Buitenritten..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:23

Hoi,

Ten eerste: weet niet of het hier goed staat, ik kon het zelf even geen andere plek geven. Als het verkeerd staat sorry, verplaats het dan maar. Als hier al een topic over loopt, ook sorry en dan mag deze wel op slot.

Nou wat mij op viel is dat vooral de mensen die recreatief rijden of "laag" in de wedstrijden rijden (hierbij bedoel ik mensen van L of lager). Dat die veel vaker een buitenrit maken dan mensen die M of hoger rijden. En dan heb ik het nu over de dressuur en springen!

Als je vraagt "Ga je mee een buitenritje maken?" dan is de reactie van een Z ruiter vaak "Ben je mal? Ik ga geen buitenrit maken!" dit is bv. (o.i.d.) hoor!!

Maar nu was mijn vraag, hoe zit dat bij jou? En waarom maak je nou wel of juist niet een buitenrit(je) ? En vertel ook even wat je riijdt (en welk niveau)

Ben hier gewoon erg benieuwd naar, en dit is puur wat mij opvalt. Er zijn vast ook zat Z ruiters die 1x p/week naar buiten gaan..

Zelf ga ik gewoon lekker naar buiten als ik er even tussen uit wil, en dit is dan vaak wel 1 keer p/week. Ik rijd nu geen wedstrijden maar wil het wel gaan doen.. Ik rijdt ook doelgericht.. en train alsof ik wedstrijden rijdt .

Groetjes

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:29

De laatste tijd rij ik ook vaker buitenritten omdat het nu mooier weer is, en in de winter is het vaak te koud, te vroeg donker, en ik ken de pony waar ik mee naar buiten ga nog niet zo lang dus het was denk ik ook nog niet verstandig om dan al alleen te gaan.
Maar eigenlijk is het ook wel logisch, mensen die op wedstrijd gaan die moeten vaak springen/dressuren dus oefenen voor hun wedstrijd dus die hebben dan minder tijd over om buitenritten te maken denk ik (behalve natuurlijk de mensen die endurance rijden, want die rijden/oefenen (lijkt mij) wel veel in het bos )

nicole_hetty

Berichten: 1874
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Gerkesklooster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:31

ik rij nog geen wedstrijden of zo. word wel de bedoeling. maar als ik zin in een buitenrit heb dan doe ik dat. wil ik in de bak rijden doe ik het ook. het hangt bij mij echt af van het weer en van ons humeur.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:41

Ik rijd een westrijdmenpony. (Die trouwens zowel Z vardigheid als Z dressuur loopt, en ZZ startgerechtigd).
En ik rijd 1x in de week buiten op zondag, als we geen wedstrijd hebben.
Doordeweeks voel je je hier niet lekker op de weg. Allemaal smalle B-wegen met veel water erlangs, en vrachtwagens die met noodgang langs je denderen.

Mocht ik bij het bos of wat wonen, dan ging ik denk wel 2x in de week het bos in. Even lekker wat anders dan dressuurtraining.

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:48

Toen ik nog reed, reed ik vaak buitenritten en geen wedstrijden.

Ik houd ervan lekker langs de weg te rijden met een paard, lekker buiten, lekker relaxed. Ik ben niet zo van het bakrijden, zal dus eerder naar buiten gaan dan dat ik in de bak ga rijden.

Het is gewoon maar net waar iemand van houd, toch. De een is dol op lekker hard werken in de bak, de ander maakt liever een stevige buitenrit. En de ander doet het weer allebei. En het zal vast ook aan de locatie liggen. Als je zoals Dyonne van je sokken wordt gereken, ga je ook niet echt lekker relaxed de weg op denk ik zo.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:37

Ik vind het best leuk om van tijd tot tijd buiten te rijden zolang het op een relaxte manier kan.
Mijn driejarige lijkt nu redelijk relaxed dus die hoop ik veel mee naar buiten te kunnen nemen en zelfs misschien eens endurance te kunnen starten naast het dressuurwerk en af en toe een sprongetje. Nu is de weg naar het bos redelijk rustig en dat is een pre.
Bij de fokker waar ik voor rij heb ik totaal geen uitrijmogelijkheden, dus het meest exotische wat ik kan doen is op een weiland rijden ipv in de bak. Als ik een trailer heb wil ik wel eens ergens gaan rijden.
En het paard waarmee ik het verste kwam (M2) gedroeg zich buiten zo rottig dat ik het zelf niet meer aandurfde - die viel echt niet te rijden buiten dus de lol was er snel af.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:40

Hangt heel erg af van de stal waar je staat en de mogelijkheden die je hebt denk ik .

De stal waar ik nu sta is echt vlak naast het strand dus eigenlijk elk paard komt daar ook 1/2 keer per week (of vaker) wat ze verder ook rijden en op welk niveau dan ook.

Kan me zo voorstellen dat als je meer moeite moet doen om naar buiten te gaan dat je het dan minder snel zult doen.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:45

Ik rij 9 van de 10 keer buiten, als ik rij.
Ik lease een manegepony, die een beetje sloom begon te worden en er geen lol meer in had. Dus hoppa, leven in de brouwerij gooien . En ik vind het heerlijk. Ze staan nu vanaf november (dacht ik) bij mij thuis en ze is weer helemaal vrolijk. Het was eerst een pony dat niet vooruit te branden was. Nu wil ze niets liever dan lekker crossen. Heerlijk! Helaas moet ze in juni weer terug naar de manege, maar ze krijgen weer een helemaal frisse pony terug. Ik rijd zelf dus recreatief op haar. Puur voor de lol.
Ik vind het erg belangrijk dat je af en toe met je pony/paard naar buiten gaat (zolang het verantwoord is). Hierdoor blijft je paard lekker levendig. En voor het paard is het ook heerlijk om is iets anders te doen dan elke keer het zelfde rondje in de bak te rijden.
Voor het paard is het geweldig, maar voor jezelf ook!!!
Maarjah,, helaas heeft niet iedereen mogelijkheden om naar buiten te gaan, maar zelfs in een weiland rijden is als beter dan een paar rondjes in de bak.
Noujah, zoals jullie al merken ben ik een groot voorstander van het buitenrijden .

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:47

Je merkt echt verschil, nu heeft ze er echt weer zin in. Terwijl het eerst niet bepaald zo was. NOujah, ik rij natuurlijk wel echt heeel veel buiten, maar het is heerlijk .

MaiMai

Berichten: 1219
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:47

Ik kan me ook voorstellen dat je, wanneer je wedstrijden rijdt op een hoger niveau, daar meer aan wil werken. Ik merk het nu zelf met een jonge ruin die ik af en toe voor iemand rijd. Zij rijdt puur recreatief, maar wil het paard ook wat dressuur bij laten brengen. Als ik dan met hem bezig ben krijg ik echt een kick van elke pas die hij goed zet. 'Helaas' rijd ik nu met wat vriendinnen die eigenlijk altijd naar buiten willen, maar ik los het op door buiten alvast wat op te warmen, aan de teugel te rijden enz. en dan halverweg verdwijn ik regelmatig met een van hen de bak in.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:49

Mijn paard en ik zijn M2 dressuur en rijden ook sgw. De helft van de keren dat ik rijd is dat een buitenrit, ook in de winter. De andere keren zijn dat trainingen dressuur of springen...

MaiMai

Berichten: 1219
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:52

Overigens hebben wij echt een fantastisch uitrijgebied en zijn er onderweg maar liefst drie bakken die we mogen gebruiken (en eventueel een binnenbak als we even vragen)

@Ktink: als ik jou redenering volg moet ik misschien maar met mijn te hete paardjes de bak in nee hoor, eigenlijk worden ze in de bak alleen maar gekker

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:54

Aah ik ga 5 dagen per week het bos in.. Het wel een sportpaard.. maar rij zelf geen wedstrijden meer. Door studie enz... Heb ik daar ook geen tijd en zin meer in.. Misschien als ik straks afgestudeerd ben enz.

Maar als ik nu ga rijden ga ik altijd het bos in.. Ik woon ook in het bos dus de drempel is voor mij echt super klein.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:18

Ik heb als dresuurruiter 1x in de week met de springles mee gedaan.
en regelmatig een buitenritje.
Niet wekelijks, maar ik reed dan ook maar een keer of 3 in de week en moest natuurlijk ook nog wat oefenen.
De rest stond hij lekker in het land met andere

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:26

Rijd geen sport of wat dan ook, maar buitenrijden is toch ook goed voor je paard. Dan kan hij lekker ontspannen en went aan vreemde dingen die voor bij komen. Ik wissel werken in de bak en buitenrijden gewoon met elkaar af.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:14

Ik rijd regelmatig buiten en regelmatig een wedstrijdje. Ben B.

Ik had een keer een advertentie zien staan van een wedstrijdstal en die hadden paarden in hogere klassen en een eis was daar dat je elke week mee op buitenrit kon voor de ontspanning van de paarden.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:17

@ Sylleke.. oehh laat het dan niet op dezelfde dag zijn elke week wordt het voor die paarden ook weer saai maar wel goede regeleing eigenlijk

madelon31
Berichten: 259
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: de lier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:42

ook wij rijden heel vaak buiten. ons paard kan M lopen alleen wij niet. we zijn nog bezig in de B. Toch rijden we ook wel in de bak hoor want je moet toch ook je paard af en toe aan het werk zetten voor zijn spieren en alles.
Maar buiten rijden gaat toch onze voorkeur naar uit heerlijk!! zeker met dit weer

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:28

De laatste tijd met dit mooie weer rijd ik eigenlijk meer buiten dan in de bak. In de bak vind ik het dat het te veel gaat stoffen enzo. Ook buiten vind ik het fijner enzo en kan ik lekker actief rijden, heb mijn pony nog maar een paar maand en er moet meer actie in komen bij de draf. Ik rijd dus nog geen wedstrijden maar ben er wel voor aan het trainen. Wil volgend jaar toch wel wedstrijden gaan rijden. Ik de winter rijd ik echter niet zo vaak buiten. Vind het dan te koud en in de bak minder. Staat toch minder wind ( is wel een buiten bak hoor)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:33

Ik rijd M1 dressuur, daarnaast gaan we weer springlessen volgen en rijd ik graag in de Drunense Duinen met mijn paard.
Ik vind het belangrijk om afwisseling in het rijden te houden. Zowel mijn paard als ik genieten van eens wat anders dan alleen dressuurmatig rijden. Wanneer ik buiten rijd, hoeft mijn paard ook niet rond te lopen. Het liefste gewoon aan een ontspannen,indien mogelijk lang teugeltje.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:41

Ik rijd B, en ik vind het heerlijk om afentoe lekker naar het bos te gaan! Ik vind ook ontspanning heel belangrijk voor paard en mens!
Het is ook zo belangrijk om afwisselend te rijden.
Bij ons op stal merk je eigenlijk geen tot weinig verschil met buitenrijden met de B en de Z ruiters. Wel is het zo dat de Z ruiters meer trainen. En dus iets minder vaak naar buiten gaan dan de wat minder hoge personen (zo als ik ) maar ze gaan wel, en dat is het belangrijkst!

poll

Berichten: 201
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:09

ik rijd zelf geen wedstrijden. ik begrijp goed dat wedstrijdruiters op hoger niveau moeten trainen enzo, maar paarden vinden het heerlijk om afwisseling te hebben (zo merk ik bij ons op de manege) ik vind het erg belangrijk dat een paard genoeg afwisseling heeft.. een buitenrit of een keertje springen of gewoon eens een dagje vrij.

Sisim
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:34

Ik heb van alles gedaan op paardensport gebied. Van dressuur tot drafsport. Nu rij ik alleen nog maar buiten. Heerlijk, dit verveelt nooit. Ik rij wel zo hier en daar 'dressuur matig' buiten. Slalom tussen bomen door om haar soepel te houden, ook probeer ik zo veel mogelijk nageeflijk te rijden. Niet 'in de krul' maar ook niet teugels helemaal los en een zit als een zoutzak. Mooi verzamelt galopje komt er ook nog wel eens uit. Hier en daar eens een sprong over een boomstam... Buiten kun je ook nog van alles oefenen. Paard is blij (dat denk ik toch..) en ik ben blij, vooral nu de natuur weer zo mooi tot leven komt.
Afwisseling, da's bij mij belangrijk.

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:49

ik rijd in de winter alleen maar buiten, en in de zomer heb ik soms les. okee, mijn rijstijl gaat er niet echt op vooruit maar mijn pony en ik genieten zo allebei het meeste. maar, ieder zn ding, zolang paarden geen echte hekel hebben aan training is er niets mis mee om niet zo vaak buitenritten te maken. helemaal niet vind ik trouwens wel een beetje vreemd. wat is nou er heerlijker dan door de bossen galopperen met t zonnetje op je gezicht?

Anoniem

Re: Buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:08

Ik rij geen officiele KNHS wedstrijden alleen de FNRS manege proeven. Ik vind dat ik wel vaak buitenrij. Ook ben ik al een paar keer wezen buitenrijden een weekend lang in Drenthe. Ik ben dan ook meer een recreatieve ruiter.

Ik denk dat mensen met hun eigen paard die eenmaal aan de wedstrijden begonnen zijn zich daar ook meer op richten en het leuker vinden om hun paard te trainen zodat ze beter worden.

Voor manegeruiters is het daarom denk ik ook veel leuker om buiten te rijden want zonder eigen paard heb je natuurlijk de mogelijkheid niet om veel te starten in KNHS wedstrijden.