Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (19%)
Sederen voor het rijden is not done
25 (80%)

Totaal aantal stemmen: 31


Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:52

Cheveyo schreef:
wat je wil Moniek, het is maar een vraag en dat is ook weer voor ieder anders denk ik.



Bedoelde het niet aanvallend hoor

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:53

Tja Moniek, als je er niet aan ontkomt, dan moet je wel. Ik heb de keus gelukkig. Dus ik kies voor geen enkel risico.

Ik zou dus als ik Kim het risico niet nemen en nog helemaal niet aan buitenritten tussen het verkeer beginnen. Ik ben met Zep eens dat je dat pas moet doen als je op het eigen erf absolute controle hebt. Anders kun je hem voor dat rondje in de binnenmanege ook wel gaan sederen.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:55

@pava ben het daar ook zeker met je eens.
Vind het al super dat je het ook erkent dat je het gevaar ziet en het daarom dus niet doet.
Dat voorkomt een hele hoop narigheid.
Zijn er zat die zeggen ach dat doe ik wel even en dan loopt het helemaal verkeerd af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:57

Cheveyo schreef:
Dat verandert mijn zicht er op idd. Maar toch blijft het de keus van KIM, toch?


Ik denk niet dat Kim zich zal laten tegenhouden doordat welke bokker ook het een slecht idee vindt wat zij doet...

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:00

zo voel ik het ook niet Moniek Misschien leest het zo. Maar het is gewoon verschillend per persoon en per paard. Ieder maakt eigen beslissingen, je hoeft het er niet allemaal mee eens te zijn en het echt niet allemaal goed te keuren.

Ik zelf heb totaal geen mogelijkheid om binnen het hek te rijden (paddock is te smal, wel 40 lang maar slechts 9 a 10 mtr breed. Ik MOET dus gelijk de straat op en het drukke verkeer in, niet erg maar misschien bepaalt dat wel mede mijn huidige visie op het verhaal.

Zep, dat lijkt me ook niet, zal niet best zijn als je je leven moet laten leiden door een stel bokkers die over je methode struikelen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:01

Zep schreef:
Ik denk niet dat Kim zich zal laten tegenhouden doordat welke bokker ook het een slecht idee vindt wat zij doet...
Overigens heel verstandig die lijn te volgen gezien het gemiddelde advies op bokt

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:02

Moniek schreef:
@pava ben het daar ook zeker met je eens.
Vind het al super dat je het ook erkent dat je het gevaar ziet en het daarom dus niet doet.
Dat voorkomt een hele hoop narigheid.
Zijn er zat die zeggen ach dat doe ik wel even en dan loopt het helemaal verkeerd af.


Of ze sederen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:03

SuperPepeijn schreef:
Zep schreef:
Ik denk niet dat Kim zich zal laten tegenhouden doordat welke bokker ook het een slecht idee vindt wat zij doet...
Overigens heel verstandig die lijn te volgen gezien het gemiddelde advies op bokt


Briljante reactie. Voegt ook echt veel toe aan de discussie

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:05

Paraat schreef:
Naast een hoop gebekvecht is het nog niet langs gekomen of het überhaupt
wettelijk toegestaan is
met een gesedeerd paard in het verkeer deel te nemen. Een auto besturen onder invloed van een stof die rijvaardigheid beïnvloedt is immers ook niet toegestaan.


Euhm...noem je dit een vergelijking? Ik niet namelijk. Bij jouw voorbeeld ben je zelf onder invloed...in het geval van Kim was dat het paard. Kijk als je een vergelijking wilt maken, wat van mij best mag, moet je het wel goed vergelijken. Als ik nu jouw voorbeeld erbij haal, dan zou dus die auto onder invloed moeten zijn geweest!!!

Kim ik wens je veel succes, wanneer je ook naar het strand gaat... 't strand is te ver weg, anders was ik komen kijken naar jou en je paard!!! Ik verwacht natuurlijk wel een verslag van hoe het ging he

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:05

Ik persoonlijk vind het belachelijk om Sedalin voor dat soort doeleinden te gebruiken en ben dan ook blij dat het hier in de regio moeilijker gemaakt is om er aan te komen. Ik vind het echter ook belachelijk om je paard te sederen als je zo nodig zijn oren uit wil scheren, maar dat is mijn mening. Mensen grijpen in mijn ogen VEEL te snel naar allerlei (hulp)middeltjes om het zichzelf makkelijk te maken. Het is zelfs op doktersadvies om je paard rustig te laten staan om sedalin uit te laten werken en dan ga je het geven om buiten te rijden? In mijn ogen inderdaad absoluut NOT DONE!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:05

Cheveyo schreef:
en dat is het verschil, sommigen zoeken het juist op om er mee om te leren gaan en te leren waarom het dier zo reageert en waarop het reageert, de anders zal het altijd blijven vermijden om het maar niet op te hoeven zoeken. De reden is daarvan is natuurlijk persoonsgebonden of paardgebonden dat kan ook.

Als KIM bereikt heeft wat ze wil en gewonnen heeft wat ze wil, wat ze al meerdere keren heeft geschreven dan is het toch haar recht om daar happy mee te zijn.

Snap werkelijk nog steeds niet waarom sommigen zo moeilijk moeten doen hierover. Meningen verschillen, gelukkig wel!!

Of die stress nu bij jezelf zit en uiteindelijk gevoeld wordt door het paard of dat het alleen bij het paard zit en de ruiter en minder stressgevoel geeft, dat maakt toch niet meer uit?



Wat de meeste mss bedoelen is wat gebeurt er als het paard er verkeerd op reageerd.Die van mij heeft een keer 2 streepjes gehad omdat ik hem moest vervoeren en omdat hij panisch is voor trailers(heeft een oorzaak)
maar meneer reageerde eerst heel relaxed maar det veranderde toen hij die veewagen zag.Stel je voor dit gebeurde meer dan een uur na de sedalin.Stel dat dit buiten gebeurd bij het zien van een prullebak,dan is de ellende niet te overzien,en voor al die gene die het er mee eens zijn hoop ik dat jullie er op dat moment met de auto langs rijden en niet een onschuldig persoon,
of een vrouw op de fiets met der kindje achterop!!!!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:10

Maar dat bepaal jij dan toch op dat moment Shanti (sorry moeilijke naam ? Een ander zou wellicht helemaal niet zijn paard gaan vervoeren met die 2 streeptjes Sedalin, dat is ieder voor zich.

Nog even over dat penis laten hangen eerder in dit topic, het kan dus wel degelijk gaan 'zwellen', niks lacherigs dus en dan kan hij dus never nooit meer terug in de koker --> gevolg amputatie...! Dat wilde ik nog even terug reageren maar vergat het steeds.

Ik hoop dat ik ook onschuldig ben als voorbijganger ook al laat ik haar in haar eigen waarde . Overigens een paard wat binnen het hek niet te hanteren is zou ik ook nog even niet naar buiten nemen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:29

Ok, ik zal de hamvraag dan toch maar stellen: waarom klimt Kim eigenlijk op dit paard?

Voor de lol ervan of om het op te leiden?
Binnen is het opgefokt buiten gedrogeerd. In beide gevallen staat het niet open voor positieve leerervaringen en leidt het rijden alleen tot negatieve bevestiging.
Van opleiden is derhalve geen sprake en zowel voor ruiter als paard en dit is verre van leuk dus de lol ervan kunnen we ook wegstrepen.
Wat is dan het doel?

HC

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:32

Huertecilla schreef:
Ok, ik zal de hamvraag dan toch maar stellen: waarom klimt Kim eigenlijk op dit paard?

Voor de lol ervan of om het op te leiden?
Binnen is het opgefokt buiten gedrogeerd. In beide gevallen staat het niet open voor positieve leerervaringen en leidt het rijden alleen tot negatieve bevestiging.
Van opleiden is derhalve geen sprake en zowel voor ruiter als paard en dit is verre van leuk dus de lol ervan kunnen we ook wegstrepen.
Wat is dan het doel?

HC

helemaal mee eens

MilOu_
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:38

Pfoe dat vind ik wel heel ver gaan hoor
Laat dan je paard eerst ff goed galoperen aan de longe ofzo, zodat t ergste eruit gerent is..
of ga gwoon niet.. maar om m nou te gaan verdoven :S..

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:46

Als je wat geeft en je gaat naat buiten beleeft hij die rit niet zoals hij hem zonder iets zou beleven,dus denk ik niet dat een volgende rit zonder iets te geven ontspannen zal verlopen.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:23

Ach ik heb een hengst zien springen op een hengstenshow met sedalin achter zijn kiezen, dus ik verbaas me nergens meer over!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:01

hihi hoe komen jullie er toch op dat het een oncontroleerbaar peerd is snap ik niet........ Goed hij is vrolijk, maar prima te controleren. Ik heb hem nu bijna een half jaar, ik heb hem voor ik hem kocht als jonkie een half jaar voor de oude eigenaar gereden.... dus tezamen een jaar ben er 2 keer naast gegaan, een keer bij de oude eigenaar, en een keer toen hij net 2 dagen bij mij op stal stond........ oja en vorige week een keer maar die telt niet mee, dat was een banketstaaf valletje

Eigenlijk is hij superbraaf, zeker de afgelopen dagen...... ikke denken, paard doen...... maar hij kan best stout zijn, maar voor de ruiter wel te controleren de enige pest is is dat hij heel veel kracht heeft en ontzettend lenig is, dus ALS het poingt, dan poingt het goed...... Maar verder een heel, heel best dier om te rijden hoor

bijkomend groot voordeel is dat het geen kloot zak is, wil hard werken doet super zijn best...... en is nooit naar, alleen soms wat vrolijk

HC dus een verkeerde conclusie

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:25

Ik vind de conclusies ook wel een beetje overtrokken moet ik zeggen
Twee streepjes Sedalin is nog geen dierenmishandeling
Misschien moet HC eens op Toronto rijden, kan hij kijken of het een blij paard is

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:25

Kan hij z'n vrolijkheid ook op een andere manier dan met rijden kwijt? Op de wei met wat vriendjes bijvoorbeeld?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:32

yep,

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:34

Gelukkig, dat zal ie wel erg waarderen dan

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:38

Zeker weten en ik vind dat ook belangrijk in july krijgt hij zelfs 4 hele weken vakantie........ Ik heb het dan heel druk met de zaak en mijn verzorgster is op vakantie...... mag hij 4 weken lang lekker op het land spelen met zijn vriendinnetjes

Nu gaat hij elke ochtend naar buiten soms alleen, soms met een welsh hengstje van 12, soms met zn vriendin en soms met zn buurman.......

en hij geniet daarvan, dat is meer dan duidelijk.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:46

Denk dat je 'm meer plezier zult doen met 2 extra uren met z'n vriendjes, dan een gedrogeerde buitenrit over de weg voor de variatie...

Je zegt hem wel te kunnen controleren, maar niet op de milimeter, wat met druk verkeer gevaarlijk kan zijn. Als je wilt buitenrijden -wat natuurlijk leuker is dan werk in de bak voor hem- dan zou ik toch de optie van Apple en Fitzroy prefereren: rijd hem ergens naartoe waar je veilig met 'm kan buitenrijden.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:46

Billy schreef:
Ik vind de conclusies ook wel een beetje overtrokken moet ik zeggen
Twee streepjes Sedalin is nog geen dierenmishandeling
Misschien moet HC eens op Toronto rijden, kan hij kijken of het een blij paard is


Waarom heb jij deze discussie nou precies opgestart Billy?