Leuke oefeningen voor 8-jarig buurjongentje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Leuke oefeningen voor 8-jarig buurjongentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:56

Ik heb een buurjongentje van 8 jaar die iedere zaterdag trouw op mijn oude merrie van 20 jaar komt rijden.
Merrie heeft een schofthoogte van 1.68, maar Jan kan haar aardig de baas.
Nu rijdt hij alleen maar rondjes in de bak. Kan wel handveranderen en stappen, draven en af en toe een galopje, maar voor de rest hebben we geen leuke afwisseling.
Hebben jullie een leuk idee wat ik met hem kan doen?
Ik vind het te gevaarlijk om hem mee te nemen de weg op. Dat durf ik niet. Dus het moet iets leuks zijn in de bak.

Ik hoor het graag!

Tiana
Berichten: 121
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:00

Slalommen, caveletti's, Figuurtjes rijden, Zonder handen..gwoon spelletjes verzinnen dus...

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:28

Ja, spelletjes verzinnen....
Maar dat vind ik dus best moeilijk. hahaha

Buggie
Berichten: 387
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:04

recht oversteken, slalommen, cavalleties lopen, gebroken lijn enzo...

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:07

Voetballen met een skippybal, en leg wat dingetjes in de bak waar ze overheen moeten of omheen, slalommen. Een behendigheid parcourtje maken van allelei verschillende dingen. Over een zeil lopen bijvoorbeeld, en over een balkje draven. Wees creatief

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Leuke oefeningen voor 8-jarig buurjongentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:59

Gymen op het paard (goed voor de zit), maar mits rustig paard en anders aan longe.

Met vingers tenen raken, hetzefde maar dan overkruist. Handen achter rug langs. In dameszit zitten. rug op kont van paard leggen, oren aanraken met een en twee handen.
Zonder beugels in alle gangen. Zonder teugels in alle gangen. Zonder beugels en teugels in alle gangen.

Zonder zadel rijden.

En als je zeker weet dat hij niet in de mond van het paard trekt een soort annemaria koekoek...... dat wil zeggen dat jij opeens een teken geeft en dat hij moet halthouden. Of als jij onverwachts het teken geeft moet hij juist versnellen (pas wel op dat hij dan niet heel slordig en abrupt gaat rijden).

Eierrace (met een lepel met ei in zijn hand rijden, ei niet verliezen) leer je volgens mij je handen wel van stilhouden.

Tissue of vouwblaadje tussen zijn kontje en zadel en tissue niet verliezen tijdens doorzitten in draf en de galop.

Papieren strookje tussen singel en stijgbeugel en leren benen stil te houden (anders knapt strookje).

Veel plezier!!!!

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:50

Aan de longe en dan gymen op het paard... bijv. handen los, met je hand je voet aan raken.. enz....
Groetez

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:54

Wij deden altijd op het paard: Hoofd schouders nie en teen! echt grappig is dat

Ook kun je een parcoutje ofso afleggen.. bijv. eerst moet hij gaan slaommen, dan over balkjes stappen, dan een stukje draf ofzo..

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:50

Aan de longe en dan hem laten gymen idd, oren en kont van het paard aanraken en zijn eigen tenen en dat soort dingen
Verder, balkjes lopen, slalommen, iets op een hindernispaal leggen, en dat hij het dan naar een andere hindernispaal moet brengen, zo snel mogelijk een rondje in stap door de baan(dan mag hij dus geen enkele drafpas), een x zonder zadel laten uitstappen terwijl je ernaast loopt eventueel, leuke figuurtjes rijden, doen alsof er een boom op de grond ligt(verlichte zit elke x bij de E of B) of een laaghangende tak(plat op 't paard elke keer bij de E of B), een keer via de verkeerde kant laten op- of afstappen, parcoursje van enge dingen neerzetten(dus een vlag, een kleed, en dat soort dingen), voor hem een behendigheidsparcours, met bijvoorbeeld dat hij een lepel van een hindernispaal moet verzetten, bekertjes water heen en weer brengen, balletjes in een autoband gooien, en zulke dingen.
Of een parcours maken met balkjes ipv hindernissen.

Genoeg vermaak-voer voor 2 maanden

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re: Leuke oefeningen voor 8-jarig buurjongentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:49

Zonder handen rijden zodat hij leert sturen met de benen.
slalommen, een handschoen aan een paaltje hangen, dan moet hij hem pakken en in jou hand brengen en jij zelf mag niet bewegen. Zodat hij precies goed moet sturen om bij je hand te komen.

xxx

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:47

Idd slalommen, balkjes lopen.. Euhh; een 'antenne' maken met je zweepje.

Melia
Berichten: 9849
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:24

of bijvoorbeeld cavaletti's neerleggen, en dan een ei, of een aardappel op een lepel, en dan naar de overkant heen, dan moet hij dus ook over de cavaletti's heen
Verder staan hier al best leuke tips bij

Anoniem

Re: Leuke oefeningen voor 8-jarig buurjongentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 01:08

voetballen, gymnastiek/kunstjes op het paard, evenwichts oefeningen bv. zonder zadel rijden.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:44

Kleine sprongetjes, met een bal, een springpaal aan het eind van de bak zetten hem aan de andere kant zetten met een halstertouw, moet ie naar de paal zo snel mogelijk rijden, op zijn pony blijven zitten touw aan de paal maken en weer terug, balkjes leggen en hem een beker met water geven dan hem eroverheen laten stappen/draven kan ook met een sprongetje....

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:11

Midget schreef:
Kleine sprongetjes, met een bal, een springpaal aan het eind van de bak zetten hem aan de andere kant zetten met een halstertouw, moet ie naar de paal zo snel mogelijk rijden, op zijn pony blijven zitten touw aan de paal maken en weer terug, balkjes leggen en hem een beker met water geven dan hem eroverheen laten stappen/draven kan ook met een sprongetje....

dan mag het water er niet uit vallen trouwens

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:25

Oke, zaterdag is Jan geweest en hebben we dat geprobeerd met de balkjes.
Ik stelde eerst voor om zonder zadel te rijden, maar dat vond hij toch nog eng.
We moeten niet vergeten dat hij 8 is en het paard 1.68 hoog is...

Maar wat ik zei, ik had balken neergelegd. Elaine (paard) stapte er netjes overheen in stap. Ook in draf ging het netjes.
Totdat ik 1 balk op de andere 2 had gelegd. In stap ging het netjes, maar in draf sprong ze er overheen. Daar had Jan niet op gerekend en vond het dus wel wat eng, maar het ging goed.
Maar als ik het hem met een beker met water laat doen, weet ik nu al dat het niet goed gaat. Hoe kan hij dan zn teugels vast houden??

Maar hij vond het erg leuk!