"Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:00

Natuurlijk heb ik mijn paard wel eens een flinke tik gegeven maar dan wist ik de oorzaak ook (paard wou terug naar stal naar haar maatje) 1 tik en verder is het niet meer nodig geweest. (En die tik gaf ik niet eens zelf)
Verder rijd ik op mijn stem, daar hebben de meeste paarden wel respect voor.

Lees het boek eens van Monty Roberts, die krijgt de raarste gevaarlijkste paarden weer goed zonder ook maar een paard te slaan met een zweep alles wat hij gebruikt is een touw.
En daar slaat hij niet eens mee maar drijft het paard op.
Zo zijn er meer ook hier in Nederland zoals Emiel Voest, hij keurt afstraffing met zweep ook af.
Soms vraag ik mezelf af of ruiters en amazones wel eens afvragen waarom een paard niet luisterd en of het ook hun zelf kan liggen.
(Tuurlijk heb je paarden die zo raar doen maar dan los je met de zweep niks op begin dan opnieuw met het begin om het vertrouwen terug te krijgen)

Als er sprake is van een verkeerde rijtechniek of verkeerd materiaal gebruik en het paard heeft het niet begrepen , een natuurlijke reactie is verwarring waardoor het paard onder spanning kan komen te staan en als die te hoog is zal het paard proberen die te ontvluchten, het gevolg het paard reageert niet zoals jij wilt en een veel voorkomende reactie is afstraffen of corrigeren.
Deze bestraffing of correctie word dan wederom niet begrepen en zal uiteindelijk zorgdragen aan een verstoorde relatie tussen ruiter en het paard.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:05

^^

Mee eens. Lachen

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:13

Ilegra schreef:
Verder rijd ik op mijn stem, daar hebben de meeste paarden wel respect voor.


Ik krijg hiervan altijd het idee dat er OF iets mis is met mijn stem OF dat ik alienpaarden te rijden krijg Scheve mond

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:18

Ilegra schreef:
Soms vraag ik mezelf af of ruiters en amazones wel eens afvragen waarom een paard niet luisterd en of het ook hun zelf kan liggen.


De volgende keer dat een eigenaar vraagt of ik het niet eens wil proberen met een totaal verpunkt paard vraag ik jou erbij, kun jij misschien vertellen waar het aan ligt Haha!

Wake up! Niet alle paarden zijn bang, wantrouwend, hebben verkeerd passend tuig of een vastgereden rugje! Er zijn ook gewoon heel erg veel paarden op de wereld die uit hebben gevonden dat ze sterker en sneller zijn dan mensen en dat uitspelen als ze weer aan het werk moeten. En gelijk hebben ze! Als ik vijf jaar voor verschillende bazen heb gewerkt die het wel prima vinden dat ik een hele dag op Bokt zit en ik krijg een nieuwe die zegt 'Zouden we niet eens aan het werk gaan dame?' dan zeg ik ook 'Waarom? Hiervoor mocht het toch ook?'

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:28

Ja hoor, dat vraag ik me af.
En het klopt, bij gewone paarden ligt het eigenlijk altijd aan jezelf.

Maar rij je eens een tijdje bij een handelsstal, zul je merken dat er ook paarden komen, die door de fouten van de vorige eigenaar (dus die eigenar had idd de fout bij zichzelf moeten zoeken) eens een andere aanpak nodig hebben.

Daar ga je eerlijk op zitten.
Vraag je de gewone dingen als reactie voor het been.
Beloon je als ze braaf zijn.
Maar er zijn dan paarden die geleerd hebben, na wat staak werk, in welke vorm dan ook, dat ze naar stal mochten.
En ja, de minder verpeste hebben genoeg aan een paar keer duidelijk "denk er aan, of pas op! "
Maar er zijn er ook die dan bijna gaan lachen als ze konden Haha!

dan is bij sommige een keer wat vooruit schoppen en een gewone tik genoeg.
Maar helaas zijn er ook, waar je echt wel een paar keer flink uithaalt.

Maar als ze dan lopen, weten dat het zo hoort en juist de stal zien als ze braaf een paar rondjes lopen.
Dan is dat alleen maar beter voor het paard.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:31

Amen Urielle!

Er zijn helaas nog steeds paarden (en die zullen er ook altijd blijven zijn) die gewoonweg proberen om je dood te maken als je erop zit. Knappe ruiter die dat er met zijn stem uitkrijgt. Sommige paarden verdienen gewoon af en toe een flinke tik!
En soms nog wel een keer of drie ook. Ja ja, ik weet het. Het zou beter zijn als dat niet nodig was, maar ik heb genoeg rotzakken onder mijn kont gehad en het is net wat RK zegt. Ze luisteren niet allemaal meer naar een flinke "pas op"......

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:35

De vraag is.. Straf je een paard door het paard niet te belonen? Of door hem te straffen?
Beloon je een paard door het niet te straffen.. Of door hem te belonen?
Ik denk dat een tikje met de zweep om het paard even te corrigeren helemaal niet verkeerd is. Maar beloon hem dan wel als ie iets goeds doet!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:40

Tuurlijk. Een paard herinnert zich een straf duizendmaal langer dan een beloning. Het is wel een wisselwerking tussen belonen en straffen. Maar in dit topic gaat het niet over de beloning die je paard behoort te krijgen, maar of je hem mag straffen met de zweep.

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:42

esziiY schreef:
Ik denk dat een tikje met de zweep om het paard even te corrigeren helemaal niet verkeerd is. Maar beloon hem dan wel als ie iets goeds doet!


Helemaal mee eens Haha!

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:43

Als je mijn vorige post leest, staat dat er ook tussen.
Maar persoonlijk vind ik dat van zelfsprekend.
lieve woorden, even een aai of klop.
En naar stal als ze even braaf zijn geweest is ook een vorm van beloning.

Maar zoals Kris al aangaf, is dat niet de vraag in dit topic.

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:54

Ik kan het me allemaal indenken en eigenlijk geef ik jullie allen die hun paard straffen voor ongepast gedrag met de zweep niet helemaal ongelijk alleen vraag ik mij af of dat persee met een zweep moet en niet op een andere manier.

Bij Emiel Voest komen vaak en geregeld paarden die verprutst zijn door de ruiter of amazone of gewoon paarden die eigenaars hebben gehad die niet wisten om te gaan met het paard.
Je spreekt dan van paarden met mensenproblemen!

Is dat dan allemaal onzin wat die man doet en er zijn er meerdere die zo werken met hun paard en daar hun voordelen van hebben.
Kijk ik ben eerlijk ik ben niet zo'n geweldige ruiter, ik rij geen wedstrijden en heb geen honderden paarden ingereden of weer op het gareel gezet maar ik heb wel veel gezien en met veel mensen gepraat.

Ieder heeft zijn eigen mening zeker op gebied van opvoeding of corrigeren van paarden.
En ja veel paarden worden verprutst en als je dat dan weer kan gaan corrigeren dan is de zweep een hulpmiddel waar je snel naar grijpt.

Maar mijn vraag is dan waarom die zweep en niet op dezelfde manier zoals Emiel Voest het doet bijvoorbeeld. check de site van hem eens:
http://www.emielvoest.nl/ en dan klikken op het onderdeel probleem paarden.
Er staat een hele uitleg en best intressant.
Nu niet denken dat ik freestyle ruiter ben want dat ben ik niet alleen ik vind wat hij hier beschrijft wel kloppen.

Janientje

Berichten: 934
Geregistreerd: 28-05-06

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:06

Even terug komen op de topic, ik vind dat de zweep wel gebruikt mag worden voor STRAFFEN, maar niet zoals sommige mensen hem gebruiken als het paard je even niet begrijpt of het erg moeilijk vindt. Er zijn namelijk ook van die verwende kinderen die hun paard gelijk de bak doorslaan als hij niet netjes buigt in de hoek of een oefening even niet begrijpt, daar ben ik dus echt op tegen!

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:10

Daar ben ik ook op tegen.
Heeft ook niets met corrigeren of straffen te maken, maar met je eigen frustratie botvieren.

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:12

Citaat:
Oplossingen zijn vaak te vinden in kleine veranderingen of aanpassingen in het geven van hulpen, het juist toepassen van beloning, of door een andere benadering. Hieronder valt ook het gebruik van materiaal, zoals de optoming van het paard, de uitrusting van de ruiter en het gebruik van diverse hulpmiddelen


Dit staat er bij voest, ik zie niet wat er anders is dan vele hier zeggen Lachen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:16

Als mijn paard niet luisterd en ik heb het al meerdere keren vriendelijk gevraagd, krijgt hij toch echt een tik hoor. (dus echt lopen etteren: niet vooruit willen, bokken, omhoog komen, opzij lopen in plaats van naar voren, in zijn achteruit in plaats van naar voren etc.) Maar als hij dan weer braaf is, beloon ik hem wel gelijk.

Hij moet maar luisteren. 23 uur per dag kan ie doen wat ie wil, en dat ene uurtje dat hij moet werken heeft hij maar gewoon te luisteren Ja

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:37

RK je hebt gelijk de tekst komt zaols je het zo leest overheen met wat eerder beschreven is in dit topic.
Maar ik denk (let wel ik denk) dat Emiel hier doelt op het weglaten van de hulpmiddelen (sporen, zweep en ander dergelijke optoming) of in ieder geval het minderen in het gebruik ervan.
Zeker als je de hele site bekijkt zie je gewoon dat hij alleen met een touw werkt of met lange lijnen en andere atributten maar geen zweep.
Ik heb hem ook nooit een tijdens demontraties of consultdagen een zweep zien gebruiken.
Ja ik weet het verder ook niet maar het zou toch zo kunnen zijn?

Maar verder even goede discussie vrienden. Knipoog
No hard feelings, ik hoef niet gelijk te hebben, misschien zit ik er wel helemaal naast. Pling

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:43

Uiteindelijk gebruik je een zweep ook steeds minder (anders doe je toch iets fout)
Verdere hulpmiddelen gebruik ik nooit.
Een gewoon bit en een zadel en als nodig een zweepje.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:54

Het ligt ook aan het probleem van het paard. Angst (voor zwepen, voor het been, voor de hand, voor pijn van slechtpassende zadels oid) ga je niet oplossen met een zweepje, dominantie kan weer wel. Soms is een tik al genoeg om een paard helemaal verbouwereerd terug aan het werk te krijgen.

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:56

Dat is zeker zo

een paard dat om wat voor rede angst voor de ruiter heeft en daardoor staakt, ga je niet meppen.
Maar 1 die geleerd heeft dat hij naar stal mag na flink klieren, die kan er toch een knal verwachten.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:35

Om hier weer even heel concreet op in te haken (doe ik namelijk graag), ik heb vandaag zonder zadel een paar hindernisjes genomen met mijn jonge schimmel die al twee maanden niet meer onder de man is geweest ivm een pollenallergie. Ditzelfde paard heb ik twee jaar geleden eerst een uur moeten longeren en daarna met de zweep bovenhands moeten rijden en in iedere hoek een flinke tik moeten verkopen omdat hij me dood wilde hebben. Vandaag dus zelfs zonder zweep en zadel gesprongen. Hij was braaf en werd rijkelijk beloond.....

Ik ben geen voorstander van flink hard meppen, maar bij sommige paarden is het soms echt noodzakelijk dat je respect afdwingt. Mensen die zeggen dat dat niet af te dwingen is zitten ernaast, want leiderschap is ook wel degelijk af te dwingen en een goede leider wordt door zijn volgelingen gerespecteerd....

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:58

Aan het touw van Voest zit ook een leren slag en het rijhalster bestaat niet voor niets uit dun materiaal. Het heeft alles te maken met doorkomen als het moet.
AfbeeldingAfbeelding

Uit het horsonality onderzoek (of zo iets) kwam dat sommige paarden leren door beloning (biks in de bak) andere door 'straf' (koude lucht stroom). Het belangrijkste is dat er een REACTIE is, een tik die alleen maar geincasseerd wordt, is wel het ergste wat er is!
Als je de tik van een zweep met de schop van een ander paard vergelijkt, valt het allemaal nog wel mee.

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:08

ach het is net als met kinderen he belonen als iets goed is en
corrigeren als ze dingen doen die je niet wilt dat ze doen en "straffen " is daarbij het middel..

Tikje bij paarden is meer even iets van hee blijf bij de les...
en straffen kun je beter jezelf opleggen ... fout ligt meestal bij
de ruiter
en niet bij het paard.....

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:20

ART_UMA schreef:
Uit het horsonality onderzoek (of zo iets) kwam dat sommige paarden leren door beloning (biks in de bak) andere door 'straf' (koude lucht stroom).


Klinkt interessant, heb je hier misschien een bron bij, zou er graag wat meer over lezen!

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:44

Ik heb meestal ook een zweep bij me. Om hem soms attent te maken dat ik erop zit. En dat hij moet luisten. Maar een paard doorlaten met een zweep ben ik ook geen voorstander van. maar als het correct wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:19

Ik ben het er ook mee eens dat je je paard wel een flinke opdonder mag verkopen als hij het echt te bont maakt.
Soms moet hij gewoon even zijn plaats weten.
Een tik om te corrigeren is ook niks mis mee.
En belonen doe ik ook, met mijn stem en met mijn vingers Haha!