Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22455
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:16

Ja, daar zeg je het zelf: het is revalidatie training. Maar wel gestoeld op klassiek dressuur. Het is klassiek dressuur zoals je dat toepast op dat soort paarden. En ik zie klassiek niet als barok, maar eerder als "tijdloos". Tegenwoordig gooit men paarden met rugproblemen liever in de touwtjes of LDR. Dat zou je dan "modern" kunnen noemen.
Ik neem heus aan dat er mensen zijn die niet tevreden over hem zijn. Maar meestal is het maar wat je verwacht. En wonderen verrichten kan hij niet, het is maar een mens
Ik denk dat elke trainer paarden tegen komt waar hij niet zoveel mee kan bereiken als met andere, zelfs als ze gezond zijn, laat staan als ze in de kreukels liggen.
ik denk ook niet dat het zijn bedoeling is een rechtgericht paard af te leveren. Dat is een veel langer proces en zul je toch echt zelf moeten doen. Hij leert je eerst hoe je ze uit de kreukels moet halen, neem ik aan.

Je kunt ook wel over en bepaald type dokter discussieren. Die zal ook heus wel wat patienten niet hebben kunnen redden en ander zweren erbij. Is zijn "methode" dan goed of slecht?

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:23

Ik ben het met jullie eens dat het een soort revalidatie training is... Vaak is zijn hulp ook te kort aanwezig om een echte blijven de verandering teweeg te kunnen brengen. Daar zal het ook wel eens mis gaan. IMO is er niet zo heel veel instructie die echt kaas heeft gegeten van dit soort problematiek.

AdB helpt je op weg (revalidatie) maar daarna moet je echt wat veranderen in je eigen werkwijze. (lees rijstijl)

Ik heb een paard gekocht met Kissing Spines. Door mijn instructrice, paarden die ik eerder gereden heb, andere ervaringen en ook de dingen die AtB bereikt heeft, hebben mij er toen besluiten dit paard te kopen en weer goed te gaan rijden.

De ruin die ik heb gekocht was ernstig verreden en steigerde en staakte in het werk. Door een echo was KS geconstateerd. Ik rijd hem nu sinds begin April en het gaat super. Maar rechtrichten is niet het enige wat telt voor zo´n paard. Hij heeft nooit zijn achterhand goed onder gebracht, die stond als het ware te ver naar achteren. Combineer dat met hoog opgericht rijden en je hebt een rugprobleem. Raar hoe zo´n paard in de Z kan lopen, maar goed, dat terzijde...

Door hem opnieuw te leren lopen kan hij weer goed worden. Hij moet nieuwe aanleuning leren, opnieuw balans leren zoeken, zijn achterhand leren gebruiken en rug en kontspieren kweken. En dan komt het gerust wel weer goed.

Maar ik ben het echt eens met Lusitana. Vaak als een paard kreupel loopt, maken ze een foto. Daar is wat op te zien, en hup diagnose klaar! Maar daaarmee is niet altijd de goed oorzaak gevonden! Met dat soort paarden laat AdB zien dat het geen einde verhaal is. Maar er zijn altijd paarden die echt wat mankeren, en ja, die krijgt niemand meer goed!

Maar AdB doet goed werk, ondanks dat ik zijn methoden niet volledig opvolg, ik heb mijn eigen instructie. Maar hij doet goed werk dat is zeker.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:30

Esperanza schreef:
Door hem opnieuw te leren lopen kan hij weer goed worden. Hij moet nieuwe aanleuning leren, opnieuw balans leren zoeken, zijn achterhand leren gebruiken en rug en kontspieren kweken. En dan komt het gerust wel weer goed.

Maar ik ben het echt eens met Lusitana. Vaak als een paard kreupel loopt, maken ze een foto. Daar is wat op te zien, en hup diagnose klaar! Maar daaarmee is niet altijd de goed oorzaak gevonden! Met dat soort paarden laat AdB zien dat het geen einde verhaal is. Maar er zijn altijd paarden die echt wat mankeren, en ja, die krijgt niemand meer goed!

Maar AdB doet goed werk, ondanks dat ik zijn methoden niet volledig opvolg, ik heb mijn eigen instructie. Maar hij doet goed werk dat is zeker.



Hier ben ik het helemaal mee eens.

Je leert iid het paard opnieuw lopen, in een nieuwe houding met ander lichaamsgebruik. Denk dat dat het belangrijkste is voor de revalidatie van een kreupel paard. Het is namelijk niet eens zozeer het rechtrichten wat een paard weer rad doet gaan.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:38

Lusitana schreef:
Hij leert je eerst hoe je ze uit de kreukels moet halen, neem ik aan.


Ja dat denk ik dus ook, is bij mij ook gebeurd . Je gaat dan ook nadenken over de manier waarop je rijd en bij mij werd het uiteindelijk allemaal duidelijk achteraf. Lavita bijv. heeft zoveel tekens gegeven tijdens het rijden, maar nee hoor ik moest en zou haar met der kin op der borst krijgen en daarna na het " losrijden" oprichten. Terwijl ze haa rug helemaal wegdrukte en van het een kwam het ander.

Ik ben er nog lang niet maar het gaat in iedergeval steeds beter (zie mijn topic in me onderschrift, op die foto's zou je toch niet zeggen dat ze ernstige artrose, hko, spat,enz. heeft? Aoo volgens mij ga ik me nu voor de leeuwen gooien )

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:05

verder niemand meer?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:34

ik ben wel positief over de A de B manier. wel rijd ik mijn paard klassiek en neem dan stukjes mee van het systeem A de B. je leert idd je paard opnieuw lopen, balans vinden, aanleuning, etc. mijn paard is er recht mee geworden en merk vanaf dat hij recht is dat alles veel makkelijker gaat en elke dag is er vooruitgang. paard voeld zich erg prettig en laat dat overduidelijk merken.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:58

Zijn werk is goed aan te merken en brengt goed werk bij paarden die echt slecht er aan toe kunnen zijn door middel van HKO/artrose/KS noem maar op.

Ik volg ook niet geheel zijn methode op, wel de basis gebeuren en weet goed wat ik voor me heb staan aan paard of onder me heb lopen. En je merkt inderdaad verschil aan paard. Logisch want ze worden verminderd van pijn (als je echte probleempaarden hebt) en worden dan weer vrolijker (logisch zou mens ook zijn als je de rollen om ging draaien)

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:23

helemaal mee eems Bets!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:21

Laatse nieuws:

Het eerste deel van het artikel gaat over biomechanica bij paarden: "Een paard is nooit symmetrisch. Hierdoor worden links en rechts niet gelijk belast en kunnen blessures ontstaan. Bedenkers van verschillende rijstijlen beweren dat probleem op te lossen. Een nieuw paardenonderzoekscentrum gaat hun aanpak objectief meten."
Aan het eind van het artikel de schadelijke effecten van krachtvoer op de gezondheid van het paard worden beschreven! Ook belang van sociaal contact van paarden komt aan bod.


nr 7/8 2006
www.eos.be

AdB wordt genoemd in dit artikel.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:01

[verwijderd]