Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:32

Sorry voor de onduidelijke titel......

In een ander topic vertellen veel mensen (bijna trots) hoe gemeen zij tegen hun paard kunnen doen....

Dit komt 9 van de 10 keer voort uit pure onmacht....

Iedereen kent dat gevoel wel....je bent aan het rijden, je oefent misschien iets nieuws of wat dan ook en het wil gewoon maar niet lukken, hoe hard je ook je best doet........

....... en op een gegeven moment voel je je totaal machteloos......


Ik heb me bijvoorbeeld 1 keer echt compleet machteloos gevoeld....
Ik had die dag les van Rien van der Schaft, ik had lekker losgereden en we gingen vandaan iets nieuws oefenen (ik weet niet meer precies wat dat was).....máár op dat moment ging die kop in de lucht en wilde ze niet meer nageven..... niks om je druk over te maken, we gaan gewoon lekker verder met van achter uit naar de hand toewerken, beetje loswerken door overgangen, figuren enz..... (tot het moment dat ze weer lekker na zou geven)........
Máár dat moment kwam dus niet, na een half uur als een debiel te hebben rondgereden stelde rien voor om rustig met een contactteugeltje te gaan stappen en haar zelf te laten afkouwen naar beneden.....
Ok nog steeds niks aan de hand zou je zeggen......
.....Tot ik op een gegeven moment al een half uur aan het stappen was, mijn paard uit verzet schuimde op dr hele lichaam, ze dus nog steeds met haar kop in de lucht liep, en Rien zijn volgende klant moest gaan lesgeven!!!
..... Hij zei dat ik gewoon zo rustig door moest werken, máár vooral nu ik er alleen voorstond voelde ik me steeds machtelozer worden.....waarom deed mijn paard dit ineens en vooral wat deed ik fout??
Na nog eens een half uur zo doorgestapt te hebben, had ik het echt niet meer en heb ik mijn teugels losgegooid.....ik wilde het liefst gaan janken!!
(waarop Rien kwaad op mij werd, vervolgens zijn vrouw belde met de vraag of zij mij verder wilde helpen)

Ik heb die dag in totaal 2 uur op mijn paard gezeten, waarvan ongeveer 5 kwartier gestapt, maar uiteindelijk had ik dr toch nog een kwartiertje erg fijn aan het lopen......

Nu ben ik dus iemand die op dat moment liever alles losgooit dan dat ik mijn paard doormidden sla, maar ik zie ontzettend vaak mensen die al hun onmacht op hun paard richten.....
Ik lees met verbazing sommige reacties/verhalen van mensen die dan hun paard tot bloedens aan toe in hun mond trekken en dikke striemen op de kont slaan......

Mijn vraag is nu dan ook: Hoe ga jij om met je emotie/onmacht tijdens het rijden en hoe ver vind jij dat iemand mag gaan met het straffen van zijn paard? Waar liggen onze grenzen? Kennen wij uberhaupt onze grenzen wel ?
Laatst bijgewerkt door jarrah op 18-05-06 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:37

jarrah schreef:
Hoe ga jij om met je emotie/onmacht tijdens het rijden en hoe ver vind jij dat iemand mag gaan met het straffen van zijn paard?


http://www.classicaldressage.com/zen/ar ... index.html

Lees verder mijn, belangenloos educatief bedoelde, site. Staat ook 'straffen' behandeld.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:44

Ligt eraan hoe het gaat.

Of ik ga stappen aan een lange teugel, ga wat zingen oid, zodat ik de spanning bij mezelf laat gaan. Ga wat mijn mijn armen rondzwaaien, alles loslaten.
Want daar ligt de fout.

Of ik ga iets makkelijks doen(meestal na stap 1), waarvan ik zeker weet dat het goed gaat.
Dat ruiter en paard helemaal bevestigd hebben.

Dit ook omdat ik af wil stappen met iets goed, dus niet na een hoop foute dingen.
Daar prijs ik dan het paard ook de hemel in zodat hij weet dat bij dat stukje ontspanning het klaar is.

Want wat het is op zo'n dag, vergeet het maar om het perfect te krijgen, 10 stapjes terug en daar ontspanning krijgen, vind ik dan het belangrijkste.
Want imo mag de ontspanning nooit weg zijn.

En soms stap ik niet eens op mijn paard.
Als ik een rot dag heb gehad, eigenlijk al chaggie ben voordat ik ga rijden.
rij ik niet, want dan weet ik dat ik niet eerlijk ben tegenover het paard.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:55

Als het niet gaat, dan gaat het niet en leg ik mij daar bij neer.
Misschien een stomme vergelijkenis, maar hetzelfde is met mannen, als het niet lukt, willen sommige mannen maar eindeloos doorgaan en dan lukt het helemaal niet meer. Acepteren en verder gaan.
Ook het beste paard van stal blijft weleens op stal.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:32

ik heb dan inderdaad ook de neiging tot alles losgooien en te denken "laat maar"
in het exstreemste geval als ik me inderdaad ook helemaal compleet machteloos voel en niet meer weet wat ik moet doen...
maar liever dat dan een paard dwars door midden hakken vanwege mijn frustratie.

Dat losgooien en laat maar gevoel heb ik overiegs 1 of 2 keer per jaar, niet wekelijks ofzo

Verder wat kawa zegt... een stap terug, iets dat wel gaat. vertrouwen herstellen en dan toch enigszins tevreden naar stal.
en als ik door iets anders al moe, gefrustreerd of gespannen ben ga ik hoogiut voor een ritje lange teugel. Daarin ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik dan niets van mn paard moet vragen omdat ik toch oneerlijk reageer.

Ook als ik de neiging heb tot alles losgooien en paard weg te zetten ga ik meestal gewoon stappen lange teugel. Even weer tot mezelf komen en dan of nog een keer proberen als de rust terug is, of even nadraven aan lange teugel en ook ontspannen naar stal.

Echt kwaad worden pikken de paarden die ik uitkies echt niet, dus striemen erop slaan heeft en geen zin, en is hooguit (en terecht) gevaarlijk voor mezelf)

Yoshimi
Berichten: 454
Geregistreerd: 01-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:40

Als het bij mij niet wil lukken, stap ik ook een paar rondjes aan een lang teugeltje. Daarna probeer ik nog eens of het wel wil lukken en zo niet, dan doe ik iets wat wel goed gaat en stop er dan mee. Als ik al de hele dag niet lekker in mn vel zit stap ik er niet eens op. Een beetje hetzelfde als Noukie en Runningkawa dus..

Koss_Binky

Berichten: 647
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouderak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:56

Mijn paard gaat altijd protesteren in de vorm van steigeren, wat ik dan vevolgens doe, is een goede draf inzetten en wachten tot dat hij wat rustiger is en dan weer proberen op te pakken. Als hij dan doet wat ik vraag is hij ook al snel klaar.
En als ik al weet dat ik boos ben of gefrustreerd stap ik ook niet op mn paard, omdat ik dan al weet dat het niet goed gaat.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:09

runningkawa schreef:
En soms stap ik niet eens op mijn paard.
Als ik een rot dag heb gehad, eigenlijk al chaggie ben voordat ik ga rijden.
rij ik niet, want dan weet ik dat ik niet eerlijk ben tegenover het paard.


Dat is inderdaad verstandig! Doe ik ook altijd. Plus dat die van mij altijd heel onrustig wordt als ik een rotdag heb gehad met als gevolg dat het een getouwtrek wordt van hier tot gunter!

Verder rijd ik altijd wel door tot ik het goede gevoel heb, aldanniet met hulp van iemand anders.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:58

jarrah schreef:
In een ander topic vertellen veel mensen (bijna trots) hoe gemeen zij tegen hun paard kunnen doen....


je verdraait het hele verhaal jarrah. Mensen vertellen in dat topic helemaal niks bijna trots, mensen durven eerlijk te bekennen welke fouten zij maken of gemaakt hebben.
Ik heb zelf ook gepost hoe ik ooit op concours door het lint ben gegaan tegen mijn toenmalige paard. Niet omdat ik er trots op ben maar omdat ik niet te laf ben om te bekennen dat ik ook maar een mens ben, dat ik ook fouten maak waarvan ik althans probeer te leren. De manier waarop dat hier in het topic weer geintroduceerd wordt vind ik bijzonder triest.
Imo verdient het best wat meer respect dat mensen er eerlijk voor uit durven komen dat ze ooit te ver zijn gegaan.

jarrah schreef:
Mijn vraag is nu dan ook: Hoe ga jij om met je emotie/onmacht tijdens het rijden en hoe ver vind jij dat iemand mag gaan met het straffen van zijn paard? Waar liggen onze grenzen? Kennen wij uberhaupt onze grenzen wel ?


Tegenwoordig stap ik niet meer op als ik me labiel voel en als ik onder het rijden te kwaad word, stop ik ermee. Als het niet te erg is, stap ik ook aan een lange teugel en ga zingen en rij daarna wat op ontspanning verder. Maar soms ben ik te labiel en als er dan iets fout gaat na het stappen ga ik alsnog compleet uit mijn panty en inmiddels weet ik wanneer dat is en dan stop ik dus met rijden. Ik ken mijn grens dus zeer goed, juist omdat ik er, met name in de puberteit, zeer regelmatig over ben gegaan, in alle opzichten. Van dat leerproces pluk ik nu de vruchten. Ook in de omgang met mensen trouwens.

Hoe ver mag iemand gaan in het straffen van zijn paard? Dat hangt er vanaf. Destijds werd ik kwaad omdat ik altijd bang werd omdat mijn paard zich zo opspande in de ring dat ik hem niet meer kon rijden. Mijn paard wist op een gegeven moment wel dat ik in de ring alleen maar erop zat en maakte daar handig gebruik van door te gaan lopen klieren. Mijn fout dus en ik had destijds niet mogen straffen maar zelf moeten gaan rijden in de ring. Bij paarden die lastig zijn omdat ze je grenzen opzoeken mag je imo best optreden. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet las ik hier ooit op Bokt en dat vind ik een mooie uitspraak.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:06

Als mijn paard zo'n dag heeft dat zij niks wil, doe ik iets wat ze goed kan en wat ze leuk vind zodat ik toch een 'succeservaring' heb voor die dag en dan stap ik af. Dan kan ik vechten wat ik wil maar ik win het toch niet.
Maar... als mijn merrie uit pure koppigheid bijvoorbeeld de trailer ineens niet meer op wil wat altijd vlekkeloos gaat, kan ze ook een flinke lel en een schop onder haar kont krijgen. Het is niet zo dat ik over me heen laat lopen. Ook onder het rijden: ze had de neiging om haar achterbeen op te tillen als ik haar aantikte (echte merrie:D) Ik heb het een hele tijd maar over me heen laten komen, na dat tikje en dat beentje deed ze nl wel wat de bedoeling was. Maar op een gegeven moment tilde ze het been al op als ze ook maar dacht een tikje te krijgen (en dan heb ik het echt over kriebelen, niet over slaan). Na een paar weken was ik het zo zat dat ik haar een flinke lel heb gegeven (en nee, niet zo hard dat de striemen erop staan natuurlijk, maar wel dat ze het voelde) zo van, jij wil iets hebben om op te slaan, alstublieft. Sindsdien heeft ze het ook niet meer gedaan. Het is bij mij dus een hele tijd geduld, tot ik het echt zat ben maari k probeer wel eerlijk te blijven. Merk ik dat ik er echt niet uit kom en dat ik mijn geduld echt verlies, zo erg dat ik gefrustreerd raak, dan stap ik af en probeer het een volgende keer weer.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:08

Eerlijk gezegd heb ik er tegenwoordig nauwelijks last van. In de puberteit was dat anders (toen had ik nog niet in de gaten wat voor gruwelijke dingen het leven in petto kan hebben en dat dit alles in geen verhouding kan staan tot een recalcitrante pony). Het feit dat ik toen een zeer sensibel volbloedje reed heeft me goed geholpen om, na een poging of tien, niet te gaan gillen. Zo`n dier is een perfecte leermeester, want hij leert je veel over jezelf en is een perfecte reflector van je eigen gemoedsrust.

Van een bepaalde instructrice (niet eens mijn instructrice) moest ik ooit een liedje zingen, toen ponylief tijdens een concours alleen nog maar omhoog of in galop wilde. Dat stabiliseert je ademhaling en doet daardoor weer allerlei goeds.

Als het bij de Groningers eens niet lukt (wat uitzonderlijk is, want ik heb zelden zulke werkwillige paarden meegemaakt: ze proberen echt alles te doen wat je van hen vraagt, hoe idioot soms ook ) zet ik maar even een pauze in en pak de boel vervolgens weer op. Als ik merk dat ik iets te veel vraag van de bespiering of de conditie weet ik dat ik aan de taks zit en gaan we dus de volgende dag maar weer verder. No hard feelings.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:57

Ik heb vroeger een hele hete D-pony gehad, als ik mijn geduld verloor kon ik gewoon niet verder rijden, want die ging dan echt compleet over de zeik. In die tijd heb ik wel aardig geleerd om mijn geduld te bewaren

Uit "Onbeteugeld" ooit eens een super tip van Anky gevist: als je kwaad wordt, ontspan je gezicht. De rest van je lijf ontspant mee en je geeft jezelf daarmee ahw even een "time-out". Die werkt echt

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:14

@ Urielle: Ok, ik had het misschien iets anders moeten verwoorden, sorry daarvoor...... het was een beetje impulsief van mij....
Ik snap heus wel dat sommige mensen uit onmacht soms kwaad worden, maar ik walg echt van sommige acties die mensen met hun dieren uithalen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:18

Eigenlijk zou iedereen die zijn geduld wel eens verliest op een heter paard moeten rijden.
Gegarandeerd dat je het wel afleert

Dan hoef je niet eens aan meppen te denken, want alleen al iets te stug met een boze hand resulteert al op flink overeind staan.

Super leermeesters die paarden

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:37

Dat is de reden waarom ik zonder sporen en zweep rijd.
Die dingen kunnen je altijd een aanleiding geven tot misbruik.
(Nouja je kunt alles misbruiken maar die dingen maken het alleen maar nog erger)
Als mijn paard écht niet wil werken (en dat is niet vaak) laat ik hem gewoon in zijn waarde en zet hem terug op zijn wei.
Wat je ook kunt doen in het geval als je boos word afstappen ga ergens zitten en wacht 10 minuutjes.
Dan stap je weer op met een nieuw gevoel je adrenaline is laag en je kunt het weer opnieuw proberen.
Als iemand een slechte dag heeft kun je diegene daarvoor straffen?
Ik zou je ook als tip kunnen geven dat als je iets nieuws wilt gaan doen met je paard dat je het eerst vanuit de grond eerst oefent, dan gaat het meestal makkelijker.
Let er ook altijd op of je de goede hulpen geeft, ligt het zadel niet scheef etc.
Ik wou laatst een rollback doen maar mijn paard wou gewoon niet.
3 x achter elkaar geprobeerd deed nog altijd niks, ik controleer of ik de juiste houding heb en ja hoor ik zat ietjes te veel naar rechts

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:53

Ik heb ook nog wel eens dat, als iets echt niet wil en ik merk dat ik (te) geirriteerd word, ik gewoon uitstap en op stal zet.
zelf wat anders ga doen, en een paar uur later op stap en weer gewoon normaal rustig opnieuw probeer. Over het algemeen is het de 2e poging dan wel gewoon goed en kan ik ook weer lekker slapen 's nachts

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:42

Het is lang geleden dat het ECHT niet ging met rijden. Maar het komt wel eens voor dat ik even tot 10 moet tellen. Ik zit dan gewoon even goed te grommen en te schelden op mijn paard Gelukkig heb ik een eigen stal, dus het valt dan niet zo op.

Liever grommen en grauwen dan fysiek het paard teniet doen, vind ik persoonlijk.

Sinds 1,5 maand heb ik een hulp op stal en die kan ook altijd zo heerlijk grommen op haar paard. Dan lig ik helemaal dubbel, want ik kan me dan zo goed in haar verplaatsen

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:56

Allemachtig, wat een herkenbaar verhaal. Zo had ik ooit een paard wat ineens niet achteruit wou, nog geen pasje. Ze kon het prima, pakte het regelmatig mee in de training maar die dag vertikte mevrouw het. Ben zelden zo kwaad geweest op een paard als toen. In eerste instantie tig overgangen naar halthouden gemaakt en netje gevraagd om achterwaarts, geen reactie in die richting, alleen omhoog. Daarna paard tegen de omheining aan laten halthouden om vervolgens weer te proberen om achterwaarts te gaan... weer geen reactie in die richting, alleen omhoog. Uiteindelijk was ik zo kwaad dat ik ben afgestapt en haar 1 keer hard voor de borst heb geslagen zodat ze achteruit knetterde. Vervolgens paard beloond, weer opgestapt en nogmaals achterwaarts gevraagd. Toen kon die ezel het ineens wel.
God, wat was ik boos op die knol. De volgende dag liep ze als vanouds gewoon een paar passen terug als ik dat vroeg.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:13

Ik heb gelukkig heel veel geduld. Als het vandaag niet gaat dan morgen maar.
Ik had laatst een wedstrijd en met aangaloperen ging mijn paard volledig uit haar dak. We rijden in de M klasse maar ik liet op dat moment changementen zien om de 2 en om de pas.
Ook de trucjes van de spaanse rijschool hebben we gedemonstreerd.
Na 3 onderdelen in de galop ben ik gewoon naar X gereden en heb afgegroet.
Ik zag de mensen al kijken toen ik naar de losrijhal ernaast reed.
Ze dachten vast dat ik mijn paard wel eens flink bij zou werken.
In de losrijhal heb ik opnieuw aangegaloppeerd en heb ik ze met het neusje naar de grond gereden en gewoon de ontspanning opgezocht.
Daarna beloond en ben gaan uitstappen.
Het koste me wel 2 verliespunten omdat ik voortijdig de ring had verlaten maar daar zit ik niet zo mee.
Mijn paard had gewoon haar dag niet en ik had niet voldoende losgereden zodat mijn paard kon flippen in de ring.
Ik ga hier echt mijn paard niet voor op haar kop geven want ze is mijn alles.
Maar helaas zie ik vaak anders. Ik kan het ook niet laten om daar dan een opmerking over te maken. Is niet iedereen even blij mee maar dan hebben ze pech.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:43

Citaat:
Ik heb gelukkig heel veel geduld. Als het vandaag niet gaat dan morgen maar.
Ik had laatst een wedstrijd en met aangaloperen ging mijn paard volledig uit haar dak. We rijden in de M klasse maar ik liet op dat moment changementen zien om de 2 en om de pas.
Ook de trucjes van de spaanse rijschool hebben we gedemonstreerd.
Na 3 onderdelen in de galop ben ik gewoon naar X gereden en heb afgegroet.
Ik zag de mensen al kijken toen ik naar de losrijhal ernaast reed.
Ze dachten vast dat ik mijn paard wel eens flink bij zou werken.
In de losrijhal heb ik opnieuw aangegaloppeerd en heb ik ze met het neusje naar de grond gereden en gewoon de ontspanning opgezocht.
Daarna beloond en ben gaan uitstappen.
Het koste me wel 2 verliespunten omdat ik voortijdig de ring had verlaten maar daar zit ik niet zo mee.
Mijn paard had gewoon haar dag niet en ik had niet voldoende losgereden zodat mijn paard kon flippen in de ring.
Ik ga hier echt mijn paard niet voor op haar kop geven want ze is mijn alles.
Maar helaas zie ik vaak anders. Ik kan het ook niet laten om daar dan een opmerking over te maken. Is niet iedereen even blij mee maar dan hebben ze pech.


Kijk eens aan van zulke mensen heb je er meer nodig!
RESPECT

Qimm

Berichten: 15190
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:48

Als de dressur in de bak voor geen meter gaat dan draai ik me om en ga een buitenritje maken.

Maar ik weet niet of je op mij doelt met die dikke striemen op de kont slaan, maar dat van haar was die dag aanstellerij en dat tolereer ik niet. Dat er een striem ontstond door die tik was omdat het een warme dag was waardoor de huid dan gevoeliger is dan gewoon.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:32

Ik ken dat gevoel heel goed. Ik stop meestal met rijden want dan gaat het toch niet meer.

Herilda
Berichten: 550
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Oostermeer (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:38

Peoh komt heel bekend voor!
Heros is een heel sterk paard en weet dit dan ook te gebruiken!
Hij kan soms net alsof je der niet eens op zit! nergens op reageren, gewoon als een blok beton door walsen!
Ik heb echt wel es een paar keer echt zitten janken op het paard, gewoon omdat ik het idee had dat ik niet voor hem bestond terwijl ik ZO mijn best deed.
Meestal ga ik dan ook stappen en lekker prutsen, of lekker op buitenrit en even uitsjezen..
Anders krijg ik toch alleen maar "ruzie" met Heros en hij is toch veel sterker en wint dan toch.
Tis echt inderdaad een heel naar gevoel...

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:45

Als het bij mij echt niet lukt, gooi ik alle teugels los en doe ik een heel ontspannen gallopje. Want hoe lekker ik blijf doordoen hoe slechter het gaat.

En na het galopje begin ik met een mooi lei terug opnieuw.

karijn

Berichten: 5418
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:09

Bij bij mijn vorige paard heb ik vaak van die momenten gehad waarop ik dacht dat hij het nooit zou leren, hij haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik heb wel eens zitten janken op zijn rug en hem wel eens een tik verkocht. Ik heb wel inmiddels geleerd dat je daar totaal niets mee bereikt en sindsdien probeer ik veel van die rare fratsen te negeren en gewoon door te gaan met waar ik mee bezig ben. Met mijn huidige paard ben ik ook veel strenger tov mezelf geworden en heb nu nog niet van die jankmomenten gehad terwijl er vaak genoeg dagen zijn geweest dat ik het echt even niet meer wist. De oplossing? Een goede instructeur die mij elke keer weer even met beide benen op de grond zette en een vrolijk en lief paard die mij elke dag weer even enthousiast begroet.
Als ik voor het rijden al aanvoel dat ik niet lekker in mijn vel zit, klim ik er niet op. Als het tijdens het rijden niet lekker aanvoelt, dan stap ik uit en zet ik hem op stal.