Wat vinden jullie van een Martingaal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:08

Als ik deze reacties zo lees zijn er toch een aantal die dus niet weten hoe de martingaal wordt afgesteld. Want als veel paarden op de manege met martingaal rijden dan zullen ze wle allemaal met hun hoofd hoog in de lucht lopen???
Een martingaal hoort alleen te werken als het paard zijn hoffd met kracht in de lucht gooid. Dus als je gewoon aan het dressuren bent zou het zeker niet zo moeten zijn dat ie vaak op spanning staat. Als je hem gebruikt om je paard/pony rustig te houden staatie iig te strak afgesteld!!
je moet een paard niet kunnen remmen op een martingaal!!
helaas zie je ze vaak te kort afgesteld. zodat er altidj spanning op staat en je dus nooit in direct contact op de mond rijd1

Als ie goed is afgesteld gerbuik je hem niet met het normale gedrag van een paard dus is ie niet schadelijk. Ik vind het prima als mensen hem omhangen omdat ze het mooi vinden. de een koopt een bondje, de ander een blingbling hoofdstel, weer een ander roze peesbeschermers en die ander een martingaal. lekker moeiend als ie goed zit zit ie goed

Liisette_

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-10-05
Woonplaats: Almere Haven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:17

hoe weet je of je martingaal goed hangt dan?

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:17

ik rijd er ook mee en ik vind het inderdaad geen dwangmiddel mijn paardje kon ook nog wel eens zo haar hoofd om hoog gooien tegen je hoofd en liep jij met zware hoofdpijn en paardje liep vrolijk verder

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:31

liisette schreef:
hoe weet je of je martingaal goed hangt dan?


Zoals ik al zei: een martingaal hangt los als je gewoon dressuurmatig aan het rijden bent. Alleen als de pony/paard een behoorlijke zwieper maakt met zijn hoofd komt de spanning erop. Vaak maar ik hem zo strak dat hij een hand breedte onder de hoek van hoofd/hals zit.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:28

Met een martingaal heb ik weinig problemen om mee te rijden, moet natuurlijk niet te strak afgesteld zijn Tijdens een buitenrit wil ik hem nog wel eens gebruiken, verder eigenlijk niet.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:25

MISTRAL94 schreef:
Met een martingaal heb ik weinig problemen om mee te rijden, moet natuurlijk niet te strak afgesteld zijn Tijdens een buitenrit wil ik hem nog wel eens gebruiken, verder eigenlijk niet.


wat voor martingaal heb jij als ik vragenmag voor de buiteritten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:30

De martingal is ongeveer de enigste hulpteugel die ik goekeur bij het rijden. Longerenis een ander verhaal.

Ik gebruik een martingal voor buiten. Heb een uitgekoerste draver en hij wil nog weleens zijn hoofd de lucht in gooien als hij harder wil. Nu vind ik dat in de bak geen probleem en krijg ik hem dan wel naar beneden. Maar buiten heb ik liever dat hij zijn hoofd dan maar niet de lucht in kan gooien dan dat hij niet te stoppen is.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:38

Emaartje schreef:
MISTRAL94 schreef:
Met een martingaal heb ik weinig problemen om mee te rijden, moet natuurlijk niet te strak afgesteld zijn Tijdens een buitenrit wil ik hem nog wel eens gebruiken, verder eigenlijk niet.


wat voor martingaal heb jij als ik vragenmag voor de buiteritten?



Een simpele geen idee welk merk het is. Of bedoel je iets anders?

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:40

ik gebruik altijd een martingaal, ik vind het fijne dingen

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:43

protonja schreef:
ik gebruik altijd een martingaal, ik vind het fijne dingen

wat voor een heb jij?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:43

Ik vind het echt een onding.

Als je echt wilt leren een paard nageeflijk door het lijf laten lopen doe je dat door gebruik te maken van je handen, je zit en je benen. Je moet gevoel ontwikkelen.

Zo'n martingaal werkt dan juist tegen je, want de ringen verstoren de communicatie tussen de mond en de hand juist op het moment dat het nodig is. En zo zal je dat gevoel dus niet op de correcte manier leren en altijd afhankelijk blijven van die martingaal.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:46

mijn frans volbloed had er een houdje van om als ze de zee rook ineens der hoofd zo hoog te gooien met een bepaalde zwieper dat ze het zelfs voor erlkaar kreeg dat beide teugels aan 1 kant hingen

als je paard normaal zijn hoofd omhoog kan doen om te kijken of wat ever en de martingaal werkt dan nog niet in zit die in mijn oordeel goed

hij voorkomt dat je de teugels ineens aan een zijde hebt hangen als het paard zijn/haar hoofd echt ineens helemaal omhoog gooit
en het dus " onstuurbaar" word (wat die dan natuurlijk nog steeds niet is maar oke e)

mits juist afgesteld is het voor sommige paarden een leuke HULP teugel , zodra die bij de minste of geringste oprichting al inwerkt zit die naar mijn oordeel te strak

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:10

Ik vind het een vreselijk ding heb er zelf ook mee gereden omdat dat van de instructeur moest.
Heb hem dan gewoon uitgedaan zonder dat die het gezien had en het paard liep na een tijdje net zo goed als met martingaal.
Nee sorry als hulpmiddel zie ik het ook niet in.
En een goed gebruik bestaat er ook niet van een paard dwingen om in zo een houding te lopen en zijn hoofd niet omhoog te gooien vind ik een vreselijke gedachte.
Zou ik eens bij jullie een martingaal omdoen zodat jullie je hoofd niet meer omhoog kunnen gooien?
Laat maar ik weet het antwoord al...

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:20

HNS Het paard wordt niet in een houding gedwongen het werkt niet in als het paard het hoofd niet te hoog heeft.

RuizSoler
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:22

horse_girl schreef:
Ieder hulpmiddel is slecht als het niet goed wordt gebruikt. Een martingaal in juiste lengte is een onschuldig hulpmiddel. Een spoor verliest ook zijn waarde als die constant in de buik geprikt wordt, en dus niet juist wordt gebruikt.

eindelijk iemand die het met mij eens is over het storrende toenemde gedrag van mensen met een spoor! *o/* Go girl.. verder ben ik het ook met deze reactie eens!

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:53

Ik gebruik de martingaal alleen met springen.

Mijn pony heeft al een heleboel ervaring met springen en weet op de wedstrijd precies wat er moet gebeuren. Dan is hij wat drukker dan normaal en schudt veel met het hoofd op en neer. Dit doet hij onder de dressuur en op les springen ook wel, maar dan een héél stuk minder. Dit is een tik van hem en niet meer af te leren aangezien hij al 16 jaar is en het altijd heeft gedaan.
Omdat dit lastig rijden is is een martingaal wat fijner zodat hij minder met z'n hoofd op en neer kan schudden.

Met dressuur rij ik altijd zonder martingaal. Dit omdat een paard dressuurmatig goed moet zijn en zonder hulpmiddelen (hierbij denk ik aan slof en andere hulpteugels) gereden moet kunnen worden aangezien dressuur de basis is.

pris87
Berichten: 715
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:26

Bij een oude verzorgpony gebruikte ik er 1 met buitenrijden, anders gooide ze steeds der hoofd de lucht in. Met deed ze dat niet.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:28

Ik ben niet zo'n voorstander van hulpteugels.
Maar bij de martingaal vind ik mits hij op een goede manier gebruikt word een goede hulpteugel ( ik heb wel is een meisje zien rijden die em zo strak had staan dat haar pony in de krul moest lopen ) En al heb je een paard dat z'n hoofd veel ind e lucht gooit is het erg handig om met een martingaal te gaan rijden

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:46

Ik heb helemaal niks tegen een martingaal. En daar durf ik ook best voor uit te komen, omdat ik mijn paarden er geen pijn mee doe en ik ze nergens toe dwing. Het ligt er wel aan hoe je 'm afstelt. Na mijn mening hoort een martingaal pas (licht!) in te werken, zodra het paard echt té veel omhoog komt. Zelf gebruik ik 'm alleen bij intensief springen en buitenritten.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:41

hns schreef:
Ik vind het een vreselijk ding heb er zelf ook mee gereden omdat dat van de instructeur moest.
Heb hem dan gewoon uitgedaan zonder dat die het gezien had en het paard liep na een tijdje net zo goed als met martingaal.
Nee sorry als hulpmiddel zie ik het ook niet in.
En een goed gebruik bestaat er ook niet van een paard dwingen om in zo een houding te lopen en zijn hoofd niet omhoog te gooien vind ik een vreselijke gedachte.
Zou ik eens bij jullie een martingaal omdoen zodat jullie je hoofd niet meer omhoog kunnen gooien?
Laat maar ik weet het antwoord al...

een martingaal is dan ook niet om een paard goed te laten lopen maar treed pas in werking als een paard zijn hoofd"gevaarlijk" hoog houd of gooit waardoor de teugels aan 1 zijde komen bv
ook mt martingaal mits juist afgesteld kan een paard zijn hoofd hoog houden alleen niet te hoog (neus hoger dan de oren gooien..)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 02:04

Een martingaal dient enkel om ervoor te zorgen dat wanneer je paard echt zijn hoofd heel heel heel erg omhoog doet, hij alsnog stuurbaar blijft. Alle andere doelen zijn quatsch dacht ik zo.

UpToDance

Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:10

Toen ik mijn paard net had kon ik niet zonder martingaal buiten rijden want anders deed ze haar hoofd omhoog en ging ze dr vandoor..!
Nu is dat wel anders want kan zelfs met halstertje buiten rijden
Ik rijd er heel soms nog met springen mee..
Maar heb dus niks tegen een martingaal als hij goed word gebruikt!

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:31

Ik zie vaak genoeg dat de martigaal onkundig gebruikt wordt.
Hij staat te strak en als het paardje dan perongeluk struikelt kan het zijn hoofd niet ver genoeg omhoog brengen om zichzelf "op te vangen"
Net zoals met springen, daar zie je soms ook dat de martigaal te strak zit.
Het paard wordt tegen gehouden in zijn natuurlijke beweging en hieruit ontstaan ook lichamelijke klachten.

De martigaal goed afgesteld daar heb ik geen problemen mee.
Maar toch geef ik de voorkeur aan een elastiek of een martigaal met elastiek erin verwerkt.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Wat vinden jullie van een Martingaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:53

ik ben er ook niet zo'n voorstander van. Het liefst rijd ik zonder hulpteugels. Ik heb een paar jaar geleden met martingaal gereden en vond dat het niet echt veel nut had. Ook vind ik het een beetje gevaarlijk, je ziet vaak mensen er mee springen. Als ik spring heb ik liever geen extra teugels erbij die het paard in de weg zitten. Vind dat ze zich dan goed moeten kunnen bewegen.

Guuus

Berichten: 1975
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:00

Ik sprong eerst altijd met een martingaal, maar heb hem toen op aanraden van mijn instructeur er af gehaald. En mijn paard is nu rustiger geworden met haar hoofd tijdens het springen, ik had het idee dat ze juist drukker er van werd als ze haar hoofd omhoog gooide en dan de druk van het martingaal ervaarde...