Verzameling zonder teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:55

SuperPepeijn schreef:
Verder ben ik benieuwd hoe groot de populatie paarden was die HC aan dat onderzoek heeft onderworpen.

Ruím voldoende voor het onderkennen van een trent en genoeg voor eigen gebruik: ik heb geen behoefte de onderzoeken te delen.
Ik zoek antwoorden voor mezelf op mijn eigen vragen. Met mijn belangenloze site deel ik al voldoende dunkt me.

SuperPepeijn: waar geen wil is, is geen bewijs ooit genoeg. 'Ja, maar...' = nee, want.
Neem jij zonder énig bewijs* maar aan dat paarden ontspannen gaan kwijlen van een bit dan is dit ook weer rond.

HC


* niet he-le-maal waar: heeft te maken met endorfine-productie en is het antwoord van het paardenlichaam op...

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:20

Citaat:
* niet he-le-maal waar: heeft te maken met endorfine-productie en is het antwoord van het paardenlichaam op...


Je bedoelt letterlijk ?
Paar snoertjes vast maken zodat die zijn mond niet meer goed kan openen en om het bit 'goed' te laten zitten...

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:46

hns schreef:
Citaat:
* niet he-le-maal waar: heeft te maken met endorfine-productie en is het antwoord van het paardenlichaam op...


Je bedoelt letterlijk ?
Paar snoertjes vast maken zodat die zijn mond niet meer goed kan openen en om het bit 'goed' te laten zitten...


Inderdaad.
Dat is ook een goed voorbeeld van het natte-apen-gedrag: iedereen koopt een hoofdstel met een sperriem en liefst zweedse sluiting zonder het geringste idee waarom. Dat was ooit een snelle 'oplossing' voor ruiters die dit niet met vaardigheid konden.
Zelfs de neusriem is in de dressuurring overbodig. Ook daarvan weet geen ruiter meer waarom die er eigenlijk op zit.
Idem hulpteugels: wellicht weet één procent waar ze voor zijn en hoe ze te gebruiken en dan nog is het een snelle keus als haastige vervanging van tijd en vaardigheid.
Kijk naar het topic van die 80-jarige: wie investeert er nog 8 jaar in één paard? Dat wás ooit normaal.
Hoewel ik geen fan van zijn rijstijl ben is 'mijn paarden, mijn leermeester' van Podhajski en leuk lezen en leerzaam. Ook met betrekking tot de 'weerstand'-biedende hand.
Terug on-topic: geen teugels, geen weerstand
Kom je weer op het natte-apen-gedrag: hele verhálen over aanleuning, nageeflijkheid en weerstand biedende hand zonder begrip van het waaróm, van dat het ook zonder kan.
Is in mijn ogen in de regel onkunde verbloemend jargon, net als de hulpmiddelen onvoordigheid verbloemend zijn.
Ik begrijp nog stééds niet waarom deze ongelijkheid, deze fundamentele oneerlijkheid, concurrentievervalsing is toegestaan. Dáár zouden de vaardige ruiters weerstand tegen moeten bieden

HC

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:56

Huertecilla schreef:
Terug naar de topicstarter: verzameling zonder teugels = verzameling zonder beperking, weerstandsloos.

Dáár gaan de site van Nevozorov en die van mij over. Dat dit zonder iets of met halsring kán laten we zien maar dit is geen doel op zich. Mág geen doel op zich zijn, anders krijg je dezelfde valkuil als met het te goudgerichte LDR.

Dat het Chiron-springen ook als een een leerfase met de halsring werkt spreekt boekdelen. Geen doel maar een middel.
Verzamelen, het paard meer gewicht laten dragen op de achterhand is een kwestie van het paard zélf de voordelen daarvan laten ervaren. Een 'aha'-erlebnis. Daarna is het een kwestie van 'plakken-en knippen'
Dat zelf laten ontdekken gaat veel beter zonder beperking, zonder stress.

HC



Ik zie op jouw site weinig over verzameling staan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:22

SuperPepeijn schreef:
Het idee dat een bit vervelend zou zijn voor een paard is een menselijke. We denken dat het zo is. Misschien hebben paarden er uberhaupt al een hekel als we op hun rug zitten, wie zal het zeggen.

Volgens mij draai je het om.
Het bit is - zoals zoveel dingen, ook de term 'aanleuning'- bedacht door de mens. En de mens heeft bedacht dat daar genoeg ruimte voor is in de paardenmond, dat we het bit nodig hebben 'om', en dat het paard het niet erg c.q. wel prima c.q. zelfs wel prettig vindt. Etc...
Wanneer je je werkelijk verplaatst in het paard, dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat er geen stuk ijzer in z'n mond hoort en niet prettig kàn zijn. Simpel.

merit_
Berichten: 59
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:24

ik heb egt serieus nooit geweten dat dat kon!!!! Egt knap!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:32

Jovarna schreef:
Volgens mij draai je het om.
Volgens mij niet. Als een paard bij het zien van zijn bit zijn mond zelf al open doet zegt dat mij dat hij dit als niet onprettig ervaart. Immers geeft datzelfde paard ook duidelijk aan als hij iets niet prettig vindt.

Wanneer komt er een rijtechnisch aspect in dit vrijheidsdressuur-topic?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:46

SuperPepeijn schreef:
Volgens mij niet. Als een paard bij het zien van zijn bit als zijn mond zelf al open doet zegt dat mij dat hij dit als niet onprettig ervaart. Immers geeft datzelfde paard ook duidelijk aan als hij iets niet prettig vindt.

'Niet onprettig'. Dat is voor jou genoeg?
Voor mij niet. Mijn paard nam het bit ook altijd probleemloos aan. Ze heeft het geleerd toen ze 3 jaar (en nog niet van mij) was. Ze is aan het bit gewend geraakt, het was onderdeel van, ze wist dat dat stuk ijzer erin ging, dus ze deed ook keurig haar mond alvast open. Dit heeft ze jarenlang heel braaf gedaan, zoals zoveel paarden.
Maar sinds we bitloos rijden, heb ik een heel ander paard onder me. Een paard dat zonder dat stuk ijzer in haar mond volledig ontspannen is, 'los' is, verzameld loopt etc. Onze samenwerking is ook zoveel beter geworden tijdens het dressuren; geen contact via een stuk ijzer in de mond, geen 'verbinding' via teugels, maar contact en verbinding op een geheel ander niveau, waardoor we elkaar feilloos aanvoelen, op elkaar kunnen anticiperen en samenwerken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:48

Wellicht heeft het dus met jouw gebruik van het bit destijds te maken.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:50

SuperPepeijn schreef:
Jovarna schreef:
Volgens mij draai je het om.

Volgens mij niet. Als een paard bij het zien van zijn bit als zijn mond zelf al open doet zegt dat mij dat hij dit als niet onprettig ervaart. Immers geeft datzelfde paard ook duidelijk aan als hij iets niet prettig vindt.

Wanneer komt er een rijtechnisch aspect in dit topic?



Waarom zou je überhaupt al aan bit beginnen als je ook net zo goed zonder kan.
Een paard dat in beweging is houdt zijn mond gesloten en dat is een beetje moeilijk als je het bit gébruikt.
Ook kan de tong tijdens het gebruik naar achteren geschoven worden en het bit komt aan de tanden zo nu en dan.
waarom moet de doc dan een tand of twee eruit halen omdat het bit er steeds aankomt?
Dít kan toch niet goed en aangenaam zijn.

Afbeelding

http://www.krasova.com/ruzne/rodeo.htm

En als je zegt dat dit maar een one moment shot is, heb ik ook weer bewijzen die dit tegenspreekt.
Ik heb video's gemaakt waar je duidelijk kunt zien dat deze one moments überhaupt geen one moments zijn maar zich steeds en steeds weerhalen.
En geloof me of niet zelfs bij GPers komen ze vaak genoeg voor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:55

Wat heb ik met deze malloot te maken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:04

SuperPepeijn schreef:
Volgens mij niet. Als een paard bij het zien van zijn bit zijn mond zelf al open doet zegt dat mij dat hij dit als niet onprettig ervaart. Immers geeft datzelfde paard ook duidelijk aan als hij iets niet prettig vindt.


Macht der gewoonte?

Er zijn paarden die jaren lang met bit gereden zijn, en nu al jaren lang bitloos gereden worden, maar die nog steeds bij het omdoen van het hoofdstel hun mond openen voor het bit. Betekend dat meteen dat die paarden het prettiger vinden om met bit gereden te worden dan bitloos?

Ik denk niet dat je a.d. hand van zoiets meteen maar de conclusie kan trekken dat een paard met bit rijden niet als onprettig ervaart.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:05

En vice versa.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:08

SuperPepeijn schreef:
Wat heb ik met deze malloot te maken?


Ok ik stel je nu een gerichte vraag.
Ziet dat paard er relaxt en blij uit?
Ohja ik geef je nog een hint.
De teugels hangen los.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:10

Misschien heeft het wel te maken met die sporen die erin geramt worden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:10

En vica versa, da's waar.
Ik ben het dan ook niet helemaal eens met Jovarna haar quote:

Jovarna schreef:
Wanneer je je werkelijk verplaatst in het paard, dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat er geen stuk ijzer in z'n mond hoort en niet prettig kàn zijn. Simpel.


Een ruiter hoort ook niet op de rug van een paard, een singel ook niet om de buik, een paard hoort nooit op stal te staan, een paard.. etc. Dus het kan allemaal ook niet prettig zijn, dus kunnen we maar beter helemaal niet paardrijden. Althans, dat maak ik hier dan weer uit op, of zie ik het verkeerd?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:26

SuperPepeijn schreef:
Wellicht heeft het dus met jouw gebruik van het bit destijds te maken.

Ja vast. Wanneer je een willekeurig persoon vraagt naar zijn/haar ervaringen sinds hij/zij bitloos rijdt, dan zegt iedereen hetzelfde. ELK paard loopt meer ontspannen en IEDER contact is beter.
Lees deze ervaringen eens.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:28

Dat was natuurlijk wel een inkoppertje Jovarna

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:35

WildWings schreef:
Een ruiter hoort ook niet op de rug van een paard, een singel ook niet om de buik, een paard hoort nooit op stal te staan, een paard.. etc. Dus het kan allemaal ook niet prettig zijn, dus kunnen we maar beter helemaal niet paardrijden. Althans, dat maak ik hier dan weer uit op, of zie ik het verkeerd?

Ben het met je eens dat we niet op z'n rug horen te zitten. Maar wanneer we dat wèl doen, geeft dit ons nog niet het recht om allerlei middelen te gebruiken waarvan wij denken dat we die nodig zijn en geen voordeel bieden voor het paard.
We hebben de verantwoordelijkheid om ons paard dusdanig te rijden dat het voor het paard zo ontspannen en plezierig mogelijk is. Da's mijn mening.
Wat de overige punten die je noemt betreft: een singel doe je niet te strak en een paard hoort inderdaad niet in een stal.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:58

Ik zie ook op jouw website niet de door jou genoemde verzameling?
Natuurlijk zijn ook die foto's maar momentopnamen maar heb je er ook van momenten dat ze wél verzameld is? Wil je die eens plaatsen?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:13

Over een paard dat de mond open doet voor een bit en DUS enorm blij wordt van zo'n staaf...
Als ik bij jou een ijzeren staaf tegen je tanden ram en ik doe dat iedere dag. Zullen we dan eens kijken hoe lang het duurt voordat jij bij voorbaat al je mond wijd open zet als ik er met een ijzeren staaf aan kom?

En over dat het niet 'natural' is om op een paard te gaan zitten. Waarom moet het zo enorm star zwart wit? Het komt op mij over als: òf je gebruikt alle martelwerktuigen die er zijn en je mept je paard voortdurend met je zweep in allerlei kronkels, òf je bent een zweverig emotioneel instabiel penny-figuur dat alleen maar paardjes wil aaien.
Is er iets mis met rijden en tegelijkertijd zo goed mogelijk voor je paard willen zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:15

horseyfries schreef:
Ik zie ook op jouw website niet de door jou genoemde verzameling?
Natuurlijk zijn ook die foto's maar momentopnamen maar heb je er ook van momenten dat ze wél verzameld is? Wil je die eens plaatsen?

Als ik dè perfecte foto's zou hebben, dan zouden die op m'n site staan.
Helaas, 'kheb vrijwel nooit een fotograaf bij de hand. Niet alleen met rijden niet, maar ook tijdens mijn mooie momenten met m'n veulen niet.
Overigens rijd ik sinds die foto's met een geheel ander bitloos hoofdstel, waar ik nog helemaal geen rij-foto's van heb. Helaas, want hier rijden we nog véél meer ontspannen mee dan met het bitloze hoofdstel op die foto's.

_Suus_

Berichten: 783
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:22

Ik vind het kanp en hoe eerst die paard er uit zag ..
Afbeelding
En nu is ie zo mooi haha

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:26

Afschuwelijk, die eerste foto. Hopelijk kan iedereen het daar wel over eens zijn.
Wat ik me wel afvraag: hoe komt het dat een paard in een groene wei zo mager wordt? Wormen?

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:27

Dit is niet hetzelfde paard. Dit zijn moeder en dochter.