1-2 april Eersel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:31

Van dopingcontrole komt toch pas later de uitslag? Of hebben ze alleen papieren gecontroleerd? Ben wel benieuwd er lopen nogal wat paarden op wedstrijden die iets verbodens gehad hebben.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:49

Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt... maar misschien gaan ze er nu strenger op controle.. nieuwe proeven dus dan ook maar meteen strengere controles Ik heb niks te verbergen

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:00

Helaas zit er in de paardensport een heel groot verschil tussen niks te verbergen en niks fouts in het bloed. Ik zou zwaar de zenuwen krijgen als ze mijn paard zouden controleren, er lopen hier veel mensen over stal en ik kan nooit controleren wat er in de voerbak gekieperd wordt. En in een overgebleven boterham die gevoerd wordt kan bij wijze van spreken al "fout" spul zitten.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:02

jawel dat klopt... chocolade wordt bij een bloedproef ook gezien als verboden middel er zou dan maar een beetje pasta op het brood zitten...

Maar jij had wel lekker gereden ??

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:15

niet de uitslag van de controle komt op internet maar de uitslag van de wedstrijd

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:19

Nee daar ging ik ook niet van uit. Vandaar ook mijn berichtje "geen winstpunten in het Z1". Maar ik ben wel benieuwd of dit nu echt bloedcontrole was of alleen papieren?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:51

controle op papieren heb ik vaker gehad, oa in Reusel dus dat is niet ineens iets helemaal nieuws
kreeg ik nog gezeur omdat de mijne op zn belgische papier erg uitgebreid met aparte afkortingen zn aftekeningen had staan, wat degene die het voor zn paspoort moest opschrijven niet goed begreep en er iets net niet precies goed opstond

maar er zijn er idd zat die met pijnstillers etc toch starten, snap ik niet want je doet er je paard toch geen goed mee om door te blijven rijden als die pijnstiller nodig heeft om zuiver te zijn

maar ik ben gewoon te eerlijk heb ik inmiddels begrepen, heb genoeg tips gehad hoe ik mn afgekeurde paard toch kan starten en de chip onklaar kan maken etc, maar daar begin ik maar niet aan

bloedcontrole heb ik trouwens nog nooit gezien, zelfs niet op bv de Hippiade, al gingen ze ook daar weer heel je paspoort napluizen en de aftekeningen tot in detail bekijken, leverde wederom gezeur op bij mijn paard

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:06

Nu we het toch over dopingcontrole hebben, is het via bloed of via urine geweest? Heb al vaker gehoord dat ze direct bloed afnemen en niks vragen, maar hier zou ik dus niet mee akkoord gaan. Ze zijn verplicht het eerst via urine te proberen, maar volgens mij willen ze daar dus gewoon niet de tijd voor nemen.

Ik ben dus iemand die al enorm vaak dopingcontrole heeft gehad (start met hackney's en heb jarenlang op nationaal nivo aan de top gedraaid, daar was het vaak met dopingcontrole te doen) en ze wilden nooit de tijd nemen. Nu heb ik een aantal hackney's die standaard als ze klaar met rijden zijn en weer op krullen of stro staan ze direct staan te plassen. Ik wil dan dus geen bloedcontrole. Heb er echt regelmatig om moeten vechten om het via urine voor elkaar te krijgen.
En iedere keer zat ik ook inderdaad in de rats. Nu zijn de voeders ook beter, maar tot 5 jaar geleden wist je het ook nog niet met zekerheid. Of inderdaad, wat is er gevoerd? Komen regelmatig ook mensen de vrachtwagen in om de pony's te aaien als wij net een rubriek aan het rijden zijn. Je weet het nooit zeker......maar gelukkig is het altijd goed geweest.

Wat betreft controle op papieren, er zijn regios waar het heel normaal is om altijd de papieren te laten zien. De voorlezer geeft die dan voor aanvang van de proef aan de jury. Ben blij dat dat in onze streek niet zo is!

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:12

het was bloed controle en urine controle
Er werd eerst bloed getrokken en toen moesten ze op stal en werd de urine gecontroleerd

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:27

Heb even het reglement gelezen, en het is inderdaad tegenwoordig verandert. Ze mogen zowel bloed als urine afnemen. Vroeger was het dat ze pas bloed mochten afnemen als het na een uur nog niet gelukt was om urine af te nemen, maar vaak waren ze daar dus te ongeduldig voor.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:49

bloed afnemen zou ik ook niet bepaald blij mee zijn...dat ze zoiets bv op kampioenschappen of belangrijke selcties ofzo doen oke, maar op een gewoon concours vind ik het nogal ver gezocht eigenlijk

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:46

het ging ze dus vooral om de pijnstillers niet zozeer om doping dat komt op dit soort wedstrijden niet voor, maar dat mensen hun paard vol pijnstillers stoppen omdat ze de wedstrijd moeten lopen omdat bijvoorbeeld er kopers komen kijken hoe hij op wedstrijd is en of hij een beetje mee kan lopen bovenaan ( sommige kopers kijken op de startlijsten of ze het paard wat ze op het oog hebben ergens start en gaan dan onafgesproken of afgesproken kijken

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:17

goldwing schreef:
het ging ze dus vooral om de pijnstillers niet zozeer om doping dat komt op dit soort wedstrijden niet voor


Ik denk dat het vaker voorkomt dan je denkt. Ik heb al vaker gezien en gehoord dat normale mensen hun paard iets kalmerends geven voor de wedstrijd, op normale kleine wedstrijden. Of het bij jullie ooit is gebeurt, dat weet ik niet, maar zelfs op de rayons komt het nog wel voor.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:21

toen bute nog veel werd gebruikt in NL kende ik op 1 ponyclub 3 pony's die dankzij de bute nog zuiver liepen en mee op concours gingen
en als je paard druk is werken nervohorse druppels(homeopatisch) ook perfect, dat heeft Q dan wel weer gehad 2-3 weken van te voren mee beginnen en de laatste dagen dubbele dosis en je paard is zo mak als ie maar zijn kan

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:01

Die homeopathische mogen geloof ik, of niet? Maar ik ken ook mensen die wat anders gebruiken wat ingespoten moet worden. En om eerlijk te zijn gaf ik mijn pony vroeger ook een beetje valium, die was bang voor vrachtwagens en toendertijd laadden we alle pony's van de club op 1 grote vrachtwagen. Hij moest als laatste, en de mensen die woonden op de hoek waar wij inlaadden vonden de volgescheten straat nooit zo leuk. Maar dit is 20 jaar geleden, toen kenden ze doping nog niet.

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:08

Neonlight schreef:
Heb even het reglement gelezen, en het is inderdaad tegenwoordig verandert. Ze mogen zowel bloed als urine afnemen. Vroeger was het dat ze pas bloed mochten afnemen als het na een uur nog niet gelukt was om urine af te nemen, maar vaak waren ze daar dus te ongeduldig voor.


Dat klopt. Ik ben vorig jaar gecontroleerd, toen ik nog in de B reed. Bij mij wilde de betreffende dierenarts wel perse een uur wachten. Ik heb nog gevraagd of ze niet meteen bloed wilde trekken, maar nee hoor, dat deed ze niet. Ik heb daar een uur staan wachten en toen hebben ze pas bloed afgenomen...

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:18

Pijnstillers komt regelmatig voor dat wil ik best wel geloven en daar kwamen ze eigenlijk ook voor, ze verwachte echt niet de duurdere, niet door een veearts voorgeschreven ,illegale doping middelen aan te treffen
Dat is wat ik bedoelde met dat komt op een wedstrijd zoals de onze niet voor die doping middelen
Vaak loopt er een paard op pijnstillers waarvan de ruiter niet eens weet dat ze met die middelen geen wedstrijd mag rijden De veearts heeft toch gezegd dat ze moesten rijden dus dan kunnen ze ook op wedstrijd denken ze. en vaak word er om verkoop reden op pijnstillers een wedstrijd gelopen, dat doen ze dus wel bewustEn dat komt op elke wedstrijd voor
Ik weet zeker dat er bij ons ook wel mee liepen of ooit meegelopen hebben op de wedstrijd.
Maar op een wedstrijd zoals de onze zijn geen grote bedragen gemoeid dus die dure middelen ( illegale) die zullen ze op een wedstrijd zoals de onze en pak ze allemaal maar in de basis sport, niet aantreffen, en dat is dus wat ik bedoelde met dat het bij ons waarschijnlijk nooit voorkomt, en dat is ook wat de controle zei Neem het maar niet zo zwaar want die echte doping zullen we niet aantreffen we zullen hooguit een pijnstiller loper er tussen uit kunnen pikken
Ze hebben ook niets van de wedstrijd gezien alleen maar de losrijbak waar ze een paar paarden opvingen die de wedstrijd er op hadden zitten en naar buiten kwamen met hun paard

en om even op je reactie te antwoorden neonlight
Het ene middel mag wel en het andere niet
Homeopatisch mag vaak wel rustgevende kruiden ook maar zoek maar eens uit welke middelen wel en welke niet mogen daar heb je een dagtaak aan, en in de hoeveelheid waarin de homeopatische dingen gegeven worden zal dat echt niet terug gevonden worden
De uitslag duurt 5 maanden, als het echt een controle was om je zorgen over te maken als je paard misschien in de mix van kruiden die hij krijgt iets heeft zitten wat op de lijst van verboden middelen zou staan vinden ze dat kleine beetje na 5 maanden ook niet meer

Ha Sophie nou dan had je een coltroleur niet zoals die bij ons was die zette een paard op stal en ging met haar emmertje de stal in en vloog er net zo snel weer uit en vroeg zelf zullen we hem maar bloed trekken want hij voelt zich niet happy om in deze stal te plassen
Ze was gewoon bang om even te wachte dat hij plaste, eigenaar was dus al lang blij dat ze bloed wilden trekken ( paard plast alleen in eigen stal had dat nooit gedaan daar binnen een uur)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:07

Hihi, ik heb er dus eentje waarbij de DA altijd heel snel moest zijn met z'n opvangbakje. En nog van te voren waarschuwen ook, maar dan nog niet klaar staan.....die stond te plassen zo snel hij met 4 benen in de stro of krullen stond.

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:14

het paard waar ze bang van was ken jij ook 2 stallen voorbij mijn witte
die paste al niet in de stal en kun je nagaan wat hij doet als zij er ook nog eens bij gaat staan hihi
Nee daar was ze heel snel vertrokken met haar emmertje

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 1-2 april Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:34

Ja, ik denk dat ik weet welke je bedoeld.