waarom met zweep en sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:52

hendrik rijd ik zonder zweep en sporen.. zodra je op hem gaat zitten met zweep gaat hij racen (en het is ook niet nodig,)
maar op doolittle rijd ik wel met zweep (geen sporen)..
als je op doolittle gaat rijden zonder zweep.. dan staat hij stil..
en als je er met zweep opzit hoef je hem niet eens te gebruiken.. maar hij let al veel beter op

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:53

Ik rijd op de manege wel met zweepje, omdat sommige paarden niet meer op fijne hulpen reageren. Op mijn verzorgpony wordt niet met zweep gereden.

Roosch

Berichten: 36702
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:54

Soms heb je gewoon een pony onder je kont die een zweep en sporen nodig heeft.
Het verhaal van jou (de TS) ; leuk, dat je zonder sporen en zweep kunt rijden!
Maar sommige pony's hebben het ook absoluut niet nodig om netjes te lopen.

Zelf rij ik op manegepony's, altijd met zweep. Wil niet zeggen dat ik hem altijd gebruik.
Vico, de pony waar ik graag op rij, is liever lui dan moe, wat resulteert in stilstaan en bokken op de hoefslag, schoppen enzovoorts. (doet ie vooral bij kleine kinderen die hem niet durven aan te tikken)
Na een tik met de zweep is het dan over, mits je hem een flinke tik geeft. Na een flinke tik loopt ie wel fijn.
Anders blijft ie de hele les staan hannesen.

Rij sinds kort met sporen op mijn hem, want bij manegepony's duurt het immers een tijdje eer de boodschap aankomt.
Er rijden zóveel verschillende mensen op een manegepony, en bij de ene betekent een hulp 'aangalopperen' en bij de ander 'verruimen'.
Als Vico met sporen gereden wordt, loopt ie lekker door, netjes aan de teugel en is ie echt fijn!

Sporen en zweep zijn ter verduidelijking van de hulpen, het is niet altijd negatief..

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:22

ik rijd mars altijd met sporen, en af en toe met training de zweep erbij, puur om de achterhand er goed onder te krijgen dat ie ff weer beter reageert en oplet.
in het parcour en cross heb ik er ook altijd een zweep bij, dat is uit voorzorg van stel dat ik ergens stil kom te staan dat ie iets ziet, en hij reageert niet meer, maar heb hem nog niet nodig gehad daarbij :d

immerslief

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: vleuten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:02

ik rij nooit met sporen of zweep tenzij immer erg heet is dan hou ik een zweepje erbij zodat ik hem af en toe duidelijk maak dat ik er ook nog ben. 1 keer had ik nog mijn sporen om nou wist het meteen. in ren galop door de bak. dus dat nooit meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:05

Zweepje heb ik er altijd bij vanwege het volgende:
1x drijven > geen reactie = nog 1x drijven.
Dan na de 2de keer drijven weer geen reactie = tikje.
Dat is minder vervelend voor de pony dan dat je steeds in z'n zij blijft porren

Sporen rijdt ik niet mee, kortweg omdat ik ze niet nodig heb om mijn hulpen te verfijnen, zo ver ben ik nog niet. (Daar zijn ze dus voor bedoeld: Je hulpen verfijnen, NIET versterken!)

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:10

met sporen rijden heb ik nog nooit gedaan, maar ik rij wel altijd met zweep.
In de bak was het om zn achterhand actief te houden (niet om te slaan maar zweep tegen zn achterhand aan leggen, verder niks) en buiten is het om em lekker uit te steken en dus fietsers op afstand te houden

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:17

Toen ik mijn paard gekregen had, is zij altijd met sporen gereden.. en zodra ik zonder spoortje ging rijden stond ze stil.
Dus ik heb een klein jaartje met sporen gereden, heb het niet zo op sporen, dus toch maar zonder geprobeerd..
Na een hele tijd gevechten enzo .. nu reageerd ze geheel op mijn stem, eigenlijk praatte ik altijd tegen haar, stap, draf.. met mijn spoortje erbij.
Nouja sinds kort rijd ik nu zonder sporen, en luisterd ze gewoon helemaal nara mijn stem .. zo af en toe pak ik er een zweepje bij om haar wakker te houden

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:18

Ik rijd zonder sporen en probeer ook altijd zonder zweep te rijden, maar soms geeft ze wat te weinig reactie dus eigenlijk ook om haar oms wakker te houden;)

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:27

Effy schreef:
doniaxxsiske schreef:
Ik geloof best dat je met een zachte hand rijdt, en dat is ook alleen maar fijn. Maar ik merk gewoon dat Siske zonder zweep en sporen beter op mij reageert, maar ik denk ook dat dat komt omdat zij nooit het positieve heeft ervaren van een zweep en sporen. En ik snap jullie doen en laten er nu ook wel mee!! en toch elk paardje is anders


Het gaat mij er niet om dat je gelooft dat ik met een zachte hand rijd, ik zag alleen niet wat voor verband dat zou moeten houden met wel of niet met sporen/zweep rijden...? In je bericht komt het namelijk over alsof het één onlosmakelijk verbonden is met het ander:

doniaxxsiske schreef:
Nu ik haar rij ZONDER ZWEEP ZONDER SPOREN gaat het PERFECT. Siske is een pony die een zachte hand nodig heeft. buiten zetten ze altijd haar bit vast doordat ze aan teugel moest. Toen ik haar aan losse teugel liet lopen schrok ze minder, en deed ze alles wat ik haar vroeg ook haar bit vast zetten doet ze niet meer!!!. ook als ik haar in de bak rij reageert ze beter op mij als ik zonder beugels rij als met. Zei reageert dus heel goed op een zachte hand en zo krijg ik haar vertrouwen!!!


Maar al rijd je zonder zweep en sporen, dan nog kun je een strenge hand hebben. Maar goed, denk dat dat meer aan de opbouw van je bericht lag, dan dat je het zo bedoeld had.


Als de pony van voren naar achter is gereden, in plaats van van achter naar voren, dan zie ik de link wel tussen sporen, zweep en een harde hand. De harde hand dwingt het paard in een houding, creert spanning en belemmert zo de voorwaartse beweging. Hierdoor wordt de pony sloom of kort in zijn beweging en worden de sporen en zweep uit de kast gehaald om het dier vooruit te krijgen. Tenminste dat denk ik als ik dit zo lees.... Mijn paard is vroeger ook zo gereden. Nu rijden we van achter naar voren en naar de hand toe. Nog wel met een spoortje, omdat ze niet zo heel gevoelig is en ik anders met rijden vaak mijn zweep moet gebruiken, waardoor mijn handen weer teveel bewegen en ik haar stoor in de mond. Bovendien stompt ze zo ook af op de zweep. Heb het wel eens zonder sporen geprobeerd en na 2 weken deed ze stap-galop zonder sporen, dus het kan wel...

NaaWtJ

Berichten: 72
Geregistreerd: 20-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:37

Ik rij met sporen omdat ik een stukje onder de manegepony's uit steek en ik het moest van mijn instructeur.. ik rij ook met zweep want ik rij vaak de vervelende en slome beestjes.. [niet dat ik het erg vind hou wel van een uit daging ]

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:00

Agnes75 schreef:
Als de pony van voren naar achter is gereden, in plaats van van achter naar voren, dan zie ik de link wel tussen sporen, zweep en een harde hand. De harde hand dwingt het paard in een houding, creert spanning en belemmert zo de voorwaartse beweging. Hierdoor wordt de pony sloom of kort in zijn beweging en worden de sporen en zweep uit de kast gehaald om het dier vooruit te krijgen. Tenminste dat denk ik als ik dit zo lees.... Mijn paard is vroeger ook zo gereden. Nu rijden we van achter naar voren en naar de hand toe. Nog wel met een spoortje, omdat ze niet zo heel gevoelig is en ik anders met rijden vaak mijn zweep moet gebruiken, waardoor mijn handen weer teveel bewegen en ik haar stoor in de mond. Bovendien stompt ze zo ook af op de zweep. Heb het wel eens zonder sporen geprobeerd en na 2 weken deed ze stap-galop zonder sporen, dus het kan wel...



Maar het één is niet onlosmakelijk met het ander verbonden, daar ging het mij om.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:11

WildWings schreef:
Zweepje heb ik er altijd bij vanwege het volgende:
1x drijven > geen reactie = nog 1x drijven.
Dan na de 2de keer drijven weer geen reactie = tikje.
Dat is minder vervelend voor de pony dan dat je steeds in z'n zij blijft porren

Sporen rijdt ik niet mee, kortweg omdat ik ze niet nodig heb om mijn hulpen te verfijnen, zo ver ben ik nog niet. (Daar zijn ze dus voor bedoeld: Je hulpen verfijnen, NIET versterken!)


Hier ga ik volledig in mee. Mijn paardje is niet zo'n hete muts en heeft regelmatig "opstartproblemen". Een zweepje biedt dan uitkomst. Maar bij het paard van mijn moeder heb ik geen zweepje nodig, dus die laat ik dan ook achterwege.

Ik kies er bewust voor om niet met sporen te rijden, omdat ik op dit moment gewoon nog niet zo ver ben dat mijn paard altijd op mijn kuit reageert. Pas als een paard goed voor het been is, kun je imo een spoortje gaan gebruiken om je hulpen te verfijnen....en op dat punt ben ik nog niet helemaal beland

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:45

Effy schreef:
Agnes75 schreef:
Als de pony van voren naar achter is gereden, in plaats van van achter naar voren, dan zie ik de link wel tussen sporen, zweep en een harde hand. De harde hand dwingt het paard in een houding, creert spanning en belemmert zo de voorwaartse beweging. Hierdoor wordt de pony sloom of kort in zijn beweging en worden de sporen en zweep uit de kast gehaald om het dier vooruit te krijgen. Tenminste dat denk ik als ik dit zo lees.... Mijn paard is vroeger ook zo gereden. Nu rijden we van achter naar voren en naar de hand toe. Nog wel met een spoortje, omdat ze niet zo heel gevoelig is en ik anders met rijden vaak mijn zweep moet gebruiken, waardoor mijn handen weer teveel bewegen en ik haar stoor in de mond. Bovendien stompt ze zo ook af op de zweep. Heb het wel eens zonder sporen geprobeerd en na 2 weken deed ze stap-galop zonder sporen, dus het kan wel...



Maar het één is niet onlosmakelijk met het ander verbonden, daar ging het mij om.


Helemaal mee eens

Qimm

Berichten: 15190
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:48

Soms een zweepje als ik van te voren al het vermoeden heb dat madam niet zo veel zin heeft, soms met spoortjes als ik van plan ben om echt serieus dressuurmatig te rijden, op buitenrit heb ik meestal niks nodig, eerder een goede rem

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:57

hangt er van af hé.
Sporen gebruik ik maar zelden, om de simpele reden dat zowel ik als mijn bijrijdpaardjes daar niet aan toe zijn. Een zweepje heb ik meestal bij, gewoon omdat ze daarmee meer opletten wanneer ze weten dat ik het vast heb. Gebruiken moet ik het zelden.
Op wandeling kan een dressuurzweep héél handig zijn tegen irritante honden, geloof mij.
Eén keer heb ik met een paardje gereden waarop ik sporen moest gebruik van mijn lesgeefster toen, met sporen luisterde dat paardje prachtig, reageerde op de minste aanwijzing. Zonder ging alles veel moeilijker. In dat geval vond ik sporen eerder een noodzakelijk kwaad, moet ik zeggen.
Voor 'hogere' dressuur, denk ik dat je het echt wel nodig hebt.

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:59

Marliesje schreef:
Ik rij eigenlijk altijd met zweep, als ie niet gebruikt wordt heeft het paard er toch geen last van, maar heb je hem een keertje nodig dan heb je hem iig bij.
Want als je hem dan nog moet gaan halen ben je te laat.

aja: Mee eens Beter ongebruikt zweepje in je hand, dan niet bij je hebben en het wel nodig hebben.

Ik rij nooit met sporen, ik ben veel te bang dat ik die dingen verkeerd gebruik.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:19

Uiteraard snap ik wel waarvoor sporen en zweep diene, maar eigenlijk vind ik het heel vreemd dat hoe beter je gaat rijden en hoe verder je paard komt, des te meer hulpmiddelen ga je gebruiken: stang en trens, sporen, zweep. Je zou juist verwachten dat hoe verder je komt, je paard ook steeds fijngevoeliger wordt en je dus steeds minder nodig hebt om je paard goed te laten lopen!!!!

Qimm

Berichten: 15190
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:21

Hoe verder je komt, hoe moeilijker de oefeningen, daar zal het wel mee te maken hebben Voor de basis zou je geen hulpmiddelen moet hebben, maar sommige oefeningen zijn gewoon ingewikkelt en dan 'verstaat' je paard je beter met bv een spoortje

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:35

Plus dat, hoe hoger je komt, je hulpen vele malen subtieler moeten zijn. Er komen steeds meer oefeningen bij en sommige hulpen voor deze oefeningen lijken erg veel op elkaar. Een spoortje kan dan bijvoorbeeld een veel subtielere hulp geven dan een hele kuit, een S&T en dan met name de stang kan dan een subtielere hulp geven dan alleen trens enz.

Die dingen zijn dus niet direct noodzakelijk wanneer je hoger rijdt, maar zorgen wel voor een nette, bijna onzichtbare afwerking en ook een rustiger en ontspannen plaatje denk ik...

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:31

nou ik rij wel met zweep om bv als mijn hulpen niet goed aankomen zeg maar om het iets te verduidelijken. ik rij niet met zweep omdat ik zelf daar gewoon niet goed mee overweg kan. ik heb het gevoel dat ik haar de hele tijd loop teprikken

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:19

Ik rijd wel met zweep, maar niet met sporen mijn paard wil wel lopen maar om haar er van achter beter bij te krijgen, is het met een zweep gewoon wat makkelijker.
Maar ik vind dat het gebruik van een zweep en of sporen of inderdaad stang & trens of alleen trens vrijwillig zou moeten ook in de hogere klassen van de dressuur en niet verplicht zoals het nu is.
Als je, je paard met weinig hulpmiddellen kunt rijden is dat alleen maar beter.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:57

Ik rijd alleen met een zweep. Geen sporen.
Misschien dat ik die later ga gebruiken als we hoger komen.
Ik reed eerst met niks maar ze werd wat sloom en zet haar achterhand er niet onder. Nu rijd ik met zweepje en ik hoef hem helemaal nooit te gebruiken maar toch is ze veel voorwaartser .
Ik gebruik m alleen om soms de achterhand bij te tikken.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:03

Ik heb alleen een een zweep voor het bijtikken achter m'n kuit om d'r achterhand er beter onder te krijgen, en als haar aandacht wegzakt.

Sporen hoef ik nog niet, ze is erg fijn afgesteld op mijn beenhulpen.
Misschien over een paar jaar dat er sporen komen, voorlopig nog even niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:09

Schimmelig schreef:
Nooit sporen eigenlijk... zweepje voor mijn eigen veiligheid (tegen automobilisten en ander vervelend tuig)


daar heb ik hem ook voor...en soms is het wel handig met inrijden/doorrijden om nét dat laatste beetje aandacht dat ontbreekt te vragen voor een oefening!

ik moet zeggen dat ik van de 10 keer dat ik met zweep rij ik hem 9,99 niet gebruik!