waarom met zweep en sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:36

ik rijd met sporen omdat het in de M moet.. en met springen heb ik een zweep omdat hij nog wel eens zijn aandacht kwijt wil raken, niet om hem te straffen maar om he oplettend te houden. maar in de dressuurtrainingen rijdt ik ook wel eens met zweep ipv. sporen, want dan kan ik controleren of hij niet op de sporen gaat lopen in plaats van op de kuit..

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:40

Ik rij alleen met een zweepje,,, maar echt gebruiken nee,,, als een pony echt gaat overdrijven, bokken enzo kunnen ze wel een tik verwachten ja,,, (nee ik ben geen dierenbeul)
En met wijken af en toe aan kietelen zo dat ze niet de achterhand vergeten mee te nemen

Ik rij zonder sporen om dat ik het idee heb dat mij benen niet stil genoeg liggen...
Ik vind dat je met sporen rijd om je hulpen te verfijnen... Dat kan je namelijk minder goed met een zweepje,,,

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:19

Kijk, ik rijd verschillende pony's omdat ik op een manege rijd.
De 1 is iets trager dan de andere en reageert minder goed op het been.
Maar de pony waar ik eigenlijk altijd op rijd(Muis )Heb ik nu zó gereden dat een zweep nauwelijks meer nodig is. Maar ik heb de zweep altijd aan het begin van de les mee, want je weet het nooit.
Sporen gebruik ik niet, nooit gedaan ook. Zou niet eens weten hoe het moet
Maar in principe ben ik daar niet tegen, als je er maar goed mee omgaat.
Maar sommige ponys/paarden hebben het gewoon nodig!
En tja. Maar goed dat het zo goed gaat met jou zonder zweep en sporen! Is alleen maar handig!

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:04

De zweep om de paarden wat attenter te maken en op jou en jouw benen te laten letten. En om hem te corrigeren.
Sporen vind ik op mijn niveau nutteloos, kan alleen maar kwaad. Ik rijd lekker recreatief en heb die dingen niet nodig.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:54

Zo'n vraag kun je overal wel over stellen, er zijn altijd mensen die misbruik maken van bepaalde dingen, dit geldt voor hulpmiddelen in de paardensport maar ook voor bepalingen in de wet ect... Een zweepje is voor mijn vorige paard nooit nodig geweest omdat die altijd superheet was, voor mijn nieuwe paard is hij wel belangrijk omdat hij afentoe niet aan het been is, dus bijgetikt moet worden achter de kuit. Naarmate hij meer bevestigd raakt, neem ik aan dat er een dag komt dat ik geen zweepje meer nodig heb, en mijn sporen uit de kast kan gaan pakken omdat ik mijn beenhulpen wil gaan verfijnen. De meeste hulpmiddelen zijn namelijk met de beste bedoelingen ter wereld gebracht

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:23

Bij mij verschilt het per paard of en waarom ik met zweep/sporen rijd.

Een zweep heb ik soms bij me om bij te tikken voor het voorwaartse, soms om de achterhand meer te actieveren door een inimini tikje(meer kriebelen), en soms gewoon voor het geval dat.

Sporen heb ik vrijwel nooit om. Als ik ze omheb is het zéker niet voor voorwaarts rijden, maar alleen om hulpen te verfijnen. Bij jonge paarden hebben ik nooit sporen, omdat je die toch nog niet echt in de moeilijkere oefeningen gaat zetten, en de basis is goed te doen met alleen je kuitdruk

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:23

nja.. Ik rijd altijd met zweep, meestal zonder sporen.

Mijn paardje heeft namelijk een niet al te makkelijk karakter, en vanaf de moment dat ze weet dat ik zonder zweep bezig ben begint ze te profiteren. Voorbeeldjes:
-halthouden zonder reden en echt NIET meer vooruit te krijgen (tenzij met iemand met een longeerzweep erachter), doet ze niet als ik een zweepje vast heb.
-overgang galop-draf volledig stilvallen (tot zelfs halt). Doet ze niet als een zweepje vast heb.
-beginnen stijgeren als ze geen zin meer heeft. Doet ze niet als ik een zweepje vast he.
-....

Niet dat ik mijn zweep gebruik voor die dingen hoor, het is bij haar vooral de gedachte die telt

Sporen durf ik nogal eens te gebruiken als ze een hele periode heeft stilgestaan (tijdens mijn examenperiodes, of als ze eens kreupel heeft gelopen,..). Mevrouw is het dan gewoon om lekker niks te doen, en heeft dan ook heeeeeeelemaal geen zin om vooruit te lopen. met als gevolg dat ze langst geen kanten op je benen reageerd, en als je er met je zweep aankomt ontploft ze zowat.. Enige oplossing: sporen om mijn beenhulpen toch enig effect te laten hebben, en iemand in het midden van de bak met een longeerzweep..


Ik heb nogal een koppige tante

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:35

Fianne schreef:
Ik rijd tegenwoordig ook nooit met zweep of sporen. Ik heb sinds kort een eigen paard en zij is zo druk van zichzelf dat dit absoluut niet nodig is; het zou alleen maar averechts werken.. Ze heeft in haar achterhand ook genoeg kracht van zichzelf.
Maar op andere paarden zou ik misschien weer wel met sporen en/of zweep rijden, ligt maar net aan 't paard..


Op mijn stage zei mn instructeur dat je net zo goed met zweep en sporen kan rijden op een "heet" paard. Het is de ruiter die er juist mee om hoort te gaan. Een goede ruiter zou zo'n beenligging moeten hebben dat hij ook met sporen om een druk paard zou kunnen bereiden, juist om het feit dat de sporen het paard niet horen te raken op de momenten dat het niet nodig is. Hetzelfde geld voor het zweepje: Een heet paard zal ook met zweepje bereden kunnen worden, het is de ruiter die bepaalt of het paard wel of geen "last" van het zweepje heeft.
Elk paard zou in principe met spoortjes/zwepen bereden kunnen worden, het is aan de ruiter of het paard hier wel of geen hinder van zal ondervinden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:41

Dat is helemaal waar maar welke hulp is dan vervolgens verfijnder?
Het aanknijpen van je beenspieren of je been draaien en het paard met een spoor prikken?

Bombarie schreef:
De meeste hulpmiddelen zijn namelijk met de beste bedoelingen ter wereld gebracht

Jij gelooft in sprookjes?
Ik denk dat de meeste 'hulp' middelen bedacht zijn om het paard 'eronder' te krijgen. Te dwingen dus!

Mijn mening: Bij een paard wat goed aan het been is heb je geen sporen nodig.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:53

ik rij altijd met zweep maar gebruik hem bijna nooit alleen als ze niet echt naar mn been wil luisteren en daardoor dr achterbenen dr niet onder zet sporen komen wel als we bijn bij de m zijn dan moet het

RooszZ
Berichten: 765
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Achter mn PC...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:56

bij mn verzorgshet heb ik mn zweep alleen omdat als ze weet dat ik een zweep in mn hand heb dat ze door moet lopen
Dus eigenlijk heb ik m niet nodig maar als ik m niet heb, heb ik m wel nodig

Patricia1984
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:01

Sinds een jaar rijd ik eigenlijk niet meer met sporen, alleen maar met een zweep. Op mijn vorige manege reed ik op sommige paarden met sporen omdat iedereen dat eigenlijk deed. Wat natuurlijk heel slecht is, want je moet pas sporen dragen als je er echt mee om kan gaan en je been genoeg stil kan houden.
Toen ik op een nieuwe manege ging rijden zag ik dat er geen enkel manegepaard met sporen werd gereden, dus heb ik dat ook niet meer gedaan. Ik kwam er toen ook achter dat je het in de meeste gevallen ook helemaal niet nodig hebt en je een paard ook voorwaarts en netjes kan rijden met gewone beenhulpen en af en toe met hulp van een zweepje.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:41

Ik rijd met zweep zodat ik af en toe even kriebel met mijn zweepje om zijn achterhand te stimuleren!! Verder rijd ik met sporen omdat mijn paardje hier fijner en beter op reageert (heb eerst een half jaar zonder gereden wat verder ook goed ging) Ook denk ik er met sporen beter aan mijn been recht te houden omdat ik anders bang ben hem onnodig te prikken

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:52

Ik heb een tijdje met sporen gereden omdat het moest van mn springinstructeur (en als ik tegensprak moest ik eruit..) om mijn pony eens flink over de hindernis te schoppen.. *toen heb ik hem eens flink de waarheid verteld hoor*
Ze liep met sporen trouwens alleen maar slechter, omdat mijn benen helemaal niet stil genoeg waren..

Met zweep rijd ik om af en toe de achterhand te activeren, als het met mijn been niet lukt.
En om af en toe bij te tikken, als iets anders veel interessanter is, en ik zo de aandacht niet krijg. Slaan doe ik eigenlijk nooit..

KirstenFranc
Berichten: 167
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Haarlem, NH en straks Vierpolders ZH :D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:59

Als ik mijn verzorgpony rijd zonder zweepje reageert ze echt niet, dan gaat ze een beetje vaag en sloom lopen en been geven helpt dan echt niet. Ik heb wel paarden gereden met sporen maar dit inderdaad voor de moeilijkere oefeningen waar ze toch echt een prikkel extra voor nodig hebben.

Ik vind dat bij het rijden dat je gewoon een zweep bij de hand moet hebben. Niet om te meppen maar gewoon om te kunnen corrigeren als dat nodig is.
Sporen vind ik een ander verhaal. De ruiter die ze gebruikt moet ze wel goed gebruiken en goed de benen stil kunnen houden. Bij gewoon rijden zoals op de manege in de les, vind ik sporen niet nodig. Maar wat ik net zei, voor de hogere oefeningen kan het net iets actiever uit de hoek komen dan alleen met druk van de kuit.

Jenny_Moon
Berichten: 65
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:06

wij kunnen van klasse B tot klasse M met sweep rijden en dan moeten wij met sporen ik vesta het selef niet maar wij kunnen er nix an doen het is who het is en we kunnen het niet verranderen maar je hoeft ja niet alltijd met sporen en sweep terijden

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:16

ik rij een 4 jarige. deze rij ik met zweep om een keer bij te tikken als ze niet op mijn been reageert of als ze haar achterhand er niet onder zet!!
ik rij nu nog niet met sporen omdat ik dit wil gaan doen zodra k meer van haar moet gaan vragen!!k rij nu nog L1 en wil pas in het M ofzo(ligt eraan) met sproren gaan rijden omdat k vind dat als k nu al met sproren ga rijden dadelijk in het M nog harder moet gaan werken om reactie van haar te krijgen! dus probeer k het nu nog zonder sporen en dit gaat prima!
kan me wel voorstellen dat mensen in de B al met een spoortje rijden maar k vind het onzin! dat is mijn mening!
denk dat veel mensen met sporen rijden terwijl ze nog niet eens weten hoe ze er mee om moeten gaan maar omdat veel mensen met sporen rijden doen zij het ok mar om er bij te horen!
nou dat vind k echt een foute reden!
ook een zweep wordt vaak verkeerd gebruikt, niet alleen een spoortje!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:37

Ik rij never nooit met zweep en sporen!!
Omdat ik vind dat als er eens iets gebuerd waarbij je boos word je makkelijk de neiging hebt om die twee dingen in te zetten.
Ik heb vroeger wel altijd met zweep gereden maar toen reageerde het paard meer uit angst.
En ik wil mijn paard niet door middel van angst, pijn, forcering en dwang controleren.
Omdat mijn paard nogal gespannen is in de bak (komt door slechte ervaringen) wacht ik gewoon eerst af totdat ze rustig is.
Als zei dan soms nog eens de aandacht aan andere dingen besteed en ik merk dat ze weer onrustig word zet ik haar gewoon stil draai haar om en ga oefeningen met haar doen zodat ze weer op mij gericht is.
Als ik merk dat ze weer rustig is en bij mij is ga ik gewoon weer rustig met haar aan het werk.
Zo leer ik haar te reageren op de kleinste hulpen (zit, ademhaling, met je vinger de richting wijzen, stem)
Als ik haar wil straffen spoor ik haar gewoon eens goed aan met mijn hele been aanstat met de hakken en dan weet ze het ook.
Dus sporen komen bij mij al helemaal niet van pas omdat ik haar op allés wil verfijnen dan maar op de benen.
En een zweep?
No thanks ik los die paar probleemjes die ze soms maakt maar op een geduldige, rustige én slimme manier op.
Want ik merk gewoon als ik zo werk dat mijn paard ook uit de fouten leert en ik leer ook daar nog eens bij hoe ik sommige dingen moet oplossen + ik leer haar karakter meer kennen.
Ik ben me er wel zeker van dat áls ik zweep en sporen had ik zeker niet zo rustig reed zoals ik nu doe!

papiertjuh
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Sassem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:25

Ik rij meestal wel met een zweep maar dat is vooral omdat je op mijn manege bij bijna ieder paard een zweep moet hebben. Meestal gebruik ik hem niet. Alleen als het echt. Bijv.. bij 1 pony die is met je benen in stap niet vooruit te branden maar met of en toe een tikje lukt het best. En sporen gebruik ik niet. ten eerste omdat ik er niet mee kan rijden en ten 2de omdat ik het absoluut niet nodig vind.

Qimm

Berichten: 15204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:29

Jenny_Moon schreef:
wij kunnen van klasse B tot klasse M met sweep rijden en dan moeten wij met sporen ik vesta het selef niet maar wij kunnen er nix an doen het is who het is en we kunnen het niet verranderen maar je hoeft ja niet alltijd met sporen en sweep terijden


Sorry wat?

Duvel91
Berichten: 873
Geregistreerd: 25-11-04

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:48

Ik rijd met zweep omdat het paard dat ik nu rijd vrij lauw is (en ook een lauw achterbeen heeft). Hij moet echt met pit gereden worden en daarbij is een zweepje soms wel handig

Sporen gebruik ik ook op hem, op aanraden van m'n instructrise, gewoon om m'n hulpen te verfijnen .

Espoir_
Berichten: 1650
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:43

Ik rijd ook met sporen omdat dat in t M moet. En een zweep heb ik zeker ook nodig want met dressuur is hij zooo sloom! Je kan van alles doen veel schakelen enz maar het helpt gewoon niet! Maar het is een manegepony en ik rijd er wedstrijden op, dus hij krijgt niet veel eten anders vallen die kinderen eraf omdat het nogal een monster kan zijn

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:20

Ik rijd nooit met sporen en ik heb dat ook nog nooit gedaan. Fijngevoeligheid vind ik heel belangrijk en de paarden begrijpen me ook als ik die hulpen geef dmv het juiste gebruik van m'n hele lichaam. Met de klassieke manier van rijden kun je heel veel op uitermate kleine hulpen bereiken. Ik ben niet tegen het gebruik van sporen, iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het wel belachelijk dat je vanaf een bepaald niveau ( wat ik hier lees ) op wedstrijden verplicht bent om met sporen te rijden. Het niveau in de M/Z1 vind ik nog niet van zo'n niveau dat het nodig is.

Ik rijd wel altijd met zweep, ook al gebruik ik 'm niet. Het paard moet hier niet bang voor zijn en het gewoon accepteren. Ben je wat verder in de training, dan is het een goed hulpmiddel.

Ray_Ninja
Berichten: 217
Geregistreerd: 22-01-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:33

Ik rijd mijn paard zonder zweep, want daar is hij hartstikke bang voor. Voor de rest rijd ik de trainingen en buitenritten ook zonder sporen omdat hij erg goed aan het been is, maar met wedstrijd doe ik een klein knopspoortje om. Als stok achter de deur als hij even niet helemaal met zijn aandacht er bij is. Al hij zijn kop echt dwars heeft dan gaat hij ook inderdaad niet meer vooruit, dus vandaar

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:49

Ik rijd met zweepje om meneer er soms even aan te helpen herinneren dat hij ook nog een achterhand heeft.. En met sporen om mn hulpen te verfijnen.

Ik rijd vaak alleen les met sporen en zweep.. Thuis vaak zonder iets (omdat ik niet vind dat mn paard eraan moet wennen en zonder dus niet meer reageerd )