoon als actief staan bijvoorbeeld.
Paarden die een dag na een wedstrijd of elders alsnog ingeslapen zijn worden niet gezien als slachtoffers van. In de rensport is dit wel het geval. Percentage ligt bijvoorbeeld lager dan in de eventing.
Ieder paard is en blijft er 1 teveel, maar je stelt het wel heel zwart/wit. Zo weet ik ook meerdere gebroken benen tijdens eventing wedstrijden alleen al hier in Nl. Never nooit iets van in de media gezien..

Nee Wintu dat staat er niet, het is maar net hoe je het wil lezen.
Maar als mensen feitjes menen te geven moeten deze wel juist zijn.
Ik verbaas mij vooral over de titel gezien het nu als iets nieuws gezien wordt terwijl in de afgelopen 24 jaar het 12x het geval is geweest dat er geen paarden ten gevolge van de race zelf overleden zijn.
En 100% mee eens, dat had alle keren zo behoren te zijn.


Waarom het vergelijk telkens?
Zo zo, in 50 procent van de races valt geen dood paard, nou applaus hoor, wat een prestatie, is toch om je dood te schamen. In de rest van het befaamde weekend vallen ook nog dode paarden, maar dat telt niet schijnbaar, dat krikt namelijk het dodental op, moeten ze niet hebben natuurlijk. Ach alles voor het vermaak...

Wederom lees je enkel wat je wilt lezen. Niemand zegt dat het om te juichen is. Ik zeg dat ik de titel niet begrijp gezien het nu als iets nieuws gezien wordt wat het niet is. Dat is geheel iets anders dan wat jij meent te moeten concluderen.
Ook je 2e gedeelte slaat wederom kant noch wal. Ze maken wel uit daarom worden ze ook benoemd en geregistreerd en daarnaast openbaar voor iedereen in te zien. Wederom ik verbaas mij dus over deze titel.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:39

kyrkelover schreef:
Wederom lees je enkel wat je wilt lezen. Niemand zegt dat het om te juichen is. Ik zeg dat ik de titel niet begrijp gezien het nu als iets nieuws gezien wordt wat het niet is. Dat is geheel iets anders dan wat jij meent te moeten concluderen.
Ook je 2e gedeelte slaat wederom kant noch wal. Ze maken wel uit daarom worden ze ook benoemd en geregistreerd en daarnaast openbaar voor iedereen in te zien. Wederom ik verbaas mij dus over deze titel.


Zolang men doorgaat met die races, zoals de GN, maken die paarden niet zoveel uit, anders was het wel klaar. Dus nee, ik lees het niet anders, ben enkel een andere mening toe gedaan. Men juicht er niet om, maar we gaan wel vrolijk verder.
Laten we het maar eens zijn, dat we het niet eens gaan worden.

Volgens Wikipedia, zijn het aantal dode paarden in de 5 jaar aanloop naar 2023 zelfs gestegen..
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... d_National

Staat ook een lijst van dode paarden bij, enkel de GN, nou die is al aanzienlijk.

Hier alle dode paarden van de GN three day meeting
https://www.animalaid.org.uk/the-issues ... se-deaths/

En dan is dit nog maar enkel dat raceweekend.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 05:05

Ik heb meer moeite met de hoeveelheid paarden die of nooit de baan halen, of vroegtijdig afgevoerd worden omdat ze niet goed genoeg zijn.
In Australië en de US belanden er iemand.veel renoaarden vroegtijdig bij de slacht (en dat gaat even anders dan hier). In de US moeten ze eerst nog naar Canada of Mexico.
Racen zelf is een risico ja, maar dat is het hebben van een paard sowieso.
Ik vind het alleen maar goed dat er in de UK steeds meer aan veiligheid gedaan wordt

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:23

Rivendell schreef:
Ik heb meer moeite met de hoeveelheid paarden die of nooit de baan halen, of vroegtijdig afgevoerd worden omdat ze niet goed genoeg zijn.
In Australië en de US belanden er iemand.veel renoaarden vroegtijdig bij de slacht (en dat gaat even anders dan hier). In de US moeten ze eerst nog naar Canada of Mexico.
Racen zelf is een risico ja, maar dat is het hebben van een paard sowieso.
Ik vind het alleen maar goed dat er in de UK steeds meer aan veiligheid gedaan wordt

Kan je dan niet concluderen dat de racerij in het algeheel niet heel veel goed doet voor het wezen paard? Zowel de race zelf als de weg er naar toe?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:30

Wintu schreef:
Kan je dan niet concluderen dat de racerij in het algeheel niet heel veel goed doet voor het wezen paard? Zowel de race zelf als de weg er naar toe?

Even de knuppel in het hoenderhok. Kun je dit niet stellen voor paardrijden in het algemeen?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:43

Wintu schreef:
Rivendell schreef:
Ik heb meer moeite met de hoeveelheid paarden die of nooit de baan halen, of vroegtijdig afgevoerd worden omdat ze niet goed genoeg zijn.
In Australië en de US belanden er iemand.veel renoaarden vroegtijdig bij de slacht (en dat gaat even anders dan hier). In de US moeten ze eerst nog naar Canada of Mexico.
Racen zelf is een risico ja, maar dat is het hebben van een paard sowieso.
Ik vind het alleen maar goed dat er in de UK steeds meer aan veiligheid gedaan wordt

Kan je dan niet concluderen dat de racerij in het algeheel niet heel veel goed doet voor het wezen paard? Zowel de race zelf als de weg er naar toe?

Ik denk dat jij je ogen eens verder moet openen. Wat denk je wat er over de gehele paardensport gebeurd. En heel eerlijk de meeste paarden hebben überhaupt geen bestaansrecht meer op het moment dat het sporten met paarden wegvalt. Paarden worden nu eenmaal gefokt over het algemeen om mee te sporten. Zijn ze niet goed genoeg of wat dan ook hoor/zie je er nooit meer wat van. Dat is in de gehele paardensport zo. En dan denk ik dat je het als renpaard nog niet zo slecht getroffen hebt gezien daar enkel natuurlijke dekking toegestaan is. Icsi/opu/et allemaal verboden. Vervolgens komen ze over het algemeen veel meer buiten zeker de hindernis paarden. Altijd in groepen etc. Ze beginnen met 4 en doen waar ze voor gefokt zijn. Tja kunnen we het mee oneens zijn, maar het is de hele reden waarom ze überhaupt gefokt zijn en dus bestaan. Voor ieder goed spring/dressuur/eventing/western you name it paard zijn er ook honderden die via de achterdeur afgevoerd worden. En daar kun je in zijn geheel wat van vinden, maar net doen of dat iets is van de rensport dan ben je echt wel heel erg narrow minded.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:50

Tja en weer dat vergelijk en vooral wijzen naar andere takken waar het nog slechter zou zijn. Ik zie dat enkel als gebrek aan argumenten. Het gaat hier niet over al die andere sporten toch?
Jij weet mij mening helemaal niet over al die andere takken van sport, dus om me nu narrow minded te noemen, nee ik hou me bij het onderwerp van het topic.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:58

Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:14

Rivendell schreef:
In Australië en de US belanden er iemand.veel renoaarden vroegtijdig bij de slacht (en dat gaat even anders dan hier). In de US moeten ze eerst nog naar Canada of Mexico.


Dat komt door de hypocriete wetgeving... Paarden slachten is barbaars maar ze dagen lang op transport zetten en killing pens niet...

Je vergeet nog de uitgekoerste renpaarden die vanuit Canada per vliegtuig naar Japan gaan om geslacht te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:21

Elisa2 schreef:
Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.

Dat is wel waar idd. De GN heeft geen al te best track record en daar vind ik ook wel wat van...

Zoveel dode paarden moeten we niet accepteren. En als het niet veilig kan, dan maar niet.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:24

_San87_ schreef:
Wintu schreef:
Kan je dan niet concluderen dat de racerij in het algeheel niet heel veel goed doet voor het wezen paard? Zowel de race zelf als de weg er naar toe?

Even de knuppel in het hoenderhok. Kun je dit niet stellen voor paardrijden in het algemeen?


Daar kun je idd een discussie over voeren. Het zou al een stuk schelen als men de excessen aan zou pakken.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:27

Elisa2 schreef:
Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.


De Fei houdt niet bij welke paarden dood zijn. Houdt niet bij waar paarden in training staan en de straffen zijn een stuk minder zwaar als in de rensport in de UK, waar de controles ook heel scherp zijn. Daar houden ze dat wel allemaal bij als ze actief zijn in de sport.
Zoals eerder geschreven is, een paard dat een paar dagen na een wedstrijd ingeslapen wordt bij een andere discipline hoor je niks over en wordt dus niet benoemd bij die wedstrijd en wordt nergens bijgehouden. In de racewereld wordt dat dus wel bijgehouden.

Dit paard is vorige jaar overleden tijdens Badminton. De FEI heeft hem als actief staan. Je moet nieuwsberichten zoeken om het te vinden, terwijl in de renwereld en bij de GN er dus meteen in de database staat dat die fatally injured was met sterfdatum. Hier staat Badminton er gewoon tussen bij de wedstrijden zonder een vermelding van dood.
https://www.fei.org/horse/105GM30/WSF-CARTHAGO
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... se-trials/

Andere disciplines kunnen echt nog heel veel leren van hoe dingen in de rensport in de UK worden bijgehouden, gecontroleerd en bestraft als er iets mis gaat.

Elk paard is er 1 te veel maar(even alleennde UK, want daar gaat het hier over):
Onderzoek naar eventing
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... 10%20years
Cijfers over buitenrijden
Afbeelding

Dan moet je toch juist blij zijn met maatregelen en geen onderscheid maken tussen sporten, want als je echt elk paard te veel vindt is het paard in de rensport niet erger als die met een buitenrit of diegene die met dressuur of springen zijn pees zo kapot maakt dat die maanden later ingeslapen wordt. We moeten nadenken over alles en daarbij minder wijzen naar 1 ding, geen verschil maken tussen takken van sport en het overal even erg vinden.

Ik heb het expres niet over de VS, daar vind ik ze sowieso verschrikkelijk met paarden. Wat daar allemaal toegestaan is en gebeurt staat zo ver af van wat wij normaal vinden aan deze kant van de wereld en van wat ik diervriendelijk vind.

prompter

Berichten: 11124
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:27

Ik moet niets van hurdles racing hebben, maar als je het vergelijkt met hoeveel "gewone" paarden niet oud worden door allerlei blessures en dus ingeslapen worden, dan denk ik dat je het inderdaad over de gehele paardensport moet gaan hebben.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:30

DuoPenotti schreef:
BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.

Daar sluit ik mij bij aan.


Toen ik de titel las dacht ik wat verdrietig dat dit nieuws is. Dat zou normaal horen te zijn en als het hierom gaat heeft die vereniging die hier tegen strijdt wel een punt.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:32

prompter schreef:
Ik moet niets van hurdles racing hebben, maar als je het vergelijkt met hoeveel "gewone" paarden niet oud worden door allerlei blessures en dus ingeslapen worden, dan denk ik dat je het inderdaad over de gehele paardensport moet gaan hebben.


Nou, dat dus inderdaad, helemaal mee eens. Ik heb ook niets met zulke races verder.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:34

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.


De Fei houdt niet bij welke paarden dood zijn. Houdt niet bij waar paarden in training staan en de straffen zijn een stuk minder zwaar als in de rensport in de UK, waar de controles ook heel scherp zijn. Daar houden ze dat wel allemaal bij als ze actief zijn in de sport.
Zoals eerder geschreven is, een paard dat een paar dagen na een wedstrijd ingeslapen wordt bij een andere discipline hoor je niks over en wordt dus niet benoemd bij die wedstrijd en wordt nergens bijgehouden. In de racewereld wordt dat dus wel bijgehouden.

Dit paard is vorige jaar overleden tijdens Badminton. De FEI heeft hem als actief staan. Je moet nieuwsberichten zoeken om het te vinden, terwijl in de renwereld en bij de GN er dus meteen in de database staat dat die fatally injured was met sterfdatum. Hier staat Badminton er gewoon tussen bij de wedstrijden zonder een vermelding van dood.
https://www.fei.org/horse/105GM30/WSF-CARTHAGO
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... se-trials/

Andere disciplines kunnen echt nog heel veel leren van hoe dingen in de rensport in de UK worden bijgehouden, gecontroleerd en bestraft als er iets mis gaat.

Elk paard is er 1 te veel maar(even alleennde UK, want daar gaat het hier over):
Onderzoek naar eventing
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... 10%20years
Cijfers over buitenrijden
[ [url=m/OTJuYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan moet je toch juist blij zijn met maatregelen en geen onderscheid maken tussen sporten, want als je echt elk paard te veel vindt is het paard in de rensport niet erger als die met een buitenrit of diegene die met dressuur of springen zijn pees zo kapot maakt dat die maanden later ingeslapen wordt. We moeten nadenken over alles en daarbij minder wijzen naar 1 ding, geen verschil maken tussen takken van sport en het overal even erg vinden.

Ik heb het expres niet over de VS, daar vind ik ze sowieso verschrikkelijk met paarden. Wat daar allemaal toegestaan is en gebeurt staat zo ver af van wat wij normaal vinden aan deze kant van de wereld en van wat ik diervriendelijk vind.


Ok men heeft een betere administratie van sterfgevallen gerelateerd aan de race. En dat is precies het punt. De race ansich zorgt voor dode paarden, de rest van wat tijdens het traject er naar toe het niet haalt is nog buiten beschouwing gelaten, even als andere hurdle races.
Kun je het netjes administreren, daar wordt de hoeveelheid dode ongevallen in die race niet minder van. Het constante wijzen naar andere takken van sport, van daar doen ze het ook niet goed, zegt genoeg. Het valt niet goed te praten.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 16-04-24 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:35

Elisa2 schreef:
Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.

Ja missen ze dus wel.
En nee Wintu het is niet het gebrek aan argumenten maar het feit dat er oa door jou gedaan wordt of dit enkel in de rensport zo is en dat is simpelweg absoluut niet het geval. En nogmaals ja je kunt zijn voor volledige afschaffing van de sport gezien de dodelijke ongevallen en dus voor afschaffing van de fokkerij. Immers deze paarden, en überhaupt de meeste paarden an sich, hebben dan geen bestaansrecht meer. We gebruiken ze immers ook niet meer als vervoersmiddel of op het land. Ja in 3e wereld landen. En linksom of rechtsom zijn het dan toch hele dure grasmaaiers waar zo ongeveer niemand zijn vingers aan brand. No worries mijn paarden/pony's blijven in principe tot de dood bij mij, maar dat is maar een zeer zeldzaam iets. Mijn ideaalbeeld is dan ook totaal anders, maar dat is nou eenmaal niet hoe het er in de wereld uit ziet.

@elisa ik durf alleen al in de afgelopen maanden een 10tal paarden op te noemen die overleden zijn of beenbreuken ed opgelopen hebben ten gevolge van de sport. Geen daarvan staat ook maar ergens vermeld.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:36

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie echt niet zoveel dode paarden bij andere takken van de sport. Als dat wel zo zou zijn dan vind ik daar precies hetzelfde van. Ik vind niet dat een paard mag lijden, hetzij fysiek hetzij mentaal voor sport.

Waarmee ik niet gelijk zeg tegen de gehele rensport te zijn. Maar wel tegen bepaalde takken en hoe er soms mee omgegaan wordt. (Australië idd)

Ik geloof niet dat de FEI data informatie mist trouwens.

Ja missen ze dus wel.
En nee Wintu het is niet het gebrek aan argumenten maar het feit dat er oa door jou gedaan wordt of dit enkel in de rensport zo is en dat is simpelweg absoluut niet het geval. En nogmaals ja je kunt zijn voor volledige afschaffing van de sport gezien de dodelijke ongevallen en dus voor afschaffing van de fokkerij. Immers deze paarden, en überhaupt de meeste paarden an sich, hebben dan geen bestaansrecht meer. We gebruiken ze immers ook niet meer als vervoersmiddel of op het land. Ja in 3e wereld landen. En linksom of rechtsom zijn het dan toch hele dure grasmaaiers waar zo ongeveer niemand zijn vingers aan brand. No worries mijn paarden/pony's blijven in principe tot de dood bij mij, maar dat is maar een zeer zeldzaam iets. Mijn ideaalbeeld is dan ook totaal anders, maar dat is nou eenmaal niet hoe het er in de wereld uit ziet.

@elisa ik durf alleen al in de afgelopen maanden een 10tal paarden op te noemen die overleden zijn of beenbreuken ed opgelopen hebben ten gevolge van de sport. Geen daarvan staat ook maar ergens vermeld.


Ik heb niet eenmaal een andere sport genoemd, hoe weet jij wat ik daar van vindt?

Misschien omdat die niet zijn overleden door gelinkt te zijn aan een specifieke wedstrijd? De sterfgevallen waar het in dit topic over gaat, zijn specifiek voor die race, komen tijdens de race om of krijgen tijdens de wedstrijd een dusdanige blessure dat ze er om ingeslapen moeten worden, maar het is direct gelinkt aan de race.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 16-04-24 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt