Goed gebruik van de slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Goed gebruik van de slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:41

Ik vroeg me iets af:
Heel vaak hoor ik mensen zeggen "Ik heb niks tegen de slof, mits hij goed gebruikt wordt".
Maar hoe gebruik je een slof goed? Op wat voor manier kan je hem positief in de training gebruiken?
Het is trouwens niet de bedoeling van dit topic om te gaan discussiëren over hoe slecht de slof wel niet is.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:02

Sorry, ik weet het niet, maar wil het wel weten Dus ik volg het even

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:50

Dat je paard aan het been is.
Dat hij de achterhand goed gebruikt.
Als het paard zijn hoofd op de "aan de tegel"hoogte heeft en een stukje daarboven, mag de slof nog niet inwerken, dus hangt hij los.
Pas als het paard boven die hoogte komt, mag de slof wat gaan doen.

Helaas zie je bijna altijd een paard dat niet aan het been is en de slof al werkend als het paard "aan de teugel loopt"of als hij daar een mm boven durft te komen.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:28

Maar als je paard met zn hoofd naar beneden loopt is de rest al een heel stuk makkelijker. Dus waarom zou je het jezelf moeilijk gaan maken door zonder slof te gaan hangen & trekken terwijl je gewoon met 'n aangenomen slof kunt aan rijden en je paard nog gewoon aan de teugel rijdt. Dan is het idee van de slofteugel lang heel erg mooi maar je hebt hem uiteindelijk wel om te gebruiken.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:31

Vudress schreef:
Maar als je paard met zn hoofd naar beneden loopt is de rest al een heel stuk makkelijker. Dus waarom zou je het jezelf moeilijk gaan maken door zonder slof te gaan hangen & trekken terwijl je gewoon met 'n aangenomen slof kunt aan rijden en je paard nog gewoon aan de teugel rijdt. Dan is het idee van de slofteugel lang heel erg mooi maar je hebt hem uiteindelijk wel om te gebruiken.

Dat is geen nageeflijkheid.. nageeflijkheid is iets heel anders dan hangen en trekken of dmv een slof naar beneden trekken

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:32

Waarom zou een paard niet kunnen nageven als je slofteugel eraan is?

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:35

ook ik gebruik een slof maar dan ook op de 'goede' manier. Mijn paard is een echt mannenpaard. Sterk op alle vlakken en als er geen hulpteugel aan hangt een echte sterren kijker. Al een jaar aan het vechten geweest om er een beetje nagevelijk in te krijgen maar nu na een maand rijden met slof komt het er pas in. Dit komt omdat we er achter zijn gekomen zodra we de slof er al aan hangen mijn paard weet dat hij nagevelijk moet lopen. Ik gebruik hem absoluut niet hij hangt slap. Af en toe zo slap dat ik er om moet denken dat ik ze niet verder laat vieren omdat hij er dan in gaat staan. Maar om een of andere reden gaat er dan een knopje om. Dus dan vindt ik het geen kwaad om hem te gebruiken

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:51

Ik heb hem er af en toe aan hangen, maar dan inderdaad gewoon los. Een van mijn paarden kan soms ook erg sterk worden (hij is 1.84m) en dan is het handig als ik hem om heb hangen. Maar gelukkig heb ik hem niet vaak nodig. Als ik hem gebruik laat ik hem in zover los hangen dat hij er niet in kan gaan hangen. Zodra ik hem te strak hou gaat hij er namelijk gelijk in hangen. En je wilt echt niet zoveel gewicht in je handen krijgen!!! Hij merkt het dan ook pas als hij sterk wordt of inderdaad zijn hoofd omhoog gooit.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:52

Vudress schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen nageven als je slofteugel eraan is?

dat zeg ik niet, maar lees je eigen tekst eens door. Nageeflijkheid bereik je door in te werken met je zit en been, en daar heb je je hand amper voor nodig. Hangen en trekken is dus echt nooit nodig, en anders is het geen nageeflijkheid, maar een krul.
Natuurlijk kan je paard wel nageven als de slofteugel er aan is, maar een paard gaat niet nageven DOOR een slofteugel.. daar zijn andere factoren voor nodig..

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:54

Tulandro schreef:
Vudress schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen nageven als je slofteugel eraan is?

dat zeg ik niet, maar lees je eigen tekst eens door. Nageeflijkheid bereik je door in te werken met je zit en been, en daar heb je je hand amper voor nodig. Hangen en trekken is dus echt nooit nodig, en anders is het geen nageeflijkheid, maar een krul.
Natuurlijk kan je paard wel nageven als de slofteugel er aan is, maar een paard gaat niet nageven DOOR een slofteugel.. daar zijn andere factoren voor nodig..

I agree

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:31

Ik gebruik hem alleen als ik buiten ga rijden.
Dan zorg ik voor dat als ik me teugels normaal op maat heb. de slof los hangt.
Als zij haar hoofd dus gewoon normale positie zou hebben *( als ze op stal staan what ever*
daarna of hoger werkt hij pas in.
Verder rij ik er zo wat nooit mee in de bak. van de week voor het eerst gedaan. ik pak de slof onder mijn pink langs. dan weet ik van me zelf dat ik hem minder gebruik.
Ik vnd het voor SOMS heel fijn. Maar niet te vaak. want een paard went er vaak aan.. en je gaat ongemerkt TE veel op je slof rijden.
maar voor buiten rijden.. ik ga niet zonder

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:19

Tulandro schreef:
Vudress schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen nageven als je slofteugel eraan is?

dat zeg ik niet, maar lees je eigen tekst eens door. Nageeflijkheid bereik je door in te werken met je zit en been, en daar heb je je hand amper voor nodig. Hangen en trekken is dus echt nooit nodig, en anders is het geen nageeflijkheid, maar een krul.
Natuurlijk kan je paard wel nageven als de slofteugel er aan is, maar een paard gaat niet nageven DOOR een slofteugel.. daar zijn andere factoren voor nodig..


Jij probeert in mijn eerste reactie op mij mij toch echt duidelijk te maken dat datgeen nagevelijkheid is. En ik vind het theorieverhaal heel erg mooi maar je hand heb je wel degelijk nodig om je paard na te laten geven. HIj moet toch ergens op nageven? En volgens mij is een slofteugel bedoelt om een houding te bewerkstelligen waarin 'n paard makkelijk nageeft.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:19

ja zeker, maar als je het op de goede manier doet heb je AMPER je hand nodig, zoals ik hierboven al zei. Het is een combi van alles, en jij doet net alsof je het alleen met hangen en trekken OF met de slofteugel kunt bereiken. Zie je 1e reactie.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:56

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik zie niet in waarom je slofteugel los moet hangen, als hij eraan is kan ''n paard ook goed lopen en dan hoef je minder te werken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:02

Vudress, zoals jij weet heb je toch erg weinig hand nodig om een paard fijn nageeflijk te krijgen.
Waarom zou een slof er dan flink bij moeten zijn?

Juist dan leer je hem dat veel druk pas betekend, kop naar beneden.
Je zult het toch van achter uit met ontspanning moeten doen, op zo min mogelijk van voor.

En dan ervaar je een heerlijk paard

Dat je hem begrenst als hij hoog komt, oke, niet mijn manier, maar dat kan ik nog wel snappen

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:12

Vudress schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen nageven als je slofteugel eraan is?


Omdat een paard gaat nageven als jij begrenst als hij er tegenin komt en ontspant als hij nageeft.
Wanneer je de slof eraan hebt, blijf je begrenzen, dus of het paard nu tegen of aan het bit loopt, de druk blijft. En dan denkt een paard al snel: a) Bekijk het maar, ik ga er tegenin (hangen of tegen de hand lopen) of b) Ik kruip er lekker achter zodat ik aan die druk kan ontsnappen. En dan krijg je dus een stug paard met een vastgereden rug na een tijdje.

Dus niks tegen de slof op zich, maar je moet al behoorlijk wat ruitergevoel hebben om EN tijdig je trensteugel te kunnen ontspannen EN tijdig je slofteugel te ontspannen. 99% van de ruiters heeft nog moeite met de timing van het aanspannen en ontspannen van alleen de trensteugel, dus waarom het nog moeilijker maken met die extra teugel erbij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:15

Vudress schreef:
Jij probeert in mijn eerste reactie op mij mij toch echt duidelijk te maken dat datgeen nagevelijkheid is. En ik vind het theorieverhaal heel erg mooi maar je hand heb je wel degelijk nodig om je paard na te laten geven. HIj moet toch ergens op nageven? En volgens mij is een slofteugel bedoelt om een houding te bewerkstelligen waarin 'n paard makkelijk nageeft.


Klopt, je moet naar een neutrale hand toerijden, dus in die zin heb je inderdaad je hand nodig. Maar nageeflijkheid komt toch voor 't grootste deel vanuit je been.

Ik zie daarom ook niet in waarom een slofteugel je direct zal helpen om een paard nageeflijk te rijden, om de reden die RK al aangeeft. Bovendien kan je wel met een hulpteugel je paard in een bepaalde houding forceren, maar de kans dat je paard daar echt op nageeft lijkt me wel erg minimaal

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Goed gebruik van de slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:18

Ik ben van mening als je hem goed gebruikt, je hem voor het grootste gedeelte van de tijd hebt loshangen, en als het nodig is dat je hem gebruikt. Ook niet het hoofd naar beneden 'trekken' met een slof, en de achterhand er niet actief bijhouden. Het paard moet wel lekker aan het been zijn!

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:11

Als jij goed rijdt heb je controle over de houding, die controle wil je houden en door zo weinig mogelijk te doen kun je dan een aangenomen slofteugel hebben en zo kun je licht in je handen zijn en blijven. Die slofteugel hangt 1 milimeter losser dan je trensteugel en zo blijf je op je trensteugel rijden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:28

Een paard dat te sterk is, altijd trekt, moet je niets geven om aan te trekken, niet een hulpmiddel gebruiken waar je nog harder mee kunt trekken. Als het alleen is om te voorkomen dat ie te hoog komt, waarom dan een slof en niet een thiedeman of martingaal?

1 millimeter losser is gewoon net zo strak. 10 cm losser is wel 't minimum.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:33

Ik heb een 16jarig paard nageeflijk leren rijden met BEHULP van een slof. Dat paard liep al 12 jaar uit elkaar te sloffen. Ik reed haar gewoon bij elkaar met mijn been maar mocht ze uit verzet haar hoofd flink omhoog gooien of echt gaan trekken en drammen dan werkte hij even in. Verder hing hij heel de tijd los. Ik heb hem maar 4 dagen hoeven te gebruiken toen had ze de bedoeling al door

Citaat:
1 millimeter losser is gewoon net zo strak. 10 cm losser is wel 't minimum.

En dan hangt hij meestal inderdaad nog losser dan 10 cm, tenminste toen ik hem gebruikte en daar hammerde mijn lesgever ook op.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:21

Vudress schreef:
Als jij goed rijdt heb je controle over de houding, die controle wil je houden en door zo weinig mogelijk te doen kun je dan een aangenomen slofteugel hebben en zo kun je licht in je handen zijn en blijven. Die slofteugel hangt 1 milimeter losser dan je trensteugel en zo blijf je op je trensteugel rijden.


1 mm is idd wel erg weinig, maar het is figuurlijk bedoeld neem ik aan en niet meetkundig
Maar dan heb je dus het systeem dat de slofteugel los moet komen zodra het paard ook maar ietsje nageeft, dat is toch precies wat er al gezegd wordt? Dan heb je je trensteugel als eerste maatregel zodra het paard er wat tegenin komt, daaropvolgend komt de slofteugel.

Maar dan nog blijft voor mij staan dat 99% van de ruiters nog niet genoeg gevoel heeft voor de verbinding met de trensteugel en dat het er met de slofteugel bij alleen maar moeilijker mee wordt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:28

Bijpaarden die angstvallig hun hoofd hoog houden is een slof erg handig om de richting van de hals te veranderen. Je geeft lange teugel en neemt daarbij de slof een klein beetje aan en voelt of het paard het hoofd willaten zakken. Zodra de hals eens tukje zakt laat je de slof direct weer los en doe je je hand naar voren en schuif je de neus uit naar voren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:28

Mijn persoonlijke mening: een slof is alleen nuttig in de vorm van een dubbele longe, om een (jong) paard zonder de extra ballast van het ruitergewicht te leren nageeflijk over zijn rug te lopen. Het gewicht van de lijnen geeft daarbij meestal al genoeg druk om het paard te laten nageven. Je kunt tijdens het longeren voortdurend observeren hoe het paard zijn lichaam gebruikt en hierop inspelen, ook een groot voordeel.
Ik gebruik ook wel een slof als ik mijn paard meeneem naast de fiets; hij wordt dan aangekleed met een longeersingel, hoofdstel, licht ingestelde slof, en een trainingshalster onder het hoofdstel waar ik het begeleidingstouw aan vastmaak. Mijn paard kan dan lekker vrij bewegen, maar gebruikt door de licht ingestelde slof zijn bovenlijn beter dan zonder slof. Prima training.
Rijden met slof vind ik een crime, ik heb het idee dat je met een slof alleen goed kunt rijden als je over een absoluut perfect handgevoel en een perfecte timing beschikt. De slof als psychologisch steuntje voor ruiter en paard ('hij hangt los, maar mijn paard weet dat ie eraan hangt'), tja, het lijkt me dat je jezelf dan voor de gek houdt.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:07

Naar mijn idee gebruik je de slof om een paard beter te ondersteunen met je handen om de juiste positie op te zoeken om nageeflijk te worden. Maar aan de andere kant vind ik eigenlijk dat de handen van de ruiter dat zelf al zouden moeten kunnen.

Maar wanneer je een slof goed gebruikt, als je rijtechnisch goed bezig bent als ruiter. Je handen onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken, volledig ontspannen bent en de juiste timing omtrent maken van ophoudingen etc. En veelal is de juiste timing de oorzaak waarom iets niet werkt, bv een paard dat nageeflijk wordt maar op het verkeerde moment door de hand van de ruiter wordt gecorrigeerd en daardoor juist het hoofd hoog gaat houden..

En over de vraag wanneer een slof nu correct wordt gebruikt? Moeilijk te definieren, eigenlijk niet. Maar zodra ik een combinatie ermee zie waarbij ik kan zien dat de ruiter exact weet en voelt op welke moment deze hulpteugel inwerkt en kan beoordelen of deze inwerking op dat moment terecht is dan zie ik er geen kwaad in. Maar dat gebeurt niet al te vaak, omdat naar mijn gevoel veelal mensen nog uit ´gemak´ ernaar grijpen.
Zeg nu zelf, hoe makkelijk is het om je eigen kwaliteiten als ruiter te compenseren door een hulpteugel in te schakelen