Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:03

Let je er wel op dat je niet ineens uit het niets zoveel kunt gaan rijden? Bouw het dus op en voorkom dat je álle dagen twee keer op een dag rijdt want dat wordt wel ineens heelveel, lessen is veelal behoorlijk intensief als je serieus aan de slag gaat trouwens.

In vergelijking met manegepaarden die ook wel eens 3 lesuren lopen, dat gebeurt ja. Maar dat zijn (hoe zeg ik dat subtiel) veelal lessen met beginners waarbij een paard alleen maar rondjes hoeft te hobbelen en vind ik dus niet echt vergelijkbaar Een paard dat 3 uur in lessen wordt gebruikt met ruiters die flink op niveau aan het trainen zijn en dus ook daadwerkelijk het paard aan het werk zetten vind ik namelijk wel weer erg veel.

Maar twee keer op een dag rijden af en toe kan zeker wel, maar probeer dit wel te laten stroken met de voeding van je paard. Alsmaar minderen met eten en meer gaan rijden dat loopt een keer spaak. Je kunt natuurlijk altijd smorgens longeren voor de afwisseling en ´s avonds rijden. Of gezamenlijk lange einden stappen op buitenrit of wandelen. Ook goed om aan de conditie te werken bv.

(zie net dat Joyce_ dit ook al voorstelde

Succes met je leasepaardje!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:46

Kan gemakkelijk hoor.

Wel rustig opbouwen he, niet ineens 2 uur per dag gaan rijden, als je pony eerst bijna niks deed.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:36

signorita schreef:
makkelijk!


met gemak!!

donnieYy
Berichten: 137
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:07

Je moet hierbij wel rekening houden met de voeding van het paard en vooral de conditie. Als je denkt dat het paard niet genoeg conditie heeft denk ik dat je beter nog even kunt wachten en eerst haar conditie op kan bouwen. Maar ik ken het paard niet dus weet het ook niet

xShelxUnica
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-10-05

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:21

Je kan makkelijk een paar uur per dag met een paard werken.
Met mijn verzorgpaard rij ik ook af en toe lekkere lange lessen [ waar je ook nog eens veel van leert] en ze is dan wel erg moe.
De dagen nadat je erg hard gewerkt heb, dan moet je haar niet laten staan, anders kan ze spierpijn krijgen.

Anoniem

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:21

Tuurlijk kan dat! Alleen moet je wel in de gaten houden dat ze genoeg krachtvoer krijgt want ze zal zich dan ook meer gaan inspannen. En ook niet in 1 keer te veel gaan rijden maar telkens een beetje langer zodat ze er aan went.

Jilly__

Berichten: 799
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:19

Vindt ook dat het makkelijk moet kunnen,, alleen wel opbouwen ja (helemaal als het een dikzakkie is )

duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:24

ja hoor,

als ze maar genoeg conditie heeft kan dat best.
je moet haar dan wel goed uitstappen en afspuiten zodat ze geen spierpijn krijgt!

groetjes simone,

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:46

Beginnerslessen, "die alleen maar rondjes hobbelen", zijn voor een manegepaard ook zwaar genoeg.
Onze paarden lopen gemiddeld 2 uur per dag en onze pony's iets meer. (zondag = rust)
Als je de verschillende lessen goed afwisseld kan dat prima.
Bij ons houden we ook goed de hoeveelheid voer die ze krijgen in de gaten. En ..... bij de hoge temperaturen van dit moment passen we de lessen gewoon aan. Lestempo terug, extra stappen en de verkoeling opzoeken van het bos waar wij aan grenzen en natuurlijk extra verkoeling na het rijden d.m.v douchen van de paarden/pony's.
Zo gaan ze weer fris de stal op.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:08

Zoe makkelijk moeten kunnen. Wel zorgen dat ze eerst een goede conditie krijgt. Wat andere ook al zeiden, een manege paard loopt langer. gr heidie

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:25

kan goed hoor! maar wel sochtends meer relaxen zou maar zeggen en savonds dan het echte harde werken.
Dan blijft het leuk en komt de conditie vooruit

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:44

opbouwen, dan kan het makkelijk. Ken paarden die 8 uur per dag moesten lopen waaronder springen en dressuren (en ook hobbelen ja ). Zeg niet dat dat goed is, maar wat jij zegt kan dus best

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:05

Ja dat kan makkelijk hoor
zolang je het opbouwt. en kijk uit dat je niet teveel vraagt je kan ook wat afwisseling in de training houden.

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:19

Ik weet dat 't geen manegepaard is maar bij ons lopen ze 2/3 uur maar we hadden 1st ook 'n pony die eerst van iemand zelf was en die liep in 't begin 1 uur en later steeds wat meer maar als ie d'r goed tegen kan en je niet in een keer héél veel laat lopen denk ik wel dat 't gaat.

PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:38

Paarden staan wat mij betreft zo ie zo te veel op stal.
Wat dacht je van een weiland??? Bloos!
En veel, heel veel stappen.
Een wild paard stapt het grootste deel van de dag, draven en galoperen doet hij minder.
Dus laat hem veel stappen (aan de hand, onder het zadel, stap molen...)
En gewoon opletten dat hij niet over vermoeid raakt, een dag per week alleen maar grond werk bijvoorbeeld om te zorgen dat hij niet over belast raakt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:42

een paard kan de hele dag lopen