Wanneer spoorgebruik correct ter verfijning te gebruiken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10879
Geregistreerd: 09-09-04

Wanneer spoorgebruik correct ter verfijning te gebruiken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 08:59

Sporen kun je gebruiken ter verfijning van je hulpen en zijn niet bedoeld als middel om je paard voorwaarts te houden. Daar heb je je been voor.

Maar nu vraag ik me af, als je sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen. Dan zou je ze logischerwijs misschien ook kunnen gebruiken om je paard alerter te maken op je been. Hiermee bedoel ik: je kunt zonder spoor een paard hebben dat traag reageert, terwijl je juist met spoor direct je hulpen duidelijk maakt bij je paard (vanuitgaande dat je je paard hebt geleerd: actie =reactie).

Wat vinden jullie, is het dan correct spoorgebruik. Je gebruikt het om je paard voorwaarts te laten, maar tegelijkertijd als verfijning.

Note: hiermee bedoel ik een situatie waarin ruiter in staat is om met sporen te rijden en deze alleen indien nodig te gebruiken, geen ruiter die ongemerkt continu de spoor gebruikt om uberhaupt een paard zijn ene voet voor de ander te zetten.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken (graag reacties met onderbouwing )..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:33

Ik snap de vraag niet zo goed. Misschien wil je omschrijven wat er exact gebeurt? Ik = blond

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:48

Ik vind van wel, waar ik les is het inderdaad actie= reactie. Bij ons is het normaal als hij niet op je been reageert, dan je dan een tikje geeft met de zweep, ik gebruik geen zweep, dus is het voor mij automatisch het spoortje. En ik vind het niet zielig of fout, ik ram het niet tussen zijn ribben, maar ik krijg wel direct reactie, en daar gaat het mij om.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:59

Ah, bedoeling van de vraag is dus: been, paard geeft geen reactie = extra been, geen reactie = spoor of dat in orde is? Zo rijd ik zelf wel maar dit is hetzelfde systeem als met een zweepje en dus hoef ik na een minuut of twintig mijn spoor bijna niet meer te gebruiken en dan is het paard dus aan mijn been. Als mijn paard niet zonder spoor reageert doe ik iets fout in mijn hulpen.

Joyce_oud

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Barendrecht :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:02

Ik rijd met mijn kuit, onderkant been. Reageert het paard niet (idd actie MOET reachtie zijn!) krijgt hij een schopje met mijn hak. Als je paard daar niet op reageerd mag er een spoor om vind ik

Bienotje

Berichten: 10879
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:46

Het is geen praktijk iets, dus daarom maar neergezet bij discussies..

Inderdaad is de vraag of gebruik van sporen om je paard op de voorwaartse hulpen te attenderen goed is. En meer de vraag, waar ligt het omslagpunt van spoorgebruik ter verfijning of juist gebruik als middel om voorwaarts te blijven.

Moet je iemand wie zijn paard niet goed voorwaarts is dus altijd spoorgebruik afraden? Als deze wordt toegepast als correctie nadat het paard op de eerste beenhulp niet reageert is het toch ook verfijning?! (zolang de ruiter niet om de pas gebruik gaat maken van de spoor maar alleen wanneer het nodig is)

Hoop dat jullie nu beter weten wat ik bedoel.. Beetje moeilijk uitleggen namelijk..

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:38

Zolang je niet iedere pas consequent de spoot er indouwt... tja lijkt me goed. Ik doe het ook als een reactie te lang op zich laat wachten, dan por ik met mijn spoor en dan kan het ineens wel meteen en de volgende keer krijg ik een betere reactie. Lijkt mijwel goed gebruik zo.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:33

Een spoor dient niet ter verfijning van de hulp, maar ter verfijning van de correctie.

Ik rij met mijn kuit eraan en geef een prikje met de spoor als ik niet genoeg reactie krijg. Zonder spoor moet je meer gaan 'schoppen' en dat kan de oefening juist weer erg verstoren.

Joyce_oud

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Barendrecht :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:59

missmuts schreef:
Een spoor dient niet ter verfijning van de hulp, maar ter verfijning van de correctie.

Ik rij met mijn kuit eraan en geef een prikje met de spoor als ik niet genoeg reactie krijg. Zonder spoor moet je meer gaan 'schoppen' en dat kan de oefening juist weer erg verstoren.


Dan krijg je zwengelende benen, beugels die gaan klinken inderdaad.

het is in dit geval meer als verlenging van je hak