Verzameling zonder teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:34

tja, wat mij betreft laat je hier natuurlijke verzameling zien, die je dus ook ziet als paarden in een weiland verzamelen (jah, kunnen ze best). maar hij laat hier geen verzameling onder de man zien.

verbinding hand-mond heeft hier te maken met aanleuning.

Anoniem

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:23

"Aanleuning = verbinding hand-mond" is iets wat door mensen is bedacht.

Wat is "aanleuning" en waarom wordt dat zo belangrijk gevonden.

Wat mij betreft, als een paard mooi verzameld loopt, loopt ie goed en 'dragend'.

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 01:09

Op de eerste foto heeft hij zijn armen breed, blik strak op het paard.

Wat zo'n roofdierenhouding met een goede verstandhouding met het paard te maken heeft weet ik niet? Misschien een gecultiveerde schrikreactie?

Anoniem

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:58

hier een betere piaffe van dat paard Afbeelding

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:08

dat noem ik geen betere piaffe, de oren zijn niet eens meer het hoogste punt, zelfs niet als ze recht zouden staan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:19

Dit vind ik ook geen echte verzameling, het paard is alleen wat gesloten en verder niet opgericht.

Ik heb de site gekeken en ik vind het verdomd knap wat die kerel allemaal doet, maar het lijken me vooral kunstjes en niet zozeer rijtechnische hoogstandjes. Daar zit een wezenlijk verschil in, had jaren geleden hier een stuk van Ernst van Loon geplaatst over circustruukjes, dat doet me hier aan denken.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:25

Als er bij de laatste foto teugels aan het paard hadden gehangen zou je snel horen: dat paard loopt gespannen, oren naar achteren, zwiepende staart.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:05

Dat doen alle dressuurpaarden en doen jullie het dan eens na als het zo makkelijk is

(dit bericht is vooral voor biepje)

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:11

deze foto is niet van de zijkant genomen. Als je dit van de zijkant zou zien zouden de oren wel het hoogste punt zijn.
ziet er prima uit Dat zou ik niet even na kunnen doen.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:39

bizzybijtje schreef:
Dat doen alle dressuurpaarden en doen jullie het dan eens na als het zo makkelijk is

(dit bericht is vooral voor biepje)


het is nog steeds de bedoeling dat het wel zo is, op deze foto zie je dat er een punt achter de derde, of zelfs de vierde het hoogste is. iets waar normaal gezien alle klassieken van beginnen te steigeren.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:26

Ja, daar geef ik je absoluut gelijk hoor, behalve het woord "klassieken" dat kun je weglaten.
SP kun je misschien de definitie van verzameling een keer opdreunen, want ik weet het even niet meer.

Karl66

Berichten: 29775
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:41

In hoeverre het een circus-act of training van het paard is, kan ik niet beoordelen. Al denk ik dat in ieder geval een groot deel meer training dan circus is.

Jammer genoeg zorgen zijn extreme denkbeelden ervoor dat ik persoonlijk hem niet al te serieus kan nemen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:19

SuperPepeijn schreef:
Dit vind ik ook geen echte verzameling, het paard is alleen wat gesloten en verder niet opgericht.

Ik heb de site gekeken en ik vind het verdomd knap wat die kerel allemaal doet, maar het lijken me vooral kunstjes en niet zozeer rijtechnische hoogstandjes. Daar zit een wezenlijk verschil in, had jaren geleden hier een stuk van Ernst van Loon geplaatst over circustruukjes, dat doet me hier aan denken.


Grappig dat je juist dit een 'circustruukje' vind

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:43

@SuperPepeijn - wat is volgens jou echte verzameling ? Laat eens een foto van een willekeurig voorbeeld zien, met een toelichting. Waaraan zie je dat het paard goed verzameld gaat ?

De brave borst op het paard, rijdt op kruizingen van Engelse volbloed en warmbloed paarden. Geen paarden van tonnen en ook niet gecontroleerd op bouw en geschiktheid voor bepaalde trainingsmethoden.

@Biepje --- Waarom heb je voor verzameling teugelhulpen nodig ?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:06

grappig?

Circustruukjes zijn knap hoor, dat erken ik echt wel, maar niet vergelijkbaar met de dressuursport. Ik mis ook totaal het rijtechnische nut van die spring-oefening, of misschien kan jij die anders uitleggen?

Goofy44 schreef:
@SuperPepeijn - wat is volgens jou echte verzameling ? Laat eens een foto van een willekeurig voorbeeld zien, met een toelichting. Waaraan zie je dat het paard goed verzameld gaat ?


Moeilijk om even snel een foto te vinden, maar een paard gaat echt verzameld als hij meer in het kruis daalt, de voorhand vanaf de schoft hoger komt, duidelijk oprichting laat zien en duidelijk buigt en afdrukt met zijn achterbenen. En dat zie ik op de foto's niet terug.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:56

Goofy44 schreef:
@Biepje --- Waarom heb je voor verzameling teugelhulpen nodig ?


heb ik ooit ergens gezegd dat dat nodig is? natuurlijk heb je geen teugelhulpen nodig, maar je hebt wel die verbinding nodig. anders mis je gewoon een schakel, er klopt iets niet.

aanleunig ontstaat door de verbinding doorheen het paard die door de ruiter wordt opgewekt. en daar behoort dus ook de teugelverbinding toe.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:09

Biepje leg uit wat klopt er dan niet ? Hoe rijden jullie dan een verzameling met veel hand ? Als ik mijn paard laat verzamelen krijg ik steeds minder in mijn hand. Als men vindt dat deze man circus truukjes rijdt omdat het paard met de staart zwiept , de oren naar achteren legt en achter de loodlijn zou lopen . Dan rijdt men tegenwoordig allemaal circusdressuur die in de nederlandse top meerijden. Want daar zie ik ook deze beelden , met doorgetrokken stang inwerking .

Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:12

SuperPepeijn schreef:
Moeilijk om even snel een foto te vinden, .


Oef, heeft google dan zo'n slechte database? Of gaan er maar weinig paarden echt verzameld?

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:15

andafries schreef:
Biepje leg uit wat klopt er dan niet ? Hoe rijden jullie dan een verzameling met veel hand ? Als ik mijn paard laat verzamelen krijg ik steeds minder in mijn hand. Als men vindt dat deze man circus truukjes rijdt omdat het paard met de staart zwiept , de oren naar achteren legt en achter de loodlijn zou lopen . Dan rijdt men tegenwoordig allemaal circusdressuur die in de nederlandse top meerijden. Want daar zie ik ook deze beelden , met doorgetrokken stang inwerking .


maar ik heb het net nog eens gezegd, een verzameling rijd je niet met veel hand. verzameling rijd je op zit en been, hoe meer je paard zakt hoe minder je vooraan 'vast' hebt.

nee, ik bedoel net die verbinding. hmpf, ik zal eens een plaatje zoeken over wat ik bedoel. ik wil gewoon die cirkelverbinding uitleggen, en vanaf dat een hand uit die aanleuning valt, is die cirkel verdwenen. daarom dat dit voor mij geen echte verzameling kan zijn.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:20

bron: http://home.zonnet.nl/lescopains/rijtec ... blemen.htm

Aanleuning houdt in dat de zit- en beenhulpen van de ruiter via de rug en mond van het paard direct in verbinding staan met de hand van de ruiter. Het paard is hierbij in staat direct het gevraagde van de ruiter aan te voelen en hierop te reageren, en andersom staat de ruiter open voor iedere vorm van communicatie die bij het paard vandaan komt.

voila, die kunnen het beter uitleggen dan ik.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:43

Biepje ik weet echt wel wat aanleuning is . Maar heb je dat altijd nodig ? Volgens mij dus niet je kan een paard op je zit terug rijden. Als ruiter is het natuurlijk makkelijker als je iets in de hand hebt helemaal mee eens . En die Rus heeft niet voor niks die riem om de hals van het paard. Ik wil niet geloven dat hij die riem helemaal niet gebruik . Maar ik ben het ook niet met jou eens dat je perse aanleuning moet hebben om je paard rijkunstig verzameld te krijgen. En ik heb een beetje het idee dat men onder verzameling de piaffe verstaat.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 02:02

SuperPepeijn schreef:
grappig?

Circustruukjes zijn knap hoor, dat erken ik echt wel, maar niet vergelijkbaar met de dressuursport.


Tuurlijk niet!
Van Dale schreef:
dres·suur (de ~ (v.), -suren)
1 het africhten

dres·se·ren (ov.ww.)
1 africhten, kunstjes leren

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 03:02

ik vin het vreselijk bizar!!
hij is echt 1 met het paard een echt team
echt heel bizar!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:34

@sflj, leg mij eens uit je je deze truukjes wilt toepassen in de dressuursport.

Citaat:
Circus, Ernest van loon.

'Er is een verschil tussen cricusdressuur en academische of sportdressuur. Elk heeft een eigen doelstelling. De eerste is er voor het amusement met het show of pronkpaard; de tweede dient als verfraaide bewegingskunst. Het één is niet beter of slechter dan het ander. Ze mogen alleen niet op elkaars terrein komen. Beiden hebben de basis van het dresseren. Dit is africhten of het leren van kunstjes. Ook het aanleren van de basishulpen in de sportdressuur, de drijvende en regelende hulpen, zijn in wezen `kunstjes'; door de mens uitgedachte tekenen die het paard moeten worden aangeleerd. Het eerste gaat uit van traditie en overlevering; het tweede volgens in detail omschreven reglementen.


Wat ik in dit topic en op de site heb gezien, zijn circuskunstjes, knap maar duidelijk iets anders dan dat wat men in de dressuursport wilt zien. Naast je paardje liggen, paardje springen, paardje knielen, paardje been geven etc.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:16

Het topic gaat over verzameling zonder teugels, maar om een of andere reden lijkt het sommige mensen zinvoller om over de rest vn de site waar toevallig voorbeeld foto´s van komen, te bektitiseren.
Wellicht omdat er niet zoveel gezegd kan worden over het feit dat verzameling zonder teugels mogelijk is als je maar geduld opbrengt en geduld is iets wat veel mensen lastig vinden?

Er is in sommig de ogen van sommige mensen geen nut voor dit soort aftrichting en in die zin kun je het zien als spectakel. Maar, als iedereen zoveel tijd en toewijding stak dat hij/zij verzameling zonder teugels kan bereiken, had men een een veel betere band en een veel gelukkiger paard met als gevolg gezondere paarden en betere prestaties zonder frustraties.

In plaats daarvan kiezen velen voor shortcuts, hulpteugels, dwang met als doel prijzen te winnen. Dan ben je dus niet met dressuur bezig. Dát kun je juist dresseren noemen, circustrucjes. Paard draait zijn proefje af omdat het niks anders durft of kan.

En dan durft men te wijzen naar mensen waar dwang totaal is weggenomen in de africhting?

Noem eens wat dáár fout aan is, africhting waarbij vertrouwen de basis is en men onbeteugeld, letterlijk, tot hoge school niveau komt ?
Ipv van een opmerking te maken over een been, een hoofd, een pak, een site?

Heb het eens over de kern van het topic.