hengstigheid en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2355
Geregistreerd: 26-11-02

hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:06

Zijn jullie merries tijdens de hengstigheid anders met rijden en zo ja, hoe ga je daar dan mee om?

Mijn merrie heeft een week voor de henstigheid altijd een iedereen-is-zo-lief dag, waarop ze naar alles en iedereen loopt te hinniken en alleen maar wil knuffelen.

Tijdens de henstigheid heeft ze ontzettend neiging om tegen mijn been aan te hangen. Als ik drijf heeft ze echt iets van "oh lekker, knijp nog eens." Soms is ze echt niet vooruit te branden. Gewoon futloos.

Ik probeer mijn beenhulpen dan zo kort en fel mogelijk te houden en eis wel reactie. Maar ik rij wel korter dan normaal.

Hoe gaan jullie er mee om?

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:09

Dat verschilt bij ons per merrie.
De ene raced door de bak heen en is vreselijk vervelend met rijden.
En een ander gaat steeds stilstaan en plassen, en aan weer een ander merk je niet dat ze hengstig is.
Het verschilt dus erg per merrie bij ons.
Maar ik probeer ze gewoon te rijden en dat gekke gedrag negeren.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:11

Inderdaad, bij manege pony's merk je het bijna nooit, maar mijn verzorg is dan echt drammerig/vervelend!

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:11

mijn merrie heeft prz hetzelfde.. (k heb r pas sinds vorige week maar is meteen na 2 dagen hengstig geworden..) en k merkte dit ookal.. k pakte r gewoon even wat strenger aan en liet r flink doorlopen.. daarna was alles goed..

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:20

Ik heb alleen bij Okje last van de hengstigheid. Ik ga dan ook helemaal geen poging doen zware oefeningen uit te voeren, laat staan haar iets te leren. Meestal wordt er gewoon wat werk aan haar conditie verricht, dus lekker buitenrijden, lange stukken, zandpaden pakken....Het grappige is, is dat ze dan na een kwartiertje helemaal lekker los en ontspannen loopt, wat ik denk ik in de bak met haar niet bereik...en voor de rest mag ze naar hartelust hinniken naar alle debiele shetlandhengstjes bij ons in de buurt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:21

Ik hou er wel wat rekening mee met het rijden. De mijne is erg snel aangebrand en komt nogal snel heftig in verzet als ze hengstig is. Tegen alles waarvan zij denkt dat het haar niet past. Zelfs met poetsen of opzadelen staat ze dan soms al te dreigen om omhoog te gaan.

Laten staan vind ik geen optie. Als ze op wedstrijd moet en ze blijkt hengstig te zijn, dan blijf ik immers ook niet thuis.
Beetje rekening mee houden vind ik geen probleem. Op deze dagen (meestal maar 1 of 2 dagen dat ik het echt merk, en soms zelfs een paar hengstigheden niets) leg ik de lat wat lager. Rij ik alleen maar wat voorwaarts-neerwaarts, of doe ik wat andere dingen die ze makkelijk of normaliter leuk vindt. "Braaf" is dan eigenlijk het enige criterium.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:23

Sonja schreef:
"Braaf" is dan eigenlijk het enige criterium.



Helemaal mee eens!

Saar4
Berichten: 2355
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:31

Sonja schreef:
Citaat:
Op deze dagen (meestal maar 1 of 2 dagen dat ik het echt merk, en soms zelfs een paar hengstigheden niets) leg ik de lat wat lager.

Het is bij mijn merrie idd ook wisselend hoe heftig ze reageert. Soms merk ik er bijna niks van maar nu is ze even heel heftig hengstig. Ik had vandaag les en ze was gewoon niet vooruit te branden. We hebben dus wat korter gereden dan normaal en vooral losgereden en daarna wat contragalop geoefend. Ze vind dat moeilijk maar leuk en wordt daar wel wakker van.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:05

Saar4 schreef:
Sonja schreef:
Citaat:
Op deze dagen (meestal maar 1 of 2 dagen dat ik het echt merk, en soms zelfs een paar hengstigheden niets) leg ik de lat wat lager.

Het is bij mijn merrie idd ook wisselend hoe heftig ze reageert. Soms merk ik er bijna niks van maar nu is ze even heel heftig hengstig. Ik had vandaag les en ze was gewoon niet vooruit te branden. We hebben dus wat korter gereden dan normaal en vooral losgereden en daarna wat contragalop geoefend. Ze vind dat moeilijk maar leuk en wordt daar wel wakker van.


Je zoekt in ieder geval andere alternatieven dan erop slaan en schoppen, ik denk dat je daarmee al een streepje je voor hebt op andere (sommige moet ik zeggen) ruiters

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:09

Saar4 schreef:
Het is bij mijn merrie idd ook wisselend hoe heftig ze reageert. Soms merk ik er bijna niks van maar nu is ze even heel heftig hengstig. Ik had vandaag les en ze was gewoon niet vooruit te branden. We hebben dus wat korter gereden dan normaal en vooral losgereden en daarna wat contragalop geoefend. Ze vind dat moeilijk maar leuk en wordt daar wel wakker van.


Ik denk dat het galopperen misschien lekker voor haar is; ontspant wat. Ik merk bij Milena dat ze zich wat vastzet in de achterrug als ze hengstig is, en dat komt ook lekker los door rustig wat rond te galopperen. Zij vindt dat altijd duidelijk prettig, dus dat neem ik altijd wel een tijdje mee.

Het lastige is dat je gewoon niet weet wat ze voelen. Ik heb zelf altijd wat last van menstruatiepijn, en daar helpt stilzitten bepaald niet bij. Licht blijven bewegen is dan toch het prettigst. Mogelijk is dat voor paarden ook zo.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:07

toen ik mijn paard net had merkte ik het wel. ze was totaal tegen mijn been en bromde alleen maar. geen enkele reactie!!!, dus ze zwiepte ook niet eens met haar staart. ik werd niet boos enz. reed gewoon zoals ik normaal deed (consequent) nu merk ik het bijna niet meer. ja met poetsen, maar met rijden nauwlijks.

heb ik geluk Haha!

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:40

Als Pari ook hengstig is dan stelt ze zich behoorlijk aan. Als ik maar teveel drijf dan is het gelijk `jakkes´! Ik geef haar niet teveel aandacht maar als soms slaat ze tegen mijn been aan tijdens het rijden en dan geef ik wel even op haar donder. Ze moet wel weten dat zij niet zomaar de controle overkan nemen omdat zij hengstig is. Verderest is ze wel lief, maar met rijden is ze dan echt een mietje.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:42

die van mij gaat ook rennen en vind echt alles eng...
daarbij is ze dan erg snel afgeleid en slecht aan het werk te krijgen. Op het moment is ze elke 14 dagen hengstig pfffffffffff

Borivage

Berichten: 418
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: NB te ZH

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:34

Die van mij wordt dan idd wat feller tot af en toe vervelend.

Ik probeer dan gewoon consequent te zijn en de streken die ze dan levert juist af te straffen en als ze wilt racen in de bak ach mag ook wel een keertje. Ik laat haar dan iets minder hard werken en gewoon even lekker relaxed veel buiten proberen te rijden. We lopen beide een beetje tegelijktijd met de cyclus dus ja dan ben ik ook niet echt op en top in vorm en zin hebben in hard werken etc...... dan maar een weekje lekker genieten en niet te gek doen.

magic_lover

Berichten: 15575
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:37

nee gelukkig niet zeg..
mijn merrie is wel heel erg hengstig, op stal vooral erg sneu.. en trapt de hele tijd tegen de muur
Maar zodra ik haar de stal uit haal om te poetsen ed, dan is ze gewoon normaal.. ook met rijden.

er staat ook een op stal die is als ze hengstig is echt niet normaal te rijden, niet vooruit te branden geef je een schop dan gaat ze staan piesen Nagelbijten / Gniffelen ook op stal erg vervelend,, loopt tegende muur te botsen en trappen en bokken pfff...

nee ben ik blij dat ik niet zo'n merrie heb Bloos

_steffi

Berichten: 53
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Delft

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:57

Het paard waarop ik rij heeft ook haar kuren als ze hengstig is, snel afgeleid enzo tijdens het rijden, maar daar pas ik dan mijn programma op aan! veel meer berijk je toch niet door haar intensief te gaan rijden, het kost je veel moeite! en het resultaat is alles behalve om naar huis te schrijven!!! Clown

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: hengstigheid en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:35

Bij mijn pony merk ik het eigenlijk nooit als ze hengstig is. Heel toevallig voor de eerste keer vorige week zaterdag. Ze was aan het gillen en aan het draaien, ze was wat dribbelig en zenuwachtig .
Ik rijd haar normaal zo als ik dat ook zou doen als ze niet hengstig is.