Hoe kan dat nou???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 09:27

Ik zou graag jullie mening/oplossing horen over het volgende:

In de hoefslag (materklas dressuur school nederland) stond dat je een nieuw paard eerst moeten laten wennen.
Dit kan toch meteen al niet als je op manege paarden rijdt?????

Hoe kan je dus ooit netjes dressuur gaan leren als je geen eigen paard tot je beschikking hebt?

Kort om, hoe kunnen manege ruiters ooit goed dressuur leren (als we van dit artiekel uit gaan)?

Pling

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:31

laten wennen waaraan? omgeving / ruiter.....
Ik ben wel van mening dat paard en ruiter samen een team moet zijn, de klik moet er zijn....
Ook zijn er genoeg manege paarden waar je een leuk proefje op kunt rijden maar ik geloof niet dat je hoog in de dressuur komt daarmee.
Je moet toch op elkaar ingespeeld zijn en dit gaat niet als er iedere dag een ander op rijd.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:53

Netjes leren rijden heeft volgens mij niets te maken met het hebben van een eigen paard. Netjes leren rijden bereik je alleen met goede les, inzettingsvermogen van ruiter, paard en instructeur. Dus ook manegeklanten kunnen leren hoe ze netjes dressuur moeten rijden, het zal alleen wat langer duren aangezien de meeste manegeklanten 1x in de week rijden.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:01

PaardenStorm schreef:
Kort om, hoe kunnen manege ruiters ooit goed dressuur leren (als we van dit artiekel uit gaan)?

Niet. Manege paarden zijn in de regel door de vele verschillende ruiters die zij op hun rug krijgen redelijk afgestompt. Dus leer jij als ruiter niet je hulpen op een juiste wijze te doseren en de fijne kneepjes van het rijden. 1 keer per week een uurtje rijden is daarnaast zowiezo te kort om echt goed te leren rijden.

Op een goed afgericht (tot min. Z2) leerpaard met priveles meerdere keren per week kun je een goede start maken goed te leren rijden. Maar de meeste maneges beschikken niet over dat soort paarden. Als je bovendien een goed afgericht Z2 paard een jaar in de manegelessen gooit, is hij ook afgestompt, dus zo'n paard moet wel regelmatig door een goede ruiter gereden blijven worden.

Op een manege kun je in het gunstigste geval knap leren lichtrijden en een beetje sturen, maar het niveau van een manegeruiter zal niet snel boven B-dressuur uitstijgen. Beter kun je op zoek gaan naar iemand met een leerpaard die je priveles wil geven...

karijn

Berichten: 5418
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:22

Een manegeruiter kan best goed leren dressuurrijden als het een fijn paard te rijden heeft en die je ook met regelmaat kan berijden. Daarnaast is goede instructie zeker zo belangrijk. Ik heb zelf jarenlang op een manege gereden voor ik mijn eigen paard kocht. Ik had elke week groepsles van diverse instructeurs maar het beste les krijg je sowieso in een priveles van 1 instructeur. En ja, als je een eigen paard hebt, heb je het voordeel dat je nog een paard kan uitzoeken die je verder kan brengen itt een manegepaard waar je het maar mee moet doen, zeg maar.
Niet iedereen zal het dressuurrijden echt goed onder de knie krijgen, dat hangt ook heel erg af van de ruiter in de laatste plaats.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:31

BTW; zelfs mensen die jarenlang een eigen paard hebben kunnen soms nog niet eens goed leren rijden. Zelfs niet als ze wekelijks les hebben en beschikken over een super leerpaard.

PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:38

Ik reed zelf altijd op een manege pony die erg eigenwijs was en niet goed afgericht, maar wel prive les.
Ik reed altijd op de zelfde pony en op een moggeven moment toen hij me begon te ''herkennen'' moest ik op andere paarden gaan rijden.

Ik ga snel even het artikel lezen in uit de bit, want daar had ik als kopje gezien de beste ruiters zijn manege ruiters, is kijken wat ze daar zeggen ...

karijn

Berichten: 5418
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:57

jasmijn78 schreef:
BTW; zelfs mensen die jarenlang een eigen paard hebben kunnen soms nog niet eens goed leren rijden. Zelfs niet als ze wekelijks les hebben en beschikken over een super leerpaard.


Mee eens, ik denk dat je toch wel enig gevoel en talent ervoor moet hebben. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld geen balgevoel en zullen nooit ver komen met voetbal, tennis oid.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 01:00

[quote="PaardenStorm"]
Ik reed zelf altijd op een manege pony die erg eigenwijs was en niet goed afgericht, maar wel prive les.
Ik reed altijd op de zelfde pony en op een moggeven moment toen hij me begon te ''herkennen'' moest ik op andere paarden gaan rijden. Dus? wat is je punt?
Ik ga snel even het artikel lezen in uit de bit, want daar had ik als kopje gezien de beste ruiters zijn manege ruiters, is kijken wat ze daar zeggen ...
[quote]

Als Bit aantoont in haar artikel dat je op een manegepaard Grand-prix leert rijden, dan ga ik morgen nog een 10-rittenkaart bij de manege kopen Clown

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 02:04

Jasmijn, dat wordt dus een 10-rittenkaart kopen Haha!

Het gaat over Jeanette Haazen, die met het manegepaard Windsor twee maal in de finale van de Volvo World Cup Kür op muziek reed.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 02:09

Als een paard in een nieuwe omgeving komt moet hij eerst altijd even wennen aan zijn nieuwe stal / omgeving eventuele andere voeding en nieuwe dagroutine. Dat staat los van de ruiter en is bij een manegepaard niet anders dan bij een eigen paard.

Een eigen paard zal zijn nieuwe ruiter bijna altijd gaan uitproberen om de verhoudingen duidelijk te maken. Om even te kijken wat hij wel en niet mag. Een manegepaard zal dat bijna niet doen omdat het volgende uur er toch weer een ander komt dus dan is het voor het paard minder belangrijk hoe de onderlinge verhoudingen liggen met de ruiter. Zijn prioriteit ligt bij de onderlinge verhouding tussen hem en de instructrice / verzorgers.

Op mijn manege rijdt iedereen individueel voor zich dus jij kan aan het draven zijn als een ander aan het stappen is. Ze reageren dan ook niet als de instructrice stap zegt of draf maar wachten op een commando van mij. Zegt de instructrice nu blacky draf dan zal het paard wel reageren op de instructrice en mijn hulp om in stap over te gaan waarschijnlijk negeren want nu voelt hij zich toch wel erg direct aangesproken door iemand die voor hem erg van belang en hoger in rang is.

Met rijden zullen paard en ruiter een combinatie moeten worden en elkaar leren kennen. Dat gaat bij een eigen paard sneller maar bij een manegepaard gaat het ook.

Grote verschil is wel dat een eigenaar zelf kan bepalen welke hulpen hij het paard wil aanleren. Bij een manegepaard kan dat niet en is het meer uitproberen waar het paard op reageert. Gelukkig zijn de hulpen tamelijk universeel en reageert bijvoorbeeld bijna elk paard bij binnenbeen op de singel/ buitenbeen naar achteren door in galop aan te springen. Bij een manegepaard moet je alleen even uitvinden hoe hij het best reageerd dus been op deze plek of iets naar achteren. Zacht aansporen of juist iets meer.

Op een manegepaard zul je nooit geen Grand Prix leren rijden dat niveau paarden staan er simpelweg niet. Heel veel eigen paarden zijn trouwens ook niet in staat dat niveau te halen.
Nog afgezien dat de meeste ruiters daar het talent ook niet voor hebben al oefenen ze nog zo hard op hun eigen talentvolle paard.

Onze manegepaarden kunnen allemaal minimaal M niveau aan en een aantal ook Z dus dat kan je zeker halen op onze manege. Dan moet je wel als ruiter ook talent hebben en ook af en toe eens een privéles nemen of wat vaker dan 1x per week komen oefenen. Zonder oefening bereik je tenslotten niets.
Het wordt dan steeds belangrijker om precieze hulpen te kunnen geven maar manegepaarden zijn echt niet gek. Kan een beginner bij een beginnersuur klagen dat hij niets met het paard kan beginnen. Zie je hetzelfde paard bij een gevorderden uur terug dan lijkt het wel een ander paard.

Als manegeruiter kun je dus zeker wel iets bereiken. Je moet alleen niet vergeten dat als iemand met een eigen paard 6x per week rijd en jij als manegeruiter 1x per week dat je dan 6 jaar verder bent voor je evenveel uren te paard hebt doorgebracht dan de ruiter met eigen paard in een jaar. Tegen die tijd zijn de meeste manegepaarden al lang weer verkocht. Daarnaast hebben mensen met eigen paarden vaker privéles. Dus rijd je zeg maar 15 jaar op manegepaarden dan kun je echt wel een behoorlijk niveau behalen. Punt is alleen dat de meeste mensen dan allang gestopt zijn met rijden of een eigen paard hebben gekocht.

Maar als mensen met eigen paarden naar eigen zeggen zoveel beter leren rijden dan manegeruiters waarom zijn er dan nog klagende juryleden op dit forum die zeggen dat er zoveel mensen meedoen met wedstrijden in de B die hun paard niet nageeflijk kunnen rijden. Komt een instructrice vragen of een paard moet scharen bij het wijken in de L. Op mijn manege leer ik wel dat een paard moet scharen bij het wijken.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:08

lindsey schreef:
Onze manegepaarden kunnen allemaal minimaal M niveau aan en een aantal ook Z dus dat kan je zeker halen op onze manege.


Misschien is jou manege een uitzondering. Ik ken ook maneges waar paarden in de lessen lopen die voorheen Z-dressuur waren, maar daar is dan weinig meer van te zien. Laten we ook even voorop stellen dat wedstrijden op een manege praktisch nooit door officiele juryleden wordt gejureerd. Ik jureer namelijk ook wel eens manegeruiters. En dan krijg je iid wel eens een combinatie die M start, maar het M-rijden is dan nog ver te zoeken. Ik (en anderen die ook manegewedstrijden jureren) geef echter zelden manegeruiters een lage beoordeling, omdat ik ze niet wil ontmoedigen. Dus als je dan maar vaak genoeg aan manegewedstrijden meedoet, kom je er vanzelf.

lindsey schreef:
Maar als mensen met eigen paarden naar eigen zeggen zoveel beter leren rijden dan manegeruiters waarom zijn er dan nog klagende juryleden op dit forum die zeggen dat er zoveel mensen meedoen met wedstrijden in de B die hun paard niet nageeflijk kunnen rijden.


Zoals ik al zei: er zijn mensen met het duurste paard en elke dag instructie die het nooit leren. Ik stel alleen dat je op een manege en op manegepaarden uiteindelijk nooit de fijne kneepjes van het rijden zult leren. Rijden is niet alleen sturen, lichtrijden en figuurtjes rijden, er komt nog zoveel meer bij kijken.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:04

jasmijn78 schreef:
[
Ik stel alleen dat je op een manege en op manegepaarden uiteindelijk nooit de fijne kneepjes van het rijden zult leren.

Waarom zou het niet kunnen? Als er paarden zijn die op M/Z niveau kunnen lopen dan ligt het in ieder geval niet aan het paard. Als degene die instructie geeft het ook kan en goed kan les geven dan ligt het ook niet aan de instructie dat je het niet bereikt. Dan ligt het alleen nog aan jezelf. Dus met talent en meerdere keren per week les / priveléles moet je het kunnen bereiken. Nu zijn er alleen niet zo veel mogelijkheden tot privéles omdat de bak altijd bezet is.

Rijden is niet alleen sturen, lichtrijden en figuurtjes rijden, er komt nog zoveel meer bij kijken.
[/quote]


Daar ben ik mij van bewust. Blijf zelf steken op ongeveer L niveau aangezien ik pas ben begonnen toen ik al volwassen was. Niet genoeg les neem en ook al niet al te veel lef heb of barst van het talent. Meeste ruiters zitten op mijn manege denk ik op dat niveau. Maar als ik het paard waarop ik vaak rijd zie lopen met een ver gevorderde ruiter dan kan die dingen uit het paard krijgen die ik er niet uit kan halen. Paarden weten heel goed wie er op hun rug zit. Meeste manegeruiters zijn denk ik niet zo ambiteus en zijn ze dat wel dan schaffen ze op den duur vaak een eigen paard aan.

Weet ook dat het bij veel maneges anders is. Dan krijg je dus reacties van ik ben al heel gevorderd en mag daarom altijd op de moeilijke / eigenwijze / bokkende paarden terwijl ze in de les dus precies de zelfde dingen doen die je in de beginners les ook doet.

Eigenlijk vind ik het onterecht dat manegeruiters tijdens hun proeven minder streng beoordeeld worden. Wat heb je eraan als je denkt op M niveau te rijden terwijl dat niet zo is? Je wilt ze niet ontmoedigen maar als manegeruiter moet je ook weer zo reëel zijn om te accepteren dat je nooit hoger dan een bepaald niveau zal komen of dat het zeer langszaam gaat als je maar 1x in de week rijd. Je zal tenslotte ook nooit een goede marathon kunnen lopen als je maar 1 x in de week traint Wil je verder dan moet je vaker komen rijden. Ik wil maar aangeven als manegeruiter is het moeilijk om een hoger niveau te bereiken maar echt niet onmogelijk.

Om dezelfde reden vind ik F proeven grote onzin. Wil je niveaus kunnen vergelijken dan moet je natuurlijk wel dezelfde proeven doen en naar dezelfde maatstaven beoordelen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:20

lindsey schreef:
Eigenlijk vind ik het onterecht dat manegeruiters tijdens hun proeven minder streng beoordeeld worden


Dat is ook een afweging die je als manegejury maakt. Als ik echt volgens het proevenboekje zou beoordelen zouden veel proeven om en nabij een verliespunt uitkomen. Veel manegeruiters hebben bovendien ook nooit de ambitie om echt verder door te gaan. Daarnaast wordt je door de manege ook vaak verzocht bepaalde zaken door de vingers te zien, bijvoorbeeld een verkeerde galop van een pony die altijd in de verkeerde galop gaat. Anders wil er namelijk niemand op die pony en ze kunnen nou eenmaal niet allemaal op dezelfde. Manegeruiters willen namelijk wel allemaal op hetzelfde paard rijden (degene die het best/makkelijkst loopt)

Degene die uiteindelijk later wel een eigen paard kopen of tot hun beschikking krijgen en er wat gevoel voor hebben, komen er uiteindelijk toch wel. Als ze in het begin van hun ruitercarriere (en dan heb je het vaak nog over jonge kinderen) steeds hele lage beoordelingen krijgen, waren ze misschien wel gestopt omdat ze zo ontmoedigd waren.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:58

Voor kinderen moet je misschien inderdaad wel soepeler ziijn zodat ze plezier in het rijden houden en hun zelfvertrouwen niet verliezen.

Bij wat ik schrijf over de manege ga ik uit van volwassenen. Waarschijnlijk omdat ik zelf pas als volwassene ben begonnen en dus geen kindertijd op pony's heb meegemaakt. Veel van de andere volwassenen op mijn manege zijn ook op latere leeftijd begonnen of hebben het weer opgepakt. Er zijn ook heel veel volwassenen op onze manege die meedoen aan onderlinge wedstrijden. Als volwassene vind ik het toch een beetje sneu als je zelf met je rijniveau voor de gek moet houden.

Je hebt gelijk dat bepaalde paarden meer favoriet zijn dan andere maar elk paard heeft wel mensen die hem als hun favoriet beschouwen. Sommigen zien daar ook wel weer een uitdaging in.

Als je bij ons in de les in de verkeerde galop aanspringt moet je hem terugnemen en opnieuw aanpsringen in de juiste galop. Je rijd een pony toch ook helemaal vast als je dat niet corrigeerd.

Als die pony veel in de beginnersles mee zou lopen wordt die daar een tijd uitgehaald en wordt hij meer ingezet bij de gevorderden. Ook het manegepersoneel rijd zo'n pony dan wel bij. Aangezien paarden ook zo hun voorkeurskant hebben is het niet helemaal te vermijden dat sommige paarden wel eens wat vast zitten aan een kant. Maar zodra je niet meer een echte beginner bent is er zeker aandacht voor het rechtrichten in onze lessen.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:11

jasmijn78 schreef:
PaardenStorm schreef:
Kort om, hoe kunnen manege ruiters ooit goed dressuur leren (als we van dit artiekel uit gaan)?

Niet. Manege paarden zijn in de regel door de vele verschillende ruiters die zij op hun rug krijgen redelijk afgestompt. Dus leer jij als ruiter niet je hulpen op een juiste wijze te doseren en de fijne kneepjes van het rijden. 1 keer per week een uurtje rijden is daarnaast zowiezo te kort om echt goed te leren rijden.

Op een goed afgericht (tot min. Z2) leerpaard met priveles meerdere keren per week kun je een goede start maken goed te leren rijden. Maar de meeste maneges beschikken niet over dat soort paarden. Als je bovendien een goed afgericht Z2 paard een jaar in de manegelessen gooit, is hij ook afgestompt, dus zo'n paard moet wel regelmatig door een goede ruiter gereden blijven worden.

Op een manege kun je in het gunstigste geval knap leren lichtrijden en een beetje sturen, maar het niveau van een manegeruiter zal niet snel boven B-dressuur uitstijgen. Beter kun je op zoek gaan naar iemand met een leerpaard die je priveles wil geven...

Mee-eens! Lachen

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:56

Even een reactie @ Lindsey (ik krijg een foutmelding bij het quoten, sorry)

Zonder iets te kunnen zeggen over jouw manege (ik ben er immers niet geweest Knipoog ) :

Ik heb zelf ook een tijd op de manege gereden. Ik reed daar naar mijn idee ongeveer M1-niveau: wijken, sb, contragalop. En ik vond ook dat ik dat goed deed toen, ik won veel onderlinge wedstrijden bij de manegepaarden en reed met veel paarden weg, ook de paarden die ik toen wat lastiger vond en ik kon de oefeningen, voor met een manegepaard te rijden, redelijk correct rijden.
Toen ik van school af kwam heb ik gelijk een paard gekocht, een net zadelmakke vierjarige waar ik zelfs nog stuur op moest monteren. Dat paard heb ik naar het M2 gereden. En geloof me als ik zeg dat ik zelfs toen nog niet op M-niveau reed. Toen kwam ik nl. 'in de paarden' terecht, heb op verschillende stallen gewerkt, oa dressuurstallen, kreeg goede getalenteerde paarden onder mijn kont waar ik veel van heb geleerd. En ik denk dat ik nu ongeveer M/Z-niveau heb. Maar ik heb het niet kunnen toetsen, ik rij nu voorn. jonge paarden en heb er nu een van mezelf en een van iemand anders die ik weer wil opleiden en ik denk dat als ik nu weer kan lessen op niveau dat ik erachter kom dat ik misschien NOG niet op M-niveau rijd. Ik kan een M-proefje met winst rijden hoor, na wat training, en ik kan de oefeningen rijden en aanleren, ik weet hoe het eruit moet zien en ik weet hoe het moet voelen. Maar er blijven nog steeds stukken te leren waarvan ik dan achteraf denk: dat had ik toch al lang moeten kunnen/weten! En dan noem ik bijv. het op een tiende van een seconde of nog minder in kunnen werken op het juiste achterbeen, het achterbeen nog een fractie meer eronder kunnen plaatsen, nog losser worden in de aanleuning, je paard als een elastiekje dubbel kunnen vouwen in de zijgangen, een echt gespannen paard door de proef loodsen op een manier dat het er toch ontspannen en actief uitziet, en het ruitergevoel dat nog veel en veel beter moet worden. Allemaal dingen waarvan je denkt dat je ze kunt - tot je ontdekt dat het nog meer, nog verder kan.
Achteraf denk ik: ik reed prut toen ik nog op de manege reed en alles wat ik nu kan, had ik nooit op de manege kunnen leren. En er blijft nog zo'n hoop te leren over!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:56

Urielle ik ben het grotendeels wel met je eens.

Maar waar ik mij ontzettend aan stoor is dat er mensen zijn die denken dat je op de manege nooit goed kan leren rijden. Die denken dat je alleen maar in een rij achter elkaar aan hobbelt. Dat de paarden alleen maar sterren kijken of bruut naar beneden worden gezaagd. Dat wijken nooit echt wijken kan zijn maar dat ze vast over de schouder weglopen naar de hoefslag. Voltes alleen worden ingezet door het hoofd naar binnen te trekken. Niemand ooit van rechtrichten heeft gehoord. Hierboven wordt ook nog vermeld dat ze bij maneges niet kijken of een paard wel in de goede galop loopt. En een ruiter met eigen paard die nog geen B proefje kan lopen beter kan rijden dan iemand die zeg maar 10 jaar op een manege rijd. Dat zijn misverstanden die op een goede manege gewoon niet kloppen.

Ook is het een misverstand dat je op een manege op een gegeven moment wel uitgeleerd bent.
Als er paarden lopen van een goed niveau en er goed les wordt gegeven ben je op de manege ook nooit uitgeleerd. Ook daar kan je je ruitergevoel verder ontwikkelen.

Natuurlijk is 10 ervaring op een manege niet gelijk aan 10 ervaring op een eigen paard.
Iemand met een eigen paard die 5 keer per week rijd. Heeft met 2 jaar al het aantal uren gereden waar een manegeruiter dus 10 jaar over doet.

Doordat jij kansen hebt gegrepen en in de paarden hebt gewerkt zal je inderdaad verder zijn gekomen dan je op de manege ooit had kunnen bereiken. Maar jij bent denk ik ook wel fanatieker dan de gemiddelde ruiter. Er is volgens mij ook geen topruiter die ooit op een manege is begonnen. Volgens mij waren dat toch allemaal kinderen met eigen pony's die lid waren van een ponyclub.
Dus inderdaad om echt iets te willen bereiken heb je meer aan een eigen paard dan aan een manege.

Ook leer je op een manege niet hoe je een paard moet trainen omdat een paard daar al getraind is. Je leert niet echt hoe je iets moet opbouwen.

Maar je kan er wel degelijk op een heel behoorlijk niveau leren rijden. Net zo goed als de meeste ruiters met eigen paarden. Alleen doe je daar wat langer over.

Wil je echt met de regionale top meedoen en bovenaan staan bij de M en Z proeven. Ja dan is dat waarschijnlijk geen realistische verwachting dat je dat op de manege kan bereiken.
Dan zal je wel een eigen paard aan moeten schaffen.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 24-06-06 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:10

Ik denk dat DE denkfout die in dit soort topics gemaakt wordt de veronderstelling is dat elke ruiter op (hoog niveau) wedstrijd wil gaan rijden en het idee dat de enige werkelijke goede ruiters dressuurruiters zijn.

De meeste manegeruiters die op volwassen leeftijd zijn begonnen hebben die intentie totaal niet, net zoals veel mensen die met hun privépaard lekker in hun achtertuin aan het aanklooien zijn.

Het doel van een manege is een ruiter een voldoende rijkunstige basis te geven, zodat hij of zij zonder ongelukken met een paard op pad kan. Het voordeel van het rijden bij een manege is dan dat je over het algemeen zonder problemen op een onbekend paard stapt. Misschien gaat het mis als ik op een hoog in het bloed staand sportpaard stap, maar de meeste recreatieve, in de achtertuin gereden paarden zullen voor een manegeruiter minder problemen geven dan een ruiter die alleen zijn of haar eigen paard kent.

Nou moet ik er ook weer bijzeggen dat ik op een goede manege rijdt met een aantal goede leerpaarden en een instructrice die zit en correcte hulpen belangrijker vindt dan het plaatje van een in de krul getrokken paard.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:27

Ik wilde ook absoluut niet zeggen dat je op maneges niet kunt leren rijden, of dat je er niet vooruit kunt gaan hoor Lachen
De kern van mijn berichtje is denk ik: voor iedereen houdt een bepaald niveau, of 'kunnen rijden' iets anders in.
In de openingspost gaat het over 'netjes dressuur leren'. Een niet-ruiter vindt het knap van een B-ruiter wat hij presteert maar een Z-ruiter kijkt er met een glimlach op terug, en een GP-ruiter moet lachen om wat die Z-ruiter aankwakkelt. Wie rijdt er netjes dressuur van deze groep? Ik denk als je die vraag hier op Bokt aan 100 mensen stelt dat je heel verschillende meningen krijgt.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:37

Urielle, wat ik in dit verhaal meestal niet terugvindt is dat er nog tig andere vormen van paardesport bestaan en dat het gros van de ruiters dus nooit Z-, laat staan GP-ruiter zal worden.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:44

In de openingspost gaat het ook specifiek om de dressuur Lachen
Over het niveau: vandaar mijn nuance erbij 'wat is goed kunnen dressuurrijden?'

Overigens denk ik dat het op veel maneges nog bedroevender is gesteld met de andere takken van de paardensport. Springen is te belastend om heel regelmatig of op hoog niveau te doen met manegepaarden, ik ken zelf geeneen manege die ooit SGW-trainingen organiseert voor hun leden, endurance kun je vergeten, voor western moet je naar een speciale manege en zelfs buiten de wedstrijdtakken om het buitenrijden gebeurt zelden of je moet een speciale buitenrit boeken. Dat zijn zo even de sporttakken die me te binnen schieten.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:23

De reden waarom ik ben begonnen met paardrijden is dat ik vaak mensen over het strand zag galoperen. Dat leek mij zo geweldig dat wilde ik ook. Ik woonde toen in een plaats aan het strand en ben begonnen op een manege die zomers de lessen verving door buitenritten over het strand. Achteraf gezien totaal onverantwoord want ik had mijn paard toen nog totaal niet onder controle.

Later ben ik verhuisd naar een plaats waar je niet goed kan buitenrijden. Springen wordt op onze manege inderdaad te belastend gevonden. Gebeurd slechts 1 x per week in een speciale springles. Dus als je week in week uit dressuurles krijgt dan wil je daar vanzelf goed in worden. Dus mijn ambitie is nu verlegd van lekker kunnen buitenrijden naar goed kunen dressuren. Nu weet ik wel dat rijden op hoog niveau voor mij niet is weggelegd. Eerst wilde ik dus graag een fatsoenlijke B proef kunnen rijden. Toen ik daar in geslaagd was en ik steeds vaker hoorde dat je elk gezond paard naar de Z kan rijden heb ik dat voor mij zelf aangepast tot als het paard het kan wil ik het ook kunnen. Is op dit moment nog onbereikbaar maar ooit hoop ik het toch te kunnen. Misschien in de toekomst over 10 jaar? Knipoog. Overigens zoek ik in mijn vakantie altijd wel een manege op om een lekkere buitenrit te kunnen maken. Hoewel dat wel moeilijk te combineren is met mijn angst om op wildvreemde paarden te galoperen want dan ben ik wel zo eigenwijs om niet met de beginners mee te willen omdat die vaak niet langs het strand gaan. Ik wil dus maar zeggen ambities kun je steeds verleggen en bijstellen.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:24

Urielle, je hebt weer helemaal gelijk Bloos

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe kan dat nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:28

lindsey schreef:
De reden waarom ik ben begonnen met paardrijden is dat ik vaak mensen over het strand zag galoperen. Dat leek mij zo geweldig dat wilde ik ook. Ik woonde toen in een plaats aan het strand en ben begonnen op een manege die zomers de lessen verving door buitenritten over het strand. Achteraf gezien totaal onverantwoord want ik had mijn paard toen nog totaal niet onder controle.

Later ben ik verhuisd naar een plaats waar je niet goed kan buitenrijden. Springen wordt op onze manege inderdaad te belastend gevonden. Gebeurd slechts 1 x per week in een speciale springles. Dus als je week in week uit dressuurles krijgt dan wil je daar vanzelf goed in worden. Dus mijn ambitie is nu verlegd van lekker kunnen buitenrijden naar goed kunen dressuren. Nu weet ik wel dat rijden op hoog niveau voor mij niet is weggelegd. Eerst wilde ik dus graag een fatsoenlijke B proef kunnen rijden. Toen ik daar in geslaagd was en ik steeds vaker hoorde dat je elk gezond paard naar de Z kan rijden heb ik dat voor mij zelf aangepast tot als het paard het kan wil ik het ook kunnen. Is op dit moment nog onbereikbaar maar ooit hoop ik het toch te kunnen. Misschien in de toekomst over 10 jaar? Knipoog. Overigens zoek ik in mijn vakantie altijd wel een manege op om een lekkere buitenrit te kunnen maken. Hoewel dat wel moeilijk te combineren is met mijn angst om op wildvreemde paarden te galoperen want dan ben ik wel zo eigenwijs om niet met de beginners mee te willen omdat die vaak niet langs het strand gaan. Ik wil dus maar zeggen ambities kun je steeds verleggen en bijstellen.


Hoe bekend Haha! Alleen ging het bij mij om bosritten en was ik toen ik begon overtuigd dat ik binnen een maand het rijden in een binnenbak stomvervelend zou vinden Bloos

Springen doen wij jammer genoeg ook te weinig om er echt goed in te worden, maar wel zo regelmatig dat je er in ieder geval een beetje gevoel bij begint te ontwikkelen en het ritme steeds sneller weer te pakken krijgt.