Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikitaatje

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Hoofddorp

Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:04

Ik denk ik plaats het toch maar eens...

Ik vraag me weleens af wat het verschil nou is tussen rijden met slof of longeren met slof? ik zie vaak dat mensen erg veel commentaar erop krijgen als de slof een beetje strak zit tijdens het rijden. Dat dat dan meteen slecht is voor het paard enz enz

Maar wat ik dan zo raar vind is dat als je longeert met slof of touwtjes.. dat de slof dan vaker nog wel strakker staat.. maar dat het dan volgens mensen niet erg is enz.

Ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

ben erg benieuwd.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:33

om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gelongeert met slof, en ken ik ook niemand die met slof longeert. bij mij is het meestal een passoateugel.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:24

Ik longeer de meeste paarden met een gogue maar stel, ik longeer met een slof dan stel ik hem nog zo af dat het paard met zijn neus eruit kan lopen zonder dat er druk op de slof staat. Met longeren is in de krul trekken imo net zo uit den boze als met rijden.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:27

Ik longeer zelf ook weleens met slof, maar ik doe hem zo strak dat als ze ontspant, erop de slof geen druk staat. Beetje lastig uitleggen, maar ik hoop dat je het begrijpt.
In principe maakt het volgens mij niet veel uit, als je hem strak doet tijdens het rijden of het longeren?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:12

Als je met een slof rijd kan je met je hand sterker inwerken. zowel met twee handen als met een hand. Als je longeerd heb je die mogelijkheid niet. Ik longeer liever met een slof dan met een bijzetteugel omdat de cirkel die het paard met zijn hoofd kan maken(dus omhoog en naar beneden) anders en beter is dan die van een bijzetteugel.
Het probleem wat sommige mensen hebben die met een slof rijden is dat het paard niet aan het been is en dus niet voorwaarts neerwaards gereden wordt. hierdoor komt het paard in de teugel te hangen en komt het grootste gedeelte van het gewicht op de voorhand! Bij het longeren is dat probleem vaak minder omdat je dan met de longeerzweep het paard makkelijker voorwaarts kan drijven.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:18

Ik vind dat een slof zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren niet strak mag staan
Ik longeer met bijzet *nouja, heb een slof die ik tot bijzet knup, dus NIET tussen de voorbenen door*, deze zet ik zo dat er druk opkomt als m'n pony haar neus er helemaal uitsteekt, maaar zodra ze netjes loopt of wil zakken geeft de bijzet mee

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:26

Ik longeer ook nooit met slof, sterker nog heb geen eens een slof Ik gebruik of een bijzetteugel of idd touwtjes. Ben het verder met Urielle eens!

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:32

veraA schreef:
Ik vind dat een slof zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren niet strak mag staan
Ik longeer met bijzet *nouja, heb een slof die ik tot bijzet knup, dus NIET tussen de voorbenen door*, deze zet ik zo dat er druk opkomt als m'n pony haar neus er helemaal uitsteekt, maaar zodra ze netjes loopt of wil zakken geeft de bijzet mee


Zo gebruik ik de mijne ook, en ook met rijden dan kan ik mijn paardje beter door laten lopen en gaat ze minder hangen,
maar on-topic ik vind dat je met longeren en met rijden je slof niet te strak mag hebben want dan krijg je nog steeds niet het goede effect maar trek je je paard alleen maar in een krul

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:36

Met een slof op zich is niks mis mee....
Punt is alleen dat veel ruiters er niet mee om kunnen gaan en ongemerkt stukje bij beetje dat ding strakker pakken, eraan gaan lopen plukken en uiteindelijk een paard hebben wat in protest gaat....
Als je longeert, doe je hem op 1 vaste maat (waarschijnlijk op een maat zodat je paard lekker ontspannen kan zakken, neusje eruit, enz) en word er dus verder niet mee gerommeld en geplukt enzo, op die manier is er dus niks mis mee!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:40

de slof van mij is verknipt ( die ik nog ergens verschimmelt had liggen. Er komt aan geen een paard van mij de slof, niet met longeren en niet met rijden.
In mijn profiel ( verhaal van appaloosa Balou ) staat ook waarom!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:45

MISTRAL94 schreef:
Ik longeer ook nooit met slof, sterker nog heb geen eens een slof Ik gebruik of een bijzetteugel of idd touwtjes. Ben het verder met Urielle eens!


Wat is het verschil tussen touwtjes en slof?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:51

Cinnepin schreef:
de slof van mij is verknipt ( die ik nog ergens verschimmelt had liggen. Er komt aan geen een paard van mij de slof, niet met longeren en niet met rijden.
In mijn profiel ( verhaal van appaloosa Balou ) staat ook waarom!


ik heb net je profiel gelezen. indrukwekkend. maar ik kan niet vinden waarom je niet met slof zou rijden?

Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:55

Ik longeerde wel eens met slof, die deed ik zodanig strak dat ze ook makkelijk kan lopen zonder druk, alleen gaat ze er lekker op hangen :s, mja dus doe ik het eigenlijk nooit meer. Lijkt me volledig zinloos zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:58

oosterhoff schreef:
Anoniem schreef:
de slof van mij is verknipt ( die ik nog ergens verschimmelt had liggen. Er komt aan geen een paard van mij de slof, niet met longeren en niet met rijden.
In mijn profiel ( verhaal van appaloosa Balou ) staat ook waarom!


ik heb net je profiel gelezen. indrukwekkend. maar ik kan niet vinden waarom je niet met slof zou rijden?


zijn klachten komen omdat hij vroeger in de slof is gebonden, meneer wou volgens hen niet aan de teugel. vandaar.
Door die rot slof is mijn paard kapot, voorgoed

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:03

ik vind bijzets toch echt veel erger dan touwtjes of slofje. Longeren doe ik nooit, dus daar heb ik geen last van. Vind alleen longeren wel iets anders dan rijden, je stelt iets op 1 manier af, bind het vast en daar moet je paard het mee doen. er word niet echt ingespeeld op het moment zelf en dat kun je met rijden wel.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:08

Dat is ook wellicht dan juist het verschil tussen een goed afgestelde slof met longeren en eentje met rijden. Bij veel ruiters is er een risico dat ze op mindere momenten toch even die slof er bij pakken.

Voor de goede orde, ik rij niet met slof en longeer meestal met gogue (of laat hem zonder enige vorm van bijzet of hulpteugel over wat balkjes draven oid).

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:07

ik longeer mijn paard ook af en toe met een slof. Wat ik ermee bereiken wil is dat ze iets meer doorbuigt, maar hierbij geen schokkende handen etc. tegen komt omdat de slof aan de longeersingel altijd stilhangt en in je hand niet. Dit werkt echt super!Ik zorg er overigens altijd voor dat hij niet te strak zit (van zelf sprekend) maar dat ze zoals al gezegd werd haar neusje er wel uit kan drukken.
Als de slof te strak zit, is het hele effect weg of dit nou onder het zadel of aan de longe is. je krijgt een valse knik en merendeels een weg gedrukte rug.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:20

Ik ben niet tegen een slof (tenzij verkeert gebruikt..).
Een slof of touwtjes gebruik ik net zoals loutjuh, om mijn paard beter en lekkerder te laten buigen, dit doe ik niet dmv trekken en sjorren, maar door een ontspannen hand en af enm toe kneepjes te geven.
Ik gebruik liever touwtjes tijdens het longeren, en gebruik de longe dan om dat door het bit te steken en aan de singel vast te maken, zodat ik de gewenste stelling kan vragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:20

Ik longeer met Pessoa
Ik vind dat je wel moet weten hoe je met zo'n hulpteugel aan de slag moet gaan, je kan je paard er goed mee verpesten.

djedda

Berichten: 990
Geregistreerd: 31-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:25

Interessante discussie, dacht er laatst ook al aan.
Ik longeerde bijna nooit, totdat ik merkte dat het heel erg goed werkt bij mijn pony. Ik longeer meestal met touwtjes, hij gaat lekkerder door zijn lijf lopen en dat is weer bevorderlijk voor het rijden!
Ik ben ook van mening dat je bij een slof harder kan inwerken dan bij een slof bij het longeren omdat je dat inderdaad op 1 'stand' vastmaakt.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:01

Het verschil zit 'm in het feit dat je tijdens het rijden TERUG kunt werken met je hand, waardoor de slof het paard belemmert in zin lopen. Bij het longeren is de slof op één manier afgesteld, en heeft het meer de werking van een bijzetteugel, en geeft het paard (als het goed is) na, waardoor de druk in de mond van het paard vervolgens verdwijnt. Tijdens het rijden gebeurt het 9 van de 10 keer dan de ruiter dit totaal niet aanvoelt (het nageven van het paard) of zelfs niet bereikt. Hierdoor krijg je de beruchte 'slofpaarden' en stuggen monden. Het verschil zit 'm dus in de ruiter!!

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:53

Ik rij best vaak met een slof...
Longeren doe ik er zelden mee...( Lees als nooit)
ik heb op meerdere grote stallen meegedraaid en ik
ben van mening dat rijden met slof helemaal niet erg is.
Mits je weet hoe je ermee rijden moet...
Daarom krijg een slof een slechte naam.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:59

lovelyme schreef:
Ik rij best vaak met een slof...
Longeren doe ik er zelden mee...( Lees als nooit)
ik heb op meerdere grote stallen meegedraaid en ik
ben van mening dat rijden met slof helemaal niet erg is.
Mits je weet hoe je ermee rijden moet...
Daarom krijg een slof een slechte naam.


Precies, ik rijdt jonge paarden ook geregeld met slof, alleen heb ik hem meestal los hangen. Als het nodig is pak ik hem er even bij om ze er even goed door te rijden. Het probleem met een slof is dat veel mensen niet weten hoe ze hem moeten gebruiken waardoor het de verkeerde werking krijgt. Als je constand de slof erbij houdt, loopt hij niet meer van achteren naar voren om het zo maar te zeggen. Hij hangt alleen nog maar in die slof. Longeren doe ik sowieso nooit met slof, zie er het nut totaal niet van in... wel met passoateugel of gogue.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:40

Ik rijd nooit met slof,longeer ze ook niet met slof,mijn paarden gaan zelf lekker voorwaarts neerwaarts lopen tijdens het longeren.Ik denk dat je met de slof het paard veel meer blokkeert om te lopen en vooral om z'n achterbenen eronder te zetten.Want hoe dieper hij loopt met het hoofd,hoe makkelijker hij van het achterbeen afloopt.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Met strakke slof rijden? Je longeert anders ook met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:34

Ik longeer altijd met een pessoa.

En met slof, daar heb ik absoluut geen problemen mee, mits het op de onjuiste manier gebruikt word.

Voor mij is de onjuiste manier, strak vastzetten met een te hard inwerkende hand.