Stang en trens te strak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Stang en trens te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:41

Mss is het handig om even na te gaan hoe een stang al dan niet hoort te zitten.

Ligt de stang verticaal dan is het volgens onze almighty bokdeskundige goed, maar in feite zit de kinketting dan zo strak dat de stang geen hoek kan maken.

Ligt de stang horizontaal dan zijn onze bondscoaches en internationale juryleden (die zich allen op bokt bevinden) het erover eens dat er teveel stanggebruik is, terwijl je beter kan zeggen dat de kinketting niet aangesnoerd is en de stang de toegestane en zelfs vereiste hoek van 45 graden kan maken.

Ow jah, en dat dat tegenwoordig heel normaal is..?! horses @work, clinic Tommie Visser. Wat Tommie daar zegt over het wel of niet vastzitten van de stang, en dan goed luisteren met de oortjes!!!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:50

Een stang die vertikaal staat met strakke teugel, ja daar is iets heel erg verkeerd, maar die zie ik niet zo vaak hoor!
Ketting moet werken als de stang op 45 graden met de mondspleet komt, ja. Stang horizontaal is richting de 90 graden.
Ketting moet in werking treden voordat de druk achter de oren (door de hevelwerking van de stang) te groot wordt. De ketting werkt in de kingroeve, waar het een reflexpunt raakt, wat nageven bevorderd.

Staat de stang dus horizontaal, dan is de kinketting te los en wordt er dus teveel druk achter de oren uitgeoefend.

Staat de stang continue in die stand, dan is het dus behoorlijk mis met de teugelvoering en het stanggebruik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stang en trens te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 02:19

Ik heb ook even gekeken.

Ik vond:

* dit zonder twijfel qua muziek en oefeningen en volgorde één van de beste kuren ooit. Het is gedrufd en verdomde moeilijk.

* Er zijn foutjes, het paard is niet altijd helemaal recht, valt in de passage gewoon uit elkaar (daar gaan de achterbenen alleen maar omhoog en niet meer voorwaarts, soort van zweefdraf naar mijn idee), en de piaffe was onregelmatig, maar dat is iets wat je vaak ziet.

* Het stanggebruik viel mij vooral op op de momenten waarop het paard blijkbaar al 'wist' dat hij naar 'een hogere versnelling' mocht. Dus van het drafgedeelte naar de galop zie je hem druk worden, van de pirouette naar de uitgestrekte galop, van de verzamelde stap naar de uitgestrekte. Hierdoor ging Laurens precies wat meer aanspannen, waardoor paard naar mijn idee toch wat impuls en voorwaartse drang verliest. Dit zie je ook aan het feit dat het paard bij uitgestrekte draf en stap slechts heel aarzelend het hoofd een beetje mee naar voor beweegt, het paard blijft daar achter de teugel. Je ziet ook dat hij na de proef, met losse teugel, ongelooflijk zijn kop erop houdt, dit paard zakt volgens mij niet makkelijk, en klemt zich bij teugeldruk wrs heeeel makkelijk op.

Mijn mening: ik vond het een erg knappe en gedurfde (eindelijk weer eens wissels om de pas op de volte!) kur!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 02:28

Ik heb het nog even opnieuw bekeken op kleiner scherm op de stang scherper te kunnen zien. op heel veel stukken staat ze volgens mij op 45 graden, en de stukken waar ze op 90 komt zijn de stukjes waar ik daarnet aangaf, volgens mij was dat paard gewoon ontzettend heet. Eens zien hoe wij zo'n beest dan nog door de bak rijden
Verder vond ik die laatste uitgestrekte dra idd niet zo netjes, en er valt mss wel iets te zeggen over die stang, maar alles bij elkaar een erg nette proef en een best knappe hoofdhalshouding

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:08

Je moet niet vergeten dat er veel spanning bij zo'n wedstrijd komt kijken,dan kan de stang weleens iets strakker staan dan normaal.Ik vind het paard alleen niet zo mooi los door zijn lijf van achter naar voor gaan.Verder een super mooie/nette proef!

eliise
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Stang en trens te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:07

Niet zeiken man.
dat paard loopt als een Gek!
zooo mooii Gewoon..

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:20

Ergens in het topic is gezet: "waarom vind iedereen laurens zo leuk(? denk ik)? Het antwoord is: Hij heeft een lekker kontje.
Weet zelf niet zo veel van dressuur en zeker nie in zo een hoge klasse, maar met poes haar commentaar ben ik het zeker mee eens. Hij staat niet altijd gespannen. Bij zo een wedstrijd kom je tegen: veel publiek dat lawaai maakt (dit heb je op trainingen niet), de muziek staat luider, ... Denk dat hij het er erg goed vanaf brengt.
greetz
amy

powiepower
Berichten: 761
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: op Snis =)

Re: Stang en trens te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:19

er is verschil tussen veel stanggebruik en TE veel stanggebruik,

bij het laatste zou het paard continu met zn mond open lopen....wat niet het geval is. Zelfs het aansnoeren van de mond zou dan echt niet hebben geholpen, een paard krijgt zelfs met strakke neusriem, zijn mond heus wel open (als is het maar een beetje) Dat is hier niet te zien!!

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Stang en trens te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:53

Volgens mij staat de stang niet te strak, Laurens zou wel heel goed weten hoe het moet!
Wat een schitterende proef!

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:27

volgens mij is ie niet te strak, en ik vind de proef trouwens heel mooi

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:10

wat een kippenvel proef!!!

denk dat laurens heel goed weet waar die mee bezig is hoor
Het is ook een stang met korte scharen dus het lijkt al snel dattie te strak hangt