"Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14965
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:46

Ik vind eerlijk gezegd dat hij wel gebruikt mag worden, mits het met een beetje respect gebeurt. Ik rijd nu een 4 jarige (hengst) en ik wil bv niet dat hij continu vertraagt bij andere paarden of meer aandacht heeft voor andere paarden dan voor het rijden. Merk ik dat hij niet goed oplet, dan geef ik hem een licht tikje (gewoon eens aantikken) en dan heb je tenminste onmiddelijk zn aandacht terug. Hij wil ook nog eens wat lui doen, als hij dan niet reageert op mn been, geef ik hem ook een tikje (soms eens een iets grotere tik). Hij is nu nog jong en als hij nu al niet luistert loopt dit natuurlijk niet goed af. Tuurlijk het is niet de bedoeling dat je ze afranselt met een zweep, maar af en toe een tikje op de bil, en zelfs een hardere tik kan (het gaat hier ook om een paard, dus op zich stelt dit niet zo heel veel voor), vaak reageert hij er zelfs bijna niet op. Zolang het netjes blijft geen probleem vind iK

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:16

Chrissetje schreef:
Als het mijn eigen schuld is zodat hij gaat steigeren etc,ga ik hem serieus geen tik geven.
Als hij dit blijft doen wél.
Anders vind ik het gewoon onnodig en niet kunnen.


En wanneer is het jouw schuld dan?

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:00

Dat kan ik pas vertellen als ik erop zit. Knipoog
Dat lijkt me logisch.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:03

Ik bedoel meer: om wat voor redenen mag jouw paard WEL steigeren van jou?
Ik ben zelf nl. van mening dat, zelfs al ga ik op mijn kop in het zadel zitten, mijn paard wel zijn voetjes aan de grond moet houden. Er zijn meer manieren om mij kenbaar te maken dat ik iets verkeerd doe dan gelijk op de achterbenen rond te gaan huppelen.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:09

* Uit angst.
* Uit schrik voor iets.
* Als ik hem iets zou vragen waar hij niet aan toe is.

Zijn vast wel genoeg dingen die ik zou kunnen bedenken.
Lijkt me niet dat een paard gaat steigeren,zonder enige reden te hebben?

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:15

Verzet uit angst of schrik accepteer ik niet, ik ben leider en als ik vraag ergens langs te gaan dan dient dat te gebeuren. Van zijn 'kuddeleider' krijgt hij ook een hap in zijn kont als hij niet meekomt. Dus daarvoor krijgt hij gewoon een tik.
Als ik iets vraag waar hij niet aan toe is, wil ik dat hij in elk geval iets probeert (en dat hoeft nergens op te lijken) en in het allerergste geval, maar dan heb ik wel een erg verkeerde inschatting gemaakt, mag hij niks doen en gewoon doorlopen alsof hij gek is en ik niet van alles aangeef. Maar zijn voetjes moeten op de grond blijven.

Paarden hebben altijd een reden om te steigeren maar met die reden hoef ik het niet altijd eens te zijn. Dominantie of een poging onder het werk uit te komen kunnen voor een paard bijv. ook hele goede, en natuurlijke redenen zijn Knipoog

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:19

Je kan best een punt hebben met wat je zegt,maar ik ben het gewoonweg niet echt met je eens. Lachen

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:27

Geen probleem, meningen mogen verschillen Knipoog

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:31

ik heb gehoourt van een vriendin van mij dat ze n keer een minpunt had omdat ze hem gebruikte Bloos!

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:22

Als je een zweep nodig hebt om een paard te straffen omdat hij niet doet wat jij wil dan zou ik nog eens erg kritisch kijken naar mijn manier van rijden en hulpen geven.
Als je een dominantieprobleem hebt met je paard los je dat niet op door er met de zweep maar op los rammen. Respect verdien je niet met de zweep.
Als je paard steeds steigert, dan is er toch iets wat je paard naar je schreeuwt. En als je dan steeds straft met de zweep en je paard blijft steigeren dan werkt het straffen met een zweep dus niet.
Waarom bokt je paard? Als ik mijn paard gestraft zou hebben na de bokparades die hij gegeven heeft dan was ik nu zijn vertrouwen totaal kwijt geweest. Hij bokte nl. niet uit gemenigheid maar omdat hij blij en vrolijk was (oorzaak, niet in de wei zoals afgesproken en meer krachtvoer dan goed voor hem was = nadeel als je afhankelijk bent van anderen...)

Ik kan niet eens met zweep rijden, ding zit me altijd in de weg. Een keer gebruiken om een paard bij de les te houden of om een hulp wat kracht bij te zetten is niet verkeerd. Straffen is een vorm van onmacht van de ruiter... Een paard kan niet bedenken dat hij je eens in de maling zal nemen, natuurlijk zijn er dagen waarop een paard meer of minder zin heeft om te werken. Als hij geen zin heeft, rij dan eventjes en doe eenvoudige dingen en zet 'm daarna op stal. Mijn ervaring is dat hij dan de keer daarop weer extra gemotiveerd is. Ook een paard is een levend wezen met zijn verschillende stemmingen.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:34

Esther schreef:
Als je een zweep nodig hebt om een paard te straffen omdat hij niet doet wat jij wil dan zou ik nog eens erg kritisch kijken naar mijn manier van rijden en hulpen geven.


Sorry maar ik vind het altijd zo idioot als mensen dat zeggen. Het gros van de ruiters dat echt veel te maken heeft met steigerende paarden zijn ruiters die voor andere mensen de rotzooi opruimen. Dat zijn dus de paarden die allang door hebben dat als ze op hun achterbenen staan, ze niet meer hoeven werken en in het slechtste geval zijn ze gewoon weer op stal gezet zodra ze omhoog kwamen. Had hun eigen ruiter ze maar eens een keer een knal verkocht ipv een aai over hun bol, dan had de corrigerende ruiter al die noodgrepen niet nodig gehad.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:36

Mooi gezegd, Urielle!
Mijn paard haalde het ook in z'n hoofd om onder z'n werk vandaan te komen, toegeven doe ik niet, dus dan maar gewoon een fikse knal. Het steigeren zelf vind ik niet eens zo erg, maar de gevolgen wel als we achterover klappen. Nee, ik moet niets van dit gedrag hebben onder het zadel!

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:40

ik vind dat je best je paard een tikje mag geven als hij bijvoorbeeld heel sloom loopt te doen of niet loopt op te letten.
als ik van stap naar draf wil bijvoorbeeld en m´n pony reageerd niet snel genoeg krijgt hij gewoon een tikje en als hij dan draaft ga ik weer naar stap en probeer ik weer aan tedraven alleen dan zonder tik natuurlijk en bij mijn pony werkt dat meestal goed.
ik denk dat het ook een beetje aan het paard ligt want elk paard heeft andere trucjes om onder z´n werk uit te komen en ik vind dat je ze daarvoor best een tik mag verkopen als ze lopen te klieren.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:24

Urielle schreef:
Esther schreef:
Als je een zweep nodig hebt om een paard te straffen omdat hij niet doet wat jij wil dan zou ik nog eens erg kritisch kijken naar mijn manier van rijden en hulpen geven.

Sorry maar ik vind het altijd zo idioot als mensen dat zeggen. Het gros van de ruiters dat echt veel te maken heeft met steigerende paarden zijn ruiters die voor andere mensen de rotzooi opruimen. Dat zijn dus de paarden die allang door hebben dat als ze op hun achterbenen staan, ze niet meer hoeven werken en in het slechtste geval zijn ze gewoon weer op stal gezet zodra ze omhoog kwamen. Had hun eigen ruiter ze maar eens een keer een knal verkocht ipv een aai over hun bol, dan had de corrigerende ruiter al die noodgrepen niet nodig gehad.

Ik heb zelf ook zo'n paard gehad, degene die voor mij op dat paard reed kon alleen nog maar stilstaan in het midden van de bak met hem. Als ze wat van hem wilde stond hij recht overeind.
Ik heb dat paard eerst noodgedwongen een maand alleen maar verzorgd omdat hij een ontsteking had aan zijn been. Hierdoor kreeg hij vertrouwen en respect voor mij en kon ik er bijna zo mee wegrijden, hij heeft bij mij niet een keer gesteigerd. Hem straffen met een zweep zat er ook niet in, daar ging hij nog iets harder tegenin. Toch heb ik hem uiteindelijk als fijn paard zonder problemen weer kunnen verkopen. En dit was niet het eerste paard dat ik heropgevoed heb, dus ik denk dat ik wel mag zeggen hoe ik er over denk!

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:18

Natuurlijk mag jij zeggen hoe jij er over denkt!
Maar na ik-weet-niet-eens-meer-hoeveel-verprutste paarden van andere mensen te hebben moeten rijden mag ik ook zeggen hoe ik erover denk. Ik was voorheen het type ruiter dat tegen betaling overal wel opstapte, daar ben ik mooi van teruggekomen maar ook voor een heel groot deel van mijn Pennyideeen afgekomen.

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:21

En ik denk dat vele andere paarden hebben gereden.
Ook aan de hand braaf, maar onder het zadel begonnen te draken, met wat pech al verschillende ruiters gehad hebben.
Die mogen denk ik ook wel wat zeggen Lachen

Ik vind dat je de zweep zo zacht moet gebruiken als nodig.
Bij sommige paarden is dat helemaal niet.
Bij andere een corrigerend tikje als ze niet aan je been zijn.
En de ander heeft wel eens een flinke tik nodig omdat ze de zin door aan het drammen zijn.

Een paard echt afmeppen heeft imo nooit zin.
Zie je paarden onderling ook niet doen.
Die geven een knal en vragen beleefd hetzelfde nog een keer.
dan weer een knal, mogelijk wat harder.
En vragen het dan weer beleefd.
Als een gek 20 keer meppen doen die doorgaans ook niet.
Dus voor ons mensen is dat ook not done

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:55

runningkawa schreef:
Ik vind dat je de zweep zo zacht moet gebruiken als nodig.


Dit vind ik echt een geniaal zinnetje.......in dit éne zinnetje staat eigenlijk de hele handleiding voor gebruik van de zweep beschreven OK dan!

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:00

Ik ben het ook eens met het stukje van Kawa Ja

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:34

ik ook Ja
ik rijd wel met zweepje, maar deze gebruik ik eigenlijk alleen om haar der achterbenen een beetje bij te zetten of om haar wat actiever te maken. Dit is dan ook niet slaan maar alleen een tikje. Als ze echt aan het vervelen is (bokken etc) dan krijgt ze wel een hardere tik, maar dit gebeurt nog geen 1x per maand.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:44

absoluut mee eens. Ik heb zelf een paard nu onder mijn kont dat 6 jaar z'n gang heeft mogen gaan. Als hij het er niet mee eens was, begon hij wat te dreigen en iedereen liet hem met rust. Na een periode van bokken en rennen ging hij bij ieder meningsverschil rennen. Uiteindelijk heb ik een zweep gepakt en hem ieder eker als hij ging rennen een mep verkocht zodat hij NOG harder ging rennen. Voor verder losgelaten en hem weer rustig terug rijden en verder gaan alsof er niets gebeurt was. Na 2x niets meer aan de hand, meneer was rustig terug te rijden. Het is een paard, geen konijntje dat alles voelt wat wij doen. Nu gebruik ik ook alleen zachte tikjes op de kont, zogenaamde bijtikken. Maar toen ik begon en ik gaf een tik(je) ging het paard naast mij er harder van lopen als mijn eigen.

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:57

Bij verklootte verwende rotbokken haal ik de zweep er wel hard over. Sommige zijn compleet baas geworden bij hun baas en proberen je aan alle kanten uit. Dat tollereer ik niet. Liever 1x hard slaan dan tien tikken en nog geen barst opschieten.

Fieneke
Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: beerse

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:23

Ik ga er ook vanuit dat straffen met de zweep mag als ze het nodig hebben omdat ze anders niet luisteren maar ik probeer eerst met een tik en als dat niet werkt sla ik wat harder

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:02

ik vin het wel een verschil dat je hem een tikkie geeft omdat tiebokt of stijgert, of dat je hem egt door de bak slaat
ik vind dat ej best een tikkie mag geve maar voor corrigeren en niet om hem te traumatiseren Knipoog

groet anouk
hoefjes van cuando[quote]
je paard heeft gevoel luister daar naar

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:20

Een tik met de zweep is misschien geen straf, maar ik moet het eerste SM paard nog tegenkomen dat het leuk vindt.
Je kan een paard met de zweep misschien bijbrengen wat je niet wil, maar in iedergeval kun je 'm met de zweep niet wijsmaken wat je wel wil dat hij moet doen.
En als je dan al een tik moet / wil geven, dan beter 1 tik met reactie dan 10 tikken zonder reactie.

Je kan je zweep natuurlijk ook als "carrotstick" gebruiken, maar daar heb ik geen verstand van.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:52

Mijn huidige paardje heeft de eerste 5 jaar van zijn leven uit zijn neus staan vreten op stal omdat zijn eigenaresse bang van hem was. Bij mij moet hij wel aan het werk. Daar had hij geen zin in en hij kwam regelmatig overeind en liet zichzelf dan op zijn rug vallen. Geloof mij maar, op dat soort momenten gaat er echt wel een zweep overheen. Ik heb hem regelmaig een flinke tik of schop verkocht en we hebben nog steeds respect voor elkaar en we kunnen nu heerlijk samen werken.

Dus ja, ik vind dat je een paard af en toe (mits hij het verdiend heeft) een flinke tik mag verkopen.