waarom met zweep en sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doniaxxsiske

Berichten: 145
Geregistreerd: 06-12-05

waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:17

Waarom rijden mensen met een zweep en sporen terwijl dit voor veel ponys NIET nodig is....

Mijn verzorgtinker heet Siske en is 6 jaar oud. ( dus nog erg jong). Zei is altijd gereden door 12 jarige ( heb niets tegen 12 jarige) en daardoor verwaarloosd doordat ze haar maar haar ging lieten doen. Toen heeft er een andere van ong. 19 jaar op gereden die der ook verkeerd heeft gereden, ze heeft altijd met zweep en sporen gereden en haar met harde hand gereden. Siske heeft een x gestijgerd omdat ze van mensen op een bankje schrok toen heeft ze haar sporen er nog eens extra ingezet.

Nu ik haar rij ZONDER ZWEEP ZONDER SPOREN gaat het PERFECT. Siske is een pony die een zachte hand nodig heeft. buiten zetten ze altijd haar bit vast doordat ze aan teugel moest. Toen ik haar aan losse teugel liet lopen schrok ze minder, en deed ze alles wat ik haar vroeg ook haar bit vast zetten doet ze niet meer!!!. ook als ik haar in de bak rij reageert ze beter op mij als ik zonder beugels rij als met. Zei reageert dus heel goed op een zachte hand en zo krijg ik haar vertrouwen!!!

Zouden jullie hier jullie verhaal neer kunnen zetten: waarom je wel of niet met een zweep rijdt en waarom!!!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:43

Ik rij met zweepje om Amo's aandacht af en toe te vragen, en om hem bij te tikken als het nodig is.

Ik rij af en toe met sporen om mijn hulpen te verfijnen.

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:13

doniaxxsiske schreef:
Waarom rijden mensen met een zweep en sporen terwijl dit voor veel ponys NIET nodig is....

Mijn verzorgtinker heet Siske en is 6 jaar oud. ( dus nog erg jong). Zei is altijd gereden door 12 jarige ( heb niets tegen 12 jarige) en daardoor verwaarloosd doordat ze haar maar haar ging lieten doen. Toen heeft er een andere van ong. 19 jaar op gereden die der ook verkeerd heeft gereden, ze heeft altijd met zweep en sporen gereden en haar met harde hand gereden. Siske heeft een x gestijgerd omdat ze van mensen op een bankje schrok toen heeft ze haar sporen er nog eens extra ingezet.

Nu ik haar rij ZONDER ZWEEP ZONDER SPOREN gaat het PERFECT. Siske is een pony die een zachte hand nodig heeft. buiten zetten ze altijd haar bit vast doordat ze aan teugel moest. Toen ik haar aan losse teugel liet lopen schrok ze minder, en deed ze alles wat ik haar vroeg ook haar bit vast zetten doet ze niet meer!!!. ook als ik haar in de bak rij reageert ze beter op mij als ik zonder beugels rij als met. Zei reageert dus heel goed op een zachte hand en zo krijg ik haar vertrouwen!!!

Zouden jullie hier jullie verhaal neer kunnen zetten: waarom je wel of niet met een zweep rijdt en waarom!!!!
Fijn dat het nu beter gaat maar sommige mensen hebben gewoon een zweepje nodig

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:26

Ik rij met sporen om de hulpen te verfijnen.
En 1 keer per week rij ik met zweep, als ik met zweep rij zet ze in de overgangen net die achterhand er beter onder, en die ene keer met zweep rijden is goed voor een hele week

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:33

ik rij op mijn vzp altijd met zweep. Omdat ze in het begin niet goed reargeert op mijn been en ze dan erg traag is, en gaat hinken. En soms moet ze iets doorlopen en reargeert ze in één x niet op m'n been dan een tikje zodat ze weet van oja!, ik moet daarop reargeren

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:08

Ik heb even getemd, misschien past dit topic beter ergens op RT..

Verder rijd ik met zweep op het manegepaard, omdat ie soms niet echt aan het been is..

En bij de ander rijd ik met een zweep, alleen om hem vast te houden..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:29

VP -> RT-D

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:32

Ik Rij nooit met zweep.. De voornaamste reden is .. omdat ze dan der hoofd tussen haar benen stopt en vierkant om hoog komt... En dan als een gek mij er af probeert te gooien..

Ik heb jaren lang met sporen gereden om haar beter voorwaarts te krijgen.. Ik rij nu 2 jaar spoor loos...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:34

Ik rij de ene keer met niks, de andere keer met sporen om de hulpen soms wat duidelijker te maken en soms met zweep om haar een tikje erbij te geven zodat ze oplet.

Het ligt er ook net aan hoe ze die dag is of hoe ze de dagen ervoor was. Meestal rij ik zonder iets en dat gaat heerlijk. Heb nog niet met zweep EN sporen gereden.

Op mijn verzorgpony deed ik dat weleens, maar die had dat ook echt nodig. Sporen om de hulpen te verfijnen, zweepje om hem een keer bij de les te houden.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:39

Nooit sporen eigenlijk... zweepje voor mijn eigen veiligheid (tegen automobilisten en ander vervelend tuig)

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:54

doniaxxsiske schreef:
Waarom rijden mensen met een zweep en sporen terwijl dit voor veel ponys NIET nodig is....


Of het wel of niet nodig is ligt heel erg aan de mate van africhting denk ik. Ik kan mijn paard prima zonder sporen en zweep rijden, het voorwaarts-neerwaartse is bij mijn paard prima in orde. Maar wanneer ik wat moeilijkere dingen ga vragen, zoals bijvoorbeeld iets meer verzameling, is het wat makkelijker als ik hem even kan bijtikken. Dat heeft meer effect dan dat ik 5x met m'n been moet aandrijven om die achterhand iets actiever te krijgen. Ik heb dus ook altijd een zweep bij me als ik rijd. Wil niet zeggen dat ik 'm gebruik, en ik gebruik 'm natuurlijk al helemaal niet om echt mee te slaan, maar gewoon als hulpmiddel.

Sporen idem dito. Die zijn er om je hulpen te kunnen verfijnen. Ik kan m'n paard prima zonder rijden, maar soms is de reactie van mijn paard met een spoortje net even wat scherper en sneller, waardoor een oefening beter uit de verf komt. Sporen heb ik met de training overigens vaak gewoon niet om, omdat ik mijn paards reactie op alleen mijn kuit zo scherp mogelijk wil krijgen. Echter wanneer ik een wedstrijd in het vooruitzicht heb gaan ze om, omdat ik in de proef ook verplicht met sporen moet rijden.

Sporen en zwepen zijn niet bedoelt om het paard voorwaarts te dwingen, maar zijn handige hulpmiddelen bij de africhting van een paard. Overigens zie ik geen verband met 'een zachte hand' en wel of niet met sporen en/of zweep rijden Ik rijd met het één en met het ander en soms met beiden tegelijk, maar heb ook zeer zeker een zachte hand hoor...

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:53

Het doel van RT-D is om een meer theoretische discussie te voeren over waarom je bepaalde keuzes maakt. De reactie van Effy en Solide zijn leuke voorbeelden daarvan.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:00

Het gaat er m.i. niet om DAT je er mee rijdt, maar HOE je er mee rijdt. Dat iemand met sporen en zweep rijdt is oke, maar altijd moet het functionele voorop staan: wat doe je er mee en wat bereik je er mee? Ik persoonlijk rijd mijn paard alleen met sporen, puur om het feit dat hij altijd snel en actief genoeg is. En omdat hij gewoon bang is van een zweep (slechte ervaring als jong paard met iemand anders).
Daarnaast is met sporen rijden verplicht (en nodig) in het Z2.

doniaxxsiske

Berichten: 145
Geregistreerd: 06-12-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:20

Effy schreef:
doniaxxsiske schreef:
Waarom rijden mensen met een zweep en sporen terwijl dit voor veel ponys NIET nodig is....


Of het wel of niet nodig is ligt heel erg aan de mate van africhting denk ik. Ik kan mijn paard prima zonder sporen en zweep rijden, het voorwaarts-neerwaartse is bij mijn paard prima in orde. Maar wanneer ik wat moeilijkere dingen ga vragen, zoals bijvoorbeeld iets meer verzameling, is het wat makkelijker als ik hem even kan bijtikken. Dat heeft meer effect dan dat ik 5x met m'n been moet aandrijven om die achterhand iets actiever te krijgen. Ik heb dus ook altijd een zweep bij me als ik rijd. Wil niet zeggen dat ik 'm gebruik, en ik gebruik 'm natuurlijk al helemaal niet om echt mee te slaan, maar gewoon als hulpmiddel.

Sporen idem dito. Die zijn er om je hulpen te kunnen verfijnen. Ik kan m'n paard prima zonder rijden, maar soms is de reactie van mijn paard met een spoortje net even wat scherper en sneller, waardoor een oefening beter uit de verf komt. Sporen heb ik met de training overigens vaak gewoon niet om, omdat ik mijn paards reactie op alleen mijn kuit zo scherp mogelijk wil krijgen. Echter wanneer ik een wedstrijd in het vooruitzicht heb gaan ze om, omdat ik in de proef ook verplicht met sporen moet rijden.

Sporen en zwepen zijn niet bedoelt om het paard voorwaarts te dwingen, maar zijn handige hulpmiddelen bij de africhting van een paard. Overigens zie ik geen verband met 'een zachte hand' en wel of niet met sporen en/of zweep rijden Ik rijd met het één en met het ander en soms met beiden tegelijk, maar heb ook zeer zeker een zachte hand hoor...


Ik geloof best dat je met een zachte hand rijdt, en dat is ook alleen maar fijn. Maar ik merk gewoon dat Siske zonder zweep en sporen beter op mij reageert, maar ik denk ook dat dat komt omdat zij nooit het positieve heeft ervaren van een zweep en sporen. En ik snap jullie doen en laten er nu ook wel mee!! en toch elk paardje is anders

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:29

Ik rij eigenlijk altijd met zweep, als ie niet gebruikt wordt heeft het paard er toch geen last van, maar heb je hem een keertje nodig dan heb je hem iig bij.
Want als je hem dan nog moet gaan halen ben je te laat.

Sporen gebruik ik minder vaak, op mijn 3,5 jarige heb ik ze nog nooit gebruikt, deze komen pas laten om de hulpen te verfijnen.
Al vond ik ze bij mijn vorige paard ook wel eens makkelijk als ze wilde staken.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:51

Ik rijd nooit met sporen want dat is niet verantwoord *Kapstokken*
En heeeel soms gebruik ik een zweepje maar gebruik deze dan niet eens. Vast houden is dan al genoeg en na 5 minuten kan ik het zweepje weer aan de kant leggen. Ze is dan net en stuk alerter en voorwaartser.

Fianne
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-04-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:27

Ik rijd tegenwoordig ook nooit met zweep of sporen. Ik heb sinds kort een eigen paard en zij is zo druk van zichzelf dat dit absoluut niet nodig is; het zou alleen maar averechts werken.. Ze heeft in haar achterhand ook genoeg kracht van zichzelf.
Maar op andere paarden zou ik misschien weer wel met sporen en/of zweep rijden, ligt maar net aan 't paard..

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:32

Ik rij zonder beide maar ook omdat mijn haflinger pas 3 is en hij ook moet leren lopen zonder zweep of sporen.

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:34

ik rij met zweepje.. om me paardje vooruit te krijgen.. hij reageert wel op beenhulpen maar heeft ffies een extra aan drijving nodig anders gaat hij sloffen en sloom doen..

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:48

Ik rijd met zweep, ben gewoon ook niet anders gewend en het is fijn als goldy niet goed op mn been reageert. Sporen vind ik niet nodig en ik ben bang dat ik ze verkeerd gebruik. Eerst reed ik wel altijd met spoortjes maar ach, waar doe je het voor op een manegepony, je merkt amper verschil. Was gewoon een beetje penny. Nu doe ik het al een tijdje niet meer, en ik zou ook niet anders willen. Ik heb me zweep voor als het niet lukt zonder hulpmiddelen en verder probeer ik het zoveel mogelijk met mn benen op te lossen.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:05

doniaxxsiske schreef:
Ik geloof best dat je met een zachte hand rijdt, en dat is ook alleen maar fijn. Maar ik merk gewoon dat Siske zonder zweep en sporen beter op mij reageert, maar ik denk ook dat dat komt omdat zij nooit het positieve heeft ervaren van een zweep en sporen. En ik snap jullie doen en laten er nu ook wel mee!! en toch elk paardje is anders


Het gaat mij er niet om dat je gelooft dat ik met een zachte hand rijd, ik zag alleen niet wat voor verband dat zou moeten houden met wel of niet met sporen/zweep rijden...? In je bericht komt het namelijk over alsof het één onlosmakelijk verbonden is met het ander:

doniaxxsiske schreef:
Nu ik haar rij ZONDER ZWEEP ZONDER SPOREN gaat het PERFECT. Siske is een pony die een zachte hand nodig heeft. buiten zetten ze altijd haar bit vast doordat ze aan teugel moest. Toen ik haar aan losse teugel liet lopen schrok ze minder, en deed ze alles wat ik haar vroeg ook haar bit vast zetten doet ze niet meer!!!. ook als ik haar in de bak rij reageert ze beter op mij als ik zonder beugels rij als met. Zei reageert dus heel goed op een zachte hand en zo krijg ik haar vertrouwen!!!


Maar al rijd je zonder zweep en sporen, dan nog kun je een strenge hand hebben. Maar goed, denk dat dat meer aan de opbouw van je bericht lag, dan dat je het zo bedoeld had.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:08

ik rij alleen met zweep om z,n aandacht er even bij te houden

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:42

ik reed bij mijn vorig verzorg pony met zweep en sporen.

Omdat hij heel veel bokte, want dan kon ik hem meteen een klap geven(anders bleef hij dat maar doen). en ik gebruikte mijn sporen omdat hij niet zo goed luisterde naar mijn been.

Maar bij mijn nieuwe verzorg pony rijd ik alleen met een zweep, want ze probeert mij uit, dus moet ik haar de baas zijn

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:44

Voor mij geldt hetzelfde als voor Effy.
Idd, de oefeningen tot en met de Z2 krijg ik er zonder sporen ook wel uit. Maar om de grenzen te verleggen: net dat achterbeen iets verder eronder, net iets meer buiging opvragen, daar is een zweep of spoortjes toch gewoon heel fijn voor. Zonder kan ook, maar dan kun je net de puntjes niet op de i zetten.

Spanning creeert spanning, dat blijft wel natuurlijk, maar dat is ook zonder sporen en zweep

Overigens vind ik het alleen maar positief als mensen er bewust bij stilstaan of ze wel of geen sporen/zweep gebruiken.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:49

Ik heb mijn zweep altijd bij me maar gebruik hem niet vaak, alleen als ik in galop wil moet ik hem gebruiken. Ik heb spierreuma en heb na een half uur te weinig kracht in mijn benen om hem in galop te krijgen. Hij vind galop al moeilijk dus misschien als hij het onder de knie heeft kan de zweep weg.