[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spoec
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Thuis :)

[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 12:12

Hallow,

Wat mij de laatste tijd echt opvalt, is dat iedereen zodra het iets minder gaat met zijn paard, maar overstapt op een hulpteugel ..
En dan heb ik het gewoon over wat er in mijn omgeving plaatsvindt en nog niet eens over sommige plaatjes die ik op bokt voorbij zie komen ..
Zodra iemands paard maar een dag iets sterker is of lastiger, wordt er een slof, stiek, thiedeman, weet ik het wat aangehangen, want ow jee mijn paard is zooooo sterk en vervelend ik kan hem anders niet aan ..

Kom op mensen! Elk paard is sterker dan zijn ruiter, logisch!
Mijn idee: Een goede ruiter lost problemen op door slimmer te zijn dan zijn paard (mss in de vorm van les nemen) en niet door er hulpteugels aan te hangen waardoor het paard alleen maar gekwelt wordt en nog niets beter wordt zodra de hulpteugels eraf gaan ..

Kom maar op!

Als het hier overigens niet goed staat, mag het wel verplaatst worden
Laatst bijgewerkt door Spoec op 26-05-06 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:14

ik ben het wel met je eens.
ik denk ook dat als het niet lukt een kwestie van geduld is.
als je dan eenmaal (zonder als die hulpteugels) bereikt hebt wat je wilde, dan is het 't zeker waard om trots te zijn.
ik ben het dus met je eens.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:15

Ligt eraan hoe en waarom je een hulpteugel gebruikt. Als je weet hoe je met een dergelijke teugel om moet gaan is het IMO geen probleem en dient het ook daadwerkelijk een doel.

Als men idd een teugel eraan hangt omdat hij/zij het beesie die dag niet aankan, dan ben je nderdaad niet goed bezig.

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:19

Als je bijvoorbeeld op buitenrit een thiedeman of martingaal gebruikt (welke aleen in gebruik is als dit nodig is) vind ik dat heel redelijk.

Ik ben het met tesss eens

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:22

tesss schreef:
Ligt eraan hoe en waarom je een hulpteugel gebruikt. Als je weet hoe je met een dergelijke teugel om moet gaan is het IMO geen probleem en dient het ook daadwerkelijk een doel.

Als men idd een teugel eraan hangt omdat hij/zij het beesie die dag niet aankan, dan ben je inderdaad niet goed bezig.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Topruiters rijden ook zo vaak met hulpteugels. Kijk maar eens naar de prijsuitreiking van een springwedstrijd

Als dit je rijtechnische manier van oplossen is, ben je fout bezig. Als je het als hulpje gebruikt om iets rijtechnisch op te lossen en het dus maar tijdelijk gebruik op de juiste manier is er niets mis mee.

__horses__
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:24

ik ben het er ook mee eens, alleen mijn zusje is net 12 en die heeft dus een pony die met springen een beetje een hitte petitje is die ragt over die hindernissen, volgens mij doet die pony alles en me zusje dan als je het zwart op wit bekijkt niks, dus daarom doet zy er een martingaal op !

__horses__
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:26

ze kan hem dan echt niet houden, haar 1e springwedstrijdje reed ze zonder martingaal en dat was niet zo'n succes

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:27

Ik rij mijn paard prima zonder hulpteugel, alleen op een buitenrit doe ik er een slof of een thiedeman aan.

Bij mijn zusjes idem... Van het weekend.. is mijn zusje nog met de pony op de loop geweest... lang de weg... terug naar huis. Daar gaat volgende keer echt wel een hulpteugel aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:27

RUI --> RT-D

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:28

Mee eens....

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:42

PriscaZ schreef:
tesss schreef:
Ligt eraan hoe en waarom je een hulpteugel gebruikt. Als je weet hoe je met een dergelijke teugel om moet gaan is het IMO geen probleem en dient het ook daadwerkelijk een doel.

Als men idd een teugel eraan hangt omdat hij/zij het beesie die dag niet aankan, dan ben je inderdaad niet goed bezig.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Topruiters rijden ook zo vaak met hulpteugels. Kijk maar eens naar de prijsuitreiking van een springwedstrijd

Als dit je rijtechnische manier van oplossen is, ben je fout bezig. Als je het als hulpje gebruikt om iets rijtechnisch op te lossen en het dus maar tijdelijk gebruik op de juiste manier is er niets mis mee.


topruiters weten hoe ze met een slof o.i.d. om moeten gaan, bij het grootste deel van de ruiters die hulpteugels gebruiken schort het nog wel eens aan die kennis.

dat het ene paard moeilijker is dan de andere zal ik niet ontkennen, ik heb ook een paar jongens gereden die niet erg gewillig waren. maar het probleem zit in de kop van het paard en niet in de mond, hoewel je dan natuurlijk gevallen kunt noemen van paarden die nodig de tanden bijgeschaafd moeten hebben maar dat even terzijde. een slof eraan hangen vernadert niet per se de mentaliteit van het paard, sterker nog, bij verkeerd gebruik kun je jezelf in zo'n diep dal werken dat een uitkomst niet meer mogelijk lijkt. daarom vind ik dat je eerst maar eens geduld moet oefenen en eventueel samen met een instructeur gaat werken aan een betere communicatie tussen jou en het dier. mocht er echt geen andere oplossing zijn raad ik vooral aan onder begeleiding met een hulpteugel te rijden zodat je er zo goed als zeker van bent dat je de zaken niet erger maakt terwijl je ze denkt op te lossen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:45

Ik longeer sinds kort met bijzet, maar verder heb ik nog nooit met hulpteugels gereden. Ik heb ook altijd het gevoel dat alleen een goede ruiter goed met hulpteugels kan omgaan, dus ik begin er ook maar niet aan

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:48

odetteke schreef:
Ik longeer sinds kort met bijzet, maar verder heb ik nog nooit met hulpteugels gereden. Ik heb ook altijd het gevoel dat alleen een goede ruiter goed met hulpteugels kan omgaan, dus ik begin er ook maar niet aan


longeren met bijzet doe ik ook, vooral omdat ik dan het paard aan het erk kan zetten zonder de eventuele belemmering van het lichaam van de ruiter, ik dus hoe goed je ook rijdt, het is altijd lekker voor zo'n dier dat hij z'n ding kan doen zonder een ruiter boven op z'n rug

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:03

De beste hulpteugels die je kan gebruiken, zijn de hulpteugels die het paard zelf in zijn lijf - in de hals - heeft. Dat zijn de beste hulpteugels.

Als je een paard goed rijdt, heb je geen hulpteugels nodig. De rijkunstige kwaliteiten van de ruiter zijn over het algemeen de veroorzaker van problemen met paarden.

Een goede ruiter, die op een verreden paard rijdt, kan zonder hulpteugels een eind komen, een hulp-teugel kan dan soms net het verschil maken.

__horses__
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:10

whiz ik ken dat, met die pony van mijn zusje kun je geen fatsoenlijke buitenrit maken, hij vindt de ruiterpaden namelijk niet erg leuk tussen de bomen door racen is leuker :S

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:06

op zich vind ik het punt goed, vooral omdat veel hulpteugels verkeerd worden gebruikt.
maar ik denk ook, dat als zo'n hulpteugel WEL goed wordt gebruikt, hij bij een training veel positiefs kan bijdragen.
liever even een paar keer de hulpteugel er goed aan zodat de ruiter iets meer rust heeft en het gevoel weer krijgt hoe het wel moet, dan maanden doormodderen en het alleen maar erger maken.

ik gebruikte vaak een elastiek en ben die langzaam aan steeds minder gaan gebruiken omdat ik het gevoel steeds beter kreeg en mijn paard er steeds beter op reageerde. Op dit moment rij ik al zeer lange tijd compleet zonder elastiek en met slof zul je mij nooit aantreffen.
had ik dat niet gedaan toen, dan denk ik dat ik nu nog aan het aanmodderen was geweest met alle gevolgen van dien.

er is een verschil tussen gebruiken om te leren en gebruiken om indruk op anderen te maken.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 26-05-06 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:07

Als de topictitel zou zijn:
Een goede ruiter weet hoe hij op een goede manier met hulpteugels werkt.

Dan was ik het er mee eens....

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:32

Ik vind van wel.
Als je echt goed kan rijden, kan je dat ook zonder al die hulpteugels. Jíj moet rijden en zorgen dat je paard loopt zoals je zelf wilt, niet je slof.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:40

"Hulpteugels zijn een belediging voor je paard", hoorde ik een wijs man eens zeggen...

Ik weet niet of ik hulpteugels als de slof ooit goed gebruikt heb gezien... (martingaal & tiedeman nog wel, da's een kwestie van juist afstellen).

Een goede ruiter weet hoe een teugel als de slof gebruikt moet worden, maar heeft 'm niet nodig.

Vaak heeft het grijpen naar deze "hulpen" (naar mijn mening) de oorzaak in onbegrip, onkunde of ongeduld.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:01

mits juist gebruikt is een "hulp" teugel niet erg en niet meer dan dat een hulp naar de juiste weg

soms word er naar gegrepen door onkunde
soms omdat een paard beseft dat die sterker is dan de ruiter
soms als hulp om een paard duidelijk te maken in combinatie met de andere hulpen wat ou eigenlijk de bedoeling is

zolang een hulp middel geen dwang middel word maar een iets duidelijker verzoek nummer blijft ..tja

__horses__
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:28

als de ruiter weet hoe je met de hulpteugels om moet gaan dan vindt ik het geen probleem. alleen met een slofteugel tref je mij NOOIT maar dan ook NOOIT aan !

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:57

dan zou ik een uitstekende ruiter zijn Heb in heel mijn leven maar 2x met een slof gereden en 1x met een martingaal

nee was het maar zo, ik denk dat ook goede ruiters weten hoe ze een hulpteugel op een correcte manier dienen te gebruiken en hun paarden er niet op vast rijden

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:59

Ben het met sommige stukken met je eens.

Maar bij sommige paarden heb je bijvoorbeeld bij het springen gewoon echt een martingaal nodig. Maar slof. Daar moet je toch echt zonder kunnen.

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:18

Soms pak ik er wel eens een hulpteugel bij maar je moet wel weten hoe je een hulpteugel gebruikt. bij verkeerd gebruik doe je er alleen maar meer kwaad dan goed mee. Als mijn paard er daarna fijner van gaat lopen en ik weer gewoon met alleen mijn teugels kan rijden en ik krijg er geen of minder spanning door waarom dan niet.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:21

RUBYWHITE schreef:
dan zou ik een uitstekende ruiter zijn Heb in heel mijn leven maar 2x met een slof gereden en 1x met een martingaal


'k heb nog nooit een hulpteugel eraan gehangen met het rijden, vond gewoon niet dat ik het nodig had....

maar dat maakt je idd niet meteen een goede ruiter