klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:56

Ik denk dat TS eerst even moet definieren wat zij verstaat onder LDR.

Met de kin op de borst trekken is iets anders dan LDR, evenals voorwaarts-neerwaarts rijden. Deze zaken worden regelmatig met elkaar verward.

Met een 4-jarige voorwaarts-neerwaarts rijden is niets mis. Evenals wijken. Wijken is een oefening waar geen enkele verzameling word gevraagd en enkel een gehoorzaamheidsoefening. Zolang de nadruk maar ligt op takt, ontspanning en rechtrichten is er niets aan de hand.

Ik laat mijn 4-jarige ook regelmatig een pasje wijken en een wending om de voorhand doen. Zo leert hij te reageren op mijn binnenbeen en wordt het mogelijk om met stelling door de bocht te gaan ipv als een plank.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:13

Huertecilla schreef:
- hulpteugels verboden


Ik snap even niet hoe jij zo de sprong maakt van hulpteugels naar LDR

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:50

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat TS eerst even moet definieren wat zij verstaat onder LDR.


Dat wil ik ook wel eens weten.

Ik denk dat LDR voornamelijk zo negatief in het daglicht staat omdat de meeste leken totaal geen idee hebben wat het inhoud.

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:03

O, sorry ik heb het een beetje verkeerd uitgelegd ik bedoel dus dat ie dan heel ver en diep naar beneden loopt. dan zit hij dus bijna met de kin tegen de borst. maar zij zaagt dan ook echt heel erg. snel achter elkaar en hard, dat lijkt me dus ook erg pijnlijk voor het paard. en een 4 jarige hoort toch eerst voorwaarts-neerwaarts te lopen? en met dat wijken rent die alleen maar weg omdat hij het gewoon niet snapt, en dat krijgt hij weer straf. maar hij loopt ook niet van achter naar voor. ze is alleen maar bezig hem aan de teugel te trekken. en in de gallop valt hij nog steeds uit elkaar, hij heeft daar nog geen ballans.

ik vind gewoon dat ze eerst ontspannen en in ballans moeten rijden, maarja, zij vind van niet. en daarom vraag ik jullie mening, is het nu duidelijk?

Huertecilla

Berichten: 26893
Geregistreerd: 19-02-03

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:32

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:
- hulpteugels verboden


Ik snap even niet hoe jij zo de sprong maakt van hulpteugels naar LDR

Werkelijk niet, of speel je struisvogel?

Ik was nog wat vergeten...
- geen wedstrijd voor de vijfde verjaardag
- niet promotie vanuit B voor de zesde

In mijn ogen tijd voor een welzijnscommissie vanuit de overheid. Die commissie dan niet vol met belanghebbenden maar met biologen, ecologen, ethologen en een handvol experts op deelgebieden vanuit de TH-Delft, Utrecht en TNO

HC

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:25

Werkelijk niet
Ik longeer ook met hulpteugels, hetzij een gogue en daarmee gaan ze richting halsstrekken, hetzij met bijzets en dan let ik erop dat ze nog wel degelijk met de neus eruit komen. Geen LDR dus, ook niet aan de longe

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:32

HC, je vergeet de HC-controle-commissie. Die checkt of iedereen wel volgens jou principes rijdt en als dat niet het geval is het recht heeft de mensen het paard af te pakken

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:46

Huertecilla schreef:
Ik was nog wat vergeten...
- geen wedstrijd voor de vijfde verjaardag
- niet promotie vanuit B voor de zesde


Ik ben al evil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:48

Ik ook erg evil

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:05

@Caprice:
Je hebt gelijk, zo hoort het niet. Als het zo doorgaat dan is dat paard als 7-9 jarige rijp voor de slager.

Aan de teugel lopen komt doordat het paard zelf zijn balans gaat zoeken en zich begint te dragen. Wijken, dat kun je in het begin wel doen, maar dan gewoon "vragen" niet dwingen. Het is een coordinatietraining en hulpentraining.

Tja, al die uren grondwerk ... oi oi oi het is een lange weg van inrijden tot lichte tour, helaas moet dat voor sommige mensen stande pede gebeuren anders is het paard niet goed of het geld is weggegooid. Gelukkig ben ik maar amateur en heb ik de tijd.

Overigens geld altijd weer: het is per paard verschillend. Ik heb hier op bokt laatst ook een driejarige gezien (At work forum) bij zijn eerste wedstrijd. Paard zag er erg compact uit, met een goede volwassen bouw. Het kan dus wel, maar algemene regel, liever niet.

Dressuur 21-e eeuw:
- Kandarre verbieden op dressuurwedstrijden.

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:09

Mijn verzorgpaardjes is tussen de 2,5 en 3 jaar
ingereden.. (nu 4 jaar 11-06) Toen mijn nicht
kwam rijden reed ze ook aan de teugel V
was wel ontspannen. Nu probeer ik haar ook
aan de teugel te rijden en gaat ook heel goed
lekker ontspannen en dan rustig vragen enz..
Misschien moet je vriendin dat ook doen eerst
gewoon ontspannen rijden en dan rustig
vragen ..

Elisa2

Berichten: 37867
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:55

Wat vraag je dan?

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:01

Als je een paard goed rijdt hoef je niets te vragen, dat is nou juist het mooie van Dressuur

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:26

Met "Vragen" wordt door mij bijvoorbeeld bedoeld dat je de zijwaartse hulpen geeft, maar nog niet verwacht dat ze volledig goed worden uitgevoerd. En normalerwijs kun je bijna alles bereiken zonder dwang (ik denk dat Juin dat bedoeld).

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:51

precies, dat bedoel ik

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:05

Je schreef dat het paard een verzorgpaard is van je vriendin. Hij is dus van iemand anders. Weet de eigenaar van de barbaarse rijstijl van je vriendin? Ik zou namelijk zo'n persoon niet op mijn paard willen. Ben je zelf bezig om je paardje goed op te leiden, zal een ander het beestje voor je verpesten.

Elisa2

Berichten: 37867
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:57

Ik was eig. benieuwd naar wat Veronalover bedoelde met vragen."lekker ontspannen en dan rustig vragen" Ik weet zelf wel wat ik moet doen en laten ;-}

Huertecilla

Berichten: 26893
Geregistreerd: 19-02-03

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:00

Karl66 schreef:
HC, je vergeet de HC-controle-commissie. Die checkt of iedereen wel volgens jou principes rijdt en als dat niet het geval is het recht heeft de mensen het paard af te pakken



Tja, ik nie begrijp nie wat IEMAND er tegen kan hebben dat een set belangeloze experts je een set richtlijnen voor wat goed voor jouw paard is opstelt.
Tenminste, niet als je jouw lol niet boven het welzijn van jouw paard stelt.
Snap ook helemaal niet wat het probleem is aangezien het voor iedereen hetzelfde is dan en er dus ook geen competitievervalsing is.
Niemand, buiten de ondernemers, die er nadeel van ondervindt en de paarden gaan er op vooruit.
Wat dat met mij te maken heeft zie ik evenmin. Alhoewel, is weer wijzen naar de boodschapper natuurlijk...

Onafhankelijke, algemeen geldende, richtlijnen mbt paardenwelzijn, hoe kan ik zo dom zijn.
Dat weet de modale ruiter met praktijkervaring in het zadel toch veel beter!?

HC

Huertecilla

Berichten: 26893
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:25

henkb schreef:
Overigens geld altijd weer: het is per paard verschillend. Ik heb hier op bokt laatst ook een driejarige gezien (At work forum) bij zijn eerste wedstrijd. Paard zag er erg compact uit, met een goede volwassen bouw. Het kan dus wel, maar algemene regel, liever niet.

Nee, het kan NIET. Geen paard op deze wereld heeft de groeischijven in de ruggenwervels gesloten voor het de zesde verjaardag achter de rug heeft.
Dat je dit niet aan de buitenkant als bloederig bewijs ziet verandert daar niets aan. Maar ja, wat weet de medische wetenschap nu? Die heeft er tenslotte alle belang bij onzin te verkopen.
Dat de gemiddelde leeftijd van de KWPN-er inmiddels 7 (volgens sommigen al nog geen 7) is, is toeval.

Lijkt míj ook een erg slecht economisch laatje voor een ruiter. Laat je paard langer paard, investeer meer in opleiding en je kan van 7 tot 20 rijden. Heb vorig jaar op een werklustige en perfect soepele ruin van 34 gereden. Is pas met 5 mee begonnen en niet voor 7 serieus ingezet. Had 28 jaar werkzaam leven achter de rug.

Welke ruiter heeft er nu echt daadwerkelijk baat bij de vele jonge paarden die met een ondermijnd zelfvertrouwen en veel stress bij ruiter en paard alleen maar binnen een omheining kunnen rondrijden? Is dat leuk? Waarom die haast?
Geef maar geen antwoord.

Een richtlijn van buitenaf over de minimum leeftijden is een goede oplossing voor iedereen behalve de fokkers en handel. Dat economische belang maakt overigens dat het er nooit van zal komen, maar wie steekt het hoofd dan in het zand??

HC

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:32

JIj kan die van jou toch ook lekker tot 7 jaar in de wei laten en lekker los door het lijf met hem rijden in de L2 als hij 34 is, allebei gelukkig toch...

Niet iedereen heeft hetzelfde ideaalbeeld voor ogen. Als iedereen doet wat hij prettig vind voelen en lijken is iedereen gelukkig.

Bij de mensen gaat ook de één jong werken en studeert de ander tot zijn 30e door...

Huertecilla

Berichten: 26893
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:56

Mireille1970 schreef:
JIj kan die van jou toch ook lekker tot 7 jaar in de wei laten en lekker los door het lijf met hem rijden in de L2 als hij 34 is, allebei gelukkig toch...

Niet iedereen heeft hetzelfde ideaalbeeld voor ogen. Als iedereen doet wat hij prettig vind voelen en lijken is iedereen gelukkig.

Bij de mensen gaat ook de één jong werken en studeert de ander tot zijn 30e door...


en dat is goed voor het paard? Is dat paard ook gelukkig dan? dat maakt kinderarbeid GOED?

Wees realistisch. Waarom denk je dat de leerplicht bestaat? Trek die vergelijking inderdaad maar door ja. Prima argument voor een richtlijn mbt de minimum-leeftijd van paarden!
Daarbij is relatief jong, met zeg 18, GAAN werken niet vergelijkbaar met een vierjarig indiaas kind dat mallen voor bakstenen met modder vult of de looiputten voor zadelleer met zeik.
Niet vergelijkbaar met een 3-jarig paard dat een aanmoediging met spoor of zweep krijgt.... Dat arme dier is nog van geen kant volgroeid. Niet lichamelijk, niet geestelijk.
Nee, NIET iedereen gelukkig
HOOG tijd voor een leerplichtwet voor paarden.....

HC

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:00

Zo zwart wit is het niet. Immers, een paard van 3 dat in de rust wordt opgeleid en aanleg toont waardoor je ze niet hoeft te vragen maar je kan inwerken op het aanbod is in mijn ogen nog steeds beter af dan een 8 jarige sterke volgroeide met ruk en plukwerk.

Wederom iets dus dat je per geval moet bekijken.

En als je goed blijft praten en communiceren met je paard en oplet dat die gelukkig is dan ben jij het ook. Dat is niet wettelijk vast te stellen.

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:10

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
HC, je vergeet de HC-controle-commissie. Die checkt of iedereen wel volgens jou principes rijdt en als dat niet het geval is het recht heeft de mensen het paard af te pakken



Tja, ik nie begrijp nie wat IEMAND er tegen kan hebben dat een set belangeloze experts je een set richtlijnen voor wat goed voor jouw paard is opstelt.
Tenminste, niet als je jouw lol niet boven het welzijn van jouw paard stelt.
Snap ook helemaal niet wat het probleem is aangezien het voor iedereen hetzelfde is dan en er dus ook geen competitievervalsing is.
Niemand, buiten de ondernemers, die er nadeel van ondervindt en de paarden gaan er op vooruit.
Wat dat met mij te maken heeft zie ik evenmin. Alhoewel, is weer wijzen naar de boodschapper natuurlijk...

Onafhankelijke, algemeen geldende, richtlijnen mbt paardenwelzijn, hoe kan ik zo dom zijn.
Dat weet de modale ruiter met praktijkervaring in het zadel toch veel beter!?

HC


HC, het probleem is dat jij voorstellen baseert op jouw denkwereld en jouw ideeën, die jij de rest van de wereld door de strot wil duwen.

Huertecilla

Berichten: 26893
Geregistreerd: 19-02-03

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:29

Karl66 schreef:
HC, het probleem is dat jij voorstellen baseert op jouw denkwereld en jouw ideeën, die jij de rest van de wereld door de strot wil duwen.


Vreemde perceptie Karl. Ik stel voor een set kundige mensen die ECHT weten waar het over gaat ZONDER BELANGENVERSTRENGELING richtlijnen vast te laten stellen...

Wat heeft dat met mij te maken? Dat ik het schrijf? Onwetendheid is een reden, geen excuus Karl
Wees blij met informatie en leer ervan voor een eventueel volgend paard, voor wanneer jouw rijdende trein langs een station komt. Schiet dan niet op de perronchef die het bord van de bestemmingen bijhoudt.

Wat er hier in dit topic staat beschreven en als vrij normaal blijkt is een feit en dat van die groeischijven ook. Beiden komen niet uit mijn pen en het verschil is evident, net als het onvermogen tot zelfregulering.
Kijk in de spiegel graag en niet naar mij

HC

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:33

De groeischijven van een paard varieren, de één zijn ze vroeg dicht de ander later. Dit kun je laten checken bij het keuren van je paard voor je die gaat inrijden (ik laat mijn paard altijd checken en binnenstebuiten keren bij een sportarts voor ik erop ga zitten. Heb er nu één die nog minimaal een jaar nodig heeft en dus staat die op het land lekker nog een jaartje, maar dat is niet evident hoor).