Verzameling zonder teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:02

Veronieky schreef:
ik vin het vreselijk bizar!!
hij is echt 1 met het paard een echt team
echt heel bizar!!


Hoezo is dit bizar?
Paardrijden is in mijn ogen een teamsport.
Jij moet een team zijn met je paard.
Je moet er niet alleen maar opzitten en ervoor zorgen dat die zo goed loopt door technisch te rijden.
Je moet met het paard meerijden en niet op hem rijden.
Dit is voor mij heel normaal en een heel belangrijk punt.
Niks bizars aan als je het mij vraagt.

Trouwens is het een heel mooi en ander zicht als je zo iemand ziet rijden.
Je ziet echt de harmonie tussen die twee en dat is fantastisch om te zien.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:37

Wat ik er mee bedoelde is dat het inderdaad allebei 'truukjes' zijn.

Dus de vraag of het al dan niet een correcte verzameling is, volgens de dressuursportnormen is niet relevant, lijkt me.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:00

Natuurlijk zijn het beide truukjes, dat is uiteindelijk africhting. Het punt was dat de circustruukjes waar de foto's mij aan doen denken voor een totaal ander doel geschikt zijn en niet vergelijkbaar met de dressuursport.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:59

Leg eens duidelijk uit waarom dit trucjes zijn en wat is volgens jullie verzameling.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:48

Hij wil de paarden speels houden.
En omdat hij die trucjes allemaal doet heeft met zijn verleden te maken.
Hij kon zijn liefde voor piaffe,spaanse pas etc. niet opgeven en wou dit dus ook met zijn paarden doen, maar op zijn manier.
Het resultaat laat zich zien.
Iedereen heeft een ander doel die die wil bereiken als je het op een goede en vriendelijke methode doet die je ook met het paard verbindt is het toch in orde.
Als er vertrouwen is kun je alles bereiken.
Hij heeft vertrouwen in zijn paarden en dit krijgt hij terug.
En zijn 'trucjes' vind ik 1000maal mooier dan in het circus.
Harmonie, teamwork, een zijn met je paard dát zie je niet overal.
Je kunt een goede ruiter zijn maar als er geen harmonie is is het al een stuk minder.
Als je goed kijkt kun je de échte ruiters zien die een worden met hun paard.
Je hebt het of je hebt het niet.
Je kunt alles leren maar het ware gevoel moet van jezelf komen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 01:40

Ik weet niet veel van de piaffe en verzameld rijden etc. etc.
Wat ik wel vreemd vind aan de dressuur, is dat verschrikkelijk starre.
Een paard MOET met dit been gestrekt zijn op het moment dat dat been op kniehoogte zit en dat been MOET dan blablabla.
Daar lijkt de hele dressuur op gebaseerd te zijn. Ooit hebben mensen misschien gedacht: hoe kan een paard het beste lopen om een mens te dragen? Misschien is het daar uit voortgekomen. Maar nu met al die modeverschijnseltjes gaat het daar al lang niet meer om. Nu lijkt het meer een sport te worden waarin men zich afvraagt: Met welke martelwerktuigen dwing ik mijn paard het snelst in een houding waarvoor ik de meeste punten krijg? In een houding die NU op dit moment beschouwd wordt als 'verzameld rijden'.

Over het welzijn van het paard gaat het al lang niet meer.

Over het verzameld rijden met een ring: ik doe het hem voorlopig niet na. Maar toch vraag ik me ook af (ik vraag het me echt af, ik weet het dus niet) of het paard er zelf voor kiest om zo te lopen (hij vindt het zelf zo het prettigst) of misschien dat het hem toch door de ruiter opgelegd wordt? Ook zonder teugels kun je dwang uitoefenen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:35

hns schreef:
Hij wil de paarden speels houden.
Hey "hij wil"!

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:54

Ja en een dressuurruiter WIL winstpunten halen of Wil olympisch kampioen worden. Dus iedereen wil wel eens wat. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag SP. Wat zijn trucjes en wat is volgens jou verzameling.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:04

arno8 schreef:
Ik weet niet veel van de piaffe en verzameld rijden etc. etc.
Wat ik wel vreemd vind aan de dressuur, is dat verschrikkelijk starre.
Een paard MOET met dit been gestrekt zijn op het moment dat dat been op kniehoogte zit en dat been MOET dan blablabla.
Daar lijkt de hele dressuur op gebaseerd te zijn. Ooit hebben mensen misschien gedacht: hoe kan een paard het beste lopen om een mens te dragen? Misschien is het daar uit voortgekomen. Maar nu met al die modeverschijnseltjes gaat het daar al lang niet meer om. Nu lijkt het meer een sport te worden waarin men zich afvraagt: Met welke martelwerktuigen dwing ik mijn paard het snelst in een houding waarvoor ik de meeste punten krijg? In een houding die NU op dit moment beschouwd wordt als 'verzameld rijden'.

Over het welzijn van het paard gaat het al lang niet meer.

Over het verzameld rijden met een ring: ik doe het hem voorlopig niet na. Maar toch vraag ik me ook af (ik vraag het me echt af, ik weet het dus niet) of het paard er zelf voor kiest om zo te lopen (hij vindt het zelf zo het prettigst) of misschien dat het hem toch door de ruiter opgelegd wordt? Ook zonder teugels kun je dwang uitoefenen.


Je hebt het begrepen, maar ik weet wel dat Nevzorov's paarden ook in vrijheid zo lopen.
De FEI heeft sowieso al dollar ogen.
Bij militairy heb je ook nog vreselijke ongelukken, door de rollkur blijven paarden dood, bij rodeo is het normaal dat een paard een gebroken been heeft en zijn ingewanden beschadigd zijn en ga zo maar door.
Er zijn mensen die hangen er zoveel 'hulpteugels' aan dat het paard niet meer anders kán lopen.
Goede ruiters noemen ze zich zelf terwijl hun scheef op dat paard zitten.
Mijn paard loopt ook zo mooi en ik kan ook zo goed rijden als ik er zo veel hulpteugels aan vast maak.
Iedereen kan technisch rijden.
Het is een dier waar we het mee te maken hebben die ook een eigen wil heeft.
Maar in de sport wordt er verwacht dat ze als machines lopen.


SuperPepeijn

Als je al ''hij wil'' benadrukt wil ik aan je vragen of je ook doet paardrijden.
Want paardrijden draait zich eigenlijk om dat wat de ruiter wil en niet het paard.
De paarden hebben een lekker leventje daar hun staan nooit op stal dus ze kunnen alles doen wat ze willen.
Als je een uurtje per dag van ze vraagt is dit toch geen probleem.
Hij houdt zijn paarden speels zonder geweld.
Hij wil het paard niet breken want daarmee breek je ook zijn karakter.
Hij doet het op zijn methode, parelli doet het weer anders en hempfling etc.
Als je ''hij wil'' zo erg vindt waarom rijd je dan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:09

Andafries, wat ik onder verzameling versta heb ik al uitgelegd, lees het nog even na.

Verder begrijp je me verkeerd, want je leest niet goed. In dit topic bracht ik naar voren dat wat deze man laat zien meer op circustruukjes lijkt dan wat we in de dressuur (wat feitelijk ook truukjes zijn) willen zien. Toch is er een enorm verschil tussen circus en dressuur en zij zouden niet verward moeten worden. De man wekt door zijn truukjes alleen de illusie dat dit uit vrije wil gebeurt. Het lijkt alsof het paard naast hem wilt liggen, om jullie iets te doen geloven. Het paard lijkt aan de teugel te zijn zonder teugels, maar loopt achter de loodlijn en dat zou afgekeurd worden in een proef. Het paard lijkt een piaffe te doen (weliswaar een die nooit een voldoende zou krijgen maar ok), etc.

Het topic heeft ook niets rijtechnisch, het zou net zo goed op paardenpraat kunnen staan. Het is een verzameling van penny uitspraken waar de man in wordt verheerlijkt.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 05-06-06 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:13

hns schreef:
Als je ''hij wil'' zo erg vindt waarom rijd je dan?
Ik beweer ook niet dat mijn paard alles uit vrije wil doet.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:24

HNS, zoals ik het begrepen heb staan zijn paarden juist de hele dag op stal, weliswaar in hele grote boxen, maar dus wel alleen te wachten tot er iemand met hun komt "spelen".

Hij neemt ze pas mee op buitenrit als ze op hogeschool-niveau omdat hij vindt dat het voor die tijd niet verantwoord is naar het paard toe.

De military is aangepast, zodat een paard niet meer vermoeid aan de cross begint en zou je ook nog kunnen vertellen welke paarden aan toepassen van de rollkur overleden zijn?

Ik heb het gevoel dat deze man wel heel erg sterk geïdealiseerd wordt. Wat hij kan is denk ik voor weinig mensen weggelegd en daar heb ik dan ook heel veel respect voor. Maar de manier waarop hij zijn ideeën aan andere mensen wil opleggen, zoals demonstreren bij paardesportwedstrijden omdat die in zijn ogen verboden moeten worden, het feit dat hij vindt dat zijn manier de enige is en dat je alleen lid van zijn forum mag worden als je op z'n minst zegt dat je wilt gaan proberen op zijn manier te rijden, daar kan ik totaal geen respect voor opbrengen.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:05

Karl66 schreef:
HNS, zoals ik het begrepen heb staan zijn paarden juist de hele dag op stal, weliswaar in hele grote boxen, maar dus wel alleen te wachten tot er iemand met hun komt "spelen".

Hij neemt ze pas mee op buitenrit als ze op hogeschool-niveau omdat hij vindt dat het voor die tijd niet verantwoord is naar het paard toe.

De military is aangepast, zodat een paard niet meer vermoeid aan de cross begint en zou je ook nog kunnen vertellen welke paarden aan toepassen van de rollkur overleden zijn?

Ik heb het gevoel dat deze man wel heel erg sterk geïdealiseerd wordt. Wat hij kan is denk ik voor weinig mensen weggelegd en daar heb ik dan ook heel veel respect voor. Maar de manier waarop hij zijn ideeën aan andere mensen wil opleggen, zoals demonstreren bij paardesportwedstrijden omdat die in zijn ogen verboden moeten worden, het feit dat hij vindt dat zijn manier de enige is en dat je alleen lid van zijn forum mag worden als je op z'n minst zegt dat je wilt gaan proberen op zijn manier te rijden, daar kan ik totaal geen respect voor opbrengen.


Every one of them has his own warm large winter stall in a warm stable and a summer shelter with a personal paddock and an access to a big garden.
I live in the North-West part of St.Petersburg. There’re no fields around here, there’re only high Russian forests.

That’s why some years ago we granted to the horses a large paled park with ponds and alleys.

Naturally, they have already almost destroyed it, but something has remained still untouched there. The horses stay outdoors twenty-four hours a day in spring, summer and autumn, and for 10-12 hours in winter.

Nevzorov

Ik heb gezien hoe mensen de rollkur gebruiken binen een half jaar moesten ze die paarden laten inslapen omdat ze niet meer normaal konden ademen.
Ik wil niet zeggen dat dit kan gebeuren als je op anky niveau zit, maar jammer genoeg zien veel mensen anky als hun voorbeeld en gaan deze methode uitproberen.
Daardoor zijn al meerdere paarden gesneuveld door de lichtzinnigheid en het ego van de mensen om te denken dat ze het als Anky kunnen.

En je kunt je op het forum aanmelden als je de goede motivatie hebt.
Niet dat je zijn methodes MOET uitproberen of dat je zonder bit MOET rijden.
En wat dat verbod op die wedstrijden betreft.
Ik vind de situatie in rusland heel erg.
Als je hier op een lokale wedstrijd gaat en al die dingen doet die daar op een lokale wedstrijd normaal zijn word je paard meteen van je afgepakt.
Alhoewel ik me zeker ben dat Rusland maar één van de zovele landen is die zo gruwelijke wedstrijden hebben.
Dus daar mogen ze van mij part de wedstrijden wel afschaffen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:44

hns schreef:
Daardoor zijn al meerdere paarden gesneuveld door de lichtzinnigheid en het ego van de mensen om te denken dat ze het als Anky kunnen.
Ditzelfde argument kan je gebruiken voor mensen die hun paard bijvoorbeeld willen laten springen in navolging van de kunsten van deze meneer.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:47

SuperPepeijn schreef:
.

Het topic heeft ook niets rijtechnisch, het zou net zo goed op paardenpraat kunnen staan. Het is een verzameling van penny uitspraken waar de man in wordt verheerlijkt.

Het gata niet om de man, maar het gegeven dat verzameling zonder teugels mogelijk is en als mensen maar eens begrepen dat je geen teugels nodig hebt om controle over een paard te hebben, waren we een stuk verder, want het hele probleem bij veel ruiters is dat ze vreslijk bang zijn controle te verliezen en denken dat de teugels HET middel is om controle te houden.

Daar gaat het vooral om en niet om een neusje meer of minder op de loodlijn op een foto.

Ik vind ook dat hij er een, in mijn ogen belachelijke "performance" van maakt, maar dat poetst het gegeven niet weg!

De boodschap is dus niet oh wat een fantastische man, maar oh wat fantastisch wat je zonder teugels kunt bereiken. De man had nl elk ander poppetje kunnen zijn.
Henry Blake deed dit soort werk bv ook, maar dan zonder spectakel en niet op hoge school niveau en vermengde er naar mijn weten ook geen vrijheidsdressuur-als liggen- in..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:48

Prima kom maar met de rijtechnische argumenten dan.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:50

SuperPepeijn schreef:
hns schreef:
Daardoor zijn al meerdere paarden gesneuveld door de lichtzinnigheid en het ego van de mensen om te denken dat ze het als Anky kunnen.

Ditzelfde argument kan je gebruiken voor mensen die hun paard bijvoorbeeld willen laten springen in navolging van de kunsten van deze meneer.


Het verschil is, dat een los paard gewoon weg lan lopen en een paard dat in de krul wordt gehouden niet echt, want daar is dat hele kin op de borst rijden toch voor ? " Controle van elke vezel van het paard " ofzo, heb ik ooit ergens gelezen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:51

Dat is geen verschil omdat als je een paard gewoon aan het rijden bent, je hem niet in de krul hebt.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:57

arno8 schreef:
Ooit hebben mensen misschien gedacht: hoe kan een paard het beste lopen om een mens te dragen? Misschien is het daar uit voortgekomen.

Nee, en hoge school ook niet, met of zonder teugels.

Citaat:
Maar nu met al die modeverschijnseltjes gaat het daar al lang niet meer om.

Nee, het gaat om de medailles, niet om het hoe. Het is vergelijkbaar met een helicopter pakken om de top van de Mont Blanc te bereiken.

Maar goed, terug on topic: interessant hoeveel mensen vinden dat het wel/niet kan zonder zelf ooit zonder teugels gereden te hebben.
Overigens is ook dát geen doel, dan heb je weer hetzelfde, het gaat om het hoé.
Ik heb regelmatig spijt van mijn eigen site; veel te veel lezers lezen niet en denken dat het om de halsring of teugelloos gaat.

@Lusitana: je vat hem. Controle? Nee, ik heb mijn paard(en) in het geheel niet onder controle

HC

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:59

Het is een misvatting te denken dat als je teugels aan een paard hebt, dat je het paard dan ook onder controle hebt.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:27

SuperPepeijn schreef:
Het is een misvatting te denken dat als je teugels aan een paard hebt, dat je het paard dan ook onder controle hebt.

Aha! Kijk, nú komen we ergens:
Waarom dan een stressverhogend bit erin en een stressverhogende teugeltechniek gebruiken.

Ik lag er vanmorgen toevallig even naast. Zeer welkom, want dat was al weer aan jaar geleden en zo blijf je met je benen op de grond en het was helemaal een succeservaring ook voor de merrie. Na het schrikmoment draaide ze om en zocht me snel op. Schatje.
Sámen gekeken waar ze nu zo van vond te moeten schrikken en verder een heerlijke rit gemaakt.
Ook aan 'verzameling' gewerkt; heb haar in héél langzame stap een paar écht lastige stukken helling laten afdalen. Zowel rul geploegd als rolspilt. Ze heeft steeds beter door dat ze veel beter haar evenwicht onder controle heeft en veel beter kan bepalen waar ze haar voorpoten neerzet, alles veel makkelijker gaat, als ze zowat op haar gat gaat zitten dan.
Onbelast beheerst ze het al goed en ik ben nu de stap naar onder het zadel aan het maken.
Ik rij haar nu met een combi van bitlessbridle en halsring. Ze is nog niet pro-actief genoeg voor alleen de halsring doch met name echt steil omlaag tussen rotsen en bomen door manouvrerend is het teugelgebruik erg listig omdat je de balans makkelijk verstoord.

Zo, nu nog even een lik wondzalf en weer aan het werk....

HC

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:30

SuperPepeijn schreef:
Dat is geen verschil omdat als je een paard gewoon aan het rijden bent, je hem niet in de krul hebt.

Het sloeg op de post waarin Anky genoemd wordt. Die associeer ik, heel stout, ik weet het, direct met kin op de borstcontrole en het naapen van DAT zorgt voor veel schade en het proberen na te apen van een paard te laten springen, niet, want die loopt gewoon weg als je het niet lukt

Wel even alles in de context houden, ander wordt het lastig...

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:32

SuperPepeijn schreef:
Het is een misvatting te denken dat als je teugels aan een paard hebt, dat je het paard dan ook onder controle hebt.

Dat wordt niet beweerd, maar wel gedacht door mensen die niet zonder teugels durven rijden. Ook weer even in de context houden.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:34

HC, wie zegt dat een bit zo nodig stressverhogend is voor een paard? wie zegt dat een paard normaal op een bit rijden stressverhogend is?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Verzameling zonder teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:42

Denk eens over deze punten na.
Het bit komt steeds aan de tanden.
Zijn tong komt steeds tussen het ijzer te hangen.
Het bit wrijft aan de tere binnenhuid van de mond.
Dat ijzer en rubber nogal onsmakelijk klinken?

Citaat:
Ik heb laatst nog een uitzending gezien op WDR3 waar ze wouden testen hoeveel verschil het uitmaakt (qua zuurstofgehalte) om met of zonder bit te rijden.
Er was haast geen verschil wat het zuurstofgehalte betreft maar ze hebben wel iets anders ontdekt.
Namelijk dat je een volbloed renpaard net zo goed zonder bit kunt rijden op de renbaan en dat het paard zelfs rustiger was!!!!
Geen problemen om hem in de baan te houden en te stoppen en dat alles stúkken relaxter.
Bedenk daar nog bij dat dit de eerste keer bitloos voor dit paard was.

Hier is de link
http://www.wdr.de/tv/q21/2552.0.phtml

En hier zie je het duidelijke verschil:


[img]
http://www.wdr.de/tv/q21/uploads/pics/S ... sslose.jpg [/img]

[img]
http://www.wdr.de/tv/q21/uploads/pics/S ... deschn.jpg [/img]
Laatst bijgewerkt door hns op 05-06-06 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt