paard op hol, hoe stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:40

viewtopic.php?f=8&t=576219&hilit=
nav mijn eerdere topic
neem nu, je rijdt buiten
plots, je paard schrikt, of hij krijgt de kolder in zijn kop, hij draait zich om en slaat op hol.
je hebt er een gewone trens inhangen, zonder hulpmiddelen, je rijdt op een gewone asfaltweg.
er staan dus auto's langs de zijkanten van de weg, er spelen kinderen op de erven, er rijden auto's, en er is nergens een braakliggend stuk land

wat doe je om hem te stoppen?
probeer je zelfs om je paard te laten stoppen, of zeg je, laat hem zijn eigen nek maar breken en spring je eraf?

neem nu, je bent heelhuids terug thuis gekomen, rij je dan dezelfde route terug met dat paard?
neem je voorzorgen?
als je de volgende keer gaat rijden, zou je dan besluiten om er hulpmiddelen aan te hangen? (ik denk dan aan bv een martingaal, een scherper bit, slofteugel, ...)

Jade91
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:43

Dat weet ik dan pas wat ik doe, maar als ik het nu lees zou ik eraf springen en mijn pony vast blijven houden;)
En geen hulpmiddel de volgende keer maar dat is SOMS wel veiliger(beter)

abrakadabra

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:47

Jaro_Lover schreef:
Dat weet ik dan pas wat ik doe, maar als ik het nu lees zou ik eraf springen en mijn pony vast blijven houden;)
En geen hulpmiddel de volgende keer maar dat is SOMS wel veiliger(beter)


haha jaja erafspringen.... dat is wel het domste wat je kan doen.. als eerste heb je grote kans om je benen te breken (of erger nog, je nek) en ten tweede, stel je breekt niet je nek of je benen, en je springt van je paard en je hebt de teugels nog vast, dan krijgt je paard zo'n klap aan de teugels dat of jij of je paard onderuit gaat met alle gevolgen vandien...........

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:48

Ik trek heel hard aan 1 teugel als een paard op hol slaat en niet meer te stoppen is. Heb ik 1 keer moeten doen toen ik in de polder reed en mijn toenmalige verzorgpaard er vandoor ging

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:49

meestal zal jij onderuit gaan
ik heb het gisteren zelf meegemaakt, maar ik ben er niet vrijwillig afgesprongen.
gelukkig heeft het paard, hoe lomp ze soms ook is, me ontweken, want ik heb me nog even vastgehouden aan de teugels of manen, weetik veel, en er half voorgehangen.
maar ik ging dus onderuit en het paard galopeerde vrolijk verder

abrakadabra

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:50

dutske schreef:
meestal zal jij onderuit gaan
ik heb het gisteren zelf meegemaakt, maar ik ben er niet vrijwillig afgesprongen.
gelukkig heeft het paard, hoe lomp ze soms ook is, me ontweken, want ik heb me nog even vastgehouden aan de teugels of manen, weetik veel, en er half voorgehangen.
maar ik ging dus onderuit en het paard galopeerde vrolijk verder


haha dat bedoel ik... zolang je zitten blijft zou ik ook lekker blijfen zitten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:51

Als hij echt op hol is, helpt niks. dan heb je een buldozer nodig om hem te stoppen.
Vergeet dan je slof of scherpe bit maar.

Is hij gewoon aan het klieren en je rijd altijd met zachte hand en je ramt hem dan eens vol in de bek, weet ik zeker dat je de noodrem te pakken hebt.

De keer erop ga ik weer gewoon met trens naar buiten.
Bij een paard waarvan ik weet dat hij de rem altijd kwijt is in galop, ga ik bijv een hele lange tijd niet galoperen buiten.
En als ik het dan wel eens doe, na een tijd om te kijken of het weer kan, op een pad waarvan je weet dat er niks kan gebeuren.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:57

Had vroeger een pony die regelmatig op hol sloeg. Op de smallere zandwegen probeerde ik hem in eerste instantie tegen een boom te zetten. Hij kon geweldig zijwaarts galloperen, dus het tegen de boom stil zetten werkte niet altijd. Vervolgens kruiste ik de teugels over de hals en ging vervolgens met mijn gewicht op de teugels hangen. Misschien niet zo vriendelijk voor de paardenmond, maar behoorlijk effectief. Eens in de zoveel tijd knalde hij zelfs daar nog gewoon doorheen. Mijn uiterste redmiddel was vanuit verlichte zit zijn bitring vastpakken of de teugel zo dicht mogelijk bij de bitring vastpakken en dan omtrekken. Deze laatste methode werkt in ieder geval, maar vind ik voor de ruiter gevaarlijker dan de eerste twee.
Ik moet er even bij vermelden dat ik nu nooit meer met zo'n pony de weg op zou gaan, doe mij maar een pony met remsysteem. Ik denk dat je zelf het beste de situatie kunt inschatten m.b.t. het gebruik van hulpteugels.
Spring in ieder geval nooit vanuit volle gallop van je paard. Ik ken iemand die haar rugwervels heeft gebroken toen ze zich van een paard liet vallen dat op hol sloeg.

LINS
Berichten: 291
Geregistreerd: 24-03-06

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:57

Ik zou er in ieder geval niet af springen en m'n paard het maar uit laten zoeken. Zou toch proberen om het tot stilstand te brengen door 'm om te trekken of iets dergelijks. Neem dan aan dat je op een ruiterpad loopt en niet zo op de weg, kon ik niet helemaal opmaken uit je verhaal..
Ook zou ik zeker teruggaan naar waar het gebeurde, zonder hulpmiddelen, maar misschien met iemand anders te paard of op de fiets ernaast voor als er iets gebeurd.
Maar ik ben niet zo gauw bang te krijgen en kan me ook goed redden als het paard waar ik op zit op hol slaat eigenlijk. Misschien is dat wel de reden dat ik vaak de paarden moet rijden die een tijdje hebben stilgestaan omdat ze kreupel waren
Ben benieuwd wat de rest allemaal zou doen!!

LINS
Berichten: 291
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:00

runningkawa schreef:
Bij een paard waarvan ik weet dat hij de rem altijd kwijt is in galop, ga ik bijv een hele lange tijd niet galoperen buiten.
En als ik het dan wel eens doe, na een tijd om te kijken of het weer kan, op een pad waarvan je weet dat er niks kan gebeuren.


Is het dan juist niet erger, aangezien je een hele lange tijd geen galop met 'm hebt gedaan buiten?

abrakadabra

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:07

LINS schreef:
runningkawa schreef:
Bij een paard waarvan ik weet dat hij de rem altijd kwijt is in galop, ga ik bijv een hele lange tijd niet galoperen buiten.
En als ik het dan wel eens doe, na een tijd om te kijken of het weer kan, op een pad waarvan je weet dat er niks kan gebeuren.


Is het dan juist niet erger, aangezien je een hele lange tijd geen galop met 'm hebt gedaan buiten?


ja zit wel wat in ja....

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:07

Ik zou iig erop blijven zitten (ik zou uit mijn vrije wil echt niet van mijn paard willen springen hoor op zo'n hoge snelheid ) en probeer eerst normaal de rem te zoeken, als dat niet helpt meer druk op de teugels. Als dat niet helpt proberen om de nek naar 1 kant toe te sturen, dus aan 1 teugel trekken en vervolgens om laten draaien (kan heel snel gaan ) Maar ik heb er verder niet echt ervaring mee gelukkig.

Oja, als je de ruimte heb, voltes maken!

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:52

ik bedoel dus wel op een openbare weg
een ruiterpad is meestal zo veilig dat je toch wel een heel stuk kunt galoperen zonder in de problemen te raken.

Liezjuh

Berichten: 225
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:08

idd, zoals al veel gezegd wordt: proberen om te trekken..
wat mijn vader zou doen: zorg dat je ergens veel ruimte hebt en eenlange zandweg o.i.d. en laat em maar gaan! net zolang tot het paard het zelf niet meer leuk vindt! hij vindt het alleen maar leuk als jij het niet leuk vindt, dus laat hem maar es gaan! hij stopt vanzelf wel weer! "voordat 'ie aan het eind van de wereld is, stopt 'ie wel weer!" (typisch me vader )
noujaah en zo ben ik dus ook opgegroeid: laat maar gaan dat beest, hij stopt wel weer!

Debortje_
Berichten: 4104
Geregistreerd: 06-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:10

draaien, of ik heb gehoord dat je je teugels moet gaan kruisen, mijn pony vliegt er gelukkig nooit vandoor * even afkloppen *:D

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:11


MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:46

Ik heb een tijdje geleden m'n paard een heuvel opgestuurd. Enorm veel been en teugel, ik was niet erg vriendelijk. Maar daardoor raakte hij zo in de war dat hij rustiger werd, en weer bij zinnen kwam. Toen kon ik hem weer terugnemen. Maar ja, dan moet je wel een heuvel op je weg tegenkomen.

Tegen een boom parkeren vind ik eng, ik heb al een paar keer gehad dat het paard dan wegspringt en ik er half of helemaal naast lag...

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:53

Weet ik nu nog niet hoor! Merk ik dan wel

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 07:55

Zitten blijven!
Ik zou wel ten alle tijde mijn been eraan houden en niet gaan afsteken. Verder zou ik achterover en zwaar gaan zitten en vervolgens het paard op een kleine volte proberen te trekken. (spreek helaas uit ervaring)

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:49

Ik heb vroeger weleens mijn pony op een muur, hoog hek of hoge heg afgestuurd. Dit was overigens wel een pony die slim genoeg was om zijn eigen springvermogen in te schatten.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:58

Als mijn pony schrikachtig is of kijkerig die dag ga ik niet eens naar buiten, ik ga alleen het verkeer in als ze ontspannen is.

Tot nu toe is dat 2 jaar lang goed gegaan, mocht ze ooit toch schrikken dan trek ik haar rond en spring eraf en hou haar vast, klinkt onvriendelijk maar ik wil liever geen ongelukken op z'n moment.

ALs ze gewoon in de bak op hol slaat (wat in 2 jaar pas 3 keer gebeurt is) dan zit ik achter over en hou haar iets in, maar niet zo dat het een trek wedstrijd is.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:09

odetteke schreef:
Ik heb vroeger weleens mijn pony op een muur, hoog hek of hoge heg afgestuurd. Dit was overigens wel een pony die slim genoeg was om zijn eigen springvermogen in te schatten.


Daarvoor kon mijn pony te goed springen . Bij een paard dat op hol slaat is het mij nog nooit gelukt om hem op een volte te zetten (pas tegen het einde als hij uitgeraasd was). Op de openbare weg heb je daar ook geen plek voor. Alleen zwaarder maken en diep gaan zitten daar was mijn pony helaas niet van onder de indruk. Hij sloeg trouwens nooit op hol omdat hij ergens van schrok, maar gewoon omdat hij de kolder in zijn hoofd had. Dan werkte de rem gewoon even niet meer.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:41

het hek van een weiland gebruikte ik ook niet, daar kon ze makkelijk overheen. Wat ik trouwens ook wel deed was vlak voordat we langs een boom reden het hoofd omtrekken, zodat ze bijna tegen een boom aanknalde, was ook vrij effectief, maar ook gevaarlijk als een peerd zelf geen goed coordinatie- en inschattingsvermogen heeft.
De ruin waar ik nu op rijd, rijd ikweleens op de bakrand af als hij echt vervelend is. Hier kan hij er in principe makkelijk overheen als hij wil, maar hij vindt het al ingewikkeld genoeg om over 40 cm. te springen.

Renate12

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:30

als het puur uit schrik op hol slaat, denk ik niet dat er maar 1 goede oplossing is. ik denk dat er geen een is, het enige wat ik zou denken is : over een paar kilometer stopt hij vanzelf, en tot die tijd, blijven zitten en praten. tenzij je natuurlijk op een spoorboom of een snelweg af gaat. dan zou ik mezelf wel redden. Helaas maken sommige paarden ook een spelletje van op halverwege maar huiswaarts te gaan. zou echt niet weten wat ik dan zou doen... gelukkig heb ik nog nooit zown paard meegemaakt

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:39

Als een paard echt op hol slaat dan helpt helemaal niets meer zie het topic bij nieuws over de verongelukte 10 jarige merrie. Die liep na een aanrijding met een auto nog gewoon door over een taxi heen.

Als het paard er gewoon vandoor gaat dan toch maar een keer een heel harde ruk aan de teugels. Ik ben bang om te vallen dus dat probeer ik ten alle tijde te vermijden. Zou er dus nooit zelf afspringen.

Zou na zo'n voorval niet allerlei hulpteugels aan een paard hangen maar voorlopig niet meer naar buiten durven. Gewoon net zo lang in de bak blijven oefenen tot ik weer vertrouwen heb in het paard en dan een nieuwe poging doen. Desnoods een paar keer laten rijden door iemand met meer buitenrijervaring en meer lef om te kijken hoe het paard bij die persoon reageert.