Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:47

Ik had het ook al in een andere subforum gevraagd, maar ik werd hiernaartoe verwezen.

Ik zal mijn vraag even toelichten; ik heb sinds kort een leasepony. Ze heeft wat overgewicht, maar ze heeft energie voor 2 (ook al zweet ze wel tijdens de oefeningen).

Wat ik wou vragen is hoeveel uur op een dag mag een paard lopen? Zou ik bijvoorbeeld op een ochtend een half uurtje kunnen rijden, om vervolgens 's avonds manege les te hebben van een uur?

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:48

makkelijk!

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:50

ik denk het wel, als je haar maar niet overvraagt..

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:52

Nee oke, ik begrijp dat het ook een kwestie van uitvinden is. Maar ik wou graag weten of het niet overdreven is zeg maar, als ik 's ochtends even rij en dan 's avonds een volledige les?? Want ik wil haar graag zo veel mogelijk rijden als ik tijd heb, zodat ze weer in vorm komt en zodat ze wat losser wordt.

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:54

Jah, volgens mij kan dat makkelijk. Als je merkt dat ze er slooom van wordt kun je er zo weer mee stoppen. Je kunt ook voor de afwisseling longeren 's morgens.
Hoeveel bix krijgt ze?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:00

Hoeveel bix ze krijgt durf ik niet te zeggen; maar ze krijgt niet te veel omdat ze al dik is. Maar precies weet ik het niet...

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:02

Op de manege rijden paarden ook 3 uur soms wel achter elkaar, dus het is makkelijk mogelijk!

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:04

Oke, want als ze heel veel bix krijgt is ze daardoor natuurlijk zo dik en vol met energie;)
In principe hebben paarden niet veel krachtvoer nodig mits ze genoeg hooi en gras krijgen. Ook als ze zware arbeid verrichten moeten ze aardig wat bix hebben, maar anderhalf uur werk moet in principe niet teveel zijn voor een pony (als hij nog niet te oud is en in goede conditie is).
Ik denk dat je dus zelf even moet gaan kijken hoe het gaat als je haar 2 keer op een dag beweging geeft;)
Ik zie nu trouwens ook dat dit over 1 keer per week gaat toch? Dan kan het zeker geen kwaad!

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:06

Nou volgens mij kan dat gewoon hoor. Maar je moet wel oppassen dat je niet opeens heel lang gaat rijden, je moet het een beetje opbouwen.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:08

Ja precies, opbouwen is wel belangrijk. Nou ja ik vroeg het me gewoon even af en inderdaad sommige paarden lopen 2 uur achter elkaar maar ja dat vind ik dan bijna zielig, maar misschien valt het mee...

Vlover

Berichten: 672
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Rosmalen (Den Bosch)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:23

Kan prima, een paard loopt in de natuur immers de hele dag door dus daar zal het niet aan liggen.
Enne, als je 's ochtends een half uurtje gereden hebt zal je paard 's avonds wel weer uitgerust genoeg zijn

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:39

Oke, bedankt voor jullie reacties. Dan weet ik nu een beetje waar ik aan toe ben.

Ludo_girl

Berichten: 371
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:30

Ik heb zelf een haflinger ( die ook veel te zwaar is) krijgt geen krachtvoer maar staat gewoon savonds bij het hooi staat nu ook al in en andere wei waar hij minder te eten krijgt .. Maar als ik gereden heb een uurtje ofzo0w en iemand vraagt of ik nog even mee naar buiten ga of met iemand een les mee wil rijden doe ik dat ook gewoon .
Maar ik zou wel rustig opbouwen als je 2 keer per dag wil rijden omdat ze anders spierpijn kan krijgen enzo...

Veel succes !

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:34

Het lukt makkelijk hoor.
Als ze sloom wordt, moet je haar daar juist even doorheen rijden, niet denken van: oh ze wordt nu moe, nu moet ik stoppen.
Mensen werken 8 uur per dag..

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:36

Ik ben ook niet van plan om elke dag langer dan een uur te rijden, want daar heb ik geen tijd voor. Maar gewoon als ik een keer meer tijd heb, dan wil ik graag meer rijden.

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:42

mits opbouwen vind ik dat een goed gezond paard makkelijk 5 uur op een dag mag lopen
waarvan maximum 3 uur na elkaar.
dus smorgens 2 uur, en snamiddags 3 uur moet makkelijk kunnen

let wel, zorg dat je opgebouwd hebt, en als het paard iets te weinig energie krijgt dat het voer aangepast

Mri

Berichten: 15316
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:49

Toen wij apollo net hadden reden we standaard 2 uur op een dag...
De ene ging sochtens, en de ander smiddags na school.
HIj kwam wel van een manege, en was dus het nodige gewend....

Het moet zeker kunnen om 2 kee rop een dag te rijden. Jij hebt het over sochtend een half uurtje en smiddags een uur. Ik denk zelfs dat je beter beide een uur kunt rijden (dan rij je hem goed los/warm)

Daarbij moet het MAKKELIJK kunnen. Buitenriten van meer dan 2 uur zijn toch ook geen uitzondering?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:14

Ach, dat is ook zo ma_rie_tje maar ja ik ben soms wat onzeker over bepaalde dingen haha en dan wil ik het gewoon graag nog van anderen horen.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:41

Ik heb vandaag gewoon een uur les gehad, maar ze was helemaal bekaf op het laatst, terwijl ze normaal gesproken wat meer hyper is. Ik denk dat ze al wat rustiger wordt. Maar een beetje beweging kan voor haar geen kwaad vooral omdat ze al niet een van de slanksten is haha

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:25

Meestal kan een gezondpaard makkelijk 3 uur per dag lopen, maar als ze dik is dan moet je rustig opbouwen en niet overvragen.

fan
Berichten: 114
Geregistreerd: 31-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:14

Ik sluit me ook aan bij de vorige reakties. Manegepaarden lopen ook meerdere uren per dag.

poll

Berichten: 201
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Hoeveel uur per dag mag paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:57

Jah makkelijk, laat maar lopen. Manege paarden lopen soms wel drie uur en dan ook nog eens achter elkaar, dus als er tijd tussen zit kan het helemaal.

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:16

Jaa.. Dat kan wel hoor! Je moet het wel opbouwen natuurlijk..

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:34

Deze afgelopen dagen heb ik niet extra gereden want na een uur rijden was ze gewoon bekaf en helemaal bezweet. Zou dat ook kunnen komen van het weer?

Joyce_oud

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Barendrecht :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:53

Je kan ook bijvoorbeeld zo doen:

's Ochtends longeren, losgooien, etc en dan savonds rijden. Toch 2x per dag beweging, maar niet dat je een teveel aan rijden krijgt.

Afwisseling is ook belangrijk voor de conditie en uithoudingsvermogen.

En ja het weer zorgt ervoor dat paarden met een slecht conditie het nog moeilijker krijgen (andere paarden ook wel, maar merk je minder)