valse knik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

valse knik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:04

ik weet niet of het hier goed staat, zonee, sorry dan daarvoor. Maar ik had een vraagje.

Ik hoor mensen wel eens zeggen: "dat paard heeft een valse knik" of iets dergelijks. Maar wat houd dat precies in? ik weet dat het niet iets positiefs is .. maar eventueel plaatjes ofzo? Ik ben er namelijk wel benieuwd naar!

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: valse knik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:21

Het verloop van de halswervels binnen de hals is volgens een S-curve/lijn. Het verloop van deze Sigmoïde-curve/lijn is niet toevallig. Het hoogste punt van de hals is de nek, als het paard niet neerwaarts, wordt gereden.

Als het hoogste punt achter de nek zit, dus meer richting schoft, dan ontstaat dit door de anatomie van de hals van het paard op de plek van de 3de/4de halswervel. De oorzaak is verkeerd rijden. De valse knik heeft ook negatieve impact op het rijden.

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:50

bedankt Ik snap het

mirkipJarig

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:45

maar wat ik me dan afvraag.

Van jonge paarden wil men vaak dat ze 'uit zichzelf' naar beneden komen. Wat ik heeeel vaak zie is dat de nek dan bij lange na niet het hoogste punt is.
Is dit dan ook persé een valse knik?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: valse knik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:59

Er staat:
Citaat:
Het hoogste punt van de hals is de nek,
als het paard niet neerwaarts, wordt gereden
.

Als de bovenlijn van de hals (hoofd-schoft) onder de horizontaal komt, kan "normaal gesproken" de nek niet het hoogste punt zijn.

Wat je vaak ziet, wil niet zeggen dat het goed is.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:33

Het is een valse knik als het paard de hand moet meer volgt, vaak gaat dat gepaard met een verkeerd punt in de hals/nek werfel die het hoogste is maar hoeft niet per definitie..

TOCh!?