Bij het inrijden, achter een ander paard zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Bij het inrijden, achter een ander paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:58

Ik heb mijn paard zelf 2 jaar geleden ingereden, hij is nu 5 en hij is goed aan de hulpen e.d.
In die tijd had ik geen een paard waar ik mijn paardje eventueel zelf achter zou kunnen zetten, zodat hij het idee een beetje krijgt.

Nou wou een vriendin van mij, met haar paardje, die ze een aantal maanden aan het inrijden is, voor het eerste los, en achter mijn paard lopen.

Wat vinden juilie van die manier van inrijden?

En waarom zou je het doen?

Alvast bedankt

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:59

ik vind het een goede manier, ik heb het zelf niet zo gedaan maar het scheelt bij paarden niet al te makkelijk zijn een hoop stress. Je hebt natuurlijk ook de kans dat paarden daardoor heel erg gaan plakken aan andere paarden.

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:01

Jah daar zat ik zelf ook erg over te denken. Mijn paard is nu erg zelfstandig, want hij heeft vrijwel nooit bij andere paarden ingereden toen hij jonger was.
Zal dat ook met buitenrijden zo zijn dat ze niet alleen kunnen staan?

marle_sheila

Berichten: 780
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:13

ik denk dat het een goede manier van inrijden is. Hij zal in het begin misschien iets meer gaan plakken, maar dat is er wel weer uit te krijgen

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:00

Slim idee maar krijg je dan niet het "laat ik achter andere paarden een hupsen en dr aan gaan plakken" probleem?!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:35

Wat is haar doel voor de eerste keer?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Bij het inrijden, achter een ander paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:15

Vorig jaar heb ik dit voor het eerst gedaan. Ik maakte Unideux zadelmak terwijl Meike, de dochter van de mensen waar ik toen reed, Typique zadelmak maakte. Het was echt niet een geval van manegepaardjes die achter elkaar aanhobbelen, maar ik denk wel dat een jong paard meer vertrouwen heeft wanneer een ander paard (vooral een bekend paard) in de buurt is en zelf misschien het goede voorbeeld geeft. Ik denk alleen dat je uit moet kijken voor een paard dat niet alleen durft te lopen in de bak, of zich in ieder geval minder zeker voelt. Ik heb Unideux dan ook vaak genoeg alleen gereden.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:22

het is wel slim maar wil die dan niet alleen nog maar met andere paarden lopen? (als dit al gezegt is niet lezen )

horsefan08
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:34

kvin da ook goede manier van inrijden..

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:01

Rijden jullie 't paard alleen in dan ? Lijkt me toch dat je er goede hulp bij moet hebben, die kent je paard en kan dan dus ook inschatten of dat paard alleen kan of achter een ander aanmoet

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:24

Wat een onzin, tijdens grondwerk leer je je paard lopen. Als je dan tempo vraagt met een klikje, werkt dat klikje ook als je erop zit. De combinatie van been aanleggen en het kwartje van snel genoeg dat been aanleggen = voorwaarts

Heb je geen ander paard voor nodig wat voorop loopt

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Re: Bij het inrijden, achter een ander paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:47

ik vind het ook onzin... zonder paard ervoor lukt het ook zeker wel met een goed basis als begin!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:57

Mijn keuze zou het niet zijn, omdat ik wil dat een paard op MIJ geconcentreerd is als ik er mee werk, niet op een ander paard. Voor het vertrouwen hebik er ook geen ander paard bij nodig. Als het vertrouwen tussen het paard en mij er niet is, is het nog te vroeg om er los op te gaan zitten, dus doe ik dat gewoon nog niet.

Ik heb in dit topic nog geen argument gezien om het wèl te doen, dat mij zou laten overwegen om er een ander paard bij in te zetten.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:59

Romkabouter schreef:
Wat een onzin, tijdens grondwerk leer je je paard lopen. Als je dan tempo vraagt met een klikje, werkt dat klikje ook als je erop zit. De combinatie van been aanleggen en het kwartje van snel genoeg dat been aanleggen = voorwaarts

Heb je geen ander paard voor nodig wat voorop loopt


k denk ook niet dat dat zo bedoeld wordt, maar dat dat andere paard meer dient als houvast voor het jonge paard.....zo vatte ik het tenminste op, en daar ben ik het mee eens.....

haha, een paard alleen inrijden zonder iemand erbij.....dan haal je jezelf een hoop elende op de hals

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:05

Adil18 schreef:
haha, een paard alleen inrijden zonder iemand erbij.....dan haal je jezelf een hoop elende op de hals


Been there, done that. Meerdere keren. Nooit een probleem mee gehad. Iemand erbij heeft wel mijn voorkeur, maar daar was niet altijd de gelegenheid voor.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:09

Sonja schreef:
Adil18 schreef:
haha, een paard alleen inrijden zonder iemand erbij.....dan haal je jezelf een hoop elende op de hals


Been there, done that. Meerdere keren. Nooit een probleem mee gehad. Iemand erbij heeft wel mijn voorkeur, maar daar was niet altijd de gelegenheid voor.


ik zeg ook niet dat een paard dat niet aankan, maar een persoon op de grond ziet altijd en foutje meer dan de persoon op het paard. hij of zij kan je dan wijzen op je fouten, je maakt ze immers liever zo min mogelijk bij het inrijden van een paard, en de persoon kan ingrijpen wanneer het misgaat. dat dat bij jou nog niet gebeurd is, is naar mijn mening vooral te danken aan puur geluk......als je het even voor jezelf nagaat weet je denk ik ook wel dat er van alles had kunnen gebeuren....

maar goed, ik vind het zelf ook nog wel eens leuk om gevaarlijke dingen te doen, dus ik ga jou dit zeker niet verbieden of zo....niet dat dat veel effect zou hebben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:20

Denk ik ook niet Heb overigens denk ik ook iets meer ervaring dan de gemiddelde Bokker die een pony in gaat rijden en de eerste -tig paarden heb ik ook niet alleen gedaan...

Ik zou het eerlijk gezegd ook niemand aanbevelen hoor. Met twee is altijd veiliger, beter en ook leuker.

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:06

Achter een ander paard aanhobbelen vind ik maar niks, maar ik ben het er wel mee eens dat als een ander ( bekend/vertrouwd ) paard in de bak aan het rijden is, je wellicht wat rust en minder spanning opbouwd. Het paard van mijn moeder is in de binnenbak ook rustiger als ik met mijn paard erbij rijd. Maar je paard erachter plakken.. nee

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:12

Lins_Vetra schreef:
Achter een ander paard aanhobbelen vind ik maar niks, maar ik ben het er wel mee eens dat als een ander ( bekend/vertrouwd ) paard in de bak aan het rijden is, je wellicht wat rust en minder spanning opbouwd. Het paard van mijn moeder is in de binnenbak ook rustiger als ik met mijn paard erbij rijd. Maar je paard erachter plakken.. nee

Hier ben ik het mee eens! jij zegt precies wat ik denk

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:25

Dank juilie wel voor de reacties, ik heb mijn paard niet geheel alleen ingereden, altijd iemand erbij die mij wijst op fouten, en een ervaren spring/dressuur ruiter heeft mijzelf geholpen met de basis.

Maar zij wil de basis wél alleen aanleren(stap/draf/galop/halt/sturen e.d.) En ik bedoelde niet dat hij echt een half uur achter het paard aanloopt, maar idd echt meer vertrouwen erin krijgt zeg maar, moeilijk te omschrijven.

Groetjes.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:57

Adil18 schreef:
k denk ook niet dat dat zo bedoeld wordt, maar dat dat andere paard meer dient als houvast voor het jonge paard.....zo vatte ik het tenminste op, en daar ben ik het mee eens.....

Zo vatte ik het ook op, maar ik wil geen ander paard als houvast voor het jonge paar. Die houvast moet ik zijn

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:36

als jouw paardje rustig is waarom niet is te proberen.

desperado34
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:33

ik zal het nooit doen dan gaat die op een gegevenmoment aleeen maar agter een pony rijden en dan krijg je hem er niet meer achter weg ik zal als ik jou was gewoon voor je zelf rijden

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:50

waarom zou je hem achter een andere zetten. zorg dat hij goed erop is voorbereid met hangen enz. ik heb mn paard alleen ingereden. had er 1 ker hulp bij toen flipte hij helemaal toen ik erop hing en paar dagen later was ik alleen en ben er op gaan hangen em zo laten stappen en daarna gewoon been erover tijdje stil laten staan en daarna ben ik ermee weggestapt.
na 2 weken stapte en draafde hij als een volleerd manege paard.

stindies
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-06-06

Re:inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:33

heej ik vind het een goede manier .
ik heb een tijdje trug een paard ingereden en binnen kort krijg ik een nieuwe 3 jarige een springer (is de bedoeling) we hebben hem zelf gefokt maar i9k ga nog kijken hoe ik hem in gereden wil hebben ik doe het samen met mijn ma zij rijd heel goed en kan ook goed met paarden om gaan ik heb geluk met soon ma en mooie paarden

doegdoeg megan