jong paard inrijden, welke methode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

jong paard inrijden, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:47

Wat is jullie mening bij het inrijden van een jong paard:
(zodra hij eenmaal een beetje gewend is aan het gewicht vd ruiter)

Dan begin je met:

1. leren laag en rond te lopen;

2. leren zsm bovenin te lopen met een gedragen hoofd;

3. eerste tijd voorlopig lekker laten lopen met het neusje eruit.

Kies je voor de laatste optie, kan je dan ook aangeven per wanneer je ermee begint hem op te pakken, en hoe begin je dan, met methode 1 of 2??

Ben benieuwd
Gr Sjefan

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:10

Laag en rond, maar wel met de neus op de loodlijn, dus niet met zijn hoofd op zijn knieen.. Op deze manier moet het paard zijn spieren gaan rekken in hals en rug wat goed is voor het ruggebruik en balans. Het op eigen benen lopen zeg maar. Voorwaarde is wel dat het paard eerst voorwaarts gereden wordt!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:25

Ik ben zelf eerst bezig met het paard aan de hulpen krijgen en dan zal het me dus worst zijn waar dat dat hoofd blijft. Ik blijf er wel op letten dat ik beloon en meer ontspan als het paard naar beneden loopt (met de neus eruit) en ook het lopen richting halsstrekken moedig ik zeker aan als het paard het aanbiedt (wat elk jong paard tot dusver nog braaf heeft gedaan). Maar een vlot tactmatig tempo en de reactie op de hulpen blijft prioriteit en heeft hij dus een dagje spierpijn of geen zin en blijft die kop de hele rit hoog, no problem. Binnen 2 weken heb ik eigenlijk altijd nog gehad dat het paard zelf wist dat het de bedoeling was dat hij laag bleef, kon stappen, draven en een voorzichtig middendrafje kon en een nog niet afgewerkte galop kon op de hulpen. Dat wil niet zeggen dat hij er niet eens tegenin komt ofzo, maar dat het kwartje is gevallen en dat hij het grootste gedeelte redelijk nageeflijk liep.

Wanneer het paard wat sterker is geworden en het werk wordt gewoon, blijf ik hem laag rijden, maar ga ik onderscheid maken tussen de paarden die iets hoger gereden moeten worden en de paarden die echt veel halsstrekken nodig hebben, al naar gelang hun bouw en hetgeen ik voel gebeuren onder het rijden.

Het echte oprichten komt bij mij pas aan bod als ik het paard thuis op ongeveer L2-niveau heb. Helaas zijn ze dan altijd al verkocht

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:53

Dat ligt aan het paard (bouw en bewegingen). Een heel traag paard zou ik nooit veel laag en diep rijden.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:26

In balans! En of hij dan wat lager, of wat hoger loopt, dat maakt dan niet zoveel uit. Zolang het paard met lekker op eigen benen, over de rug, lekker aan het been en in de hand, en voorwaarts loopt. Maar wel nageeflijk en met een stille aanleuning.
Pas als het paard hier sterker in is geworden, ga ik pas met hoofd/halshouding variëren. Wel probeer ik bij een jong paard te stimuleren om voorwaarts neerwaarts te gaan, om de hand te volgen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:30

Ik kies ook voor 3. Als hij er aan toe is om wat lager en ronder te lopen geeft hij dit zelf wel aan (dan wordt hij nageeflijk en zoekt je hand op)

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:31

Ik gebruik ook de derde methode. Ik ben pas een week bezig, hij reageert al super op mijn stem, dus nu ben ik bezig om hem de beenhulpen te leren. Met de teugels hou ik een beetje contact met zijn mond, en af en toe komt hij vanzelf een beetje naar beneden en dan is het goed. Gisteren was hij voor het eerst een beetje bijdehand en liep hij een beetje te trekken, maar ik probeer me toch meer op de beenhulpen en stemhulpen te richten dan op de voorkant.

Als hij op een gegeven moment goed voor het been is en goed zijn balans heeft gevonden dan zal hij als het goed is vanzelf wat meer mijn hand opzoeken, ik kan dus niet zeggen wanneer dat is. Ik merk wel dat wanneer ik op zijn zit let, hij gelijk beter ontspant.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:23

De eerste 2 weken dat ze zadelmak zijn mogen ze lopen met het hoofd waar ze willen, zolang ze maar lopen!
Eerst moet de motor aan de gang, dan komt de rest van zelf.

Als ze netjes over de hoefslag lopen, aan de hulpen zijn en het stuur goed bevestigd is ga ik ze wat meer naar beneden vragen. Sommige snappen heel snel de bedoeling en andere hebben wat meer tijd nodig. Ik probeer dan altijd wel of ze de hand willen volgen naar beneden.

Na een paar weken pak ik ze aan het eind ook even op. Gewoon aan de teugel en nagevelijk zoals het in een B proefje hoort en niet meer laag.

Ik denk dat het héél belangrijk is om laag te rijden. Anders zitten ze straks vast geroest in één houding.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:28

Ben het met de rest ens...Eerst de moter en het hoofd komt later wel. Longeren deed ik wel met hulpteugel, dus wisten ze eigelijk al zeer snel wat de bedoeling was. Met longeren ook goed ho en draf etc aanleren op je stem, dat maakt het inrijden lekker makkelijk

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:45

Maar wat dan als het paard je hand niet opzoekt? Ik vind het ook raar om opeens iets te gaan vragen wat je eerst niet van het paard verlangde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:01

Ik kan hier geen universeel op mezelf toe te passen antwoord op geven. Ligt heel erg aan het paard dat je inrijdt. Wat het qua bouw en natuurlijke beweging aankan en aanbiedt, hoe werklustig het is, en wat het geestelijk aankan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:03

Ik sluit me aan bij Sonja

Verder blijf ik continue waken dat de ontspanning er moet blijven zijn.
En dat hij aan het been blijft.
De rest komt dan allemaal wel.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:08

Als ik met een paard begin zorg ik er eerst voor dat ze voor het been gaan lopen en vooral ook op eigen benen gaan lopen en dan hoeven ze van mij echt niet omlaag te gaan lopen. Zodra dat allemaal een beetje voor elkaar is (en dat verschilt van paard tot paard) daarna begin ik ze pas wat omlaag te rijden. Op een gegeven moment bieden ze dat dan ook vanzelf aan. En dan begin ik altijd voorwaarts neerwaarts zodat ze zich goed leren ontspannen. Daarna ga ik ze pas wat meer opgericht rijden, maar dan ben ik zeker zo'n 1,5-2 maanden verder. Maar ook dan begin en eindig ik een training met voorwaarts neerwaarts.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:12

dondeyne schreef:
Maar wat dan als het paard je hand niet opzoekt? Ik vind het ook raar om opeens iets te gaan vragen wat je eerst niet van het paard verlangde.


Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een jong paard eigenlijk. Ze hebben het altijd nog aangeboden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:13

Ze gaan allemaal je hand op zoeken.
Als je ze maar aan het been houd en de ontspanning blijft houden.
Handen zelf stil en vroeg of laat komen ze allemaal naar je hand toe

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:21

Lekker naar buiten met een ouder paard mee. Lange stukken rechtuit, op eigen benen leren lopen en gas en rem erop. Rondjes hobbelen in de bak komt later wel. Ik heb er geen haast mee.
Als het geen levensgevaarlijk paard is buiten natuurlijk... Ik ga het met die van mij in ieder geval wel zo proberen. Zodra ze gewend is aan het zadel en ik fatsoenlijk een rondje kan stappen en draven, de beenhulpen een beetje snapt, goed op de stem reageert en verder geen hele rare dingen doet...

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:34

Dit blijf ik even volgen. Volgend jaar (waarschijnlijk) mijn paard inrijden. Bruikbare info dus!

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:37

Die van mij ook volgend jaar pas hoor... Afhankelijk van hoe ze groeit deze zomer, ze is vrij groot. Denk dat ze nog een jaartje langer krijgt om door te groeien, dus van de winter vast wennen aan zadel en hoofdstel, begin april langzaamaan er zelf op en dan in mei weer een half jaar het land op om er eens rustig over na te denken en dan zien we volgende winter wel weer verder!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:12

ik ga ook deze zomer beginnen... dus zeer leerzaam...Waar ik op ga rijden heeft al voor de kar gelopen dus dat scheelt een beetje! Voor de kar is ze een beetje duf (heel schattig) maar ben benieuwd hoe ze het onder het zadel vindt....

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: jong paard inrijden, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:13

Ik had vorige zomer mijn eerste ervaring met het inrijden van een pony. En dat is me super bevallen dus ik zou het absoluut opnieuw op deze manier doen. Ik heb haar eerst op haar eigen benen leren lopen, waar haar hoofdje ook uithing Haar evenwicht vond ik toen veel belangrijker. Wanneer ze op haar eigen benen liep, heb ik haar naar de ontspanning toegewerkt. Lekker los in de rug en de hals mooi laag en rond. Niet te diep zodat ze niet op de voorhand duikelt. Nu zijn we een jaartje verder en rijdt haar nog steeds naar de ontspanning zonder haar echt onderin te vragen. Ze komt bij momenten van haarzelf wel mooi onderin zonder op de teugel te hangen. Neem er je tijd voor zou ik zeggen. Je ziet vaak genoeg foto's passeren van paarden die 2 weken onder het zadel lopen en al hoger ingesteld worden. En dit is geen aanval want ik weet dat een aantal van die paardjes zo van nature lopen.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:00

Eerste weken het paard leren wat precies de gas is en wat ik verwacht van een rem. Zodra dat geaccepteerd is ga ik een paard de hand laten volgen zodat hij laag en rond door de bak loopt. Een constante aanleuning is het gene waar je dan naar streeft maar wat je zeer zeker niet gelijk moet eisen van een jong paard!

Elisa2

Berichten: 37865
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:48

3.Laag en rond kan alleen maar met een paard die achter al sterker is,dus verder afgericht.Anders loopt ie compleet op de voorhand.Dus in principe lekker voorwaarts neerwaarts,en de mate waarin hangt van het paard af.Oppakken is heel simpel,meer been geven,ietskes tegenhouden voor en ze lopen wat hoger.Fijn om dat af te wisselen voor een paard die al weer wat verder is.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:19

dondeyne schreef:
Ik vind het ook raar om opeens iets te gaan vragen wat je eerst niet van het paard verlangde.

Dat is toch juist het hele idee van opleiden?
Je vraagt toch (op alle niveau's van de opleiding) steeds, bij het aanleren van iets nieuws, dingen van je paard die je eerst niet van hem verlangde?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:03

Ik geloof niet dat je standaard kunt zeggen dat ieder paard in het begin laag en rond gereden moet worden. Heb je een paard dat van nature al heel graag daar loopt en bovendien op de voorhand valt door zijn bouw dan kun je hem het beste niet laag en rond rijden maar wat hoger instellen omdat je er anders behoorlijk moeite mee kunt krijgen hem daar op een later tijdstip weg te rijden. Altijd wel op de ontspanning letten uiteraard.

condor1994

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-01-06

Re: jong paard inrijden, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:33

Aanpak kan natuurlijk per paard verschillen; het ene paard is geestelijk en lichamelijk eerder ergens aan toe dan het andere paard.

Zelf heb ik eerst gelongeerd met veeeel stemhulp en zonder hulpteugel. Toen hij in alle 3 de gangen redelijk zijn balans had gevonden ben ik er opgegaan. Teugels aan de neusriem zodat ik hem niet gelijk in zijn mond zou hinderen....
Stemhulpen kende hij al dus dat kon ik combineren met andere hulpen voor het betere begrip..

Voordat ik ook maar dacht aan het hoofdje op de goede plek heb ik hem eerst alle ruimte gegeven om zijn balans te hervinden met mij op zijn rug.....

Hierna heb ik veel rechte stukken gereden en goed aan de hulp laten komen....het koppie zakte er vanzelf in...(maar misschien heb ik een voorbeeldig paard, )

Maar vooral.....veel geduld hebben!!