hulpen volte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:20

ivm discussie met mijn instructrice over wat een makkelijke oefening zou moeten zijn komen wij er samen niet uit.
Wat zijn nou precies de GOEDE hulpen voor een (grote) volte?
Zij heeft er nl een ander idee over dan ik en nu ga ik aan mezelf twijfelen. Ik neem toch aan dat ik het niet al zo'n 15 jaar fout doe en volgens mij is er ook maar 1 manier (?) de goede....

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:37

Pff, tja mij is geleerd binnenbeen op de singel, buiten been iets achter.. en stelling dus binnenhand iets van de hals en buitenhand tegen de hals... zodat het paardje rond door de volte gaat.. Maar ik kan het makkelijk verkeerd geleerd hebben *manege*

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:03

zo heb ik het ook geleerd ^^ Anders doe ik het ook 6 jaar verkeerd

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:26

binnenbeen op de singel vraagt buiging
buitenbeen achter de singel controleert de achterhand tegen uitzwaaien
buitenhand plaatst de voorhand mee op de cirkellijn
binnenhand zit in nagevende positie op contact (van de hals doe ik alleen bij jonge paarden, ff 'richting aangeven')
schouders volgen de cirkellijn en gewicht blijft in het midden.

Zo doe ik het

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:06

urielle, je haalt de woorden uit mn mond! super!

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:28

nou ben ik benieuwd wat die 2 'manieren' van de TS dan zijn?

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:33

idd urielle....zo doe ik het ook altijd. Maar goed, ik denk dat dit ook weer per paard verschilt, aangezien sommigen paarden zo op de binnenhand gereden zijn en de buitenhand totaal niet volgen (dit neemt niet weg, wat de goede manier is en wat niet).

maar ik ben ook erg benieuwd naar de twee verschillende manieren...

Anoniem

Re: hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:00

Urielle schreef:
binnenbeen op de singel vraagt buiging
buitenbeen achter de singel controleert de achterhand tegen uitzwaaien
buitenhand plaatst de voorhand mee op de cirkellijn
binnenhand zit in nagevende positie op contact (van de hals doe ik alleen bij jonge paarden, ff 'richting aangeven')
schouders volgen de cirkellijn en gewicht blijft in het midden.

Zo doe ik het


mee eens, alleen moet je niet met je gewicht juist iets mee gaan in de volte?
Je stuurd je paard inmmers voor een groot deel met je zit.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:26

nee want als jij teveel op je binnen zitknobbel gaat zitten belast ti daardoor zn binnenbeen meer dan zn buitenbeen waardoor die scheef word.. Ongemerkt draai je ietsjes in met je bovenlichaam, dat is je zithulp.. Je verlegt niet de druk in je zadel..

Teminste, denk ik

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:20

Ja en een paard probeert balans te houden door onder jou te gaan lopen. Dus als je je gewicht op de binnenzitbeenknobbel zet, komt je paard van de gewenste lijn af mee naar binnen toe om te compenseren.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:03

als je de juiste hulpen geeft voor een wending in te draaien, dan draait je zit automatisch mee (of anders om...als je de juiste zit hulp geeft voor een wending dan draaien je been automatisch mee). Als jij je bekken naar binnen draait dan wordt je buiten been automatisch langer, en als jij je buiten been langer maakt dan draaien je bekken automatisch naar binnen (als je tenminste netjes recht op en ontspannen zit). Je zit dan dus automatisch op je binnen zitbeen knobbel.

je geeft dus met je lichaam een zit hulp en niet met je gewicht. Je paard moet in balans blijven lopen, daarom is het ook zo belangrijk dat je recht boven je paard blijft zitten.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:16

ja idd.. automatisch zit je wel ietsjes mee maar het is niet de bedoeling dat je je gewicht omgooid om te sturen.. is zo minimaal dat je het automatisch doet..

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:03

precies ... Ik denk dat de TS en intructrice een meningverschil hebben over de buitenhand. Of je deze op de plaats moet houden of dat je deze mee neemt de wending in (deze discussie ben ik al zo vaak aangegaan met mensen...) hihi maar goed Ik ben benieuwd

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:47

Ik doe het ook precies zo als hierboven staat !

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:21

ongemerkt gaat je buitenhand toch ietsjes naar vore.. Als jij op de fiets naar rechts gaat, gaat je linkerhand toch ook mee naar vore toen!?

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:05

De buitenhand gaat bij mij wel degelijk naar voren afh. van de cirkel die je rijdt . Bij een volte(6mtr)gaat de buitenhand iets verder naar voren dan bij een volte halve baan (10mtr).En dan niet meer verplaatsen tot de volte klaar is. Anders kan hij niet buigen van nek tot staart . binnenbeen op de singel , buitenbeen doet alleen iets als dat nodig is bv. als ik voel dat hij uit gaat zwaaien. binnenhand doe ik ook heel weinig tenzij het paard niet weet of kan buigen , dan gaat deze van de hals af en opzij. Gewichts hulpen? Een kwart vooruit kijken op de volte is genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:38

mijn hand gaat ook mee naar voren idd je

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:30

Zoals "Urielle" het weergeeft is de goede methode. De gewichtshulp geef je automatisch als je kijkt in de riching waarin je wilt gaan. Het bovenlichaam draait dan mee. Dit geen een verandering van het zwaartepunt naar binnen voor wat betreft de massa van de ruiter. Het paard probeert zijn zwaartepunt onder het zwaartepunt van de ruiter te brengen. Komt dat in alle vlakken op een lijn, dan liggen de zwaartepunten van ruiter en paard op een lijn, en daarmee het totale zwaartepunt van paard en ruiter.

Alleen door je hoofd al af te wenden door te kijken in de richting waarin je wilt gaan, voelt het paard de zwaartepunt verandering. Dit is een automatische reflex van elk paard.

In de praktijk komt het erop neer dat de schouders van de ruiter parallel komen aan de schouders van het paard. Hetzelfde geldt voor de heupen van de ruiter die parallel komen aan de heupen van het paard. Het kuit waarom het paard buigt (binnenkant) ligt op de singel, de buiten kuit ligt erachter. Het gevolg is dat de heupen omdat de benen verschillend liggen, anders komen te staan en daarmee ook de zitbeentjes waarop je zit. Het effect van de veranderde beenligging is dan ook dat er meer gewicht van de ruiter op het binnenste zitbeen komt.

Het voordeel van deze hulpen is, dat je een rijpaard, door de juiste combinatie van hulpen op elke mogelijke manier op het paard kan inwerken. Er is geen kracht voor nodig, het principe is een geringe evenwichtsverstoring door ruiter, die elke keer in een reflex door het paard wordt opgevangen. Dit is door een goede ruiter heel fijn te doseren. De hulpgeving sluit naadloos aan bij de reflex reacties van het paard. Je hoeft een paard dit niet te leren., hooguit even laten wennen. Op die manier kun je alle rijbaanfiguren rijden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:14

Ik heb altijd geleerd dat je net je buitenhand bij je moet houden, terwijl je de binnenteugel in principe moet kunnen loslaten zonder verlies in houding. Hoe korter de wending, hoe korter de buitenteugel bij mij.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: hulpen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:42

Hoe korter de wending , hoe korter de buitenteugel bij mij .
Hoe moet jou paard dan buigen in de wending ? Binnenteugel loslaten kan ook als je de buitenhand naar voren doet !

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:02

Ehm ik verkort de buitenteugel omdat ik het paard meer wil verzamelen zodat hij net die korte wending aankan. Zo hard hoort de stelling toch niet te zijn dat ze niet genoeg ruimte hebben. Heb er nog nooit last mee gehad.

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:19

Ik heb 2 verschillende dingen geleerd:

Laterale hulpen: dus alleen binnen been en binnen teugel vooral geschikt voor lange paarden

diagonale hulpen: Het zelfde als wat al gezegt is.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:59

jonur schreef:
Ik heb 2 verschillende dingen geleerd:

Laterale hulpen: dus alleen binnen been en binnen teugel vooral geschikt voor lange paarden


Kun je die eens uitleggen voor me?
Hoe begrens je dan de buitenkant? Zeker een lang paard zal eerder de achterhand eruit gooien of over de buitenschouder weglopen imo. Hoe werkt het dan precies?

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:10

Ik heb het altijd zo geleerd: binnenbeen op de singel leggen en aandrukken, binnenhand van de hals (stelling) en buitenbeen ietsje naar achterleggen .. Als je je paard rustiger wilt laten lopen moeten wij altijd de buitenteugel beetje trekken (klinkt beetje vaag, maar je begrijpt hoop ik wel wat ik bedoel, toch )..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:50

Laterale hulpen vind ik niet zo geweldig eigenlijk, bij mij hoort een paard een wending te lopen op binnenbeen, buitenteugel.