Tot in hoeverre gaat de Basis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Tot in hoeverre gaat de Basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:20

Nou dat vroeg ik me dus wel eens af.
Ik ben bezig met mijn verzorgpony van voor af aan, beginnen bij de basis.


Wanneer vind jij dat een paard de basis goed beschikt/kan.. hoe je het noemen wil.

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:22

Stap, draf, galop.. maar niet dat die daar wat in rond sukkelt, maar dat je hem dan echt onder controle hebt. En dat er een goed stuur op zit, en rem.
Dit is dan wel extreem kort gezegt denk ik..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:22

Basis is in mijn ogen een rechtgericht voorwaards paard met stelling en buiging...... en een ongedwongen makkelijke gang door de baan

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:24

als een paard de achterhamd optimaal gebruikt, de rug op de juiste manier los laat, de goede bespiering in de hals gebruikt, recht loopt, perfect op het bit en de beenhulpen reageert.
elke keer moet je die basis weer opzoeken!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:31

Voor mij is de basis das Skala der Ausbildung, dus:

Takt
Losgelatenheid
Aanleuning
Schwung
Rechtrichten
en uiteindelijk verzameling

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:31

Ik ben het met missnynke eens

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:46

Tyrza schreef:
Voor mij is de basis das Skala der Ausbildung, dus:

Takt
Losgelatenheid
Aanleuning
Schwung
Rechtrichten
en uiteindelijk verzameling


Dat kan nooit de basis zijn, dat zou betekenen dat een paard wat zich al goed kan verzamelen alleen nog maar de basis kent en dat je er 3-5 jaar over doet om een paard de basis te leren.

Ik vind dat een paard de basis kent als hij ontspannen loopt, aanleuning neemt en goed op de been en teugelhulpen reageert. Dan heeft hij dus takt, losgelatenheid, aanleuning, rechtrichting en in meer of mindere mate schwung. Ik vind dat verzameling daar nog niet bij hoort. Het skala der ausbildung is een doel op zich, als je paard aan alle punten goed voldoet heb je 'het perfect gaande paard', en er zijn maar erg weinig paarden die aan alle punten goed voldoen, er is altijd wel een van de punten waar het minder goed mee gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:56

anneliesdj schreef:

Dat kan nooit de basis zijn, dat zou betekenen dat een paard wat zich al goed kan verzamelen alleen nog maar de basis kent en dat je er 3-5 jaar over doet om een paard de basis te leren.


Dat hangt er een beetje vanaf waar je je einddoel legt. Wat noem je dan "goed kunnen verzamelen" ? Een paard dat klaar is voor GP?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Tot in hoeverre gaat de Basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:20

Hmmm in mijn ogen ben je altijd bezig met de basis. Of je paard nu GP afgericht is of een B proef netjes door kan wandelen...

Ik vind dus dat je zelden tot nooit kunt zeggen dat je paard 'klaar is met de basis'.

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Tot in hoeverre gaat de Basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:20

Het Skala der Ausbildung is idd de basis. En tot hoever gaat de basis?! tot op Grand Prix niveau.
Want wat bij betreft is de basis niet zozeer het kennen van overgangen, maar is het de manier waarop het paard deze makkelijke oefeningen doet. En de manier waarop het paard dit doet is weer helemaal afhankelijk van de punten van het Skala.
De moet een gebroken lijn wat mij betreft niet zien als de basis en een appuyement als het moeilijke. De basis moet zowel in de gebroken lijn als het appuyement aanwezig zijn. Namelijk alle punten uit het Skala der Ausbildung.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:22

Stap, draf en galop, een stuur en een rem.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:49

Natasja91 schreef:
Stap, draf en galop, een stuur en een rem.


dit versta ik niet onder de basis, elk paard kan stappen, draven en galloperen met een beetje hulp van een zweep erachteraan, sporen, een scherp bit met eventueel een slofteugel maar dat heeft niks met dressuur te maken

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:15

Ik ben het eens met Tyrza, en dat je tot en met de GP teruggrijpt op die basis, tja, dat is dressuur
Wie heeft de basis ooit echt perfect voor elkaar?

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Tot in hoeverre gaat de Basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:23

Naar mijn idee houd de basis nooit echt op.
Bij alles wat je paard nieuw leert hoort ook weer een stukje nieuwe basis.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:27

Volgens mij is de vraag allang vergeten!! Volgens mij is de basis (in de optie die hier bedoeld wordt!) een paard wat netjes is ingereden, zich goed en correct laat sturen, nette overgangen kan maken in iedere gang, ontspannnen loopt en klaar is voor een nette B proef! En vanuit verder opzicht grijp je altijd TERUG naar deze basis!

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:54

Ik ben het met Iepsel eens! Een verzameld paard vind ik niet meer basis.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:01

Sluit me ook aan bij Iepsel. Vanuit de basis 'bouw' je verder naar de verzameling, ik vind niet dat dat al bij de basis hoort.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:04

Ik vind dat wel degelijk basis. Voor mij horen alle oefeningen uit de BASISsport (B tot en met Z2) ook nog bij de basis. Allemaal oefeningen waarmee je Tyrza's lijstje kan verbeteren.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:23

Zep schreef:
anneliesdj schreef:

Dat kan nooit de basis zijn, dat zou betekenen dat een paard wat zich al goed kan verzamelen alleen nog maar de basis kent en dat je er 3-5 jaar over doet om een paard de basis te leren.


Dat hangt er een beetje vanaf waar je je einddoel legt. Wat noem je dan "goed kunnen verzamelen" ? Een paard dat klaar is voor GP?


Een paard wat zich goed kan verzamelen kan zich in meer of mindere mate verzamelen, afhankelijk van zijn bouw en aanleg. Een paard wat zijn bouw goed mee heeft zal zich eerder en beter kunnen verzamelen dan een paard wat zijn bouw juist tegen zich heeft maar dat wil niet zeggen dat zo'n paard zich minder verzameld al ziet het er minder goed uit dan bij het eerste paard.

Urielle schreef:
Ik vind dat wel degelijk basis. Voor mij horen alle oefeningen uit de BASISsport (B tot en met Z2) ook nog bij de basis. Allemaal oefeningen waarmee je Tyrza's lijstje kan verbeteren.


Dus als jij een paard koopt wat 'de basis' kent dan verwacht jij dat hij zonder moeite bv een appuyement kan maken?

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:38

Het begrip "basis" is denk ik een relatief begrip en voor veel mensen verschillend. Vanuit dressuuroogpunt bekeken is de basis in brede zin idd het Skala / alle oefeningen t/m Z2. Een springruiter werkt met diezelfde basis maar zal aan verschillende onderdelen meer of juist minder waarde hechten. Een recreatieruiter zal met een paard dat goed aan de hulpen staat en gehoorzaam is al heel tevreden zijn. Een enduranceruiter is weer met heel andere dingen bezig.

Ik denk dat in relatie tot de TS, het antwoord van missnynke aardig in de buurt komt.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:44

anneliesdj schreef:
Dus als jij een paard koopt wat 'de basis' kent dan verwacht jij dat hij zonder moeite bv een appuyement kan maken?


Als de eigenaar claimt dat 'de basis van het paard goed voor elkaar is', moet ik die idd zonder probleem zo een appuyement in kunnen zetten ja. Daar hoeft hij dat appuyement overigens nog niet eens ooit voor gedaan te hebben. Als de basis 'voor elkaar is' rij je nl. elke zijgang zonder probleem in. Dat de oefening proeftechnisch nog verbeterd kan worden spreekt voor zich.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:54

Urielle schreef:
anneliesdj schreef:
Dus als jij een paard koopt wat 'de basis' kent dan verwacht jij dat hij zonder moeite bv een appuyement kan maken?


Als de eigenaar claimt dat 'de basis van het paard goed voor elkaar is', moet ik die idd zonder probleem zo een appuyement in kunnen zetten ja. Daar hoeft hij dat appuyement overigens nog niet eens ooit voor gedaan te hebben. Als de basis 'voor elkaar is' rij je nl. elke zijgang zonder probleem in. Dat de oefening proeftechnisch nog verbeterd kan worden spreekt voor zich.


Dan vind ik toch dat je wel wat teveel verwacht, hoewel ik het wel deels met je eens ben. Veel mensen verkopen een jong paard als kennende de basis, bij zo'n paard kun je echt niet probleemloos een appuyement inzetten hoor!
En ik denk ook dat als een paard de basis goed kent maar nog nooit een appuyement heeft gedaan(of traver of renver) je toch wel problemen krijgt als je dat zo even gaat proberen. Bij ieder paard ontbreekt er wel wat, een stukje ontspanning, rechtgerichtheid, aanleuning, noem maar op, meestal is er nog wel iets mis, maar dat hoeft niet te betekenen niet dat zo'n paard de basis nog niet kent.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:58

Als mensen het zeggen bij verkoop ga ik er ook vanuit dat hij stap, draf en galop kan hoor maar dat betekent niet dat hij dan volgens mijn idee de basis beheerst De basis is voor mij echt iets waar ik altijd mee aan het werk ben. Idd ontbreekt er bij ieder paard wel iets en daarom zal ik zelf ook nooit de opmerking maken dat een paard de basis beheerst. Ik zeg zelf op welk niveau het paard ongeveer loopt (hoewel het ene B-paard het andere ook nog niet is )

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:09

Oke Urielle, dan begrijp ik dat jij onder wat ik de BASIS noem alleen maar "basisbeginselen" verstaat??

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:12

ja, ik denk dat dat idd imo een goede term ervoor is
Je ziet ook wel eens staan 'concoursklaar', dat vind ik ook een mooie uitdrukking ervoor.