FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:54

Deze foto's zijn gewoon verschrikkelijk, simpel als dat.
Kijk die linkse kan dan nog een moment opname zijn, maar die blauwe tong is er niet in een moment.

Daarnaast heb je het hier over de top, de crème de la crème van de ruiters.
Uiteraard kan er ook dan een keer wat mis gaan. Maar anderzijds zijn het paarden die op dat niveau ook gewend moeten zijn een de entourage. En ruiters die dat correct moeten kunnen begeleiden.

Dat een 4 jarige op zijn eerste wedstrijd teveel spanning opbouwt en het niet makkelijk af te vloeien is, dat hoort bij zijn leerproces. Loopt dan ook zonder S&T. Want zo is van oudsher de dressuur toch opgebouwd. Simpelere oefeningen, simpelere optoming. Naar mate de combinatie verder is ook de optoming waar de ruiter ook mee om heeft leren gaan.

Maar zo lijkt dressuur niet meer in elkaar te zitten.
Paarden die te weinig gezien lijken te hebben, ruiters die voor de quick fix lijken te gaan.
Paarden heet, trek ze op de rem, dan komt het voorbeenzwaaien vanzelf, want de energie moet toch ergens heen.
Ook punten kregen voor flink voorbeenzwaaien, maar verder niks door het lijf.

En ja zeg ik al sinds Anky sleur tijdperk in Nederland is begonnen, dit is geen dressuur meer. Maar circus kunstjes zoals een beer leren dansen op hete kolen.

Maar hoeveel jaar zijn we ondertussen verder, ondertussen zijn er berichten over, maar werkelijk ingrijpen dat lijkt men toch niet te durven....
Wat dat betreft is de Fei ook zo traag als stront.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:04

Het ligt anders volgens mij, de FEI moet gaan ingrijpen. Daarmee raakt men de gevestigde belangen en dus ook de etalage. De quick fix ( rek, schop en trekoefeningen) is financieel aantrekkelijker dan de ouderwetse opleiding en training.

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:15

Dat denk ik niet, op internationaal niveau is er al een trent die het paardvriendelijke rijden promoot en dat wordt ook meer gewaardeerd in de ring. Merendeel zijn fijne ruiters, maar er zitten helaas nog steeds rotte appels tussen. En een bepaalde rijstijl (op druk rijden) veroorzaakt erg snel paardenleed.

Ik denk juist dat er een omslag moet komen bij deze ruiters zelf, kijk naar de Glock heren. Die willen mee naar de Olympische spelen. Hun rijstijl wordt echt niet meer gewaardeerd (terecht!), zouden zij nu die rijstijl veranderen naar eerlijk rijden van de hand af en op lengte dan zou er al een boel veranderen.

Ook hengstenhouders en fokkers spelen hier een rol in, jonge hengsten promoten met spektakel en druk zodat ze inderdaad meer met hun benen wapperen. In Duitsland gaat dat heel anders, daar worden ze in alle rust opgeleid en ook zo geshowd op hengstenshows. Passend bij het leeftijdsniveau en niveau van de opleiding.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:22

Een kleur op een foto is echt vreselijk moeilijk. Zeker als er geen natuurlijk licht op schijnt.
Kijk maar eens naar foto's van dekjes of rijbroeken op marktplaats. Of hoe je heel donkere (blauwe) kringen onder je ogen lijkt te hebben bij een bepaalde lichtinval die IRL helemaal niet aanwezig zijn.
En bepaalde kleuren zijn nog moeilijker dan anderen.

Nee, ik vind dit geen fijne beelden.
Nee, ik beoordeel niet op basis van een foto. Zelfs niet op basis van 3 of 5 foto's. Vanwege moment opname en de genoemde vertekening in kleur in dit specifieke geval.
Ja, je kunt er een vermoeden door krijgen. en dat is in dit geval niet positief.
Ja, als het zo zou zijn dat IRL de tongen blauw zijn, zou dat een schande zijn.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:32

Als je ook ziet hoe strak dat bit op die tong drukt op foto rechtsonder...vreselijk! En dat is niet van even een moment opname.

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:38

Nee, maar we weten ook niet waar wel van want de context ontbreekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:47

Elisa2 schreef:
Nee, maar we weten ook niet waar wel van want de context ontbreekt.

Er moet toch vrij lang een constante flinke druk zijn wil een tong echt paars/blauw verkleuren, dat betekent namelijk dat er nauwelijks doorbloeding is. Zo veel context heb je daar niet voor nodig.

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:53

Of van niet goed passende bitten in een te kleine mond..ik weiger te oordelen over 1 foto en momentopname zonder de verdere context te weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:56

Elisa2 schreef:
Of van niet goed passende bitten in een te kleine mond..ik weiger te oordelen over 1 foto en momentopname zonder de verdere context te weten.

Ja, dus die constante flinke druk. Een niet goed passend bit in een te kleine mond is ook gewoon kwalijk. Helemaal op dat niveau. Dan is er geen sprake meer van onwetendheid.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:45

Het is allemaal leuk, lief en aardig als iets gepromoot wordt. Het is nog veel veel beter als er puntenaftrek plaats vind bij achter de loodlijn lopen. Het paard zijn rug weg drukt ipv een echte dragende achterhand. Het gebeuren heet omdenken en doen.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:51

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Of van niet goed passende bitten in een te kleine mond..ik weiger te oordelen over 1 foto en momentopname zonder de verdere context te weten.

Ja, dus die constante flinke druk. Een niet goed passend bit in een te kleine mond is ook gewoon kwalijk. Helemaal op dat niveau. Dan is er geen sprake meer van onwetendheid.

Dat vind ik dus ook.

Je hebt het over de top op die afbeeldingen, die horen toch te zien of hun bitten passen.
Die filmen ook echt zichzelf wel, kijken ze dan niet kritisch, joh mijn paard opent de mond, wat gebeurde daar?
Lijkt me stug dat wij lage klasse ruiters dat alleen maar doen?
Tenminste als ik mijzelf terug zie zie ik 1001 dingen die anders moeten.
Maar als mijn paard ongelukkig kijkt wil ik toch echt wel weten waarom.
En dat doet toch gewoon iedereen die een beetje vooruit wil komen met de rijderij?

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:43

Wat ik nou jammer vind is dat men het niet wil zien en dat (ook) op dit forum tussen paarden liefhebbende mensen in verdediging wordt geschoten. Zal wel schaduw zijn... Foto vertekent...Momentopname... Is 4 jaar geleden (ja ik heb Everdale van dit jaar ook, hij wordt inderdaad ook in het nieuwsartikel genoemd) etc etc. Terwijl het wel echt een feit is dat de tongen letterlijk in de knel komen.

En zo lang "wij" dat ontkennen of goedpraten, zo lang kunnen er foto's worden genomen (en ook dit jaar was Everdale niet de enige, zoals het nieuwsartikel ook aangeeft) en zo lang lopen "wij" gevaar dat de algemene opinie zich helemaal tegen de sport keert en dan zijn we verder van huis. -O-

Dit is de foto in Aftonbladet (nee, niet door mij). Is vast ook vertekend en verkleurd.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... n-ridsport

En ja, Aftonbladet is +/- De Telegraaf van Zweden, die wordt door Jan en alleman gelezen en dit blijft hangen...

EDIT: nu pas me verdiept in het nieuwsartikel, daar was uiteraard ook een link, incl foto Everdale in Amsterdam. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... its-tongue

Tja.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:59

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik wordt oprecht bang dat wij over 5 jaar niet meer paarden rijden. Mensen zijn zo bezig met fouten vinden. En ja, natuurlijk moet er iets veranderen op bepaalde punten, maar die heksenjacht die nu bezig is komt de sport niet ten goede. Ik was zelf in Amsterdam en moet zeggen dat ik voor de eerste keer in lange tijd blijf was met hoe er werd gereden.

Twee weken later ging ik naar indoor Brabant waar je zag dat de paarden de baan door de bewegende commercials aan de zijkant heel vervelend vonden en daardoor veel strakker werden.

Waarom wordt er nagenoeg alleen maar over dressuur proeven geschreeuwd? Terwijl ik zie dinges in springen, eventing en recreatief that helemaal niet ok is.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:15

Ik zie hier niemand die het niet wil zien of goedpraat.

Maar soms mist er wat nuance aan de ene kant, die de andere kant dan wil aanbrengen en soms lijkt het dan net alsof die mensen het goedkeuren.

Jury's willen het niet zien want "belangrijke namen"... Ik vraag me af of je het als jury überhaupt kán zien als je naar het hele plaatje kijkt op die afstanden. Achteraf praten met een ingezoomde foto lijkt dan weer makkelijk, maar dat is dan wel weer te manipuleren als mensen kwaad willen en inderdaad, licht(inval) kan enorm veel met een foto doen.

Mijn eerste reactie is ook een soort van in de verdediging schieten als er wordt gezegd "Terwijl het wel echt een feit is dat de tongen letterlijk in de knel komen" en dat komt enkel en alleen door de woordkeuze. Zou er staan dat tongen in de knel kunnen komen, dus geen vaststaand feit dat het áltijd zo is, zou ik er 0 problemen mee hebben. Ik heb nog nooit een blauwe tong gezien met stang en trens, vanuit mijn optiek is het dan ook meer uitzondering dan regel. Moet het kunnen? Absoluut niet, maar zeggen dat bij wijze van alle paarden met stang en strens een blauwe tong hebben klopt gewoon niet. Die nuance is gewoon belangrijk.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:16

Je kan als jury, het bijna voorspellen wanneer dit gaat gebeuren. Kijk naar de opgetrokken hakken met sporen van de ruiter. De positie en gebruik van de hand, de hand ziet er niet uit als beweging volgend, maar als afdwingend. Als hier niet word ingegrepen, dan maakt de sport het zichzelf wel heel moeilijk.

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:41

Bielsje schreef:
Ik zie hier niemand die het niet wil zien of goedpraat.

Maar soms mist er wat nuance aan de ene kant, die de andere kant dan wil aanbrengen en soms lijkt het dan net alsof die mensen het goedkeuren.

Jury's willen het niet zien want "belangrijke namen"... Ik vraag me af of je het als jury überhaupt kán zien als je naar het hele plaatje kijkt op die afstanden. Achteraf praten met een ingezoomde foto lijkt dan weer makkelijk, maar dat is dan wel weer te manipuleren als mensen kwaad willen en inderdaad, licht(inval) kan enorm veel met een foto doen.

Mijn eerste reactie is ook een soort van in de verdediging schieten als er wordt gezegd "Terwijl het wel echt een feit is dat de tongen letterlijk in de knel komen" en dat komt enkel en alleen door de woordkeuze. Zou er staan dat tongen in de knel kunnen komen, dus geen vaststaand feit dat het áltijd zo is, zou ik er 0 problemen mee hebben. Ik heb nog nooit een blauwe tong gezien met stang en trens, vanuit mijn optiek is het dan ook meer uitzondering dan regel. Moet het kunnen? Absoluut niet, maar zeggen dat bij wijze van alle paarden met stang en strens een blauwe tong hebben klopt gewoon niet. Die nuance is gewoon belangrijk.


Precies dit :j

Zelfde als met de loodlijn kijkerij. Teveel mensen die niet het hele plaatje kunnen zien. Dressuur is NIET zwart/ wit.. daar is het veel te complex voor. Het is niet voor niets een jurysport.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:55

Bielsje schreef:
Jury's willen het niet zien want "belangrijke namen"... Ik vraag me af of je het als jury überhaupt kán zien als je naar het hele plaatje kijkt op die afstanden. Achteraf praten met een ingezoomde foto lijkt dan weer makkelijk, maar dat is dan wel weer te manipuleren als mensen kwaad willen en inderdaad, licht(inval) kan enorm veel met een foto doen.

Dit is wel een goed punt, ik denk ook niet dat de jury het ziet. Ik denk wel dat er tegenwoordig genoeg opties zijn om te zorgen dat de jury het wél ziet. Met behulp van camera's bijvoorbeeld.

Licht doet veel, er is alleen maar weinig wit kunstlicht dat een roze tong paars/blauw kan laten lijken. Dat zie je op de foto's die getoond werden in het artikel ook, dat is echt geen invloed van licht.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:53

Kijk eens naar de foto. Wat kan een jury wel zien: Oren naar achteren, opgetrokken hakken en een opengesperde mond. Uit het bovenstaande blijkt dat het paard in verzet is. Dressuur moet harmonieus zijn.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:56

Dit vindt ik wel heel jammer…. (Foto niet van mij)Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:00

HP vind ik al jaren een verschrikkelijke ruiter die meer sloopt dan goed doet. :o

Invictus krijgt ook steeds meer spanning en wordt slechter en slechter.

Dreamboy liep bij zijn afscheid ook continu met de mond open en tong er uit.

Nikkel: daar wordt ook echt wel naar gepunt als een paard verzet toont dan krijgen ze makkelijk een 3 of 4. Maar het kan net zijn dat het volgende onderdeel er alweer heel anders uit ziet en het geheel over het algemeen wel goed is. Of niet..maar als het goed is wordt er daar ook naar gepunt.

Edit: hoe HP dan 70% kan scoren met de tong er uit is me een raadsel..dat zou niet moeten kunnen. Tong er uit is normaal gesproken bij ieder onderdeel een -2. Maar wederom, alleen maar foto's en geen filmpjes dus geen context.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:16

nikkel schreef:
Kijk eens naar de foto. Wat kan een jury wel zien: Oren naar achteren, opgetrokken hakken en een opengesperde mond. Uit het bovenstaande blijkt dat het paard in verzet is. Dressuur moet harmonieus zijn.


Ik ben het helemaal met je eens dat dit geen fijn beeld is, op de opgetrokken hak na wat mij meer lijkt als een been naar achter leggen. Maar wij kunnen hier rustig een uur naar een foto staren en kijken wat er allemaal mis mee is. Hoelang zal dat moment geduurd hebben? Een miliseconde? 2, 3? Misschien heb ik teveel hoop in de juryleden maar ik denk dat als een paard 2 minuten zo loopt dat dat wel gevolgen heeft. Je kunt zeggen dat als de oren naar achteren gaan dat je naar de mond moet kijken als jury maar ergens denk ik dat dat moment alweer voorbij is als je blik van de oren naar de mond is gegaan. Of zijn proeven moeten er constant zo uitzien, dan zie ik graag een linkje en mag de nuance misschien wel overboord wat deze ruiter betreft :')

Het valt me op dat we vaak over jury's vallen, en niet alleen in de paardensport maar hetzelfde gebeurd met driften in de autosport. Daar zit nog het verschil dat ze uitleggen hoe ze tot de conclusie zijn gekomen. En dan nog gaan er duizenden fans los op SM omdat hun favoriet had moeten winnen want die ander maakte een fout. Dat hun favoriet 3 fouten maakte of een grotere, maakt dan niet meer uit of die zijn ineens volledig uit het geheugen gewist :'). De jury van het Europese kampioenschap is absurd objectief, maar nog is het niet goed :+. Iedereen kijkt met een bepaalde bril en ik heb het idee dat als je met een negatieve bril zou willen kijken, video's per milliseconde gaat bekijken, je altijd wel iets kunt vinden. Niet enkel in de topsport maar op ieder niveau. Niet om het goed te praten dus, maar als nuance.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:13

Elisa2 schreef:
HP vind ik al jaren een verschrikkelijke ruiter die meer sloopt dan goed doet. :o

Invictus krijgt ook steeds meer spanning en wordt slechter en slechter.

Dreamboy liep bij zijn afscheid ook continu met de mond open en tong er uit.

Nikkel: daar wordt ook echt wel naar gepunt als een paard verzet toont dan krijgen ze makkelijk een 3 of 4. Maar het kan net zijn dat het volgende onderdeel er alweer heel anders uit ziet en het geheel over het algemeen wel goed is. Of niet..maar als het goed is wordt er daar ook naar gepunt.

Edit: hoe HP dan 70% kan scoren met de tong er uit is me een raadsel..dat zou niet moeten kunnen. Tong er uit is normaal gesproken bij ieder onderdeel een -2. Maar wederom, alleen maar foto's en geen filmpjes dus geen context.


Ja, en dit is geen goed beeld voor ons sport. Dit is ook wat alle dierenactivisten op hameren.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:25

@Phonix, Je vraagt "hoe HP dan 70% kan scoren".
Ach, in de basis sport gaat het al fout met jureren. Ik ken een combinatie van jaren terug; reed winst in het M1 maar liet een hele gang niet zien tijdens de proef. Dat kan niet! Paard stapte geen enkele stap, deed het hele stap gedeelte in telgang. Combinatie reed winstpunten. Schiet mij maar lek.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:47

rien10 schreef:
@Phonix, Je vraagt "hoe HP dan 70% kan scoren".
Ach, in de basis sport gaat het al fout met jureren. Ik ken een combinatie van jaren terug; reed winst in het M1 maar liet een hele gang niet zien tijdens de proef. Dat kan niet! Paard stapte geen enkele stap, deed het hele stap gedeelte in telgang. Combinatie reed winstpunten. Schiet mij maar lek.

Dat waren dan vaak maar 4 onderdelen he? Cijfer voor de gang als dat toen nog los cijfer was, en dan stuk arbeidsstap, middenstap en weer arbeidsstap. Je haalt er geen 0 voor, want je doet sowieso de lijnen goed dus dat is 1 of 2. Dan ligt het eraan hoe ernstig het is maar zelf met allemaal 4en daarop kan je gewoon winst halen als de rest wel goed is. Je krijgt nog een lager op ontspanning enzovoorts, maar als de draf en galop goed is zit je gewoon snel wel aan een winstpunt. Juist de stap is een heel klein gedeelte van een proef.

Ik snap niet waarom je zou willen dat alles meteen afgestraft wordt. Of vind je het dan ook oké als je geen winst haalt bij galop die 4 takt is, verruimingen die niet oké zijn of noem andere dingen maar op. Of een paard dat een paar keer schrikt zou dan ook alleen maar slechte cijfers mogen krijgen? Of als paard geen lengte neemt in verruimingen en halsstrekken? Het hoort gewoon op dat onderdeel afgestraft te worden en als de rest goed is is het goed. Niet de rest afstraffen wat wel goed is omdat iets anders slecht was.

Meestal zijn zulke opmerkingen alleen als het voor anderen geldt en zodra zij een proef zouden hebben met 4 onderdelen die slecht zijn moet de jury de rest wel belonen als het goed gaat. Maar als dat bij een ander gebeurd is het ineens niet terecht.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:03

Ik snap wat je bedoelt MyWishMax en je hebt zeker een punt.
Maar een hele gang niet laten zien in het M, daar vind ik wat van. :D