Draven op de verharde weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is draven op de verharde weg slecht voor een paard/ pony

Ja
19 (11%)
Nee
151 (88%)

Totaal aantal stemmen: 170


Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:36

Hoi allemaal is het draven op een verharde weg slecht voor het paard??

Mij is altijd geleerd dat alleen galloperen slecht is en draven niet zo veel uit maakt.
Ik heb onderlaatst gehoord dat het namelijk wel slecht kan zijn.

Willen jullie ook uitleggen waarom.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:38

Ik heb geleerd dat het niet slecht is opzich, maar dat je het wel moet opbouwen. Het kan ook zijn dat de hoeven te snel slijten als je geen ijzers onder hebt, of dat ze splijten als ze te lang zijn.

Viv6
Berichten: 80
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:39

Ik weet dat sowieso stappen erg goed is voor de doorbloeding in de pezen op de harde weg.

Wanneer je draaft op de harde weg en je hebt ijzers onder dan heb je denk ik wel meer kans dat je uitglijdt...

Maar ik denk niet dat het slecht is

MarrieLeen

Berichten: 11392
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:41

Draven op de weg is goed voor de pezen, krijgen ze stevige pezen van.
Galopperen is echter te belastend, en juist weer heel slecht voor de pezen.
Pas idd wel op met ijzers dat je niet té hard gaat, ivm mogelijk uitglijden.

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:46

Draven op de weg is net goéd voor de pezen, daar worden ze steviger van, je moet het wel goed opbouwen Knipoog

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:47

Ik heb mijn pony al meer als een half jaar niet meer hoeven bekappen, gewoon omdat ik altijd op asfalt rijd. Haha!
Volgens de smid zijn zijn hoeven perfect.. Daarbij is het goed voor de pezen, mijn pony is lekker vast ter been en nog nooit kreupel geweest. (afgezien van de trappen in de wei, maar dat duurt 2 dagen en dan is het weer over) Met ijzers zou ik niet durven rijden eigenlijk, lijkt me dan maar een glad boeltje daaronder. Bloos

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:50

bij mij van hetzelfde hij word in april 3 het enige wat we doen is stappen dus elke dag halfuurtje ofzo wandelen met hem (ernaast natuurlijk Knipoog) en zijn hoeven zijn voor het laatst in juli gekapt, binnekort toch maar weer eens volledig recht erop laten zetten maar écht bekappen is gewoon niet nodig Nagelbijten / Gniffelen

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:51

Stappen op de weg is goed voor de pezen,draven onder de man niet,omdat de vering mist.Zonder iemand erop kan het wel.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:52

Leentje_ schreef:
bij mij van hetzelfde hij word in april 3 het enige wat we doen is stappen dus elke dag halfuurtje ofzo wandelen met hem (ernaast natuurlijk Knipoog) en zijn hoeven zijn voor het laatst in juli gekapt, binnekort toch maar weer eens volledig recht erop laten zetten maar écht bekappen is gewoon niet nodig Nagelbijten / Gniffelen


Precies, moet je na het wandelen maar eens kijken, dan heeft de hoef bij wijze van een scherp randje, dan kun je goed zien dat het een beetje gesleten heeft. Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:55

Van teveel draven ineens op het harde kunnen de kogels (of andere gewrichten) overbelast raken...
Dus langzaam opbouwen, en niet teveel ineens doen

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:55

ja ik had het ook gehoord dat het niet slecht was natuurlijk moet jet op bouwen maar onder de man is het dus ook niet zo slecht?? want dat tie een beetje veering zou missen kan ik wel begrijpen, maar voor de rest week het ook niet zo goed.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:21

Bij menig kreupelheid adviseren ze op te bouwen op het verharde, op advies van een dierenarts zal dit wel wat betekenen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard kreupel werd door op de verharde weg te lopen. *LOL* De takt in de draf is zodanig dat de druk wordt opgevangen door het lichaam zelf, en zelfs met ruiter kan er meer dan genoeg druk worden opgevangen zonder dat het schadelijk wordt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:04

draven op de harde weg is niet fijn voor de pezen op den duur, ook niet voor de hoeven, dan heb je al minimaal ijzers nodig.
Stappen op het harde (mits hoeven niet teveel afslijten) is wel goed voor o.a. pezen.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:49

Ik geloof niet dat het echt slecht is, ik draaf galopeer gewoon op de weg, mijn paard staat nooit kreupel en heeft perfecte hoeven , geloof wel dat je niet moet galoperen met ijzers, maar ook in draf op ijzers die al ver gesleten zijn lijkt het me niet fijn lopen voor een paard, dan kan het best glad en gevaarlijk zijn en denk dat je daar eerder pees problemen en verekkingen van kan krijgen.
OOk moet je niet op blote voeten gelijk over het harde gaan darven of galoperen, je moet alles opbouwen, zelf ga je ook niet oever een nacht ijs toch?

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:42

je moet het wel opbouwen, maar slecht is het zeker niet. sterker nog ik moet met mijn paard die een peesblessure heeft op het harde stappen en draven. eerst aan de hand en nu zit ik erop. ik heb gister voor het eerst ohz gedraafd en dan 4 keer een paar passen en dat dan uitgaan bouwen.

arankie

Berichten: 249
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: groningen

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:46

het is nietr slecht als ej het even doet maar als je het heel lang odet dan kan je beter in het gras of hoefijzers nemen

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:21

alles met mate....

ik stap mn paard vaak uit op de weg....nadat ik bak gereden heb....vaak draaf ik dan ook stukje....gewoon ff checken hoe die op het harde loopt, omdat hij blessure heeft gehad....

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:23

Je moet het opbouwen.
Als het opgebouwd is is het niet slecht voor je paard of pony. Hij krijgt hier namelijk sterkere pezen van. Lachen Je moet het alleen niet een uur achter elkaar doen oid.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:33

nee, in het wild draven ze ook over rotsen.

voor de mensen die over het woordje wild struikelen: daar ga ik lekker niet op in Knipoog

de da adviseerd bij kreupelheid toch ook meestal te stappen aan de hand op verharde weg, rechte stukken. en dan weer opbouwen tot draven...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:46

Voor ik de cursus natuurlijk bekappen had gevolgd, dacht ik er niet aan om te draven, laat staan te galopperen, over de weg. Nu doe ik dagelijks korte stukken als harding van de benen.

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:49

Ik moet nu op advies van de DA veel draven over de harde weg (onder de man), mijn merrie is
herstellende van een peesblessure en draven over de verharde weg maakt haar pezen sterker.
Wel opbouwen natuurlijk, maar neem aan dat als DA het adviseert het geen kwaad kan Nagelbijten / Gniffelen

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:50

Draven op asfalt is goed voor de pezen. Tuigpaarden die voor de wagen lopen hebben nagenoeg nooit een peesblessure met name omdat de pezen zo gehard zijn door het draven over de weg. Paarden die altijd op een zachte bodem lopen hebben vaker peesblessures. Ik moest met Miro na zijn peesblessure ook veel draven over de weg, ik stond toen hij het kreeg op een stal waar we vrijwel direct in het bos zaten...
Nu neem ik Miro wel eens mee naast de fiets en laat ik hem ook draven.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:55

ProudJustify schreef:
Ik moet nu op advies van de DA veel draven over de harde weg (onder de man), mijn merrie is
herstellende van een peesblessure en draven over de verharde weg maakt haar pezen sterker.
Wel opbouwen natuurlijk, maar neem aan dat als DA het adviseert het geen kwaad kan Nagelbijten / Gniffelen


Wanneer de pees nog niet volledig hersteld is, lijkt het mij geen goed advies Clown

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:01

Het gaat hier om het check ligament, schijnt een ondersteunend pees te zijn waar een
paard ook zonder zou kunnen (tja hij zit er vast niet voor niks), maar volgens mijn DA werd deze
pees bij blijvend letsel ook wel eens operatief doorgesneden. En dus om de andere pezen sterker te
maken zodat ze zonder deze pees kunnen was het advies van mijn DA veel draven over de verharde weg.
Indien toch kreupelheid zou ontstaan, terug naar stappen over de verharde weg. Het gaat inmiddels al
2 maanden super Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:05

Oké Knipoog