Hoe scheef ben jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:58

Sinds enkele maanden krijg ik van mijn instructeurs ( en omstanders ) steeds het verwijt dat mijn zadel scheef lag. Omdat het op allebei de paarden waarop ik rijd precies hetzelfde was, zijn we maar eens goed bij mezelf gaan kijken, en ja hoor ik zat helemaal ingeknikt naar links.
Vervelend en lastig te corrigeren, maar door er consequent mee bezig te zijn probeer ik het te verbeteren. Met deze nieuwe inzichten ben ik eens echt op mezelf gaan letten, en kom tot steeds meer openbaringen:
Als ik op een stoel zit heb ik meer gewicht op mijn linkerkant. Bij het fietsen trap ik harder met rechts. Met name op een draaibare bureaustoel zit ik altijd met mijn linkerheup naar voren en nog veel meer van dit soort voorbeelden. Ik kom er achter dat ik zo scheef als een hoepel ben, en dus mijn paard bijna niet kan corrigeren op gewichtshulpen. Op dit moment vraag ik me bijna af of het wel fair is om uberhaupt op een paard te stappen. Bekend probleem?

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:01

yep bekend probleem, ik knik links ook in en mijn rug zit ook een knikje??
Heb in mijn auto mijn achteruitkijkspiegel hoger gezet nu moet ik extra recht gaan zitten om iets te zien (helpt vrij aardig)
ach als je er extra op let komt het vanzelf goed, ik heb er al een stuk minder last van gelukkig

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:04

ja bekend probleem ik heb 2 scheve heupen een enorm scheve rug en 2 vage schouders en rijd nogsteeds! ik heb ook een beenlengte verschil van 2,5 cm
het is denk ik gewoon iets van streng zijn tegen jezelf! dat je niet naar links gaat hangen of wat dan ook!
misschien heb je ook wel een beenlengte verschil dat kan ook ik doe het ook als ik me speciale zool niet in me laars heb zitten
maar omdat je een beetje scheef in elkaar zit betekekend het niet dat je niet mag rijden (teminste vind ik) want dan mag meer als de helf van nederland niet rijden zo heeft iedereen namelijk wel iets!

SpikkelFire

Berichten: 6700
Geregistreerd: 14-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:05

Jup, ik knik ook in in mn linkerheup en daardoor zaten me beugels onwijs scheef. Nu zitten mn beugels redelijk recht maar verlies ik telkens mn linkerbeugel doordat scheef zitten..echt heel vervelend want mn paard is van zichzelf ook al wat scheef

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:08

Fysio kan helpen, ik heb zelf een "draai" in mijn ruggewervels waardoor mijn bovenlijf gedraaid zit t.o. mijn heupen en een "s" bocht waardoor het gewicht meer op links drukt. De enige manier om hier iets aan te doen zijn oefeningen en constant op letten dat je zo recht mogelijk blijft. Hulp fan een fysiotherapeut kan hier handig bij zijn

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:10

Ik ga gewoon door hoor! Maar ik merk echt vaak dat als iets niet lukt ( bijvoorbeeld zijgangen ) ik gewoon zelf helemaal verkeerd zit. En dan voel ik me echt schuldig tegenover het paard, omdat ik toch geprobeerd hem mijn zin door te drijven ( bijvoorbeeld door nog maar eens eenzijdig aan te drijven ).

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:15

Heel bekend.... maar volgens mij zit niemand waterpas op zijn/ haar paard

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:20

Je zou eigenlijk niet mogen rijden als je dit probleem van jezelf kent en er niets mee doet! Omdat je zelf ook al zegt dat je je paard ermee stoort, vind ik dat je het aan je paard verplicht bent er iets mee te doen. En aangezien je daarmee bezig bent:

Zelf ken ik het probleem ook hoor. Ik zit vaak te snel op de buitenkant van mijn paard (alhoewel dat niet puur door mijn scheefheid komt, maar door het optrekken van mijn binnenbeen en daardoor inknikken in mijn heup), en heb de neiging om in het dagelijks leven sowieso mijn rechterheup een klein beetje in te knikken, maar vooral merk ik mijn scheefheid aan de inwerking van mijn linkerhand. Dat is echt rampzalig! Omdat ik die als rechtshandige minder goed onder controle heb, werk ik daar (onbedoeld) veel groffer mee in dan zou moeten en ik eigenlijk zou willen. Kracht wint het dan helaas van controle. Ikzelf heb nog veel les nodig, en zal nog heel vaak mezelf in de spiegel moeten controleren!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:26

Madelen schreef:
Je zou eigenlijk niet mogen rijden als je dit probleem van jezelf kent en er niets mee doet! Omdat je zelf ook al zegt dat je je paard ermee stoort, vind ik dat je het aan je paard verplicht bent er iets mee te doen. En aangezien je daarmee bezig bent:

Zelf ken ik het probleem ook hoor. Ik zit vaak te snel op de buitenkant van mijn paard (alhoewel dat niet puur door mijn scheefheid komt, maar door het optrekken van mijn binnenbeen en daardoor inknikken in mijn heup), en heb de neiging om in het dagelijks leven sowieso mijn rechterheup een klein beetje in te knikken, maar vooral merk ik mijn scheefheid aan de inwerking van mijn linkerhand. Dat is echt rampzalig! Omdat ik die als rechtshandige minder goed onder controle heb, werk ik daar (onbedoeld) veel groffer mee in dan zou moeten en ik eigenlijk zou willen. Kracht wint het dan helaas van controle. Ikzelf heb nog veel les nodig, en zal nog heel vaak mezelf in de spiegel moeten controleren!


en als je er nou niet aan kunt doen ik heb 2 scheve heupen (aageboren) een scheve rug (aangeboren) en en 2 mislukte schouders (ongeval) dan zou ik vongens jou niet mogen rijden omdat ik "scheef" geboren ben?
niet dat ik zo super rijd ofzo (geen wedstrijden ofzo) beetje recreatief hobbelen met mijn knollie

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:30

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat mensen zoveel moeten proberen zichzelf te verbeteren. Als je uit onwil er niets aan doet. Als je zo geboren bent is het 'anders', dat is onmacht, niet onwil. Onderscheid tussen wedstrijdruiter en recreatieruiter vind ik trouwens niet nuttig/nodig bij dit onderwerp. Beide ruiters kunnen namelijk hun paard storen, bij de ene categorie wordt er misschien alleen meer nadruk op scheefheid gelegd.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:36

Citaat:
Onderscheid tussen wedstrijdruiter en recreatieruiter vind ik trouwens niet nuttig/nodig bij dit onderwerp. Beide ruiters kunnen namelijk hun paard storen, bij de ene categorie wordt er misschien alleen meer nadruk op scheefheid gelegd.


dat ben ik met je eens maar daarom rijd ik geen wedstrijen krijg steeds te horen dat ik scheef zit maar goed zal er niet meer over zeggen nu

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:39

Ik merk dat ik scheef ben als ik m'n riek of bezem andersom vasthoud. Dus m'n rechterhand onder en links bovenop. Dan voel ik me net zo'n ietebiel. M'n hele coördinatie is dan weg en met links heb ik veel minder kracht.
Maar met rijden heb ik er nog nooit iets over gehoord.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:45

Ik rijd puur recreatief, maar ben zo scheef als een deur (geweest). Zo erg dat ik mjin paard ook rugproblemen kreeg. We zijn beide in therapie geweest en gaan nog regelmatig op herhaling.
Ik rijd mijn paard op advies nu boomloos, zodat ik wel rechterop moet zitten en ik geen zadelkussens meer in mijn paards ruggengraat parkeer waar zij dan last van krijgt .

met uitmesten en poetsen probeer ik zoveel mogelijk om alles zowel links als rechts te doen. Wel even wennen in het begin

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:16

love_gino schreef:
en als je er nou niet aan kunt doen ik heb 2 scheve heupen (aageboren) een scheve rug (aangeboren) en en 2 mislukte schouders (ongeval) dan zou ik vongens jou niet mogen rijden omdat ik "scheef" geboren ben?
niet dat ik zo super rijd ofzo (geen wedstrijden ofzo) beetje recreatief hobbelen met mijn knollie


Tuurlijk mag je dan wel paardrijden Maar vind toch dat je moet proberen zo recht mogelijk te zitten. Het brengt een paard uit balans wanneer je scheef zit, wat een hoop problemen veroorzaakt.

Ook in ben behoorlijk scheef in mn bekken, en heb een beenlengte verschil, maar toch zit ik niet ingeknikt. Het is dus best mogelijk recht te zitten met een scheef bekken

Petto

Berichten: 77
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Klarenbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:20

hey Erleyne,
als je het gevoel hebt dat je zelf scheef bent ga dan eens bij een manueel therapeut langs om na te laten kijken! Ik heb er ervaring mee.Heb een jaar mega last van mijn rug gehad,afspraak gemaakt bij die therapeut en bleek ik behoorlijk scheef in mijn bekken.Mijn rug groeide zelfs al scheef....Inmiddels is alles al meerdere keren recht gezet en wat denk je...knol loopt als een trein omdat ik recht zit!! En begint zowaar zijn wissels te springen die steeds niet fijn lukten...!!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:11

Zeker een bekend probleem... ik heb om deze reden het afgelopen 3/4 jaar niet paardgereden.

Scheefstand van het lichaam komt altijd voort uit scheefstand van het bekken. Alleen door een aangeboren afwijking kunnen benen daadwerkelijk verschillend zijn qua lengte, een anatomische afwijking dus. In andere gevallen gaat het eigenlijk altijd om een functioneel beenlengteverschil; door scheefstand van het bekken lijkt een been langer en het andere been korter.

Een manueel therapeut kan hierbij hulp bieden, maar geen enkele manueel therapeut kan scheefheid zien. Alleen als zij over meetapparatuur beschikken, kan de scheefstand daadwerkelijk opgemeten worden.

Blokkades kunnen wel opgespoord worden door te kijken naar verschil in beweeglijkheid en verschil qua spieren. Maar.... een ruiter wil nog wel eens een meer dan gemiddelde beweeglijkheid in het bekken hebben, ookal zit de boel volledig scheef.
Een manueel therapeut opzoeken is dus één, maar goed luisteren naar wat hij zegt is twee.... als hij geen blokkades (meer) herkent, wil dat níet zeggen dat je helemaal recht bent.

www.cross-therapie.de Mevrouw Lilo Cross heeft meetapparatuur ontworpen om scheefstand tot op het kleinste verschil nauwkeurig te kunnen meten én een behandelingsmethode die blijvend resultaat kan bieden.

www.tedwillemsen.nl heeft ook een interessant - Nederlandstalig - boek, maar behandelt op het oog

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:12

iemand die ik ken doet dat ook, die moet der beugels ongelijk doen zodat ze wel recht gaat zitten..

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:16

Farouche schreef:
iemand die ik ken doet dat ook, die moet der beugels ongelijk doen zodat ze wel recht gaat zitten..


Je zit niet recht met ongelijke beugels hoor

Dat is zoiets als zooltjes in de schoenen om beenlengteverschil te compenseren.... probleem is alleen dat er geen beenlengteverschil is, maar een scheefstand van het bekken.... gevolgbestrijding dus in plaats van het wegnemen van de oorzaak.

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:17

hier nog een schots en scheve. Beenlengteverschil van 1,3 cm en een scheve ruggengraat (heb scoliose)
Zit dus scheef op de knol, maar doe mijn best wel om zo recht mogelijk te zitten. Heb fysiotherapie gehad om het beenlengteverschil te verkleinen en doe nog regelmatig mijn oefeningen.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:13

Dat heb ik ook, alleen is mijn ene been 1 cm korter dan het andere, dus is mijn ene heup hoger dan de andere en is mijn ene schouder ook hoger dan de andere. Ik rijd wel met gelijke beugels en volgens mijn instructrice zit ik aardig recht, maar trek wel m'n binnenbeen op.. Tegen het inknikken heb ik wel een tip en die klinkt heel simpel: maak je bovenlijf lang, strek je uit, kijk desnoods even omhoog de hemel in. Ook je ellebogen aan je lichaam houden helpt met voelen, omdat je elleboog dan ter hoogte van je zij zit, voel je het als je inknikt. Als je zo'n bureaustoel hebt die kan draaien, probeer dan eens je bovenlichaam rechtop en stil te houden en draai alleen met je onderlichaam naar links en naar rechts. Als je dit doet, moet je op allebei je knobbels proberen te blijven zitten. Dit moet je dan ook op je paard proberen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:07

Er zijn maar heeeel weinig mensen die echt recht zitten!!!
Goed dat jullie er even uitgebreid naar gekeken hebben, zodat je weet wat je nu te doen staat (ik weet het, is echt ontzettend moeilijk, want voor je gevoel zit je al recht) maar op de lange duur zal je echt merken dat je er profijt van hebt! Veel suc6!!!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoe scheef ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:50

Als je lichaam scheef is en je gaat vervolgens op je paard proberen recht te zitten, dan zit je natuurlijk nooit recht maar wurm je je lichaam alleen maar in nog meer vreemde kronkels. Ontdekken dat jezelf scheef bent is eerste vereiste, vervolgens de juiste behandeling zoeken zodat je lichaam weer recht wordt is de volgende stap.... dus niet de oplossing te paard zoeken, maar bij een manueel therapeut.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:20

Ik ben toevallig laatst meegegaan naar de fysio van mn zus (die vond het interesant twelingen te vergelijken), en kwam er toen achter dat er veel in mijn rug scheef zit. Ook mn bekken staan scheef, de linker staat aan de achterkant lager en aan de voorkant hoger (dus is gedraaid). merk dit ook hoe ik zit en ook duidelijk met paardrijden.
En zoals deze vrouw ook zei: er is geen enkel lichaam helemaal recht..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:12

Echt scheef ben ikniet maar mijn rechterzijde is wel sterker ontwikkeld dan mijn linkerzijde. Voor mij een reden om naast het rijden ook nog andere sporten te doen. Zo heb ik een abonnement op de sportschool en probeer toch wel 3 keer in de week nog iets extra te doen zoals, body heat, callenetics, body balance, spinning, body combat.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:04

noran_nd_me schreef:
Ik ben toevallig laatst meegegaan naar de fysio van mn zus (die vond het interesant twelingen te vergelijken), en kwam er toen achter dat er veel in mijn rug scheef zit. Ook mn bekken staan scheef, de linker staat aan de achterkant lager en aan de voorkant hoger (dus is gedraaid). merk dit ook hoe ik zit en ook duidelijk met paardrijden.
En zoals deze vrouw ook zei: er is geen enkel lichaam helemaal recht..


Ja.... alleen wordt vergeten dat een kind met normale ontwikkeling en geen aangeboren afwijkingen, gewoon volledig recht is. Het zijn 'dingen des levens' die een mens later scheef maken.... bijvoorbeeld een simpele misstap in een kuil, een sprong waarbij je harder op één knie terecht komt dan op de andere, een bezigheid doen die meer de ene kant stimuleert dan de andere kant (schrijven bijvoorbeeld). Daardoor zijn de meeste mensen inderdaad scheef.... behalve échte topsporters, want topsport kan alléén met een recht lijf worden beoefend. Problemen/blessures van topsporters komen dan ook vaak voort uit een scheefstand die is opgelopen. Meestal door een externe factor maar dat kan ook inherent aan de beoefende sport zijn, bijvoorbeeld tennis.

Ook veel voorkomende 'ziektes' worden veroorzaakt door scheefstand, denk dan bijvoorbeeld aan arthrose. Hoeveel procent van de ouderen heeft dat ook alweer? Heel veel in ieder geval, het gros van de gevallen door scheve belasting van de gewrichten. Zodra jongere mensen het hebben, weet je zéker dat scheefstand de oorzaak is.