klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:59

Nou ik vind iedere dag een uur werken bijvoorbeeld voor een jong paard in de bak,6 dagen per week zwaar,te zwaar.Maar de meningen zullen daar wel over verschillen.Ik vind totdat ze een jaartje of 6/7 zijn. 4x per week wel genoeg en veel afwisseling,bos in enzo.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:02

Elisa2 schreef:
Nou ik vind iedere dag een uur werken bijvoorbeeld voor een jong paard in de bak,6 dagen per week zwaar,te zwaar.Maar de meningen zullen daar wel over verschillen.Ik vind totdat ze een jaartje of 6/7 zijn. 4x per week wel genoeg en veel afwisseling,bos in enzo.


Nou volgens mij is zo ongeveer IEDEREEN het daarover eens...

En dat heeft niets te maken met de gradatie in de sport. Je hoeft echt niet 7 dagen per week in het zweet te rijden om Z te rijden hoor.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:36

Maar heel veel succes nog met dit relaas. Dat het paard 4 is is nog tot daar aan toe, maar als ze echt zit te zagen moet ze maar helemaal niet meer rijden, want dat heeft niets met paardrijden te maken...
Lekker 6 maanden de wei op en dan opnieuw inrijden is mijn advies, lekker met een lichtgewicht erop die netjes in balans het paard in zijn waarde laat en aan de hand rijdt en aan het been houdt. Met gevoel.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:51

Waarschijnlijk loopt dat paard door al dat zagen ook te nee-schudden in de wei. Mocht een keer een paard van iemand rijden om te kijken wat er allemaal opzat aan knopjes, was voor de verkoop en hij vroeg mijn mening, ik zat er nog geen minuut op en dat paard begon uit zichzelf te nee-knikken! Hij was al dat zagen zo gewend dat hij het al uit zichzelf deed! Ik vind dat je de training moet aanpassen aan het paard, mijn wedstrijdpaard had heel veel moeite met aan de teugel lopen en dit heeft dus ook een jaar geduurd, mijn eigen merrie vindt het heel makkelijk en liep na een half jaar onder het zadel al lekker ontspannen bovenin. Ik vind het het belangrijkst als het paard aan het been is en lekker ontspant onder het zadel dan komt de rest vanzelf.

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:44

net wat jullie zeggen.. veel afwisseling, dan in het bos, dan in de bak, dan ff los laten rennen, en voor de rest op stal of in de wei. niet voor een 4-jarig paard 7 dagen per week anderhalfuur lang trainen, trainen en nog eens trainen. komt het weer op neer, mijn vriendin doet dat ook, 7 dagen per week, soms wel 2 uur lang!! mijn eigen pony van 14 wordt gewoon lekker recreatief mee gereden. en wat doet zij met een 4-jarig paard ( net als veel anderen niet wetende mensen), elke dag lekker lang trainen en de rug veel te veel belasten.

mensen kinderen zeg, ik kan me hier zo over opwinden dat sommige mensen hun paard zo behandelen.

en wat ik ook zei tegn mijn vriendin:''Als ik later een eigen paard zelf zou kopen dan zou ik graag een 4 of 5 jarige nemen die ik zelf rustig een geduldig opleid. dat zou mooi zijn, dan ben je helemal op elkaar afgestemd.'' toen zei zij:'' Dan moet je wel 3 jaar lang elke dag 2 uur rijden, anders wordt het nooit iets.''
tuurlijk wordt dat wel iets! zoiets moet je rustig opbouwen. toen kreeg ik een heel zeik verhaal.

ik vind het toch erg jammer dat veel mensen er zo over denken
en ik vind het heel erg triest dat al die paarden daaronder moeten lijden..

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:50

Elisa2 schreef:
Wel tot heel zwaar werk Karl


Vandaar dat er minimumleeftijden zijn voor de verschillende wedstrijdklasses. Maar ik vind met 6 jaar in de B zoals HC wil of met 6 jaar in de Z, wat nu de minimumleeftijd is wel een heel groot verschil. Je geeft zelf al aan dat Z niet het hele zware werk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:03

Er zijn paarden die de Z net zo makkelijk doorlopen als andere de L.
Gewoon omdat ze atletiech gebouwd zijn en er spelenderwijs door huppelen.

En het maakt imo niet uit als je 3 keer in de week een half uur rijd en daarvoor b oefent of Z oefent.

Of dat je denkt dat je zeker 6 dagen in de week meent een uur of langer te moeten werken.
Want dan is het voor dat B paard net zo goed teveel als voor dat z paard.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:56

runningkawa schreef:
Er zijn paarden die de Z net zo makkelijk doorlopen als andere de L.
Gewoon omdat ze atletiech gebouwd zijn en er spelenderwijs door huppelen.

En het maakt imo niet uit als je 3 keer in de week een half uur rijd en daarvoor b oefent of Z oefent.

Of dat je denkt dat je zeker 6 dagen in de week meent een uur of langer te moeten werken.
Want dan is het voor dat B paard net zo goed teveel als voor dat z paard.


Helemaal waar!!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:04

Ik denk dat je 3 dingen moet onderscheiden om te kunnen bepalen of een jong paard al dan niet overbelast wordt en dat die (oor)zaken in bovenstaande reacties nog wel eens door elkaar worden gehaald:

- de kwaliteit, vaardigheid verstand en het gevoel van de ruiter;
- de aanleg, bouw en karakter van het paard;
- de leeftijd van het paard.

Een 6-jarige die door een deskundig ruiter met gevoel wordt gereden, en zijn training heeft afgestemd op zijn paard kan zonder enige overbelasting met zijn paard een z-proef rijden. Daarvoor hoeft het paard zeker geen 7 dagen per week 2 uur te lopen.

Dat er mensen zijn die zelf 14 uur per week moeten oefenen om de oefeningen van de Z onder de knie te krijgen en dit doen met hun 6-jarige vind ik geen vergelijking met de hierboven omschreven situatie.

Daarentegen kan ook een klungel een ongetalenteerde 7-jarige in de L nog gemakkelijk naar de knoppen rijden.

Mijn nu 7-jarige, liep op zijn 6e ook al Z. Hij is nog steeds kern gezond. Tot zijn 6e reed ik praktisch nooit langer dan een half uur en circa 4 a 5 dagen per week. En nu rij ik ook bijna nooit langer dan een half uur. Daarbij plan ik altijd periodes waarin ik train, periodes waarin ik wedstrijden rij en periodes waarin hij rust krijgt.

Ik plan dan bijvoorbeeld een trainingsperiode van 6 weken, waarbij ik praktisch alleen aandacht besteed aan de basis. Pas vlak voor een wedstrijd zet ik de puntjes op de I. Dan plan ik in een periode van circa 4 weken 2 a 3 wedstrijden. Na de periode van wedstrijden kijk ik wat er goed en wat er niet goed ging en probeer daar weer aandacht aan te besteden in de training. Bovendien krijgt mijn paard twee keer per jaar een rustperiode van 4 a 5 weken. Dan wordt hij praktisch niet gereden. Daarnaast krijgt hij alle dagen de hele dag weidegang (in een koppel) en gaat hij regelmatig mee naar het strand.

Tegenwoordig kun je echter elke week 2 wedstrijden rijden, en mensen blijven maar elke week om wedstrijd gaan, en dat is imo niet goed. Een paard kan niet elke week pieken en een topprestatie leveren, en daarbij maakt het niet uit of zij jong of oud zijn.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:32

Ik denk dat JUIST als je zoveel werk nodig hebt om op jonge leeftijd in de Z te komen, je paard duidelijk niet het talent heeft wat nodig om op vijf of zesjarige leeftijd Z te lopen.
Als je een getalenteerd paard hebt dan heeft die aan drie, vier keer in de week werken genoeg om de Z te halen op vijf (en vanaf dit jaar zes) jaar.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:34

Jasmijn: super uitgelegd, zo is het maar net. En als iedereen het zou doen zoals jij het doet en zo'n management had zat het allemaal wel goed...

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:33

horseyfries schreef:
Ik denk dat JUIST als je zoveel werk nodig hebt om op jonge leeftijd in de Z te komen, je paard duidelijk niet het talent heeft wat nodig om op vijf of zesjarige leeftijd Z te lopen.


Ja, OF de ruiter heeft niet voldoende aanleg/ervaring/deskundigheid. Een ruiter die zelf nog een hoop moet leren moet niet met een 6-jarige in het Z willen rijden. Een ruiter die zelf nog een hoop moet leren moet imo helemaal niet aan een jong paard beginnen.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:17

Gewoon even een voorbeeldje van vandaag uit paarden @ work:
Asmila schreef:
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden ben ik met een vriendin naar velddriel naar paarden gaan kijken. Mijn pony is 2 maanden geleden verkocht en was op zoek naar een paard. De eerste 2 die ik zag vond ik gelijk al niks en die man zei al dat hij niks meer voor me had. Toen hij een paar minuten na had gedacht had hij toch iets voor mij staan. Ik zag een prachtig hoofdje met een heel smal blesje en was op slag verliefd.

Een 4 jarige merrie die net een maand onder het zadel was. Ik dacht oh god dat wordt nog wat. Ik stapte op, super braaf, rond stappen, stukje draven....galopje...en die draf....dat zat zo lekker!!

Ik kon gewoon doorzitten op een paard wat net onder het zadel is...op dat moment wist ik gewoon dat ik haar wilde hebben. Vandaag hebben we alles rond gekregen,en als ze volgende week wordt goedgekeurd, gaat ze met me mee!!



Dat bedoelde ik bijvoorbeeld nu met de werkelijke problemen liggen dichter bij huis. 1 Maand onder het zadel en direct, "ah we kunnen doorzitten", grenzeloze naiviteit.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:28

henkb schreef:
Dat bedoelde ik bijvoorbeeld nu met de werkelijke problemen liggen dichter bij huis. 1 Maand onder het zadel en direct, "ah we kunnen doorzitten", grenzeloze naiviteit


Uitstekend voorbeeld van een van de grootste oorzaken van overbelasting/verpesting van jonge paarden: onwetendheid, ondeskundigheid en onervarenheid.

Een 4-jarige is bij een dergelijke ruiter waarschijnlijk slechter af dan bij een proffesionele, deskundige ruiter die hem op zijn 6e uitbrengt in de Z.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:56

henkb schreef:
Dat bedoelde ik bijvoorbeeld nu met de werkelijke problemen liggen dichter bij huis. 1 Maand onder het zadel en direct, "ah we kunnen doorzitten", grenzeloze naiviteit.


Wat een klaarzinne onzin. Van een rondje doorzitten gaat een paard niet kapot, noch rij je een dier zo mee naar de knoppen. Het is een ander verhaal wanneer ze de gehele trainingsessie door zitten, maar hiervan was geen sprake (dit was namelijk niet vermeld).

Werkelijke problemen liggen o.a ook bij het 'invullen' van niet vermelde informatie.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:22

Mireille1970 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik vind iedere dag een uur werken bijvoorbeeld voor een jong paard in de bak,6 dagen per week zwaar,te zwaar.Maar de meningen zullen daar wel over verschillen.Ik vind totdat ze een jaartje of 6/7 zijn. 4x per week wel genoeg en veel afwisseling,bos in enzo.


Nou volgens mij is zo ongeveer IEDEREEN het daarover eens...

En dat heeft niets te maken met de gradatie in de sport. Je hoeft echt niet 7 dagen per week in het zweet te rijden om Z te rijden hoor.


Heb je mij dat horen zeggen dan?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:24

Nee nee, maar sommige anderen wel

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:34

Karl66 schreef:
Elisa2 schreef:
Wel tot heel zwaar werk Karl


Vandaar dat er minimumleeftijden zijn voor de verschillende wedstrijdklasses. Maar ik vind met 6 jaar in de B zoals HC wil of met 6 jaar in de Z, wat nu de minimumleeftijd is wel een heel groot verschil. Je geeft zelf al aan dat Z niet het hele zware werk is.


Het geneuzel over grijsgebieden en uitzonderingen is geneuzel.
Een onomstotelijk feit is dat je er van uit mag gaan dat het modale sportpaard pas na de 6e verjaardag voldoende ontwikkeld is in de ruggenwervels om meer dan incidentele tijd onder het zadel door te brengen.
Daarbij is onder geestelijke druk leren een ENORME lichamelijk negatief belastende factor. Ook dit is niet aan twijfel onderhevig.

Door paarden onder de 5 niet toe te laten tot welke wedstrijd ook, door paarden onder de 6 niet te laten doorstromen voorkom je niet alles maar kun je wel in EEN KLAP een makkelijk uitvoerbare regel implementeren die modaal een geweldige verbetering voor dit aspect van paardenwelzijn is.

Ik begrijp in het geheel niet wat je daar uit oogpunt van paardwelzijn op tegen kan hebben.
Je haalt het aspect haast voor het grootste deel uit de ringdressuur.
Verzin gerust een betere regeling om het te vroeg belasten van jonge paarden te voorkomen, het ENORME aantal ten gevolge van geestelijke en-of lichamelijke overbelasting afgemaakte paarden kan beperken. Wie kan zich daar nu tegen verzetten?

HC

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:16

Jaaaaaaaaaaaaaa, deze verhalen heb ik meer gehoord...zagen en schoppen, en wat er uiteindelijk echt gebeurde was wat ringvingerwerk en oh ja...het meisje pakte een keer het paard goed aan, dat wil zeggen even met de spoortjes erbij.....Met andere woorden; hier kun je niet over oordelen zonder het gezien te hebben. Bovendien is de omschrijving van de TS zo vaag, met alle respect, alleen met een pleer fantasie kan ik er wat van maken....

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:20

Adil18, sorry maar dit heb ik niet verzonnen hoor. anders zou ik nooit een topic hierover beginnen. en ik weet heus wel het verschil is.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:32

HC,

Zoals jij het omschrijft heb ik er problemen mee.

Immers de kleuterperiode en imprentingsperiode is van belang wil je een paard zijn opleiding heel rustig aan laten beginnen. Mijn paarden rij ik met 3 jaar in, gooi ze dan nog 2 jaar de hele zomer de wei op dag en nacht en rij ze de winters 3 a 4 x per week licht. Wat longeerwerk erbij en ze zijn op hun 6e klaar om aan het werk te gaan en Z te starten.

Wat doe ik dan fout?

Een paard tot zijn 6e jaar in een kudde houden is mijn inziens niet bevoordelijk. Immers gedomesticeerd als ze zijn is het werk ook goed voor de kracht en sterkte van banden en pezen. En zo kun je ze mentaal in de imprentingsperiode leren kennen en het vertrouwen in de mens meegeven. Ik heb een keer een 6 jarige Zeus-merrie gekend die zo het land afkwam, altijd in de hand geweest maar het was een drama om zadelmak te krijgen, dat werk pikte ze niet meer.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:55

Mireille1970 schreef:
HC,

Zoals jij het omschrijft heb ik er problemen mee.

Immers de kleuterperiode en imprentingsperiode is van belang wil je een paard zijn opleiding heel rustig aan laten beginnen. Mijn paarden rij ik met 3 jaar in, gooi ze dan nog 2 jaar de hele zomer de wei op dag en nacht en rij ze de winters 3 a 4 x per week licht. Wat longeerwerk erbij en ze zijn op hun 6e klaar om aan het werk te gaan en Z te starten.

Wat doe ik dan fout?

Een paard tot zijn 6e jaar in een kudde houden is mijn inziens niet bevoordelijk. Immers gedomesticeerd als ze zijn is het werk ook goed voor de kracht en sterkte van banden en pezen. En zo kun je ze mentaal in de imprentingsperiode leren kennen en het vertrouwen in de mens meegeven. Ik heb een keer een 6 jarige Zeus-merrie gekend die zo het land afkwam, altijd in de hand geweest maar het was een drama om zadelmak te krijgen, dat werk pikte ze niet meer.


Je springt ongegrond naar conclusies. Tussen een logische leeftijdsgrens voor wedstrijden en geen moer met een paard doen tot die leeftijd zit een afgrond.

Ik schrijf nergens dat een paard tot 6 ALLEEN in de kudde hoort. Ik schrijf wel NIET MEER DAN INCIDENTEEL onder het zadel. Je kan er dus gerust incidenteel op en ZAT aan grondwerk doen.
Ik heb bijvoorbeeld al vet 1000 uur in mijn hengst gestoken en zit er slechts incidenteel op. Hij kan en weet de hele basis al, alleen DOE ik het nog niet veel omdat zijn rug net 5 is....
Ik heb een 3-jarige merrie die al helemaal klaar is voor leuke ritten doch waar nog geen uur iemand op in het zadel heeft gezeten. Daar gaat ook zit jaar weer niemand op en ze gaat alleen maar mee op beleer-wandelingen.

Inprenting is verder iets wat alleen in de eerste levensuren speelt, daarna is het gewoon leren volgens R+, R-, P+, P- en E......

HC

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:33

Caprice14 schreef:
Adil18, sorry maar dit heb ik niet verzonnen hoor. anders zou ik nooit een topic hierover beginnen. en ik weet heus wel het verschil is.


Ik zeg niet dat je het verzonnen hebt...maar uit jouw inleiding kan ik ook niet echt opmaken of je weet wat LDR uberhaupt is. Jij kunt er met hele andere ogen naar kijken dan iemand die er echt verstand van heeft (en nu zeg ik niet dat ik dat heb hoor Knipoog ). Voor jou kan diep rijden LDR zijn terwijl het voor de ander gewoon even wat dieper instellen is, even wat lekker ontspannen en dieper laten lopen zeg maar....Daarom zij ik ook dat het heel moeilijk is om er over te oordelen als je het zelf niet hebt gezien, snappie Knipoog Haha!

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:47

okee Knipoog