Hangen en zitten op een 2-jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:22

Ben ik het ook wel mee-eens. Ik heb vroeger als heel klein meiske weleens op een 2 jarige gehangen en gezeten, maar toen was ik nog zo licht dat hij daar nauwelijks last van kan hebben gehad (een nat geregende dikke deken weegt meer ). Vroeger ging ik bij het veulen van mijn pony (ze zal ouder dan een jaar zijn geweest)ook weleens het zadel op zijn rug leggen nadat ik de pony afgezadeld had, hooguit een minuut ofzo. Dat vond ze alleen maar leuk.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:07

Lowara schreef:
Yvonniej schreef:
Jaja het zijn allemaal horror verhalen over de groei van een paard, en het belasten daarbij..


schijnbaar wel ja nog nooit last gehad van lichamelijke problemen hier bij geen enkel paard ( op 1 na die zware aangeboren hoefkatrol had) in de ruim 13 jaar dat we hier paarden houden. wat nogal scheelt is o.a. het gewicht van de ruiter en de mate van werk wat je doet. DAAR krijg je inderdaad al die blessures en horrorverhalen van.


En diegene met hoefkatrol is op 3/3.5 jarige leeftijd in gereden....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:38

Citaat:
En diegene met hoefkatrol is op 3/3.5 jarige leeftijd in gereden....


klopt. .. mmm betekent dit juist een omgekeerde wereld met hoe het afloopt met paarden?
[/quote]

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:34

Lowara schreef:

schijnbaar wel ja nog nooit last gehad van lichamelijke problemen hier bij geen enkel paard ( op 1 na die zware aangeboren hoefkatrol had) in de ruim 13 jaar dat we hier paarden houden. wat nogal scheelt is o.a. het gewicht van de ruiter en de mate van werk wat je doet. DAAR krijg je inderdaad al die blessures en horrorverhalen van.

Oke kom op mensen allemaal de twenter uit het land en rijden maar

Tuurlijk maakt het uit hoe erg je ze belast. Maar ik vind dat je zeker bij een ijslanders/ haflinger/ fjord en alle andere laatbloeiers het zeker niet kan maken om er zo vroeg op te klimmen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:45

Ow in deze discussie wil ik me voor het eerst wel eens mengen.

We hebben hier meerdere veulens gefokt en ja op die veulens had al eens iemand op gezeten toen ze 2 a 2,5 werden. Ja en ook misschien wel 3 keer. Moi! Voordat ze 2 jaar zijn, lopen ze ook al netjes aan de hand en zijn gewoon manieren bij gebracht.
Misschien handig om hier een kanttekening bij te plaatsen. Deze paarden stonden gewoon in de opfok en als we dan eens langskwamen kroop ik er eens op en wandelden misschien een rondje. Dit alles spelenderwijs, zonder geweld, of wat dan ook. Vaak gewoon een beetje hangen, poetsen, en prutsen. Met 3 jaar wordt er eens een zadeltje opgelegd en een begin gemaakt met longeren. Dan kruip je er eens op en rij je een aantal weken 10 minuutjes in de week. Nog steeds in de opfok. Pas met ruim 3,5 komen deze paarden terug naar huis en worden mondjesmaat aan het werk gezet. Voornamelijk veel buitenritten, stappen en alles laten zien.
Dus ja ik kruip ook op een 2-jarige, maar met beleid, en er is er geen een slechter van geworden, hoogstens makkelijk in de omgang. En ja ik heb geduld om te wachten tot ze uitgegroeid zijn, mijn eigen paard heeft het zelfde traject doorlopen en komt nu hij 5 is pas uit in de B. Loopt 2 a 3 keer per week in de bak, misschien 50 min. en de rest buitenritjes, vooral in stap. Dus laat me dan niemand aankomen dat ik niet voorzichtig ben met mijn paard. Ik heb een braaf paard, wat overal aan gewend is, en vooral dan ook niet overwerkt, gestresst of met enige lichamelijke problemen.

Zo dat ben ik dan ook weer eens kwijt...

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:00

ceasario schreef:
oestinja schreef:
Ik ken iemand die een tweejarig tuigpaard al regelmatig inspande voor een licht vierwielig wagentje, dit was ook niet zo'n lieverdje. Hij is inmiddels 17 en dat zie je en merk je nog niet aan hem.


De beroemde oude KWPN paarden waar iedereen het over heeft, werden op ruim 2 jarige leeftijd aangespannen en konden dan al gewennen wat hun te wachten stond.
Verder liepen zo ook al mee langs volwassen paarden etc.

Het voordeel ze leerde al veel basis zoals sturen ,stilstaan, vooruit.

Het was dan ook niet moeilijk om ze daarna zadelmak te krijgen want ze hadden al een behoorlijke gewenning achter de rug op 3 jaar.



Precies!!!!!! (haha, wij hebben nog regematig "ouderwetse" KWPN-ers)