gebruik v binnenteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princess69

Berichten: 164
Geregistreerd: 15-09-05

gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:09

Hoi,
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.
Graag jullie mening

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:10

Je moet je paard uiteindelijk op twee teugels rijden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:13

Op de volte zou dat moeten kunnen ja. Mijn duitse springinstructeur zei een keer dat je dat in Duitsland in een dressuurproef ook moet kunnen laten zien.
Maar als je rechtuit rijdt heb je toch echt 2 teugels nodig om het paard rechtgericht te houden lijkt mij zo.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:26

op 2 teugels .. maar bij het sturen moet je iets meer doen met je buitenteugel ... tegen de hals aanleggen etc etc ..
maar als je constant op 1 teugel rijd krijg je een scheef paard

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:10

In wendingen vraag je inderdaad op je binnenteugel stelling (dus iets van de hals) Je buitenteugel houd je tegen de hals en met je binnenbeen drijf je naar je buitenhand toe.. Dan rijd je je paard naar de buitenteugel.

Anoniem

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:22

princess69 schreef:
Hoi,
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.
Graag jullie mening


Ik ben het niet met je eens omdat je met zo'n aanleuning nooit een volledig recht paard zult krijgen

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:33

Je hebt 2 teugels nodig om je paard recht te stellen. Je moet wel zoals al gezegd is met je benen naar je buitenteugel drijven. Al ben ik wel van mening dat je de binnenteugel ook moet gebruiken om bv. stelling te vragen

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:47

Ik heb de binnenteugel niet nodig voor stelling, dat komt wel met de buiging die ik opvraag met mijn binnenbeen. Binnenteugel moet wel op contact blijven dus niet helemaal los. Uiteindelijk moet hij tussen twee benen, je zit en je twee teugels opgesloten blijven dus losgooien kan niet.

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:13

Ik ben van mening dat je nooit een teugel 'los' moet laten, je rijd een paard altijd op 2 teugels, alleen gebruik je ze niet allebei even 'veel'.

Toch?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:40

princess69 schreef:
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.

Waarom denk je dat ?
Wat toon je daarmee aan of wat bereik je daarmee ?

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:41

In principe moet je elke teugel los kunnen laten, zonder dat het paard uit zijn balans gaat lopen, of het horizontale evenwicht verliest.

Ik ben zelf van mening dat je op beide teugels even veel gewicht hoort te hebben, maar dat het er geen probleem mag onstaan als je een hand naar voren brengt.

Isis

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:09

Niet wanneer jij even contact verbreekt maar wel wanneer jij permanent zonder binnenteugelcontact rijdt. Dan rij je imo je paard zelf scheef want er mist een stuk.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:51

princess69 schreef:
Hoi,
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.
Graag jullie mening


waarom ben je dat van mening? Volgens mij begrijpen wij niet zo goed wat het doel ervan is om je paard op 1 teugel te rijden..

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:25

Het zou kunnen ja, met het gevolg dat je paard scheef wordt .

Anoniem

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:57

princess69 schreef:
Hoi,
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.
Graag jullie mening

Hoe doe je dat dan op de AC lijn?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:08

princess69 schreef:
Hoi,
Ik ben van mening dat je een paard volledig op de buitenteugel zou moeten kunnen rijden, met een volledig losse binnenteugel.
Graag jullie mening

Ik ben van mening dat dat met beide teugels tegelijkertijd moet kunnen

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:11

hahaha ik ben van mening dat er geen discussie gevoerd kan worden als we het allemaaaaal met elkaar eens zijn..

unieke bokt ervaring dit

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:17

hier ben ik het niet mee eens, wel dat de ruiter mee mkoet geven met de binnehand en het paard nog steeds in dezelfde aanleuning verder loopt.

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re: gebruik v binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:06

antoinetje schreef:
Ik ben van mening dat je nooit een teugel 'los' moet laten, je rijd een paard altijd op 2 teugels, alleen gebruik je ze niet allebei even 'veel'.

Toch?




Ik heb het helemaal met antoinetje eens!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:03

volledig losse binnenteugel ben ik het niet meer akkoord. Er moet constant contact zijn op beide teugels. Wel 'doe' ik meer met m'n buitenteugel en ben ik op m'n binneteugel minder 'streng'

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:05

Ik vind ook niet dat je binnenteugel los moet zijn. Ik vind dat je op 2 teugels moet rijden.
En wat dacht je van wendingen? Hoort ook op 2 teugels. En als je dan van hand veranderd pak je je andere buitenteugel erbij en gooi je je binnenteugel los? Beetje apart vind ik dat.
Binnenteugel spelen, buitenteugel laat het hoofd verder meekomen naar beneden. Hoe kan dat met 1 teugel?
Ben het er wel mee eens dat als je je paard in ontspannenheid heb, en je laat een teugel eventjes los dat hij daar moet blijven. Maar verder gewone aanleuning.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:52

Moet inderdaad kunnen. Paard hoeft er niet scheef van te worden hoor . Paarden worden niet recht van rechtdoor rijden, maar van veel bochten en zijgangen. Die kan je allemaal keurig op enkel de buitenteugel rijden. Als je maar veelvuldig van hand veranderd, en dus beide kanten evenredig traint, wordt je paard gewoon recht.

Denk ook niet dat de TS bedoelt dat dit 100% van de tijd gedaan moet worden, maar dat dit 100% van de tijd mogelijk moet zijn.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:22

helemaal eens met qqqq Ik word er de laatste tijd ook steeds op getraind om eerst zo veel mogelijk op mijn buitenteugel te gaan rijden

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:14

In de zijgangen plaats je de schouder wel met je buitenteugel maar je binnenteugel hangt er toch niet in een boogje bij? Is toch gewoon op contact?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:17

Ik denk dat het belangrijk is dat je in alle gevallen je binnenhand los kunt laten zonder dat er dan iets aan het paard veranderd. Maar je houdt idd contact.