vraagje over verkopen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:13

Bij twijfel niet doen!
Jij kent je pony het best en bij het kopen én ook verkopen moet je een goed gevoel hebben.
Dat heb je dus niet!


Als het wel mis gaat, dan denk je achteraf: dat dacht ik al.....dat kan geen fijn gevoel zijn

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:17

tja, mijn vriend en buurjongen (rijdt l1) zeggen verkopen:verkocht is verkocht, andere vriendinnen (die de haf ook goed kennen) zeggen: niet doen....hij vind springen zo leuk en zou beter op zn plek zijn bij iemand die springwedstrijden met hem wil rijden en goed durft....

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:21

Verkocht is niet altijd verkocht!
Als verkoper ben je altijd in je nadeel als er daarna iets mee gebeurt.
TEnzij je een koopcontract opstelt, daar kun je dingen in zetten dat hij erg pittig is enzo.
Dus verkopen met koopcontract of anders verder zoeken!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:28

missnynke schreef:
[
[/quote]

dit ben ik niet helemaal met je eens, een paard kan wel degelijk te groot/sterk zijn voor een ruiter, niet wat betreft trekken/tillen, maar de haflinger heeft de neiging snel te gaan draven, ik rij hem dan op mn zit terug, ga heel rustig lichtrijden, heb heel zachtjes contact met de mond, alleen voor de aanleuning, haar instructrice reed hem gister ook zo, dit meisje is gewoon te licht en te gespannen om hem op haar zit rustiger te laten draven (volgens haar instructrice, zelf heb ik er niet heel veel verstand van hoor;-)) dit meisje reed hem echt op de teugels waardoor hij steeds harder ging draven, het meisje gespanner werd en de teugels strakker nam, een vicieuze cirkel.....
zij kan hem nooit laten ontspannen met behulp van de tuegels, zal dit toch echt met dr zit moeten doen....


In mijn ogen heeft dit niets te maken met dat het meisje te licht zou zijn. Een licht iemand kan een paard ook terugrijden op de zit. Paard kan dat echt wel voelen. Zeker als het paard daar nu erg goed aan gewend is. Het heeft dus meer te maken met het rijniveau van het meisje.

Het kan zijn dat ze nu de teugels steeds strakker nam omdat ze gespannen was omdat dit de eerste keer was op dit paard en dat ze dit thuis niet doet. Als je erg gespannen bent is het ook bijna onmogelijk om goed te voelen wat het paard doet dus dit kan straks allemaal beter gaan.

Reageert je paard echt alleen op zit en reageert ze vervelend op iets te sterke teugelhulpen en kan de instructrice inschatten dat dit meisje dat voorlopig niet gaat leren dan snap ik eigenlijk niet waarom zij dit paard aanraad voor dit meisje. Ze koopt tenslotte geen paard voor zich zelf. Wat is dan het nut van het meenemen van een instructrice?
Maar goed daar heb jij dus niets aan. Hou wel in gedachten dat iemand anders het toch altijd anders doet dan jezelf zal doen.

Je mag zelf beslissen aan wie je paard verkoopt en of je wel of niet wil verkopen maar ik vind wel dat je daar niet te lang over moet denken anders hou je de kopers inderdaad aan het lijntje.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:17

Als jij je er niet goed bij voelt en je vindt het belangrijk dat hij goed terecht komt zou ik hem niet aan die mensen verkopen.
Persoonlijk doe ik niet zo moeilijk, afrekenen is meenemen en ik hoop dat ze goed terecht komen maar zekerheid heb je toch nooit. Mensen kunnen proef komen rijden en dan is het aan hun om in te schatten of ze ermee overweg kunnen. Ze hoeven dus achteraf niet met gezanik te komen over een onhandelbaar paard, ze hebben proefgereden, ze denken dat ze ermee overweg kunnen en kopen hem, prima: hun pakkie an.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:59

Ik denk dat de ts ook bedoelt met licht, dat ze niet ervaren genoeg is...
Je moet het paard aankunnen en als je licht (qua gewicht) en niet kundig genoeg bent, loopt het paard over je heen - zo krijg je straks een probleem.

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: vraagje over verkopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:06

ik ga mee met superwoman en dan kan de instructrice nog zoveel zeggen, die is er ook niet altijd bij.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:41

Ik heb de knoop doorgehakt en hem wel verkocht!
Het meisje heeft goede begeleiding en het is ook niet niks om over te stappen van een pony van 1.17 naar een imposante haflinger, ik heb de keuze gemaakt hem te koop te zetten en moet ook niet blijven twijfelen, ze zullen vast erg goed voor hem zorgen, het zal heus niet meteen goed gaan, ze weten dat het een pittig paardje is, dat is dan verder hun verantwoordelijkheid....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:15

Nog even over een koopkontrakt, heb je dat nu opgesteld?
missnynke schreef:
waarom een koopcontract? heb ik nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.


Bijv. hierom dus :
trudydejong schreef:
Het is in dit geval heel belangrijk dat je een koopcontract op stelt. In een koopcontract kun je namelijk zetten dat ze jou niet aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele schade wat gemaakt wordt door je pony. Stel het meisje valt van je paard en komt ongelukkig neer. Dan kunnen die mensen aan wie jij dat paard verkocht hebt, de schade komen verhalen.
Gaan dan zeggen dat jij niet gezegd had dat hij soms wat wild kan zijn...
Zodra je dit op papier hebt staan, hebben zij geen poot om op te staan! Dus is dat heel belangrijk!


Overgens: ik persoonlijk zou geen paard zonder kk verkopen, maar ook niet kopen!
Als het om een paard gaat, wil ik graag eea zwart-op-wit hebben; dat verkleind toch een aantal risico´s (zie voorbeelden hierboven).

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:39

heeft iemand een voorbeeld van een koopcontract? volgens mij doet bijna niemand hier in het noorden dat....

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:21

zoek even op internet met koopcontract paard en je krijgt een aantal voorbeelden. Op interpolis.nl staat ook een voorbeeld.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:22

heb bij de verkoop van mijn pony ook geen koop contractopgesteld
maar hem wel zonder vragen retour genomen toen na een paar dagen al bleek dat het niet goed ging komen , en bij die mensen had ik juist wel een goed gevoel
daar waar ze nu staat weet ik het zo net nog niet mensen hbben het meeste bij elkaar gelogen ..dan denk je een goed tehuis te hebben

gevoel zegt helaas niet altijd alles ..

denk dat je der goed aan gedaan hebt de verkoop
zij is er dan miss rijtechnisch nog niet maar heeft wel degelijke begeleiding , dus dat komt vanzelf wel

pris87
Berichten: 715
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: ridderkerk

Re: vraagje over verkopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:33

Luister naar je gevoel en doe het dan niet. Is misschien wel banketstaaf tegenover dat meisje en misschien gaat het ook wel goed. Maar er zijn meer mensen op zoek naar een haflinger en er zal uiteindelijk echt wel iemand tussen zitten waar je wel een goed gevoel over heb.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:10

Ze heeft al besloten om hem te verkopen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: vraagje over verkopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:18

Je moet je zeker niet onder druk laten zetten Als zij over een nacht ijs gaan bij de aankoop van een paard, dan hoef jij dat nog niet te doen!
Ik vind het belangrijk dat je de indruk hebt dat er een klik is tussen e paard en het meisje en of ze hem zelfstandig aankan. Als dat (nog) niet zo is, lijkt het met geen verstandige keuze. Op enig moment probeert het paard haar uit (hoeft niet eens met rijden te zijn) en als ze dan onvoldoende overwicht heeft is dat voor het paard meteen duidelijk. Om weer de leider te worden is dan heel moeilijk. Het lijkt met dat ze beter af is met een kleinere pony die ze wel zelfstandig baas kan.
Dus op basis van wat je schrijft: ik zou het niet doen, zeker niet zo overhaast.
Succes ermee!

Charaz

Berichten: 24326
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:20

Tsja ik had het niet gedaan, iemand die vindt dat ik per direct zou moeten beslissen gaat maar lekker op zoek naar een ander paard.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:34

Charos hoe zij je het vinden als je op zoek bent naar een paard. Je ziet er één te koop staan. Je gaat proefrijden. Je vind het paard ontzettend leuk en wil hem graag hebben. Je kan hem een goed tehuis bieden en zou super voor hem zorgen. Oké het rijden ging nog niet echt geweldig omdat je er voor het eerst op zat maar je denkt dat dat wel goed komt en dan zegt de verkoper vervolgens sorry ik weet niet of ik hem wel aan jouw wil verkopen.
Dan denk je toch ook bij jezelf zet hem dan niet te koop als je er niet van af wilt. Dan ben je toch ook best een beetje beledigd als de verkoper denkt dat je niet goed genoeg bent en ze liever een ander koper kiezen.

Charaz

Berichten: 24326
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:19

Ja dat is inderdaad vervelend, maar iemand moet mij niet gaan zeggen dat ze het s avonds willen weten, dan zou ik zeggen ga fijn opzoek naar een ander, als je het paard zo graag wil hebben zou ik wat meer geduld hebben.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:09

Ja zou ik zelf ook hebben. Zou het fijn vinden dat de verkoper er ook een goed gevoel bij heeft maar bovenstaande blijft ook geldig.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: vraagje over verkopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:04

je hart volgen...ik zie altijd snel genoeg of mensen bij een paard passen of niet. En als ik vind dat het niet past, dan past het niet en gaat het paard niet weg. Ook niet voor meer geld, want als het uiteindelijk niet klikt is en men wil het dier terug doen om welke reden dan ook...zit je met de gebakken peren.

Bij twijfel kun je ook vragen of iemand nog een tweede of derde keer wil komen rijden...misschien heb je je toch verkeken want het blijft een moment opname. Maar je kan beter een keer een koper passeren, jammer dan, dan dat je zelf met de ellende achteraf komt te zitten

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:02

TS heeft haar paardje dus toch aan het meisje verkocht. Ik denk dat ze goed heeft gehandeld. Ze heeft duidelijk uitgelegd wat voor paardje het is en aangegeven of de combinatie wel goed is. Het is aan de kopers uiteindelijk de beslissing wat ze doen, kopen of niet, misschien eerst nog een keertje rijden...wie zegt het. De kopers hebben uiteindelijke dus besloten het paardje toch te kopen omdat ze wel wat in zien. Het enige wat je nog mee kan geven is ze heel veel plezier wensen met de aankoop van het paardje en daarmee is de koop rond en afgesloten.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:05

Sterre schreef:
Je kan misschien in het koopkontrakt bijzetten dat jij je twijfels hebt of meisje & paard de juiste combinatie zijn, maar dat de instructrice (naam noemen!) hier geen probleem in zag.
missnynke schreef:
waarom een koopcontract? heb ik nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.
trudydejong schreef:
Het is in dit geval heel belangrijk dat je een koopcontract op stelt. In een koopcontract kun je namelijk zetten dat ze jou niet aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele schade wat gemaakt wordt door je pony. Stel het meisje valt van je paard en komt ongelukkig neer. Dan kunnen die mensen aan wie jij dat paard verkocht hebt, de schade komen verhalen.
Gaan dan zeggen dat jij niet gezegd had dat hij soms wat wild kan zijn...
Zodra je dit op papier hebt staan, hebben zij geen poot om op te staan! Dus is dat heel belangrijk!
trudydejong schreef:
Verkocht is niet altijd verkocht!
Als verkoper ben je altijd in je nadeel als er daarna iets mee gebeurt.
TEnzij je een koopcontract opstelt, daar kun je dingen in zetten dat hij erg pittig is enzo.
Dus verkopen met koopcontract of anders verder zoeken!
Ben het helemaal eens met Sterre en Trudy

Waarom hebben die mensen zo'n haast met de koop? Zijn ze bang dat je de prijs omhoog wilt bijstellen of zo? Of krijgt die instructrice betaald als ze een nieuw paard voor het meisje heeft gevonden?

Vreemd. Neem de tijd die JIJ nodig hebt!!

Maar goed, dat heb je inmiddels gedaan, zo te lezen

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:37

[quote="QQQQ
Waarom hebben die mensen zo'n haast met de koop? Zijn ze bang dat je de prijs omhoog wilt bijstellen of zo? Of krijgt die instructrice betaald als ze een nieuw paard voor het meisje heeft gevonden?

quote]

Sommige mensen weten gewoon heel goed wat ze willen en kunnen daardoor snel beslissen. Dan heb je gewoon geen zin in twijfelende verkopers. Hoeft verder echt niets achter te zitten.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:54

Mooi dat je hem verkocht hebt, ik had hetzelfde gedaan.
Het meisje kan niet super rijden, maar zo te horen zijn de kopers de kwaadste niet.
Het zal vast allemaal wel goed komen..