Piaffe leermethode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:26

Voor zover ik het in de praktijk aanschouwd (en in mindere mate toegepast) heb gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar aanleren vanuit de verzamelde draf. Ik vind de kwaliteit van de piaffes beter. Het is alleen niet voor elk paard weggelegd.

Paarden die leren aanpiafferen vanuit stap ontwikkelen vaak/gemakkelijker een piaffe waarbij ze het gewicht juist naar de voorhand nemen, en piafferen door de achterbenen op te trekken. (denk even aan Rusty, dan weet je welk beeld ik bedoel)

Als onervaren ruiter in dit werk, vond ik het zelf eenvoudiger om naar de piaffe toe te rijden vanuit verzamelde draf of passage, dan vanuit de stap. Je hebt het ritme en de impuls meteen te pakken. Dat draagt ook weer bij aan een kwalitatief betere piaffe.

Maar omdat je met verschillende paarden werkt waarbij verschillende trainingsmethoden een beter effect hebben, kun je imo niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Het kan wel je persoonlijke voorkeur hebben.

De meerwaarde van trainen tussen de pilaren ken ik niet omdat ik er nooit mee gewerkt heb/mee heb zien werken door vakkundige trainers.

Overigens, Q's argument dat pilarenwerk minder nageaapt wordt heeft imo ook een practische kant. Het kost best wat moeite om die dingen in de grond te slaan ik zou er zelf niet aan beginnen iig

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Piaffe leermethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:31

Okee, maar is dit dan wel meteen met een ruiter erop, of zit er ook nog een voortraject, met werken aan de lange lijnen, aan?

Citaat:
Overigens, Q's argument dat pilarenwerk minder nageaapt wordt heeft imo ook een practische kant. Het kost best wat moeite om die dingen in de grond te slaan ik zou er zelf niet aan beginnen iig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:24

QQQQ schreef:
Voordeel vanuit draf: Je zit al in diagonale beweging.
Voordeel vanuit stap: Je maakt de overgang voorwaarts.

Nadeel vanuit draf: paard kan vertragen en stilvallen, taktverlies
Nadeel vanuit stap: kan ten koste gaan van de zuiverheid van de stap, geen diagonale beenparen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:40


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Piaffe leermethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:46

Ik kom toch nog even terug op het pilaren werk vergelijken met LDR (was even een discussie tussen QQQQ en Superpepeijn)
Ik was naar aanleiding van dit topic (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=590365op ) op een pagina aan het surfen, waarbij ik een interessante vergelijking trof waarbij het pilarenwerk werd toegeschreven aan een zekere Antoine de Pluvinel (1556- 1620), die onder de klassieke rijkunst ingedeeld is: http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=328.
"It seems rather strange to discover that horse-friend Pluvinel was also the inventor of the pillars, those controversial posts which, in the hands of a bungler, can cause much more harm than good and when used incorrectly can cause a horse to panic. He also expressly warned against the compulsory use of pillars."

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:41

Ik wens buiten de discussie te blijven, maar zal wel even wat toevoegen:
Het is een hulpmiddel bij het trainen van de piaffe en niet zo zeer voor het aanleren, en wordt gewoonlijk uitsluitend gebruikt bij wat we nu barokke paarden noemen, die met natuurlijke verzameling en aanleg tot piaffe.

Hier (in Portugal) wordt het aanleren aan de hand gedaan en vaak vanuit stilstand. Dit leid trouwen vaak tot levades, wat pas de volgende stap is.

Je moet het piaffreren tussen de pilaren dan ook meer zien als onbelast training van de spieren en niet als scholing.

Aan de andere kant van de oceaan heb je een heel ander soort paardenvolk, dat moet je wel voor ogen houden. Bovendien, wat iemand nu doet en hoe het oorspronkelijk bedoeld was, kunnen heel verschillende dingen zijn.

Ik wil ook even zeggen dat dezelfde barokke paarden erg koel in de kop zijn wat ook een verschil maakt voor werk tussen pilaren.
En er zijn fases vooraf aan het werk tussen de pilaren, dat gaat echt niet van de ene dag op de andere.

Het is absoluut geen wonder middel tot een goede piaffe en ook nooit zo bedoeld geweest.