"Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

"Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:44

Ik zie deze uitspraak hier héél vaak staan.
Maar iedereen geeft z'n paard onder het rijden toch een tik als ie bokt? Dit is dan toch ook straffen?

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:44

Dat noemen ze dan weer `corrigeren` denk ik.....

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:45

Volgesmij ook, maar ik vind dat toch echt (terecht) straffen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:56

Een terecht corrigerend tikje mag best in tegenstelling tot je paard met de zweep er van langs geven uit eigen onbegrensde frustratie.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:59

Je hebt straffen en straffen...

Een paard een fikse lel verkopen omdat-ie bijvoorbeeld weigert een hindernis te springen, vind ik je reinste dierenmishandeling. Als jij ergens geen trek in hebt o.i.d., krijg je toch ook niet meteen een klap?

Maar als mijn paardje aan het klieren is en de kantjes er vanaf loopt, krijgt ze uiteraard, na enkele waarschuwingen, een corrigerend tikje. Dat is ook nodig, maar echt sláán... naar menselijk trekje!
Laatst bijgewerkt door Jamezy op 06-07-06 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:59

corrigeren of straffen, je hebt hetzelfde doeleinde.
Behalve als je hem straft voor niets.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:33

yousra schreef:
corrigeren of straffen, je hebt hetzelfde doeleinde.
Behalve als je hem straft voor niets.


Ik vind straffen of corrigeren toch nèt even iets anders. En wat is het doel: je wilt dat je paard naar je luistert en doet wat jij zegt. Volgens mij bereik je dat eerder met corrigeren dan met straffen.

Maar je hebt natuurlijk uitzonderingen (compleet met bord voor hun kop Tong uitsteken) op de regel!

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:32

Ik heb mijn zweep enkel om te corrigeren.
Ik heb het haar juist aangeleerd als een extraatje op de beenhulp als ze daar niet helemaal lekker reageerd, dit zie ik dus niet als straf, maar meer van 'he! let eens op, ik zit bovenop je hoor!' (als jullie begrijpen wat ik bedoel Clown)

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:43

@ mariska1989
Wat zou jij dan doen als je paard zou bokken of steigeren tijdens het rijden?

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 01:31

Waarom gelijk maar een tik geven als ze steigeren of bokken?
Zouden we eerst niet eens gaan kijken naar de oorzaak daarvan?
Sommige mensen meppen er maar gelijk op los,
Dat ze eerst eens gaan kijken of het niet aan hun ligt ipv aan het paard!

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 01:47

Als mijn paard onder het rijden opeens zou gaan steigeren en drijven helpt niet krijgt ie echt wel een tik hoor. Tuurlijk, als het vaker zou gebeuren zou ik ook wel uitzoeken wat er aan de hand is. Maar ik vind het niet raar om een tik uit te delen als je paard op 2 beentjes gaat staan (voor of achter) want dat mag gewoon niet.

Verder zit er natuurlijk een groot gebied tussen een corrigerend tikje/tikje om je paard bij de les te houden en je paard met de zweep de hele bak door rammen.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:40

Ik vind dat gebruik van een zweepje door de ruiter helemaal niets mis mee is. Alleen de manier waarop is wel erg belangrijk en volgens mij is die afhankelijk van de stemming van de ruiter helaas.

Een straffende tik heeft volgens mij niets geen doel, behalve op harde hand duidelijk maken: ´Niet doen, paard!´ Dat mist zijn doel, want paard leert er niet van en raakt in de war. Een corrigerende tik maakt het paard duidelijk wat wél van hem verwacht wordt.

Voorbeeld, steigeren, bokken en weigeren is ongewenst en je wilt als ruiter voorwaarts ipv omhoog, opzij, erlangs etc. Met een afstraffende tik (veelal teugels in één hand en zo hard mogelijk slaan, als dat geen wraakactie is van de ruiter omdat die het idee heeft dat zijn paard hem expres in de maling neemt dan weet ik het ook niet Lachen ) maak je duidelijk wat je niet wil, maar waarom je dat niet wilt en wat juist wel dat kan je paard ook niet raden.

Je mag een paard best laten weten wat voor gedrag ongewenst is, evt. door gebruik van een zweep als dat nodig is vind ik. Maar alleen als je ook duidelijk maakt wat je wél wil en van je paard verwacht. Zeg ´Nee´ hardop om duidelijk te maken dat je dat niet goed vind en gebruik je zweep om duidelijk te maken dat je voorwaarts wil bv. en rij daarna weer consequent verder.

Alleen gebeurt het nog wel eens dat ruiters boos worden op hun paard en daarom hun zweep gaan gebruiken, als een ruiter uit frustratie of boosheid de zweep gebruikt is dat naar mijn mening onterecht en ongemerkt veel harder dan nodig om het paard de bedoeling duidelijk te maken. Nix geen correctie, dat is straffen (en nog onterecht ook waarschijnlijk).

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:12

Euhm.
Voelt een straffende tik voor een paard dan anders aan dan een corrigerende?
Tong uitsteken

In sommige situaties krijgt een paard van mij echt wel een tik, ik ga toch liever niet achterwaarts steigerend een diepe sloot in, omdat ik eerst nog even aan het bedenken ben wat de oorzaak van deze actie zou kunnen zijn. Knipoog
Daar ga ik wel over nadenken als paard en ik weer veilig met alle benen op de grond staan.

Verder: net als sporen die niet uitgevonden zijn om (luie) paarden vooruit te schoppen, is een zweep vind ik bedoeld om verfijnde aanwijzingen te geven en het paard bij de les te houden als je al drie keer een hulp hebt gegeven zonder dat daar reactie op komt. Maar dat hoeft dus zeker niet hard.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:18

Als mijn paard steigert, krijgt ie toch echt wel een mep van de zweep!
Ik wil dit gedrag van haar niet hebben, dus ik straf hiervoor.
Met een bok kan ik leven, daar geef ik geen tik voor, dan rijd ik gewoon met m'n benen naar voor.
Onnodig zweep gebruik als de ruiter kwaad is op z'n paard, en hem een tik geeft, is erg verwarrend voor het paard.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:20

corrigeren en straffen met hetzelfde middel (de zweep) verschilt niet. In beide gevallen wil je het slechte afstaffen

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:45

Dus als je een tikje op de achterhand geeft omdat je als ruiter wil dat het paard iets actiever zijn achterhand meeneemt. Dan stráf je hem omdat hij dat nu naar jouw zin nog niet genoeg doet..

Ik zie het liever als aanwijzen dat ik nog meer inzet vraag.

Euhm.
Voelt een straffende tik voor een paard dan anders aan dan een corrigerende?


Het voelt niet anders, maar de uítwerking ervan is wel anders naar mijn idee. Een ruiter die zijn paard straft denk ik aan iemand die de teugels in één hand neemt en zo hard mogelijk uithaalt op zijn paard. Het paard is niet lief en verdient straf en geloof me, dat soort acties treden altijd op bij gefrustreerde en boze ruiters en dan blijft het weinig bij 1 tik met de zweep maar eindig je met een gespannen combinatie.

Dat neemt niet weg dat een paard niet duidelijk gemaakt mag worden met de zweep dat bepaald bedrag ongewenst is. Maar uitspraken als ´als mijn paard dit doet dan ga ik slaan!´ die zijn echt nutteloos vind ik. Terecht dat je je paard op zijn tijd terecht wijst, maar zijn jullie daar dan trots op ofzo?! Vinden jullie het prettig dan om als je paard niet luistert te moeten slaan met de zweep?

Ik voel me daar dus niet prettig bij over het algemeen namelijk. En verder, de paarden die ik rijd steigeren op één of andere manier niet. Als je paard dat wel regelmatig zou doen en je dus regelmatig hiervoor moet straffen om het af te leren dan lijkt het me ook belangrijk dat je echt allang eens verder hebt gekeken naar de reden waarom je paard steigert.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:06

ik vind dat de zweep best gebruikt mag worden tijdens het straffen, maar dan wel op de normale manier, ik zie vaak genoeg op een concour dat mensen hun zweep bijna door midden slaan, weet je wel niet hoe hard dat aankomt? ik heb mijn paard ook wel eens een lel gegeven omdat ie maar bleef klieren, helaas sloeg ik op me eigen been.... damn dat deed echt zeer! en die was nog niet eens is zo hard, ik zie ook vaak op spring wedstrijden dat als een paard weigerd dat ze de zweep andersom beet pakken en dat ze overal slaan waar ze maar kunnen slaan, die mensen moeten gelijk gediskwalificeerd worden!!!!

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:44

Het hangt denk een beetje van de situatie af. Als hij steigert omdat hij ergens bang van is of een vreugde bokje maakt, zie ik geen reden om de zweep te gebruiken.
Maar mocht hij steigeren om onder het werk uit te komen, krijgt hij wel degelijk een mep en niet te zuinig ook. Helaas heeft hij vooral voor de kar de gewoonte om te steigeren als het hem niet aanstaat. 1 resolute tik is voor hem duidelijk dat ik er niet van gediend ben. Maar daar blijft het dan wel bij, ik ga niet door.
Naar mijn mening weet een paard het verschil niet tussen een corrigeerende tik of een bestraffende tik.

belgikske

Berichten: 209
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: ergens in brabant

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:52

een zweepje is een hulpmiddel om net iets meer kracht bij te zetten daar waar we met onze benen te kort komen.een tik op de achterhand vind ik geen hulp !!! er zijn ook vormen van het paardrijden waarbij de zweep niet gebruikt worden, ook is dit het geval van rijden met sporen.
daar waar het nodug is gebruik ze maar met beleid.
dit geld ook voor de zweep

Anoniem

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:10

RUI --> Rt-D

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:45

Chrissetje schreef:
Waarom gelijk maar een tik geven als ze steigeren of bokken?


Omdat consequentie de sleutel van alles is bij het paardrijden plus dat een paard dat uitvindt dat hij ongestraft kan steigeren levensgevaarlijk is - letterlijk.

Renee

Berichten: 3125
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:06

Ik geef een paard geen tik als hij bokt want het word dan aleen maar erger

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:47

Urielle schreef:
Chrissetje schreef:
Waarom gelijk maar een tik geven als ze steigeren of bokken?


Omdat consequentie de sleutel van alles is bij het paardrijden plus dat een paard dat uitvindt dat hij ongestraft kan steigeren levensgevaarlijk is - letterlijk.


Als het mijn eigen schuld is zodat hij gaat steigeren etc,ga ik hem serieus geen tik geven.
Als hij dit blijft doen wél.
Anders vind ik het gewoon onnodig en niet kunnen.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:55

Ik geef mijn paard alleen een tik als het zijn eigen schuld is zegmaar.. Niet als hij schrikt ofzo.
Ook geef ik hem kleine tikjes om de achterhand erbij te houden maar dit is heel zacht en niet vaak.
Ik denk dat een tikje geven meer corrigeren is inderdaad. Denk je nou echt dat het een paard zeer doet als wij met een zweepje op hun kont slaan?

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: "Zweep mag niet gebruikt worden voor straffen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:53

Ik vind dat je een paard best een tik mag geven om hem te straffen, maar 1 tik is voldoende. Je moet niet blijven slaan.
Ook mag je je paard best een kort tikje mee geven om hem even weer bij de les te krijgen.
Ik ben het verder helemaal met 'bienotje' eens. Lachen