Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarit_
Berichten: 273
Geregistreerd: 17-04-06

Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:37

Dat is mijn vraag !!!!

Groetjes Marit

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:39

dat ligt echt heel erg aan de bouw/ het type van de pony.
en aan wat je ermee wil.
voor recreatie zal je denk ik bijna altijd wel op een e pony kunnen blijven passen, en ook op een d pony als dat een fjord/ haflinger/ tinker is, maar wil je meekomen in de dressuur, dan is het wel zo fijn als je benen goed aansluiten en het geheel ook netjes oogt.

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:40

Hey, een naamgenootje, goh wat leuk! Euhm wanneer ben je te groot voor een D/E pony...in ieder geval als je benen eronderuit steken, maar ik vind dat je heel lang nog op een grote D of een E pony kunt rijden. Te zwaar ben je in ieder geval niet makkelijk, maar voor de grootte moet je denk ik ff naar het plaatje kijken...dus hoe het eruitziet!

Groetjes Marit

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:44

Idd moeilijk te zeggen.. Mijn paard is 1.49 en ik 1.71, en dat kan prima, mijn vriend is 1.94 en die kan er never nooit op, maar mijn trainer was ruim 1.80 en dat kon ook nog wel, hangt van jouw bouw en die van je paard af!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:45

loveblacky schreef:
voor recreatie zal je denk ik bijna altijd wel op een e pony kunnen blijven passen, en ook op een d pony als dat een fjord/ haflinger/ tinker is, maar wil je meekomen in de dressuur, dan is het wel zo fijn als je benen goed aansluiten en het geheel ook netjes oogt.

In de endurance maakt het ook geen enkel verschil of je benen aansluiten of dat ze onder het paard uit steken. Het belangrijkste is dat het paard geen last heeft van zijn lange ruiter en dat de ruiter niet zo krom gaat zitten dat hij het paard hindert.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:48

Karin schreef:
loveblacky schreef:
voor recreatie zal je denk ik bijna altijd wel op een e pony kunnen blijven passen, en ook op een d pony als dat een fjord/ haflinger/ tinker is, maar wil je meekomen in de dressuur, dan is het wel zo fijn als je benen goed aansluiten en het geheel ook netjes oogt.

In de endurance maakt het ook geen enkel verschil of je benen aansluiten of dat ze onder het paard uit steken. Het belangrijkste is dat het paard geen last heeft van zijn lange ruiter en dat de ruiter niet zo krom gaat zitten dat hij het paard hindert.


sorry, ff de endurance vergeten

maar tuurlijk, ik ben het helemaal met je eens
ik bedoelde dat met de dressuur het plaatje belangrijk is en ook dat je benen goed aansluiten ( voor het geven van hulpen)

Anoniem

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:46

Te groot ben je niet snel voor een D/E pony. Het gaat meer om de bouw van de pony en van jezelf. Of het paard het gewicht kan dragen. Het ziet er dan op dressuur wedstrijden misschien minder mooi uit als je een eind met je benen er onder vandaan komt maar als de pony dan geen last van je lengte of je gewicht heb dan zie ik er niet zo'n groot probleem in.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:48

Ik ben 1.72 en mijn pony is 1.52. We schelen 20 centimeter dus. Ik vind het prima passen, kom er wel een beetje met mn benen onderuit, maar het ziet er echt niet gek uit!

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:48

Tot welk gewicht zou een D-pony kunnen dragen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:01

Kijk maar in mijn profiel, ik ben 1.74 en Milena is slechts 1.40 maar volgens mij is het geen raar gezicht

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:03

mm ik ben vrij groot mjaa..
Ben 1,71 en mijn pony is 1,525 en een arabier dus niet de dikste.. kijk maar in profiel kan nog net wel volgens mij

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:11

Tja ik heb dan een kleine D van 1.40 en zelf ben ik 1.62.
Mijn merrie is dus in verhouding met bv een fjord mega slank en dan ziet het er dus ook niet wat anders uit.

Ik heb ook wel kleinere pony's gereden waar ik minder onderuit stak met mijn benen maar die waren dan breder gebouwd.

Als je je paard/pony niet hinderd vindt ik dat het best nog wel kan.
Een dunnen ruiter die er als een zak aardappelen op zit is bv vervelender dan een wat dikkere ruiter die goed mee gaat met zijn paard/pony

Afbeelding
Dit ben ik op mijn huidige pony van 1.40

Afbeelding
En dit ben ik op mijn oude verzorgpaard van 1.85

Op de een lijk ik groot en op de ander weer te klein

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:01

Dat hangt inderdaad van het paard af, volgens mij, ik ben nu 1.75 en ik heb laatst nog op een D-pony gereden, niet dat ik nou zo groot ben, maar dat hangt gewoon van de pony af, ik weet niet wat de schoft hoogte van een haflinger is maar daar rijden toch ook gewoon mensen van 1.80 op. Dus ligt ook aaan de pony !:)

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:04

hangt geheel af van het type paard.. en jou grote/zwaarte

Skribbleee
Berichten: 108
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Alkmaaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:55

Ligt eraan hoe groot je bent enzo.. (en hoe zwaar enzoo)
en wat de bouw van je paardje is...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:29

met mijn 1m50 zal ik niet snel te groot zijn voor een pony. Op een shet rijd ik zonder moeite (hoewel ik dat nie graag doe) maar een smal A pony'tje is weer wat anders.
je moet gewoon naar de bouw van je pony kijken dus

edit:
zo ziet het er dus uit als ik op een shet rijd. Niet echt comfortabel,maar ik raak zeker de grond niet met m'n benen.

Afbeelding

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:02

Zoals al vaker gezegd: Dat ligt aan de bouw van een pony.
Een haflinger of Fjord zou je nog véel langer op kunnen rijden dan een iel welshje van dezelfde hoogte(Goed.. Mijn Pony is een iel wehlsje maar goed )
En.. Ik vind zoiezo, als je lang en licht bent, vind ik iets anders. Zolang de pony nog plezier in het rijden heeft en niet door zn rug gaat(en je niet mee kan lopen)vind IK dat je niet te groot bent en gewoon door kan blijven rijden.
Maar dat is mijn mening

quicklylover

Berichten: 379
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Vught

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:56


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:07

ik ben 1.67 en rijd mn pony van 1.45, half arabiertje maar wel vrij stevig (hengstje). Kan makkelijk en ik heb dan ook geen last van het lengteverschil. Mn voeten komen precies bij het uiteinde van de buik. Normaal weeg ik rond de 63 kilo, op het moment een stukje zwaarder ivm zwangerschap maar ook daar lijkt ie geen last van te hebben. Mijn vriend is ong. 1.85 en zit af en toe ook even op mijn pony (niet vaak want hij kan niet rijden), ziet er niet uit maar ook dan trekt ie met gemak een sprintje.

tanja_vg
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:45

ik ben 1.75 en was te klein voor mijn pony van 1.48

Saszkiia91

Berichten: 659
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: Nuenen; Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:55

mijn pony is 144,5 (d pony) en ik ben ibjna 1.70 , maar mijn pony is niet iel ofzo dus dat gaat nog makkelijk,, kijk maar in mijn topic die onder de streep staat.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:25

Ow Jeejj...
Ik heb sinds 2 jaar een pony, ben ik in aan het rijden. ik pas er nu goed op, eigelijk perfect.
ik heb een welshje, dun gebouwd en 1.42. 3 jaar dus ze groeit nog wel iets.
hier een foto:
Afbeelding
ik ben nu 1.65 en 13 jaar. (is dat groot? ) en weeg 45 kilo. zit in een groeifase natuurlijk,
en de GGD had gezegt dat ik rond de 1.70 zou worden..
Pas ik er dan nog wel op??
ik hoop het zo erg!!
ik krijg soms rare gedachtes in mijn hoofd, bv. dat ik niet te veel moet eten omdat ik dan misschien op me pony blijf passen
Heeft er iemand misschien een foto van dat iemand een pony heeft van die 1.43 (ongeveer) en dat er iemand opzit van ongeveer mijn lengte?
Ben echt bang dat ik er niet meer op pas over een tijdje!!

Saszkiia91

Berichten: 659
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: Nuenen; Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:43

FlynnlOver schreef:
Ow Jeejj...
Ik heb sinds 2 jaar een pony, ben ik in aan het rijden. ik pas er nu goed op, eigelijk perfect.
ik heb een welshje, dun gebouwd en 1.42. 3 jaar dus ze groeit nog wel iets.
hier een foto:
Afbeelding
ik ben nu 1.65 en 13 jaar. (is dat groot? ) en weeg 45 kilo. zit in een groeifase natuurlijk,
en de GGD had gezegt dat ik rond de 1.70 zou worden..
Pas ik er dan nog wel op??
ik hoop het zo erg!!
ik krijg soms rare gedachtes in mijn hoofd, bv. dat ik niet te veel moet eten omdat ik dan misschien op me pony blijf passen
Heeft er iemand misschien een foto van dat iemand een pony heeft van die 1.43 (ongeveer) en dat er iemand opzit van ongeveer mijn lengte?
Ben echt bang dat ik er niet meer op pas over een tijdje!!


zxoals ik hier boven al zeii ik heb een pony van 144,5 en ben ongeveer 1,68/1.70 wee het niet precies,,
als je in mijn profiel kijkt en dan bij de pony king koriander zie je 2 topics staan en dan bij de topic waar [HAW] boven staat

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:46

Sja mijn paard (quarter) was als 3 (bijna 4) jarige nog geen 1.40, en nog geen 2 jaar later 1.49, dus ze kunnen nog een eind groeien

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Wanneer te Groot voor D/E Pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:47

Ik ben 1.63 en ik heb een smalle pony van 1.42 en het past makkelijk en ziet er niet raar uit ofzo.
Hier een standfoto:
Afbeelding
Ik duwde me op deze foto wel enorm in het zadel en probeerde me zo lang mogelijk te maken i.v.m drukke pony Foto is van afgelopen donderdag