waarom met zweep en sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:59

Ik rij met zweep, voor het corrigeren, en soms even net een tikje om de achterhand erbij te krijgen zegmaar.

Mleen
Berichten: 711
Geregistreerd: 17-12-04

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:05

Ik rijd alleen met springen met zweep omdat ze dan nog welleens wil weigeren voor de grap
Maar dat stukje wat de ts schreef over dat buiten stijgeren en die sporen erin zetten... Licht er natuurlijk wel aan hoe die sporen der ingezet werden maar dat zou ik ook doen... Ookal zou mijn pony schrikken buiten stijgeren hoeft ze me niet te flikken...

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:59

hns schreef:
Ok een vraagje over de sporen en hun functie.
Waarom kan een paard de kleinste vliegen voelen en die irritant vinden en de kleinste beenhulpen dan niet?
Waarom hebben we sporen nodig als ze vliegen kunnen voelen :s


Precies, dat vraag ik me nu ook wel af. Iedereen praat hier over het verfijnen van hulpen, maar dit vind ik ook een beetje onzin. Als ik hier in mijn omgeving om me heen kijk rijden de meeste mensen ook met sporen, terwijl ze nog niet eens hun lichaam goed gebruiken en niet weten wat het paard precies met zijn lichaam doet ( bijv. beenzetting ). Maar toch beweren ze allemaal dat ze hun hulpen aan het verfijnen zijn ??
Ik snap dat als je wedstrijden rijd je verplicht bent om aan sporen te wennen ( alhoewel ik het onzin vind dat je vanaf M verplicht bent om met sporen te rijden, want het niveau is dan niet zo hoog dat ik zeg.... ja dat is om de hulpen te verfijnen. Maar dat is weer een ander verhaal ) Maar het is helemaal niet nodig. Paarden zijn zo gevoelig voor heel je lichaam dat sporen helemaal niet nodig zijn. Ik heb echt het gevoel dat iedereen elkaar maar nadoet en napraat en vergeten hoe het is om echt met je paard te communiceren op de kleinste fijnste hulpen en weten wat je nu echt met je lichaam van je paard vraagt.

Dus ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag, want in mijn ervaringen weet ik gewoon zeker dat sporen echt niet nodig zijn.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:49

Ik heb wl altijd mijn zweep bij mij en daar is alles mee gezegt. Jordy is wat aan de langzame kant en zo kan ik hem zijn aanacht goed erbij laten houden. ik vind het prima dat mensen met sporen rijden, maar dat moeten ze wel weten wat ze doen en jammer genoeg zijn er zat B mensen die ook met sporen rijden, al is het maar thuis.
gr heidie

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:54

Ik rij met een zweep, omdat ze soms voorwaarts te houden als ze niet op het been reageren en ook soms om ze te corrigeren.

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:41

buiten rij ik met zweep om hem soms door te laten lopen en de vlieges soms weg te jagen op ze kontje
en in de bak met zweep en sporen aangezien hij in de bak slecht op het been reageert en vaak geen zin heb om te lope en het zonder dus niet te doen is
(rij nooit in de bak een max. paar keer per maand)
soms maanden lang niet

nikje

Berichten: 183
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:29

stap een keer op die van mij en dan weet je waarom het nodig is

Shiirley

Berichten: 1120
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Breda

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:38

ik rij op een manege pony M2(landelijk), en ik rij zonder spore en zonder zweep. Alleen in de proef is het helaas verplicht om met spore te rijden(als iemand mij kan vertelle waarom, wil ik dat graag weten) dus dan trek ik ze aan maar dan heel laag zodat ze er geen last van heeft. ik hoef ook geen zweep te gebruike, omdat ze daar echt super bang voor is. hoe dat komt weten we niet maar dat is ze al sins dat ze hier staat. en ookal was er niet bang voor dan had ik het nog niet nodig want ze reageert prima op mn been hulpen.
dus voor mij geen sporen en geen zweep.

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:47

Ik rijd met zweep, omdat ik een 3jarige heb die af en toe nog net een tikje extra moet hebben op de volte of bij de middendraf. Of soms om de achterhand meer naar binnen/buiten te houden. Met sporen rijd ik niet. Dat vind ik gewoon een teken dat je je paard niet aan je been hebt.

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:29

Jaduuh schreef:
Ik rij met zweep, voor het corrigeren, en soms even net een tikje om de achterhand erbij te krijgen zegmaar.


Dat geldt ook voor mij.

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:43

ik rijd altijd met sporen omdat mijn paard gewoon echt niet op mijn benen reageerd wat een gevolg is van de vorige eigenaar die het nodig vond om altijd met zeer scherpe te rijden en de sporen er ook nog eens de hele tijd in te prikken....
we zijn ondertussen wel al over naar de knopspoortjes maar af en toe gebruiken we nog de iets scherpere omdat we dan een kleine terugval hebben, zweep hebben we eigenlijk alleen buiten bij ons en dan wel omdat er altijd kabouters rondrennen.....
in de bak alleen als ik denk dat DD die dag lastig gaat doen (heb meestal gelijk)
en met springen heb ik geen zweep op wedstrijd wel voor net dat kleine poef effect...
en met dressur idem dito.....

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:50

Ik rij met warm weer vaak wel met sporen, omdat Pakie dan slomer is en hij meer aansporing nodig heeft.

Een zweepje heb ik gewoon voor als hij een keertje erg eigenwijs is en ik direct kan reageren.

Mijn vriendin rijdt juist altijd zonder sporen, maar heeft ze vaak wel nodig, want ze moet vaak 5x been geven en vaak reageert haar paard dan nog niet en geeft ze een tik met haar zweet. Als ze met sporen zou rijden zou ze bij de 2e keer haar hakken er iets beter in kunnen zetten en zou haar paard steeds sneller reageren, dus bij sommige paarden is het denk ik (voor een bepaalde tijd) ook wel nodig.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:47

sporen vind ik echt onzin.
mijn vriendin had paar jaar geleden een fjord gekocht, ook net beton in de buik reageerde nergens op. maar i.p.v. de sporen te pakken gewoon 1 jaar niks mee gedaan. toen was het net weer een herboren paard. toen weer opnieuw begonnen. en ze is nu zo goed te rijden op je benen. je hoeft er maar aan te leggen en ze lopen rond door de bocht je hoeft beide aan te leggen en je zit een versnelling hoger.
het is welzo dat iemand met beweegbare benen kan er absoluut niet op want dan gaat ze steeds harder. maar ik houd er wel van.

zweep gebruik ik tijdens buitenritten meer voor mocht er wat gebeuren, opzij springen kan ik hem tegen de nek leggen. en met gewoon rijden als ze wat indutten ff een tikje.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:54

ik rijd met sporen om de hulpen te verfijnen(gebruik dit vooral bij het wijken en travers).
Ik rijd met zweep om haar als ze niet goed doorloopt wel goed te laten doorlopen.

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:33

Wat heb ik vandaag toch weer een onkunde gezien !!!!
Neej, voor mij geen zweep en sporten meer!!!!

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:04

wat mij vooral opvalt is het verschil van niveau hier....
niet kwaad bedoeld hoor
maar ik vind het wel grappig dat dit een soort van kleine discussie wordt tussen manege ruiters en wedstrijd ruiters....
(ik zeg niet dat wedstrijd ruiters beter zijn oid)

verder zag ik een paar pagina's terug een beetje raar verhaal
ik rijd met een zweepje omdat mijn ponny anders niet te houden is....
ik weet het niet maar dat klinkt mij een beetje raar in de oren hoor

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:08

ik rijd met zweep EN sporen.. met zweep om hem soms te corrigeren als hij niet goed naar me beenhulp luisterd en de achterhand mee te krijgen en met sporen om me hulpen te verfijnen.. ik rijd M op wedstrijden en dan mag ik dus in de proef geen zweep gebruiken dus dan zijn sporen handig voor het corrigeren en de hulpen te verfijnen. en de zweep om met het losrijden net iets actiever te maken aan me been en achterhand beter eronder te krijgen

TessavE

Berichten: 86
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Purmerend en Merelbeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:19

Sporen en zweep horen gewoon bij de basis-uitrusting. Behalve voor een paard wat net onder het zadel is. Als je sporen om hebt wil dat niet zeggen dat je er constant mee moet aan drijven, dan doe je iets fout. (en kun je ze dus ook beter in de kast laten liggen) Verder, als je gewoon een buitenritje gaat maken kan dat natuurlijk ook prima zonder sporen als je dat liever wilt.

Jess_icaa
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:26

Ik rijd altijd met zweep, gewoon automatisme om dat ding te pakken voor ik weg ga. En als ik hem vergeet en mijn VZpony heeft dat door, komt er meestal niet veel pit meer in. Niet dat ik de zweep veel gebruik maar gewoon om hem "bij mij te hebben". Verder gebruik ik hem om haar te corrigeren.

En sporen, tjah hier zeggen ze "sporen moet je verdienen" maar ik vind sporen niet fijn zitten en ben zo'n Ahh-dat-is-zielig-typje.

Borivage

Berichten: 418
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: NB te ZH

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:41

Ik rijdt met beide als ik buiten ga rijden.

Met de sporen om mevr.zou het nodig zijn een extra zetje te geven. (heeft saamhorig schrik en moeilijkdoen syndroom Knipoog ) en het zweepje is voor verlengen van mijn arm bij t verkeer.

In de bak ligt het aan wat ik doe, sporen heb ik uit gewoonte altijd aan maar gebruik deze eigenlijk nooit....
Het zijn hulpmiddelen en zo moeten ze ook gebruitk worden in geval van.... uiteindelijk is het onze schuld als we de boodschap niet duidelijk overbrengen en dan kan het handig zijn om het iets duidelijker over te brengen d.m.v.